No niin, nyt sitten teinit kärähti :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puolikas vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puolikas vaan

Vieras
Meidän (mieheni edellisestä liitosta siis) 14 ja 16v tytöt kärysi molemmat tupakasta ja viinasta. Kuinka äitipuolena toimisin?
Isompi tyttö puhuu minulle asioistaan, ei kelleen muulle. Nuorempi ei puhu kellekkään. Kotiolot ymmärtääkseni ihan ok myös äitinsä luona jossa pääsääntöisesti asuvat, siis paljon ovat viikkokaupalla meilläkin mutta osoite on äidin luona. Normipuhevälit meillä kaikilla aikuisilla nuoriin on. Mutta ne omat jutut, niistä vain isompi tyttö puhuu mulle, kaikki muu mahdollinen sitten kuullaan kyliltä.
Valistussaarnat ollaan pidetty moneen kertaan, kuten myös ihan mukavat keskustelut aiheista. Onko nyt vaan se ikä ja siedettävä on? Kotiin likat tulee ihan ajallaan ja koulu hoituu hyvin. Kaverit he tuovat kotiin. Mut sitten välillä haisee viina tai rööki... Ja yökylään ollaan hävitty ihan muualle kun mitä kotona sovittiin. Lisäksi epäilen että 16-v on aloittanut seksielämänsä. Ei kai siinä muuten mitään, mutta ei hän ole pyytänyt rahaa ehkäisyvälineisiin vaikka olen sanonut että siihen saa aina kotoa rahaa.

Mitä tekisin, kahlitsenko heidät kellariin 5 vuodeksi vai buukkaanko koko homman oikealle äitille ja isälleen? :D :/

jos välit on ok ex puolisoilla niin voisi olla aiheellista koko porukan istua alas yhdessä ja käydä homma läpi. Sitten olisi samat säännöt äidin ja isän luona.

Alkuperäinen kirjoittaja mites onnistuisi:
jos välit on ok ex puolisoilla niin voisi olla aiheellista koko porukan istua alas yhdessä ja käydä homma läpi. Sitten olisi samat säännöt äidin ja isän luona.

Tehty jo, useemman kerran. Säännöt kummassakin kodissa on olleet samat jo vuosia.

Mut likat lipsuilee sekä siellä että meillä. ei ole auttanu rahojen jäädyttäminen eikä arestit, vähän aikaa menee ok ja sitten taas jompikumpi käryää jostain.

Niin kai heidän tuossa vaiheessa kuuluu kärähtää. Ja aina pitää uudelleen istua ja miettiä koko porukalla, antaa ja saada rangaistukset ja jatkaa elämää ja taas kärähtää... Ja koskaan ei saa niitä nuoria yksin jättää eikä hylätä, ei ainakaan hän, jolla on puhevälit olemassa. Sellaista hylkäämistä nuori ei unohda ikinä, muista se.

Ja saat olla todella ylpeä tuollaisista väleistä tytärpuolisiisi!

Semmosta se on. Jaksuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
anna polttaa mitä tuota kieltämään.saattaa loppua kun huomaa ettei huomiota saa sillä.

No isommalle mimmille sanoin että pössytelköön mutta ei meidän tontilla niin kauan kun on alaikäinen. Eikä meidän rahoilla.

Nuoremmalle sanoin että viikkorahat käytetään tästedes yhdessä, niin että me maksetaan mitä hän kaupasta valitsee. Mutta käteistä ei anneta.

Likat kulkee eri porukoissa mutta kummassakin sakissa on jo täysi-ikäsiä mukana. :( :/ ?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
anna polttaa mitä tuota kieltämään.saattaa loppua kun huomaa ettei huomiota saa sillä.

No isommalle mimmille sanoin että pössytelköön mutta ei meidän tontilla niin kauan kun on alaikäinen. Eikä meidän rahoilla.

Nuoremmalle sanoin että viikkorahat käytetään tästedes yhdessä, niin että me maksetaan mitä hän kaupasta valitsee. Mutta käteistä ei anneta.

Likat kulkee eri porukoissa mutta kummassakin sakissa on jo täysi-ikäsiä mukana. :( :/ ?

no eikö se silloin ole selvä?uhmaantuvat vaan kun painostetaan asiall

Muistan itse kun 16-vuotiaana ei joustettu niin otin ohjat "omiin käsiin" ja olin yötä pois himasta ilman lupaa. Menin kyllä myös töihin 16-vuotiaana, että sain ylimääräistä rahaa iikonlopun rientoihin. Kyllä me kaupalla oltiin hakiksella , että joku hakisi viinat/oluet jo 13 ikäisinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no eikö se silloin ole selvä?uhmaantuvat vaan kun painostetaan asiall

Oot varmaan oikeassa. Mut jotenki huolestuttaa eikä ole kiva tätä sivusta seurata, kun he kuitenki vielä ovat lapsia, tai no ainakin alaikäisiä...

