no niin, mies karppaa. koko perheen sapuskat uusiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karpin rouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karpin rouva

Vieras
onko lapsille haittaa jos jätän perunat, pastan, riisin, leivän pois? kuuluuko tähän muut viljatuotteet (murot puuro jne), muut juurekset kuin peruna (bataatti?) mitä helkattia sellaiset karppaajat syö?!? mies ei kyllä liene kuullut kerma-ja voi-asiasta, eli ruokakerma menee (joskin itse ihan maun takia joskus käytän oikeita). mitä muuta tulis huomioida? ja joo, en rupee tekemään yhtään enempää eri ruokia joka aterialle eli pitäis saada jotain kaikille käyvää tai se karppaaminen saa loppua. tai karpatkoon töissä, kotona syödään sitä mitä on tarjolla tai ollaan syömättä. ihan kuten lapsillekin opetettu. sano nyt niille että perunatkin pitää syödä - kun isikään ei syö.... huoh.

Teksin niin, että esim jauheliha kastike niin keittäisin lapsille siihen makaroonia ja sit lisäks vaikka kasviksia tai kaalia yms. mitä mies vois sit ottaa jauhelihakastikkeen kanssa :)

Kyllä meilläkin mies karppaa, aamupalaksi on lapsille silti puuroa ja leipää on kaikilla aterioilla tarjolla.

Monesti jos teen esim. jauhelihakastikkeen ja muu perhe syö sen kanssa spagehttia, miehelle keitän kesäkurpitsaa ohuina siivuina toisessa kattilassa.

Vähän käyttää mielikuvitusta niin koko perhe voi syödä about samoja ruokia.

Eiköhän se miehes osaa laittaa itse ruokansa, ellei sun laittamat kelpaa. Teet sitä, mitä itse tykkäät syödä. Niinhän se muidenkin kotitöiden kanssa menee, esim. se joka tahtoo määritellä kodin siisteystason, yleensä joutuu itse myös siivoamaan.

En ymmärrä tätä että jos yks perheenjäsenistä syö erilaisesti miksi koko perheen pitää.
Esim. itse syön lakto-ovoa mutta silti teen kaksi ruokaa, lapsille ja itselle. En käske enkä edes pyydä että loppu perhe syö minun mukaan. Mutta se on mun mielipide

Niin ja vielä...ei lapsille ole haittaa, jos jätät nuo mainitsemasi pois. Mutta aina, jos on jokin erikoisruokavalio, jolla rajataan suurehko osa tavallisista elintarvikkeista pois, on erityisesti lasten kohdalla perehdyttävä ravitsemukseen siten, että lapsi erikoisruokavaliosta huolimatta saa kaikki tarvittavat ravintoaineet. Itse en karppaa, mutta olen selvillä karppauksen periaatteista. Uskon, että täysipainoisen karppiruokavalion toteuttaminen ei ole sen hankalampaa kuin esim lakto-ovo-vegetaristin ruokavalionkaan. Aluksi pitää vaan opetella tiettyjä asioita.

Mikä ongelma se on lapsille keittää perunoita ja pastaa? Tai antaa muroja tai kaurapuuroa, vaikka yksi perheen aikuisista ei niitä söisikään?

Jos mies alkaa karppaamisen, niin HÄNEN velvollisuutensa se on ottaa selville, mitä HÄNEN pitää syödä. Sitten voitte YHDESSÄ miettiä, että miten hänen ruokavalionsa hoidetaan.

Varmasti on haittaa, jos jättää paljon hiilareita pois lapsilta. Lapset kuluttavat niin paljon energiaa, että tarvitsevat suhteessa enemmän hiilareita kuin aikuiset. Mutta sitä mä en tiedä, että paljonko hiilareita lapset tarvitsevat.

Älä vaikeuta elämääsi miehen päätöksen takia. Mies ottakoon itse selvää sopivista juureksista ja esittäköön sulle TOIVOMUKSIA.

Lapsille voi selittää isin perunoiden jättämisen erikoisruokavaliolla ja jos lapset haluavat myös erikoisruokavalion, niin voit kertoa mitä muutakaan ei "tarvitse" syödä (esim. sokeri :D ).

Samoin esim. kanakastikkeen kanssa meillä on miehelle kukkis-parsa-porkkana sekoitusta (pakastimesta) ja muille kasvisten lisäksi riisiäkin. Ei se ole kamalan vaikeaa jos ei halua tehdä liian vaikeaa.

