No kommentoikaa nyt meidänkin raha/lainatilanne, ihan olis vaan mielenkiintosta saada kommenttia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mutsi86"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mutsi86"

Vieras
Eli meillä mies työssä ja palkkaa jää käteen n.1800e/kk. Mä oon hoitovapaalla hoitamassa esikoista joten yhteensä tuloja on n.2200e/kk mitä jää käteen.
Lainat: 110t on talolainaa. 3500autolainaa. 9tuhatta remonttilainaa.
Tuhannen euron edestä maksellaan noita lainoja kuukaudessa. (sitten tietysti muut laskut tie, sähkö, puhelin,bensa, vesi ym).

miten saatte rahat riittämään? Meillä tuloja n. 2500e, lainaa n. 180 000, jota maksamme n. 1100 kuukaudessa. Muut rahat menee muihin laskuihin/ruokaan ja ylimäärästä ei kyllä jää.

Tiukille kyllä vetää. Itse en olisi noilla tuloilla ottanut tuota remppalainaa vaan muuttanut sellaiseen asuntoon, johon tuo asuntolaina piisaisi ilman remppaa. Ja autolainankin olisin jättänyt ottamatta ainakin siihen asti, kun olisi tarkoitus olla kotona lasten kanssa.

Siinä mielessä fiksua, ettei teillä ole niitä joustoluottoja tai osamaksuja, älkää niitä ainakaan ottako enää tuohon lisäksi.

Meille jää ehkä laskujen jälkeen n.700e käyttörahaa jos nyt oikein pähkäilin ja jostain syystä se aina vaan riittää. Jos hammaslääkäri ym ylimäärästä laskua tulee niin silloin kyllä venytetään penniä mutta nyt ollaan säästetty vuosi ja lähdetään ensi kuussa thaimaaseen että jotain pientä luksustakin näillä tuloilla ollaan saatu aikaan=) Joskus pidän kirppispöytää mistä saa sit extraa ja en oo kova tekemään heräteostoksia niin näissä ehkä säästää.

Hurjalta tuntuu. Onneksi mulla ei ole lainoja, en joudu venyttämään penniä läheskään samassa mittakaavassa ja elämä on paljon leppoisampaa :D Mutta miten maksatte esim. hajonneet kodinkoneet? Onko muutaman kk tulojen verran säästössä?

me haluttiin ostaa hyvä auto kun aikaisemmin rahat meni auton korjaamiseen ja se jos mikä oli inhottavaa ku ne korjauskulut tuli aina yllättäen. Nyt menee tasaseen toi laina mut ei oo tarvinu korjata enää autoa. Ja talo oli sellanen juttu että mummoni halusi myydä talon juuri nyt eikä suostunut odottamaan milloin meille olisi parempi ostaa (jääräpää) ja sijainti on sellainen että tolla rahalla ei oltais enää saatu edes koirankoppia tältä alueelta myöhemmin. Talo oli osin alkuperäisessä40luvun kunnossa joten tavallaan otettiin kyllä riskillä toi remonttilaina. Jos tulee tiukka paikka niin auto vaihdetaan kyllä halvempaan.

No teillähän on aivan uskomattoman hyvä tilanne, jos noista tuloista noilla menoilla saatte vielä jotain jäämään säästöönkin. Olette matkanne todella ansainneet! Meillä nettotulot yhteensä jotain 7-8000 euroa vähän kuukaudesta toiseen vaihdellen ja kaikki raha menee elämiseen (lainat, laskut, ruoka, harrastukset yms) .

Kodinkoneissa on vielä takuuta jäljellä koska tolla remonttilainalla meillä on uudet kodinkoneet. (tehtiin keittiö ja kylpyhuoneremontti). Kyllä meidän elämä on ihan leppoisaa. Jos olis jotain katastrofaalista tullut niin oltais kyllä saatu meidän thaimaa säästöistä otettua mutta ei oo käynyt joten päästään sitten sinnekin=) Ja jos meitä hirveästi nää raha/laina asiat ahdistaisi niin voisin kyllä keskeyttää hoitovapaan.

[QUOTE="mä";22008754]

Siinä mielessä fiksua, ettei teillä ole niitä joustoluottoja tai osamaksuja, älkää niitä ainakaan ottako enää tuohon lisäksi.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä on fiksumpaa ottaa rahoitusyhtiöltä autolaina? :D
Autolaina on aika usein pankeissa sama kuin autolaina. Kulutusluotto kuin kulutusluotto.

Autolaina on aika usein pankeissa sama kuin autolaina. Kulutusluotto kuin kulutusluotto.

Mikäs sen autolainan sitten pitäis pankeissa olla jos ei autolaina? Miksi irroitit lainaamasi tekstin asiakokonaisuudesta, jossa toin ilmi, etten itse olisi ottanut koko autolainaa? Olisiko meidän vastaajien pitänyt nyt sitten tietää, että kun kerroit itselläsi olevan hirveä määrä joustoluottoa, sen sisältävän juurikin auton ja rempan eikä turhuuksia? En huomannut ap:n kertoneen ottaneensa autolainan rahoitusyhtiöltä.

