No jo nyt on kumma (häät)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Minä olen kotihoidontuella vielä vuoden ja mies jäi työttömäksi keväällä. Silti aiotaan häät pitää, ihan kirkossa ja sitten sen jälkeen juhla vuokratussa tilassa. Vaan millaisia kommentteja tuleekaan?

"Mutta tehän olette molemmat työttömiä, miksi ette odota että olette töissä?"
"Millä rahalla te häät järjestätte?"
"Miksi ette mene vain maistraatissa kun kerran nyt on tilanne mikä on?"

Siis oikeasti, kirkkohäätkö ovat vain hyvin toimeentulevien oikeus? Tässähän alkaa tulla ihan paha mieli. Kivoja tuttuja/sukulaisia meillä.

Me käytiin kumpikin töissä, miehellä erittäin hyvä palkka ja jouduttiin silti ottamaan hieman lainaa häitä varten.

Kyllä mäkin ihmettelisin jos työttömäksi joutuneilla on varaa järjestää häät. On se sen verran kallista puuhaa, siis jos kutsuu vieraita eikä mene vain kaksin. Se tuntuu jotenkin irrationaaliselta, että tulevaisuus epävarmaa ja vähän rahaa, ja sitten pistetään rahat juhlintaan. Arvostaisin enemmän jos sitten pitäisi vaikka pienet häät vain perheen kesken, kaikki ymmärtäisivät ettei ole varaa eikä järkevää laittaa pieniä rahoja pitopalveluun, viinaan ja "turhuuksiin".

Onpas tylsiä kommentteja! Ihan kun teidän pitäisi pitää tylsää vaan siitä hyvästä, että tällä hetkellä eivät finanssit ole loisteliaat. Pienelläkin budjetilla saa paljon aikaan. Ja tärkeintähän on tunnelma, ei ne puitteet joihin varmasti saa vaikka kuinka rahaa uppoamaan.

no on kyllä kummallisia tuttuja. Paljon onnea jo etukäteen hääpäivänänne. Viettäkää ikimuistoinen päivä. Kirkkohäät on kaikkien oikeus. Ja voikai nekin järjestää pienemmälläki budjetilla jos haluaa.

perinteenä ollut meidän suvussa että vähintään morsiammen vanhemmat kustantavat, mutta miehen vanhemmat halusivat myös. Itse maksettiin VAIN omat kukat, omat puvut ja sormus.

Niin ja olin opiskelija, mies kyllä töissä.

Eli pistätte säästöt häihin??? Ootteko laskeneet kuinka paljon jää käteen pakollisten menojen jälkeen kuukaudessa, kun teillä ei enää ole säästöjä? Kuinka paljon?

Tarkoitan että jos laitatte kaikki säästöt häihin, niin joudutteko talvella sossun luukulle, kun ei ole varaa vuokraan. Työkkärillä ei pitkälle pötkitä, varsinkaan jos on tottunut normaaleihin tuloihin.

Sehän on vaan ihanaa, että uskallatte luottaa tulevaisuuteen kaiken epävarmuudenkin keskellä. :) Häät voi järjestää pienellä tai isolla budjetilla. Jos olisitte sossun asiakkaina rahan puutteen takia, niin sitten ymmärtäisi ihmettelyn. Mutta kun ihan tavallisia toimeentulevia aikuisia olette, niin tietysti saatte laittaa säästönne häihin!

Mihin muuten perustuu tuo käsittämätön ajattelutapa, että kirkossa saa vihkiä vain, jos häät ovat kalliit ja vieraita paljon? Kirkollisen siunauksen avioliitolle saavat haluta myös köyhät ja pienten juhlien ystävät. :)

No sehän riippuu ihan minkälaiset ja miten suuret häät järjestää. Ja kun rupee ajoissa tekemään hankintoja, puku, sormus ja muita mahdollisia niin jakaantuu kustannukset pitemmälle ajalle. Ja varsinkin jos on säästöjä ja työttömänä ollessa saa liiton päivärahaa, mikä yleensä on ihan hyvä jos on ollut paremmat tulos. Ei mikään mahdottomuus, mutta jos on tiedossa että työttömyysjaksosta on tulossa pitkä niin ehkä en säästöjäni häihin heittäisi.

Ei olla sossun asiakkaita, mies on hyvällä ansiosidonnaisella. Ja ei kai kukaan ole niin tyhmä että kaiken mitä säästössä on, tuhlaa kerralla?

Maisuli, en minäkään ymmärrä miksi pienten juhlien pitäjien täytyisi maistraatissa mennä naimisiin. Eikö se maksa jotakin?