Keräkaalista saa moneen ateriaan sopivan lisäkkeen kun raastat sen juustohöylällä oikein ohueksi. On eräänlaista salaattia ja ravintoarvoiltaan huomattavasti lehtisalaatteja parempaa. Mikä parasta kilohinta on halpaa ja siinä on runsaasti c-vitamiinia. Mun mies syö kaalia monta kertaa viikossa näin tehtynä, esim. jauhelihasalaatin kanssa, tai kebablastujen jne jne.

no siis jos vaikka keittelet kukkakaalta ni samalla kai ne potut voi keittää...miehen ei vaan tarvi syyä ja tuskin muullekkaan perheelle on vihanneslisukkeista haittaa kuhan katsoo että lapsetkin saa hiilareita tarpeeksi esim vaikka leivästä yms :)

Esim kastikeruuat on helppoja. Teet kaiken niin kuin normaalisti ja mies jättää sitten sen lisukkeen eli riisin/makaronin/perunan ottamatta, laittaa kastikkeen niille kasviksille. Jauhelihakeitto runsailla kasviksilla niin että mies voi jättää perunat pois. Patoja joissa peruna on korvattu vaikka porkkanalla jnejne

Ei varmasti tee lapsille tai koko perheelle pahaa syödä niitä kasvislisukkeita enemmän. Ipanoille voi syöttää esim. aamu-, väli- ja iltapalalla siivut täysjyväleipää niin tulee niitä hiilareitakin jos pelkää niiden puutetta. Kasvisten syönnissä ei ole mitään vaarallista eikä niiden käyttöä pidä pelätä..

• Tykkää
Reactions: emppu75
meillä mies kanssa aloitti ja kaikki puheenaiheet liittyi sen jälkeen jotenkin syömiseen, syömättömyyteen, yhteen nektariiniin liikaa ja karppaukseen ja karppaukseen. lopulta sanoin etten jaksa mitään hifistelyä että se olis sit minä tai karppaus. no karppaus lähti :D

Ei varmasti tee lapsille tai koko perheelle pahaa syödä niitä kasvislisukkeita enemmän. Ipanoille voi syöttää esim. aamu-, väli- ja iltapalalla siivut täysjyväleipää niin tulee niitä hiilareitakin jos pelkää niiden puutetta. Kasvisten syönnissä ei ole mitään vaarallista eikä niiden käyttöä pidä pelätä..
Juuri näin :) Tärkeintä mun mielestä on ennen karppaukseen - siis lasten karppaukseen - ryhtymistä selvittää, mikä osa lasten ravitsemuksesta on aiemmin perustunut niihin raaka-aineisiin, jotka nyt on tarkoitus jättää pois. Ja sen jälkeen korvata ne jollain muulla. Aika monissa perhessä karppaukseen siirtyminen vaikuttaa ainoastaan päivittäiseen energiansaantiin ja se on helppo korvata muilla raaka-aineilla kuin hiilaripitoisilla. Jos en olisi niin poskettoman perso hedelmille, luultavasti minäkin karppaisin. Järkevä ja terveellinen ruokavalio, varsinkin jos vain nk hyväkarppaa.

Helpostihan tuo käy, että tekee vaan enemmän kasvilisuketta, jolloin karppaaja ottaa sitä enemmän sen riisin/pastan/perunan tilalta.

Mutta onko se hyvää, se onkin ihan toinen juttu.
Itseäni ei houkuta yhtään ajatus jauhelihakastikkeella kuorrutetusta parsakaalista, tai porkkana-kukkakaalin päällä lilluvasta kanakastikkeesta.

Miksi ihmeessä lapset eivät voisi syödä leipää, jos mies karppaa? Miehen karppaus vie varmasti koko perheen ruokavaliota vain hyvään suuntaan. Paljon kalaa ja kasvisksia, vähemmän turhia hiilihydraatteja. Päiväsaikaan lapset kuitenkin syövät hiilareita ihan riittävästi (olettaen, että ovat koulussa tai sinun kanssa kotona, eivätkä miehen kanssa kotihoidossa).

kiitos kaikille, tämä vähän avasi asiaa tietämättömälle. mullekaan ei tekis hiilareiden vähennys pahaa- teemme siis niin että samaa ruokaa kuin tähänkin asti mut kasviksia lisäksi. toivon mukaan pakastesellaiset kelpaa, en oikein jaksaisi kuorimista ja pilkkomista kun aikaa nyt jo aika vähän ruoanlaittoon. mietin kans tota bolognesea kruunuvíhanneksilla, ei kyl houkuttele...mut jospa siihen tottuu.

Minä vissiin hyväkarppaan eikä se kummemmin vaikuta perheen ruokailuun - ruualle keitän potut/täysjyväriisit/täysjyväpastat, ja ite en vaan syö sitä perunaa, täysjyväisiä vaihtoehtoja saatan ottaa vähän. Kasvislisuketta teen ja syön sitten enemmän kuin ennen, ja siitä ottaa minun lisäksi kuka haluaa. Noita keittoja en kieltämättä ole tehnyt viime aikoina, kun sieltä pitäisi sitten onkia erilleen ne potut...

Yhteistyössä