NITROFUR-C + ALKOHOLI???

ei
Kyllä pitäisi olla pakkausselosteessa maininta, että ei suositella. Tuo lääke voi aiheuttaa antabusreaktion eli ei kannata juoda.

Tuo on yksi niistä harvoista lääkkeistä joiden kanssa alkoholi ei sovi.

http://www.laakeinfo.fi/%5CMedicine.aspx?m=176&i=LEIRAS+FINLAND_NITROFUR-C

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far04609

Noissakaan ei kummassakaan puhuta mitään!!!!!

Eilen ei tullu apteekist kysyttyä. Oli siinä muutakin sählinkiä.

Hoitsu sanoi että puhelinresepti on kolmelta noudettavissa apteekista. Menin 3 jälkeen, ja eipä ollu resepti tullu.
Sekä apteekki että minäkin, soiteltiin lääkäriin ja kyseltiin reseptin perään. Tunnin odottelun jälkeen lääkäri suvaitsi soittaa reseptin ja sain lääkkeet.
Koko päivän hirveissä tuskissa muutenkin kun vasta iltapäivällä resepti luvattiin. Kumma kun 7 tuntiin ei muka kukaan lääkäri kerkee soittamaan reseptiä |O :kieh:

Tikru
Ei sovi alkon kans, tälläsen jutun löysin:
Antibiootit ja muut mikrobilääkkeet:
Tavallisimmilla antibiooteilla ei juurikaan ole vaikutusta alkoholin kanssa. Hoidon aikana on tärkeää ettei lääkekuuri katkea. Runsas alkoholin käyttö voi heikentää lääkkeen tehoa. Joidenkin mikrobilääkkeiden kanssa ei kuitenkaan alkoholi sovi. Tällaisia lääkkeitä ovat metronidatsoli (Elytzol®, Flagyl®), nitrofurantoiini (Nitrofur-C®) sekä griseofulviini (Fulcin®). Seurauksena voi olla antabus-reaktio.

hhm harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
:attn:

Eli siis???? Uskaltaako vaiko eikö??
Aiemmin kyseisen lääkkeen on luultu aiheuttavan antabusreaktion, mutta nyt käsitys muuttunut. Siksi et sitä varoitustekstiäkään pakkauksesta löytänyt eikä farmaseutti maininnut asiasta. Eli nykyisen käsityksen/ tietämyksen mukaan voit kohtuudella käyttää alkoholia. Minkään kuurin aikana se ei kuitenkaan ole suotavaa.
Huomioisin sinuna kuitenkin, että jostain se "tieto" alkoholin ja nitrofurantoiinin yhteisvaikutuksesta on silloin ennen kummunnut. Itse en henkilökohtaisesti ottaisi sittä riskiä, että olisin se poikkeuksen poikkeus, jolle se antabusreakktio kaikesta huolimatta tuli.

Ganie
Minä nyt vasta aloin asiaa miettimään, kun olen jo pitkään niitä käyttänyt. Välillä kuurina ja nyt estolääkkeenä. Ja siis olen kyllä juonut niiden kanssa, eikä mitään ole käynyt koskaan. Keskustelunne kuitenkin hiukan ahdistaa nyt, joten vienkin sidun takaisin kaappiin... toisella saitilla puhuttiin jo maksakirroosista joka tuli nitrofurin ja alkoholin yhteiskäytöstä. Toivottavasti oli vale.

Raisa
Käytän Nitrofuria myös estolääkkeenä ja ilman viinaakin aiheuttaa hirveää pahoinvointia. Alkoholin kanssa reaktio voimistui ja seuraava päivä olikin pelkkää oksentamista. Että kyllä näiden kanssa kannattaa olla tarkkana.

"Kaisa"
Olenpa vahingossa ja tietämättömänä juonut lasillisen punkkua kun päällä oli Nitrofur-C- lääkitys estolääkkeenä. Ei olisi pitänyt juoda sitä yhtäkään lasillista! :(

Sydän alkoi tykyttää tuhatta ja sataa, kasvot olivat tulipunaiset ja henkeä ahdisti. Tuli myös hirvittävän huono olo. Hoitoalan ammattilaisena tajusin melko nopeasti, että kyse on antabusreaktiosta ja että se menee muutaman tunnin kuluttua ohi. Niin menikin, mutta ihmetys on edelleen suuri: Miksei asiasta mainita jo lääkärissä tai viimeistään apteekissa???

Olo ei todellakaan ole edes siedettävä kun päällä on antabusreaktio ja heikkohermoisempi lähtisi takuulla päivystykseen. En suosittele kokeilemaan!

Viimeksi kun olin Nitrofur-C-kuurilla, niin pidin kuurin jälkeen "varoaikaa" 3 päivää ennen minkään sortin alkoholijuomaa. Vaikka harvemminpa sitä nykyään tulee muutenkaan otettua... ;)

"eila"
eipä apteekissa mainittu ettei nitrofur ja alkoholi sovi yhteen, tein virheen, olin aamulla ottanut lääkkeen, iltapäivällä tein pari paukkua, alkoi sivuvaikutus, kasvot punoitti, tuli lämpöä ja aloin palelemaan, tärinä oli tolkutonta, vesilasi ei meinannut pysyä kädessä, en ole moista kokenut ennen. olin siis todella sairas. 12 tuntia meni nukkuessa, ja peitot eivät meinanneet riittää, horkka oli kova. mitä tästä opimme.

Nitrofur C ja alkoholi yms
Kertokaapa suoraan nitrofur-c lääkkeestä? mulle määrättiin se virtsarakontulehdukseen joita nyt on ollu jo vuodessa 4 kertaa ja aikasemmin en tätä lääkettä oo syöny. Sain nyt tämän viiden päivän kuurin ja tämän aikana ei vissiin uskalla alkoholia juoda vai mitä mieltä ootte? Vähän on etovaa oloa ollu aina pari tuntia lääkkeen oton jälkeen ja nyt on kolmas päivä menossa.

Kertokaa mielipiteitä kiitos :)

Rakko
Aloitin nitrofur-c kuurin tänään aamulla ja kaksi lääkettä ottanut. Illalla join kolme siideriä Ja lasin viiniä. Ei ole tullut huonoa oloa. :) Hitusen ehkä etova olo, mutta se lienee normaalia kun oikeastaan "tyhjään vatsaan" otin lääkkeet.... Hups! toivottavasti ei muutu huonompaan. Eli pitää siis syödä hyvin ennen lääkkeenottoa!

Yhteistyössä