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Muistan itse kun 16-vuotiaana ei joustettu niin otin ohjat "omiin käsiin" ja olin yötä pois himasta ilman lupaa. Menin kyllä myös töihin 16-vuotiaana, että sain ylimääräistä rahaa iikonlopun rientoihin. Kyllä me kaupalla oltiin hakiksella , että joku hakisi viinat/oluet jo 13 ikäisinä.

No kyllä mäkin kaikkea pahaa tein mutta kun nää omat... Eihän ne enää sellasta tee :D

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Niin kai heidän tuossa vaiheessa kuuluu kärähtää. Ja aina pitää uudelleen istua ja miettiä koko porukalla, antaa ja saada rangaistukset ja jatkaa elämää ja taas kärähtää... Ja koskaan ei saa niitä nuoria yksin jättää eikä hylätä, ei ainakaan hän, jolla on puhevälit olemassa. Sellaista hylkäämistä nuori ei unohda ikinä, muista se.

Ja saat olla todella ylpeä tuollaisista väleistä tytärpuolisiisi!

Semmosta se on. Jaksuja.

Kiitos! Kehuksihan osa oli tarkoitettu? =)

En minä heitä hylkää mutta kun tuntuu he hylkäävät kohta jo minutkin :(

Jokaviikkoisesta meidän yhteisestä saunahetkestä pitävät vielä kiinni. Kohta varmaan loppuu sekin. :(

meillä ei äiti- ja isäpuolet oikeastaan puuttuneet ollenkaan kun vanhin jäi tupakasta kiinni. se on vanhempien tehtävä eikä vara-vanhempien, meillä siis näin.

Alkuperäinen kirjoittaja kata:
minusta tuo on aika normaalia tuossa iässä, ja luulen, ettei siihen mitkään keskustelut auta. Sorry vain.

Näinpä. Vastaavat kokeilut oli itsellänikin 14 vuotiaasta reilu 20 vuotiaaksi. Emme jääneet siskoni kanssa koskaan kiinni tai sitten äitimme katseli touhujamme viisaasti läpi sormiensa.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
meillä ei äiti- ja isäpuolet oikeastaan puuttuneet ollenkaan kun vanhin jäi tupakasta kiinni. se on vanhempien tehtävä eikä vara-vanhempien, meillä siis näin.

Niin. Ja loppujen lopuks menettelytavathan riippuu ihan siitä miten muissa asioissa toimitaan. Onko "sun, mun ja meidän lapset", joita vain bio-vanhempi saa kasvattaa jne jne. :) Ja toki siitäkin minkälaisen vastaanoton luulee itse saavansa jos asioihin puuttuu. Kyllä se siitä! Pakko kuitenki sanoa, että onneks ovat "jo" tuon ikäisiä kun alkaa näitä juttuja satelee..

Alkuperäinen kirjoittaja Åde:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:

Niin. Ja loppujen lopuks menettelytavathan riippuu ihan siitä miten muissa asioissa toimitaan. Onko "sun, mun ja meidän lapset", joita vain bio-vanhempi saa kasvattaa jne jne. :) Ja toki siitäkin minkälaisen vastaanoton luulee itse saavansa jos asioihin puuttuu. Kyllä se siitä! Pakko kuitenki sanoa, että onneks ovat "jo" tuon ikäisiä kun alkaa näitä juttuja satelee..

kaikki kasvattaa. mutta puhuttelut asiasta piti biologiset. koska muutoin se olisi lapselle liian noloa ja minusta hieman liikaa. eiköhän se riitä, että 2 aikuista puhuttelee ja rankaisee. meillä ainakin riitti.

Näin mä ajattelinki. Kai siihen sit saattaa vaikuttaa sekin, että kuinka kauan tää uusperhe ollu kasassa, vai oisko näin? Tai ite oon ainaki huomannu monesti, et jos uusperhe on "vanha" niin asiat ratkotaan siellä missä tapahtuu ja sit infotaan toki toisellekkin vanhemmalle. Pahimissa tapauksissa oletan että biot hoitaa asian:)

Yhteistyössä