No en ole superäiti vaikka kestoja lapsellani käytänkin!!!

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Kyllä- kertakäyttövaipoistakin olis hyvä kipata sen kakan pois. Se p.aska siellä vaipan sisällä ja sen täytteiden kanssa roskapussiin kiedottuna vasta metaania tuottaakin! Ja sitä hajua.
No meillä kertisvaippa laitetaan roskapussiin vain jos se pussi on niin täynnä että sen voi heti viedä pois. Eli yleensä kahdesti päivässä joutuu roskia viemään muutenkin. Kun ne jäteastiatkin jokatapauksessa tulee tyhjentää :)
kahdesti päivässä :eek:

Siis täysinäinen roskapussiko??

Alkuperäinen kirjoittaja miisun-miranda:
:eek: mun yks kaveri HEITTI HETI ROSKIIN ketovaipan äp-laatikosta!!! Harmittaa koska ite olisin voinut ottaa sen :(
Eikä sillä tullut mieleen kysyä, olisko joku sen halunnut?

Meillä syntyi sukuun useampi vauva samoihin aikoihin.
Systeri keräsi omasta ja meidän muiden pakkauksista kestovaipat, ja pisti ilmoituksen nettiin. Ne meni postikulujen hinnalla (vai ottiko sitäkään?) sellaisille, jotka halusivat/tarvitsivat.

Kaiken huipuksi tuo sitten kuitenkin itse aloitti sen kestoilun. =)
Me muut kertistellään, mutta menipä ainakin nekin vaipat käyttöön, eikä hukkaan. =)

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja ex-kestoilija:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Toki se voi olla näinkin, mutta luulen, että yleensä se on ihan toisin.
Ja tottapuhuakseni, mistä sitä enää tietää, kuka todella tuntee näin ja kuka sanoo vain näin siksi, koska "kestoilijoiden kuuluu näin sanoa"? Ei siis myönnetä juurikaan ongelmia ja monesti hoetaan, kuinka se sujuu kuin tanssi vaan...en nyt sano, että SINÄ valehtelisit, mutta tämänkin tyyli kuuluu tiiviisti tähän touhuun. Sellanen lässytys, på finska.
Mitä ihmettä sä sönkkäät? Mä en ainakaan jaksais käytätä kestoja jos ne aiheuttais jatkuvasti ongelmia enkä usko että muutkaan jaksaisi.
En sanokaan, että kaikilla on ongelmia niiden kanssa! Mutta monesti sitä kuitenkin tehdään hampaatkin irvessä, kiiltävämmän sädekehän toivossa. :) Ja monestihan uskonnon eteen ollaan valmiit kärsimäänkin, sama pätee tässäkin. En sano, että kestoilu on aina ihan syvältä, mutta ei se mitään vaaleanpunaista unelmaakaan ole, niinkuin ei mikään tässä elämässä yksistään! Kestoilijat monesti huokailevat kilvan, kuinka se on niiiin ihanaa ja mukavaa ja kaikki on lähes autuaallista, kun käyttää kestoja. Se nyt on aika paksua kuitenkin, eikös?

