no niin sosiaalityöntekijä puhuu asiaa!!!

• Viestiketjun aloittaja jep jep
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
No tervetuloa vaan sosiaaliviranomaiset meille! Täällä äiti joka jättää lapsensa autoon pikaistessaan kaupassa, ja lapsilla ikää 5v, 3v ja 10kk. Ja jätän myös isomman ja vauvan autoon hetkeksi kun juoksutan tytön kerhoon. Näin teen myös jatkossa.
Todella vastuutonta! Kertoo paljon minkalainen äiti olet, surullista :( Lapsi voi vaikka tukehtua yskäänsä. Miksi ottaa riskejä?

Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tervetuloa vaan sosiaaliviranomaiset meille! Täällä äiti joka jättää lapsensa autoon pikaistessaan kaupassa, ja lapsilla ikää 5v, 3v ja 10kk. Ja jätän myös isomman ja vauvan autoon hetkeksi kun juoksutan tytön kerhoon. Näin teen myös jatkossa.
Todella vastuutonta! Kertoo paljon minkalainen äiti olet, surullista :( Lapsi voi vaikka tukehtua yskäänsä. Miksi ottaa riskejä?
Niinpä. Kuten kirjoitin aiemmin: Auto voi syttyä palamaan, räjähtää, valua järveen ja pedofiilit tunkevat ovista ja ikkunoista sisään. Samaan aikaan :'( :'( :'( Kamalaa miten vastuuttomia äitejä sitä onkaan :'( B)

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Niinpä. Kuten kirjoitin aiemmin: Auto voi syttyä palamaan, räjähtää, valua järveen ja pedofiilit tunkevat ovista ja ikkunoista sisään. Samaan aikaan :'( :'( :'( Kamalaa miten vastuuttomia äitejä sitä onkaan :'( B)
Niinpä, tällainen äiti täällä. Uskon kuitenkin että varmasti on suurempi riski siinä, kun rauhassa kävelemme ja vaunuilemme lasten kanssa niin todennäköisempää on että esim. rattijuoppo ajaa päälle kuin se että pedofiilit tms hörhöt tunkeutuu autoon alle viiden minuutin ajassa jonkoa olen poissa autosta. Ehkä lievää hysteriaa....

Kimppa
Niinpä, tällainen äiti täällä. Uskon kuitenkin että varmasti on suurempi riski siinä, kun rauhassa kävelemme ja vaunuilemme lasten kanssa niin todennäköisempää on että esim. rattijuoppo ajaa päälle kuin se että pedofiilit tms hörhöt tunkeutuu autoon alle viiden minuutin ajassa jonkoa olen poissa autosta. Ehkä lievää hysteriaa....
Täysin samaa mieltä :flower:

aply
Voin jättää niin että on näkö/kuuloetäisyys. Muuten en, ja mä olen kuitenkin yksinäni saanut tuon lapsen hoidettua ja nostettua tarvittavat rahatkin automaatista.... Ja kyllä, otan lapsen autosta kauppaan vaikka kävisin vain ostamassa maitopurkin. Minä näen asian eräänlaisena heitteillejättönä ja kutsun varmasti poliisin jos näen vaikka että vauva nukkuu yksinään autossa.

aply
Jatkoa asiaan vielä. Kävin lapsen ollessa ihan pieni, hakemassa kahden viikon välein lääkettä sairaalasta. Kerran menin sinne ilman lasta (hakeminen kestää noin 2 minuuttia) niin osaston täti ohimennen että "missäs sulla tyttö on?" minä sanoin että autossa odottaa, jolloin täti näytti että menee ihan paniikkiin ja oli että "Ai yksinkö!" Minä sitten että ei kun kaverini on tietysti siellä sen kanssa, niin sitten täti rauhoittui ja totesi että kerkesi jo säikähtää kun on saanut minusta niin vastuuntuntoisen kuvan että en kait minä sentään jätä lasta autoon yksin. Ja korostan, lääkkeen hakemiseen ei todellakaan mene kuin se 2 minuuttia! ja osaston täti on tästä hyvin tietoinen, mutta ammatti-ihmiset ovatkin fiksuja näissä asioissa. Eli ei lasta yksin autoon!!!