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Mihin muuten perustuu tuo käsittämätön ajattelutapa, että kirkossa saa vihkiä vain, jos häät ovat kalliit ja vieraita paljon? Kirkollisen siunauksen avioliitolle saavat haluta myös köyhät ja pienten juhlien ystävät. :)

Kirkkohääthän ovat ilmaiset. Vieraiden kestitys ja päivä prinsessana sen sijaan maksaa maltaita. En minäkään tuossa tilanteessa laittaisi säästöjä häihin, jos tulevaisuus näyttää kuitenkin epävarmalta.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Minä olen kotihoidontuella vielä vuoden ja mies jäi työttömäksi keväällä. Silti aiotaan häät pitää, ihan kirkossa ja sitten sen jälkeen juhla vuokratussa tilassa. Vaan millaisia kommentteja tuleekaan?

"Mutta tehän olette molemmat työttömiä, miksi ette odota että olette töissä?"
"Millä rahalla te häät järjestätte?"
"Miksi ette mene vain maistraatissa kun kerran nyt on tilanne mikä on?"

Siis oikeasti, kirkkohäätkö ovat vain hyvin toimeentulevien oikeus? Tässähän alkaa tulla ihan paha mieli. Kivoja tuttuja/sukulaisia meillä.

Kyllähän kirkkohäät voi järjestää pienelläkin budjetilla. Eihän se kirkko mitään maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kirkkohääthän ovat ilmaiset. Vieraiden kestitys ja päivä prinsessana sen sijaan maksaa maltaita. En minäkään tuossa tilanteessa laittaisi säästöjä häihin, jos tulevaisuus näyttää kuitenkin epävarmalta.

Totta kai se maksaa maltaita, jos ei mitään tee itse :O Mutta jos tekee itse lähes kaiken (no, kakku täytyy teettää muualla) ja koristelee tilan lainatuilla maljakoilla, luonnonkukilla jne. Jos vuokraa puvun tai ostaa käytettynä... niin miten siitä saa summaksi maltaita?

Voi en tiennytkään etten saanut kustantaa meitin häitä omista säästöistäni :ashamed:
Siis oikeesti.Miksei ap sais pitää sellaisia häitä,kun haluaa oli töissä tai ei.
Eli ap pidätte sellaiset häät,kun haluatte ja teette niistä ikimuistoiset =)

Minä olen ollut kirkkohäissä, joissa vieraita oli kaksi, eli pakolliset todistajat. Kirkko on kaunis ja arvokas ympäristö myös pienelle vihkitilaisuudelle. Papin saa vihkimään myös muualle, mutta turha pelätä pientä ihmisjoukkoa kirkossa, jos kirkkoon haluaa. En puhunut kirkon tai maistraatin maksullisuudesta mitään. Pointtini oli se, että kirkkovihkimisen jälkeen ei tarvitse järjestää 200 vieraan ökyjuhlia. Vihkimisen jälkeen voi mennä vaikka kotiin kahville tai pitää kuinka edulliset juhlat tahansa. Luulenpa, että ap ymmärtää ajatukseni. :)

Minä olen ollut kirkkohäissä, joissa vieraita oli kaksi, eli pakolliset todistajat. Kirkko on kaunis ja arvokas ympäristö myös pienelle vihkitilaisuudelle. Papin saa vihkimään myös muualle, mutta turha pelätä pientä ihmisjoukkoa kirkossa, jos kirkkoon haluaa. En puhunut kirkon tai maistraatin maksullisuudesta mitään. Pointtini oli se, että kirkkovihkimisen jälkeen ei tarvitse järjestää 200 vieraan ökyjuhlia. Vihkimisen jälkeen voi mennä vaikka kotiin kahville tai pitää kuinka edulliset juhlat tahansa. Luulenpa, että ap ymmärtää ajatukseni. :)

Ymmärrän kyllä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ootte lapsellisia:
Eli pistätte säästöt häihin??? Ootteko laskeneet kuinka paljon jää käteen pakollisten menojen jälkeen kuukaudessa, kun teillä ei enää ole säästöjä? Kuinka paljon?

Tarkoitan että jos laitatte kaikki säästöt häihin, niin joudutteko talvella sossun luukulle, kun ei ole varaa vuokraan. Työkkärillä ei pitkälle pötkitä, varsinkaan jos on tottunut normaaleihin tuloihin.

Vai ei saisi säästöjä käyttää ja häitään maksaa?

Myös meillä on ollut pienet kirkkohäät, vieraita oli yhteensä seitsemän. Ei tuntunut mitenkään hassulle, vaan luontevalle. Ja tosiaan itse päätätte minkälaiset häät järjestätte ja paljonko niihin rahaa laitatte. Se ei kuulu muille.

Yhteistyössä