Heh, ei kai kukaan täyspäinen ihminen nyt väitä, että kakkavaippojen kanssa lutraaminen olisi jotenkin ihanaa? Käytti sitten kestoja tai kertiksiä...
Kestovaippailusta tekee kivaa se, että ne kuosit ovat niin ihania verrattuna tylsiin kertiksiin ja on kiva kokeilla uusia juttuja. Itse en ainakaan ole koskaan saanut mitään kicksejä esim. pyykinpesusta...
No et ole tainnut suuremmin perehtyä erilaisiin kestovaippailijoiden palstoihin ja juttuihin? Kyllä siellä annetaan puhtaasti se kuva, että tästä maanpäällisestä elämästä tulee lähes taivaallista, kun siirtyy kestoihin...huvittavaa, juu.
Olen perehtynyt, olen ollut tekemässä oppaitakin.
Mutta yksii tärkeimmistä asioista on oppia suodattamaan kaikki ylimääräinen ja suhtautua ymmärryksellä ihmisten ylilyönteihin ja -kehuihin. Kaikkihan me loppujen lopuksi vaan elämme sitä arkea pienten lasten kanssa, joka nyt ei muutamia huippuhetkiä lukuunottamatta nyt niin hohdokasta ole ; )
Joidenkin ihmisten mielestä vauva-aika on elämän parasta aikaa ja vauvan tuoksu maailman suloisin. Yeah, right...?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kyllä- kertakäyttövaipoistakin olis hyvä kipata sen kakan pois. Se p.aska siellä vaipan sisällä ja sen täytteiden kanssa roskapussiin kiedottuna vasta metaania tuottaakin! Ja sitä hajua.
No meillä kertisvaippa laitetaan roskapussiin vain jos se pussi on niin täynnä että sen voi heti viedä pois. Eli yleensä kahdesti päivässä joutuu roskia viemään muutenkin. Kun ne jäteastiatkin jokatapauksessa tulee tyhjentää :)

Kyllä, meitä on viisi henkeä plus elukat ja meiltä tulee talousjätettä kaksi vajaata muovipussillista ihan kevyesti per päivä. Siksi vajaita että roska astiat ovat keittiössä niitä kapeita, joten pussi ei koskaan tupaten täyteen pääse täyttymään.

Vieras
En sanokaan, että kaikilla on ongelmia niiden kanssa! Mutta monesti sitä kuitenkin tehdään hampaatkin irvessä, kiiltävämmän sädekehän toivossa. :) Ja monestihan uskonnon eteen ollaan valmiit kärsimäänkin, sama pätee tässäkin. En sano, että kestoilu on aina ihan syvältä, mutta ei se mitään vaaleanpunaista unelmaakaan ole, niinkuin ei mikään tässä elämässä yksistään! Kestoilijat monesti huokailevat kilvan, kuinka se on niiiin ihanaa ja mukavaa ja kaikki on lähes autuaallista, kun käyttää kestoja. Se nyt on aika paksua kuitenkin, eikös?
Tota, mistä sä nämä juttus oikein revit? Mä myönnän kyllä rehellisesti aiemmin kuuluneeni näihin ( teihin ) arvostelijoihin ja naureskelin etten koskaan tule käyttämään kestoja kun ne on niin vaikeita ja tilaa vieviä yms. shittiä. Mutta sitten kun kokeilinkin niin kyllä hurahdin aivan totaalisesti siihen kuinka niiiin ihania ne vaipat on ja monet kerran olen kyllä miettinyt että miten joku voi pitää hommaa vaikeana kun tämähän on niin helppoa. Paksua tai ei, mutten takuulla ole ainoa vaippoihin hurahtanut :)

Greippi

Kyllä, meitä on viisi henkeä plus elukat ja meiltä tulee talousjätettä kaksi vajaata muovipussillista ihan kevyesti per päivä. Siksi vajaita että roska astiat ovat keittiössä niitä kapeita, joten pussi ei koskaan tupaten täyteen pääse täyttymään.
Ette taida jätteitä juurikaan lajitella?
Meitä on kolme henkeä ja koira ja pussi viedään jäteastiaan ehkä joka toinen tai kolmas päivä....Mutta kaikki lajitellaan, mikä voidaan, ja siinä on se suuri ero.

vieras
Musta on aika hassua, että olen tässäkin ketjussa joutunut kovasti perustelemaan kertokäyttövaippojen käyttöä ja vääntämään rautalangasta miksi en lasteni ulosteita vessanpönttöön tiputa ja miten paljon roskaa teetämme ja haiseeko meidän vaipat. Jos kerran te olette vain kiinnostuneet itse omista kestoiluistanne ja hyväksytte toisten valinnat. Kyllä se aina niin menee näköjään, että sitä itse saa olla puolustuskannalla mitä näihin vaippakeskusteluihin tulee :)

