no nyt kun ylipainosta puhutaan ni...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nappi 82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nappi 82

Vieras
ni tulipa täsä mieleen et iltapäivällä tulin vekarani kanssa neuvolasta ikää 1,8v ja neuvolatäti nuita käyriä ja kasvuja sitten seuras koneelta ..ja totes " Et nyt ei ihan vielä ylipainoinen ole mutta.... " ... Siis olin että täh? Kysyin "eetä mitäs tuo nyt tarkoittaa,miten niin ei vielä" ? perusteli että prosenntteja tietty määrä paino noussu nyt . No en vakavissaan asjaa muulta osin jääny miettii ,ku että oikeesti pienen lapsen painoa nuin tarkkaa prosenteissa mitata, olin kyllä vähällä kysyä läppänä" et entäpä jos nousee alotetaanko dietti?;) No tietysti en ois alottanu , jestas sentään ..eihän tuo lapsi nyt ylipainoselta näytä ja vaikka pyöreyttä oiskin lapsella ni oon kyllä kuvitellu että pikkulapsen terveyttä pieni pyöreys uhkaa.....niin no tiedoxs viel et mitat siis oli 83cm ja 11kg...ja ikää 1,8vuotta. Ja painoa oli nyt noussu enempi ku ennen , kun taas ennen ollu alipainonen alle vuoden ikäsenä. Tulipas pitkä stoori....

terveydenhoitajan työtä on tutkia ne käyrät ja jos painokäyrä tai pituuskäyrä rupeaa menemään ihan omia reittejään, ei se hyväksi ole. Edes lapsen ei tarvitse suhteettomasti kerätä painoa verrattuna pituuteen joten jos painokäyrä on selvässä nousussa niin kyllähän se kertoo sen että ruokavalio ei välttämättä ole paras mahdollinen tai liikuntaa on liian vähän.

Yhteistyössä