Ilmeisesti vedit nyt herneet nenään vastauksista. Älä kysy, jos et halua rehellisiä vastauksia vaan pyydä suoraan kehuja.

kyllä sitä melkeen itte ottais pankista sellasen lainan, että sillä saa sen asunnon ja auton.. maksaa niitä siinä sitten ''yhdistettynä'' ...asuntolainan lisäksi en välttämättä menis autolainaa ottamaan. mutta, se on jokaisen oma asia, miten haluaa nämä asiat hoitaa :) mutta tosiaann, mitään autorahotustaei ainakaa oo järkeä ottaa..kauhiat korot niissä! o.O

No teillähän on aivan uskomattoman hyvä tilanne, jos noista tuloista noilla menoilla saatte vielä jotain jäämään säästöönkin. Olette matkanne todella ansainneet! Meillä nettotulot yhteensä jotain 7-8000 euroa vähän kuukaudesta toiseen vaihdellen ja kaikki raha menee elämiseen (lainat, laskut, ruoka, harrastukset yms) .

Aha? Ihan totta? Ja minkäslainen laina teillä on, jos rahat oikeesti menee elämiseen joka kuukausi tollaisilla tuloilla?

[QUOTE="mä";22009019]Mikäs sen autolainan sitten pitäis pankeissa olla jos ei autolaina? Miksi irroitit lainaamasi tekstin asiakokonaisuudesta, jossa toin ilmi, etten itse olisi ottanut koko autolainaa? Olisiko meidän vastaajien pitänyt nyt sitten tietää, että kun kerroit itselläsi olevan hirveä määrä joustoluottoa, sen sisältävän juurikin auton ja rempan eikä turhuuksia? En huomannut ap:n kertoneen ottaneensa autolainan rahoitusyhtiöltä.

Ilmeisesti vedit nyt herneet nenään vastauksista. Älä kysy, jos et halua rehellisiä vastauksia vaan pyydä suoraan kehuja.[/QUOTE]

Itse asiassa tein aloituksen, koska tiesin palstalaisten kauhistelevan tilannetta :D
Mun mielestä on ihan sama, onko se auto rahoitettu joustoluotolla vai rahoitusyhtiöllä, yhtä tyhmä se on kummassakin tapauksessa. ( tosin joustoluotossa ainakin meillä halvempi)

Mielestäni saatte rahat tosi hyvin riittämään. Meillä suunnilleen samat tulot ja lainaa maksetaan saman verran. Säästöön meillä ei jää yhtään vaan päinvastoin joudun käyttämään säästöjäni, kun olen hoitovapaalla. Siis miten saatte sen noin 1000 euroa riittämään ja vielä säästöön?

Hienosti pärjäätte ja hyvin osasit selittää miksi mikäkin laina/systeemi on. Eli järkevältä vaikuttaa touhu. Kivaa on myös se, että vähän on rahaa ylimääräiseenkin (esim. toi matka) ja sen lisäksi kannattaa koittaa pitää edes tonin/kahden puskurirahaa.

Meillä vähän samoin, mies tienaa suurinpiirtein saman, mä hoitovapaalla, mutta käteen jää mulle siis 500+500 (pieniä on kaksi, täällä saa kuntalisää ja 4 lapsen lapsilisä on 500) tosin tietysti menojakin lapsista monenkertaisesti.
Meillä asuntolainaa hippunen alla 100 tonnia, muuta lainaa ei ole. Kk-lainaan menee 650e. Aina säsätellään samalla ja vuoden sisään on saatu säästettyä pihalle kylpytynnyri ja mies teki autokatoksen.
Tietysti isot laskut sekottaa hetkeksi, tällä hetkellä kaikki puskurirahat on käytetty, mutta onneksi taas voi alkaa säästämisen alusta =) Meillä on lisäksi erinäisiä rahastoja yms. mistä saa useamman tonnin irti tarvittaessa (mutta sen verran hankalaa rahan irrottaminen on, ettei heräteostoksia tule tehtyä)
Matkasta mekin haaveilleen, 6 hengent matkat on vaan niin kalliita, ettei ihan parin vuoden sisään sellaista tehdä.

Mutta tosiaan, järkevältä touhunne vaikuttaa ja olette lomanne ansainneet!!

no meillä se asenne vaikuttaa aika paljon tähän rahan käyttöön. Me elettiin miehen kans tosiaan kaks vuotta niin et molemmat opiskeli ja opintotukea oli yhteensä muistaakseni n.800e/kk josta iso osa meni vuokraan. Vanhempien tulot kun vaikutti vielä silloin opintotukeen. Sitten ku mies meni töihin ja sai sen 1800e/kk niin tuntui että rahaa tulee ovista ja ikkunoista=) Mut voin sanoa et se opiskelija elämä opetti tosi paljon rahan käytöstä ja sellasesta kuukausimenojen suunnittelusta.. Voin vaan kuvitella et hoitovapaan jälkeen ku meen töihin et tuntuu aika rikkaalta ku tulot tuplaantuu tästä. Sitten varmaan maksellaan noita lainoja kyllä nopeampaan tahtiin eli myös kuukausi menot tietysti kasvaa sitten.

ja autolainasta kun keskusteltiin niin siihen en oikeen osaa sanoa mitään kun mies hoiti sen jutun kokonaan. Osti autoliikkeestä ja autoliike käytti Sampo pankkia rahoitukseen joten sieltä on laina mutta täytyy sanoa et kyseisen lainan korkoa en edes tiedä..

Yhteistyössä