Greippi
Musta on aika hassua, että olen tässäkin ketjussa joutunut kovasti perustelemaan kertokäyttövaippojen käyttöä ja vääntämään rautalangasta miksi en lasteni ulosteita vessanpönttöön tiputa ja miten paljon roskaa teetämme ja haiseeko meidän vaipat. Jos kerran te olette vain kiinnostuneet itse omista kestoiluistanne ja hyväksytte toisten valinnat. Kyllä se aina niin menee näköjään, että sitä itse saa olla puolustuskannalla mitä näihin vaippakeskusteluihin tulee :)
Ei kai näihin keskusteluihin ole kenenkään pakko osallistua?

kiilusilmä
Jaa-aaa... ekan kerran luin kestovaipoista joskus yläasteella. Oli selvää siitä asti, että omalle lapselle tulee kestovaipat. Mitään tekemistä ei tällä ole sädekehän tai superäitiyden tai muun sellasen kanssa. Tämä nyt sopii meille. Vaippohin en ole hurahtanut tai muuta, nehän on vaan vaippoja... en siis intoile enkä kaikilta kysele, että aijotkos SINÄ kestoja käyttää. Enkä ole kaikille kertomassa, että ME käytetään kestoja. Saatan siitä mainita, mutta siihen se kyllä jää, ei tule kestotietoiskua ;)

En kritisoi, kun en tarkemmin tiedä taustoja...
Mutta kyllä toi paljolta kuulostaa.

Meitäkin on 5, joista yksi kokonaan ja yksi osittain (kertis)vaipoissa. Viikonloppuisin usein 7-10 henkeä, kun sukulaiset pyörii nurkissa.
Elukoita on 8.

Mä vien suht täyden roskapussin n. joka toinen-joka kolmas päivä.
Eikä meilläkään lajitella ihan kaikkea mahdollista roskaa.

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
En kritisoi, kun en tarkemmin tiedä taustoja...
Mutta kyllä toi paljolta kuulostaa.

Meitäkin on 5, joista yksi kokonaan ja yksi osittain (kertis)vaipoissa. Viikonloppuisin usein 7-10 henkeä, kun sukulaiset pyörii nurkissa.
Elukoita on 8.

Mä vien suht täyden roskapussin n. joka toinen-joka kolmas päivä.
Eikä meilläkään lajitella ihan kaikkea mahdollista roskaa.

Näissä on tosiaan huimia eroja. Kaveriperheellä (samanikäinen lapsi) on pihalla 600 litran jäteastia, meillä naapurin kanssa yhteinen 240 litraa. Meillä lajitellaan kaikki ja on oma kompostori, siellä lajitellaan vain lehdet ja pullot.

bb
Me päädyttiin kestoihin niiden kivojen kuosien takia ja käyttöä on jatkettu kun ollaan toimiviksi todettu. Ystäväpiirissäni on sekä kestoilijoita että kertakäyttöisten käyttäjiä eikä me kyllä koskaan asiasta riidellä. Keskustella saatetaan siinä kuin kaikesta muustakin. Tämä vaivannäkö on asia josta ollaan monestikin keskusteltu ja kyllä se on paljonkin ihan asumismuodostakin kiinni. Itse asumme kerrostalossa ja minulle on paljon helpompi laittaa se likavaippa pesukoneeseen ja laittaa kone käyntiin kun täytyy, kun taas se täysi roskapussi joutuu odottamaan pitkää jo keittiössäkin, kun roskasäiliö on hankalassa paikassa ja minun on ylipäätään hankala ottaa sitä pussia mukaan kun vauvan kanssa lähdemme ulos. Sen sijaan kaveri joka asuu rivitalossa ei halua käyttää kestoja koska he pesevät pyykkinsä pesutuvassa ja roska-astia taas on pihassa parin askeleen päässä ovesta.

