Nivelreumatutkimukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuaa

Vieras
Äidilläni todettiin nivelreuma ja nyt mietin pitäisikö minun varata myös aika sellaisiin tutkimuksiin, kun eikös nivelreuma ole periytyvä? Voiko sitä minulta jo tutkia?

Ompas tosi kurjaa jos ei tutkimuksia vielä saa..en ole uskaltanut kysyä siitä vielä keneltäkään lääkäriltä, nimittäin pähkäilin, että pitävätkö minua jotenkin vajaana..

nivelreuma ei ole suoraan periytyvä. sitten vasta kannattaa hermoilla ja käydä tutkimuksissa jos tulee selviä reuman oireita (nivelten jäykkyyttä aamuisin, turvotuksia niveliin...)

Alkuperäinen kirjoittaja apuaa:
Ompas tosi kurjaa jos ei tutkimuksia vielä saa..en ole uskaltanut kysyä siitä vielä keneltäkään lääkäriltä, nimittäin pähkäilin, että pitävätkö minua jotenkin vajaana..

Ei mitään sairauksia tutkita, ellei ole oireita. Ei edes allergiaa - siis jos nuori miettii, että perheessä on allergiaa, mutta haluaisi eläintenhoitajaksi, niin allergiatestejä ei saa tuolla perusteella.

Tutkiminen on kallista puuhaa, ja ehkä noi sairaudet näkyy vasta kun on oireita ? Mulla on kahdella lähisukulaisella nivelreuman sukuinen sairaus, jonka pystyisi verikokeesta katsomaan, että onko mulla sitä, mutta eipä sitä tutkittu kun kysyin - mietin lähinnä sitä, että jos mulla on tuo sama tekijä veressä, niin voisin yrittää ehkäistä sairautta jo etukäteen elämäntavoilla jne.

Nivelreumassa vain alttius sairastua siihen voi periytyä, ei suoraan itse sairaus. Toisekseen sen diagnosoimiseen tarvitaan mm. niveloireet eikä esim. reumatekijäkään taida näkyä veressä ennen oireilua.

Eli pyri elämään terveellisesti niin kenties et koskaan saa tuota sairautta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Nivelreumassa vain alttius sairastua siihen voi periytyä, ei suoraan itse sairaus. Toisekseen sen diagnosoimiseen tarvitaan mm. niveloireet eikä esim. reumatekijäkään taida näkyä veressä ennen oireilua.

Eli pyri elämään terveellisesti niin kenties et koskaan saa tuota sairautta. :)

Juuri näin!

Yhteistyössä