hah
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Voin jättää niin että on näkö/kuuloetäisyys. Muuten en, ja mä olen kuitenkin yksinäni saanut tuon lapsen hoidettua ja nostettua tarvittavat rahatkin automaatista.... Ja kyllä, otan lapsen autosta kauppaan vaikka kävisin vain ostamassa maitopurkin. Minä näen asian eräänlaisena heitteillejättönä ja kutsun varmasti poliisin jos näen vaikka että vauva nukkuu yksinään autossa.

vai oikein poliisin kutsut.... eiköhän tässä maassa ole pahempiakin rikoksia kuin se, että vauva on autossa yksin muutaman minuutin.

Tytär
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
vielä ei ole omia lapsia eikä edes ajokorttia :D
:LOL: sä ootkin sitten helvetin hyvä kommentoimaan asiaan, josta ei ole pätkääkään OMAKOHTAISTA kokemusta. Sinä ja sun äitis ootte eri asia.
Niinpä. Jätti munki äiti mut ja siskon pienenä nukkumaan vaunuihin kaupan ulkopuolelle kun meni käymään kaupassa! Mutta maailma muuttuu eskoseni. Monesti ollaan puhuttu et nykyään kukaan ei kuvitteliskaan tekevänsä niin.

Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja v:
tästä lähtien alan aina soittamaan poliisin jos huomaan autossa yksinään olevan lapsen tai lapsia
Poliisit onkin tosi tyytyväisiä kun hysteerinen nainen soittaa ei-mistään-rikoksesta-tai-ongelmasta kun äiti on palannut autoon jo ennen kuin puhelu loppuu ja todellakin ennen kuin poliisi ehtisi edes paikalle. Ja loppu hyvin kaikki hyvin.

aply
Alkuperäinen kirjoittaja hah:

vai oikein poliisin kutsut.... eiköhän tässä maassa ole pahempiakin rikoksia kuin se, että vauva on autossa yksin muutaman minuutin.
Voi olla että on, kyllä minä kutsun poliisit myös jos joku on lyömässä lastaan/vaimoaan, tai riehuu aseen kanssa, mutta kutsun myös jos vauva on jätetty yksin. Vai eikö poliisia saa kutsua kuin vain silloin jos on omasta mielestä kaikista pahin rikos tapahtumassa mitä voi tapahtua, en nyt oikeen ymmärrä :/

Kimppa

Voi olla että on, kyllä minä kutsun poliisit myös jos joku on lyömässä lastaan/vaimoaan, tai riehuu aseen kanssa, mutta kutsun myös jos vauva on jätetty yksin. Vai eikö poliisia saa kutsua kuin vain silloin jos on omasta mielestä kaikista pahin rikos tapahtumassa mitä voi tapahtua, en nyt oikeen ymmärrä :/
Pointti onkin se, onko se vauva siellä autossa yksin 2-5 minuuttia ja vanhemmat rientävät takaisin sillä minuutilla kun sinä ehdit vasta kaivaa kännykän esiin vai _jätetäänkö_ se autoon vaikka kuumana kesäpäivänä 1,5 tunniksi. Ymmärtänet eron.

aply

Pointti onkin se, onko se vauva siellä autossa yksin 2-5 minuuttia ja vanhemmat rientävät takaisin sillä minuutilla kun sinä ehdit vasta kaivaa kännykän esiin vai _jätetäänkö_ se autoon vaikka kuumana kesäpäivänä 1,5 tunniksi. Ymmärtänet eron.
Tottakai ymmärrän eron. Toisessa tapauksessa lapsi olisi todennäköisesti jo sairaalakunnossa, ja toisessa tapauksessa olisi lastensuojelulla hyvä pitää vanhemmille puhuttelu. Molemmissa tapauksissa poliisi paikalle. Hyvä vaan vanhemmille jos ehtivät takaisin ennen poliiseja.

Minä kyllä ymmärrän että tässä saattaa olla kulttuurieroja, kyseessähän oli virolainen pariskunta. Heidän kertomansa mukaan Virossa tällainen menettely on aivan yleistä. Kyllähän esim. britit pitävät esim. vauvojen nukuttamista ulkona yksin suunnilleen heitteillejättönä, samoin jos alle 12v lapsi on kotona yksin. Meillehän nuo ovat ihan arkipäivää, mutta Briteissä voisi joku soittaa poliisin.