Turkilmas

Meitä on kolme henkeä ja koira ja pussi viedään jäteastiaan ehkä joka toinen tai kolmas päivä....Mutta kaikki lajitellaan, mikä voidaan, ja siinä on se suuri ero.
Ja meitä 4 henkeä+ koira. Meillä myös about joka toinen päivä viedään roskapussi sekajätteeseen. Ja aina vajaa kun roskasanko on sen verran pieni.

Lajittelen myös, paitsi että energiajätettä en saa minnekään. Enkä biojätettäkään, paitsi ruoantähteet koiralle.

sama

Paperi kyllä menee paperinkeräykseen, lasipullot ja tölkit omiinsa mutta muuten meillä on kaksi roska-astiaa mihin muut roskat laitamme.

Roska-astiat täyttyy suureksi osaksi ruokapakkauksista, eläinten/ ihmisten, ruoan jätteestä, käytetyt suodatinpussit, jauheliha-leikkele-voirasiat, maitopurkit rytättynä plus esim. muu pakkausmateriaali mitä muissa kuin ruokatuotteissa tulee, lasten pissivaipat ja se pari kakkavaippaa.
Kyllä sitä jätettä vain kertyy.

Ja ennen kuin joku ehtii päätellä omiaan, niin ei. meillä ei osteta mitään turhia pikkupakkauksia tuottamaan jätettä. Ei se vajaa kaksi pussia roskaa päivässä ole loppujenlopuksi paljoa viiden taloudessa plus eläimet.

Näissä on tosiaan huimia eroja. Kaveriperheellä (samanikäinen lapsi) on pihalla 600 litran jäteastia, meillä naapurin kanssa yhteinen 240 litraa. Meillä lajitellaan kaikki ja on oma kompostori, siellä lajitellaan vain lehdet ja pullot.
Näköjään joo.

Meillä on yksinään tuo 240L. Tyhjennys joka toinen viikko, eikä se aina ole edes täynnä silloin.

Voisin kerrättää ja lajitella enemmänkin, sen myönnän. Mutta kun esim.biojätteistä kaikki syötäväksi kelpaava menee kanoille, niin en vaan saa aikaiseksi esim. niitä suodatinpusseja sitten erikseen laittaa, ne menee sekajätteeseen yms. :ashamed:

Taidan kuitenkin tältä pohjalta olla ihan vaan tyytyväinen, että näinkin hyvin on vähällä vaivalla onnistuttu.

vieras

Ja meitä 4 henkeä+ koira. Meillä myös about joka toinen päivä viedään roskapussi sekajätteeseen. Ja aina vajaa kun roskasanko on sen verran pieni.

Lajittelen myös, paitsi että energiajätettä en saa minnekään. Enkä biojätettäkään, paitsi ruoantähteet koiralle.
Teillähän tämä nuorin jäsen lienee sen ikäinen, että ei vielä taida roskaa tuottaa. Täällä nuorin on reilu 1,5v. Sekä kaksi vanhempaa lasta. Kaikki syömme samat ruoat ja sitä... sitä kuluu. :)

kyllä
Ei kai näihin keskusteluihin ole kenenkään pakko osallistua?
On aivan pakko, suorastaan aseella uhattuna jokaisen :eek:

Vieras
Ihmisillä on yleensä kestoilusta niin typeriä ennakkoluuloja ja omia "tietoja" että haluan oikaista niitä.

Turkilmas
Teillähän tämä nuorin jäsen lienee sen ikäinen, että ei vielä taida roskaa tuottaa. Täällä nuorin on reilu 1,5v. Sekä kaksi vanhempaa lasta. Kaikki syömme samat ruoat ja sitä... sitä kuluu. :)
Juu, ei tosiaan nuorimmalta tule roskaa. Tai tulis jos käyttäisin kertiksiä. Niin ja tietty lasipurkkeja jne. Mutta siis aika vähän.

