No niin naiset, kertokaapa salaisuutenne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kertokaa parhaat käytännön vinkkinne ja salaisuutenne miten saatte kaiken tämän toimimaan menettämättä järkeänne! Eli pitäisi:

1) pitää koti siistinä
2) lapset (ja mies) tyytyväisenä
3) pysyä itse selväjärkisenä

Eniten ihmetyttää miten saa 1. tehtyä ilman että 2. ja 3. kumoutuvat? Ei kertakaikkiaan onnistu minulta. Miten te sen teette? Käytännön esimerkkejä kiitos!

Ainahan sitä voi psyykata itsensä tilaan, jossa uskoo elävänsä vain muita ihmisiä varten ja näyttääkseen ulospäin täydelliseltä. Kyllä nuo sitten hoituu, onhan vuorokaudessa 24 tuntia. Miten määritellään selväjärkinen? Kuka meistä on?

Meillä ei kohta 1 toteudu. Mä olen itse jotenkin saamaton, että parissa päivässä siivouksesta papereita, lehtiä, leluja vaatteita alkaa kerääntyy paikkoihin joihin ne ei kuulu. sitten en jaksa veidä niitä omille paikoilleen ja sotku on valmis. Mutta pölyt ja tomut on pois, pölyisestä talosta en pidä.
Mies jos ei ole tyytyväinen siisteystasoon niin tehköön asialle jotain. Lapset joutuu iltaisin lattialta kerää tavarat koreihin.
ja kun ei stressaa paljosta niin kohta kolmonenkin on hoidettu.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Ainahan sitä voi psyykata itsensä tilaan, jossa uskoo elävänsä vain muita ihmisiä varten ja näyttääkseen ulospäin täydelliseltä. Kyllä nuo sitten hoituu, onhan vuorokaudessa 24 tuntia. Miten määritellään selväjärkinen? Kuka meistä on?

Täh? Kuka mistään tuollaisesta on puhunut?

Tarkoitin, että miten saatte arjen rullaamaan? Ei tarvitse näyttää ulospäin täydelliseltä. Olisi vaan kiva, että koti edes jotenkin muistuttaisi kotia, eikä kaatopaikkaa. En vaan saa yhtään siivottua, kun nuo kakarat tappelevat kokoajan eikä heitä saa mukaan siivoomiseenkaan ilman taistelua. Miehen jos ottaa mukaan, niin menee heti hermot siihen äksyilyyn ja hermoiluun. Oma järki tässä katoaa kun yrittää pitää kotia kunnossa. Ja omaa aikaa otan ihan tarpeeksi, 3x viikossa.

1) tähän autta rutiinit. Esim aamulla tai heti aamupäivän kerhon jälkeen on siivoushetki. Tiskinone. puukkikone, tavarat paikoilleen.
2) annat miehelle sekä lapsille huomiotasi..
3) otat omaa aikaa ainakin yhtenä iltana viikossa!

1) kaikki osallistuvat, tavalla tai toisella
2) kehumista ja porkkanaa, tukipilarina hyvä ruoka joka pitää kylläisenä pitkään (ihan pakko varsinkin miehelle, alkaa känkkäränkkäämään muuten...lapset ottaa oppia ja soppa olis valmis)
3) omat kaverit, sukulaiset ja harrastukset pitävät järissään

Esimerkkeinä meillä toimii jääkaapin ovessa "palkintokalenteri" johon merkataan lasten osallistumiset ja päämäärä jota kohti painellaan. Viikkorahan korotus, jokin lelu tai retki voi olla isokin kannuste, pienemmät asiat sellasia "välipalkintoja". Miehelle riittää, että saa omaa aikaa rankan työpäivän päätteeksi ja hyvää ruokaa. Teemme usein asioita yhdessä, eli kokkaamme, siivoamme, puuhastelemme ulkona jne. Ilman miehen osallistumista ei tulisi mitään, en jaksaisi kaikkea yksin. Minulla on oma pieni yritys jota hoidan kotoa käsin. Toisinaan heitän kaikki ohjat miehen käteen ja lähden tuulettumaan kaverin luokse tai siskolle. Omat harrastukset (ulkoilu, zumba, käsityöt) pitää minut järissäni, joskus on kyllä pakko sekoille. Silloin isot paperirullat ja sormivärit esille ja koko porukalla sotkemaan.

meillä lapset ovat yhtä laiskoja siivoamaan kuin äitinsä. nyt molemmilla on tehty siivouslappu jääkaapiin oveen, keräävät siihen tarroja. saavat siis tarran, kun tekevät sen mitä pyydän. (siivoavat yhdessä lastenhuoneen, järjestävät olkkarista lelut pois, isompi voi viedä roskat, pienempi tykkää tiskata, se menee leikin puolelle, mutta oppiipahan touhuamaan keittiössä). saavat valita kaupasta lelun, kun lista on täysi. isompi kerää 40 tarraa ja pienemmällä ei ole edes numeroita. pääsee sit samaan aikaan kauppaan kun isompikin.

Tää palkitseminen toimii meillä.

Miehellä välillä menee hermot ja imuroi oma-aloitteisesti.

mä en enää jaksa välittää pienestä kaaoksesta, joka tosiaan alkaa heti levitä, kun on siivonnut.