Maassa maan tavalla tietenkin, mutta ehkä he eivät nähneet teossaan mitään väärää.

Alkuperäinen kirjoittaja tuokio:
Tuli tuotakin uutista ja parin ppäivän takaista vastaavasta aiheesta ollutta ketjua lukiessa mieleen muutamn vuoden takainen tositapahtumiin perustuva elokuva Eläville ja kuolleille. En koe olevani itse ylihuolehtiva ihminen ja varmasti jättäisinkin lapsen ihan hetkeksi autoon jos nostaisin automaatista rahaa, mutta kyseinen leffa kannattaisi kaikkien katsoa ja miettiä sen jälkeen omaa suhdettaan siihen, miten vapaasti antaa lasten olla auton lähettyvilla yksikseen.
musta liika hysterisointi ja pelottelu on ihan turhaa. se leffa on hirveä.. mutta autojen syttyminen on kuitenkin suht harvinaista. ja aina voi tapahtua kauheita vaikka sitä lasta vahtis vieressä koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Sosiaalityöntekijä Pekka Mikkola painottaa, ettei alle kouluikäistä lasta saa jättää yksin autoon hetkeksikään
Liian usein tuota ei noudateta! Mulle ei tulisi edes mieleenkään jättää lapsia autoon! En ymmärrä mitä sellaisen ihmisen päässä liikkuu joka jättää lapsensa autoon edes hetkeksi.
Täällä myös kohta 7v, 5v ja 1½v jäävät joskus hetkeksi autoon.

Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Tuli tuotakin uutista ja parin ppäivän takaista vastaavasta aiheesta ollutta ketjua lukiessa mieleen muutamn vuoden takainen tositapahtumiin perustuva elokuva Eläville ja kuolleille. En koe olevani itse ylihuolehtiva ihminen ja varmasti jättäisinkin lapsen ihan hetkeksi autoon jos nostaisin automaatista rahaa, mutta kyseinen leffa kannattaisi kaikkien katsoa ja miettiä sen jälkeen omaa suhdettaan siihen, miten vapaasti antaa lasten olla auton lähettyvilla yksikseen.
musta liika hysterisointi ja pelottelu on ihan turhaa. se leffa on hirveä.. mutta autojen syttyminen on kuitenkin suht harvinaista. ja aina voi tapahtua kauheita vaikka sitä lasta vahtis vieressä koko ajan.
Tapaturma sattuu etenkin jos kävelee jäisellä pihalla edestakaisin lapsi sylissä kauppakassit toisessa kädessä tai käydessään pankkiautomaatilla lapsi kainalossa ja toinen käsipuolessa...

Kaatumistapaturmista ei vaan saa niin raflaavia otsikoita tai leffoja, vaikka Suomessakin kuolee tuhansia ihmisiä vuosittain kaatumisen seurauksena.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Tapaturma sattuu etenkin jos kävelee jäisellä pihalla edestakaisin lapsi sylissä kauppakassit toisessa kädessä tai käydessään pankkiautomaatilla lapsi kainalossa ja toinen käsipuolessa...

Kaatumistapaturmista ei vaan saa niin raflaavia otsikoita tai leffoja, vaikka Suomessakin kuolee tuhansia ihmisiä vuosittain kaatumisen seurauksena.
niin :| ja mä kyllä sanon että poliisit ei tekis yhtään mitään jos lapsi on 5min yksin autossa. tuossa pari viikkoa takaperin täällä eräs äiti otti ja lähti baariin, lapset kotona. tuli sitten toisiin ajatuksiin kuitenkin tien päässä ja soitti itse poliisit paikalle. sanoi että viekää lapset kun hän on humalassa.. poliisit oli sanonut että jos tuolla perusteella vietäis aina lapset niin he ei muuta ehtis tekemään kun kuskata niitä lapsia sossuille. katsoi että nainen oli sen verran kunnossa että kykeni huolehtimaan lapsista.

Yhteistyössä