Mä olen itse vaan opetellut laittamaan vähän pienempään tilaan roskat. Eli aika tiiviitä roskapusseja meillä. Ja toisaalta kartongit (kuten nuo maitopurkit) mä kerään erikseen ja kiikutan lähikaupan kartonkikeräykseen.

Ja meillä muuten syödään myös...paljon :D. Eli meidän kolme henkeä saattaa hyvin syödä saman kuin teidän 5 :D. Vauvallehan mä teen toki itse ruoat. Ja kyllähän niistäkin muuten roskaa kertyy :)

no
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
kestoilusta kun puhutaan, niin nauratti kaverin kestoilu...:) ihan hyvä sinänsä, selitti et vähentää roskan määrää yms. Mut ku tuli puhe roska-astian koosta ja tyhjennysvälistä, niin meidän perheillä se oli sama... meillä on vain yksi lapsi enemmän. Eli eikös sitä kannattais myös muut asiat tarkistaa, jos kestoilee.... Ja ehdottomasti siis kunnioitan kestoilua, mut tuo vain huvitti.
Toki kannattais! Mut asian voi ajatella toisinkin: jos he eivät saa muuta jätemääräänsä pienennettyä niin hyvä että edes vaipoista sitten pystyvät nipistämään. Valitettavan usein naureskellaan ekologisille valinnoille mentaliteetilla että se olis turhaa, koska ei kuitenkaan elä täydellisen ekologisesti. Mikä taas on älytöntä, sillä jos jokainen pienentäisi kulutustaan edes vähäsen, olisi yhteinen säästö silti huomattava!

sama
Juu, ei tosiaan nuorimmalta tule roskaa. Tai tulis jos käyttäisin kertiksiä. Niin ja tietty lasipurkkeja jne. Mutta siis aika vähän.

Mä olen itse vaan opetellut laittamaan vähän pienempään tilaan roskat. Eli aika tiiviitä roskapusseja meillä. Ja toisaalta kartongit (kuten nuo maitopurkit) mä kerään erikseen ja kiikutan lähikaupan kartonkikeräykseen.

Ja meillä muuten syödään myös...paljon :D. Eli meidän kolme henkeä saattaa hyvin syödä saman kuin teidän 5 :D. Vauvallehan mä teen toki itse ruoat. Ja kyllähän niistäkin muuten roskaa kertyy :)
Niin ainakin täällä asuu 5 lehmänmaidon juojaa ja kun emme niitä tölkkejä minnekään vie vaan roskikseen menevät taiteltuina. Lasipurkkeja ei ole ollut ainakaan 8 kuukauteen ja lasi on muutenkin viety keräysastiaan. Leipää menee paljon, leikkelettä, lihaa, puurot, jogurttikin ostetaan litran paketissa mutta sellainen menee jo yhdellä aamiaisella :D Ja mitähän muuta... No perunaa, munia, hedelmiä. Mutta niistä sitä roskaa ei lähde kuin kuorien muodossa.

Mähän tällä aloituksellani ajoin vain sitä takaa, että ei kestovaippojen käyttö mitään superäitiyttä takaa, vaikka jotkut niin tuntuu uskovan.

En myöskään vieraile muuta ihan satunnaisesti, puhtaasti omaa etua tavoitellen (myynti, tsi jutut yms) noilla kestovaippakeskustelupalstoilla. Ne palstat on enemmän todella hurahtaneiden ja innokkaitten toitottajien juttuja, mä en ole koskaan jaksanut ihan netissä vertailla imujen määrää ja malleja yms.
Vaikka itse kursseja kestoista vedänkin B) en silti puhu vain ja ainoastaan kestovaipoista JA ihan takuuvarmasti ymmärrän muidenkin kannat asiaan.
Kysyttäessä tai kuullessani jonkin väitteen jonka voin kumota, sen teen.

Yhteistyössä