Niska-ja hartiakipuiset

Olen kyllä lukenut tuota jännitysniska keskustelua....mutta, saako/pitääkö jumpata siitäkin huolimatta että on tosi kipeenä paikat? Pää kääntyy ihan ok,mut kivut on kovat koko ajan! Vastailkaahan,kiitos!

Varmaan riippuu paljon siitä, minkälaista vaivaa niska/hartia seudulla on. Mulla on kielletty kaikki liikunta, jumppa ja venyttely. Minä kipeydyn jostakin syystä kaikista hoidoistakin, joiden pitäisi oikeasti helpottaa oloa. Paikat ovat niin ärtyneet. Ja tämän vuoksi en saa mitään tehdä, ennen kuin tilanne saadaan rauhoittumaan. Ja jos olen kuitenkin vähänkään venytellyt tai jumpannut, niin heti kipeytyy valtavasti.

itselläni jumppa ja venyttely auttaa useimmiten, mutta jos lihakset ovat erittäin juntturassa ja kipeät niin silloin oireeni vain pahenevat ja lihakset tulevat entistä jäykemmiksi ja kipeämmiksi. Kannattaa syödä vaikka neljän päivän burana kuuri ja katsoa josko helpottaisi, tai saisi ainakin mahdollisen tulehduksen paranemaan, sitten voi varovaisesti kokeilla auttaako venyttely.Ja kannattaa myös käydä lääkärissä, voit saada lihasta rentouttavia lääkkeitä jotka antavat jännittyneiden lihasten levätä välillä..

Eli lääkärissä käyty, kuvat otettu.ym. Ei rakenteellisia vikoja. Omt:llä oon käyny myös,ei juuri apua. Särkylääkkeitä syöny nyt monta päivää,joten uskaltaskohan yrittää jotain jumppaa? Kipuja edelleen kovasti ja jumissa on paikat.

Saitko lääkäriltä mitään lihaksia rentouttavia lääkkeitä? Nämä niskavaivat ovat niin hankalia, kun ei koskaan tiedä varmaksi milloin niitä niskoja uskaltaa jumppauttaa tai venytellä. Mutta ei varmaan kannata yrittää mitään tehotreenejä, jos kerta ovat noin kovasti ärtyneet. Minulta kiellettiin jopa sauvakävely, kun niskat olivat oikein huonona. Mutta kannattaa kokeilla ihan tavallista kävelyä, pitkiä lenkkejä, ei mitään kauheaa revitystä, sellaista vain, että kädet pääsevät hyvin rentoutumaan ja hartioihin tulee liikettä. Jos tykkäät uida niin sitä kannattaa kokeilla, eräs lääkäri suositteli minulle selkäuintia, kuulema kaikista parasta liikuntaa kipeille hartioille. Mä en tykkää uida, joten en ole tätä kokeillut.
Ja venyttelyt saattavat myös aika tavalla ärsyttää lisää lihaksia, kannattaa testata pienillä venytyksillä alkuun, jos niska ärsyyntyy, niin sitten se ei sovi vielä tässä vaiheessa. Ärtymys saattaa tulla vasta seuraavana päivänä. Ismo Mäkisen nettisivuilla on hieman erilainen venyttely-ohje, siinä neuvotaan ensin jännittämään lihas 5sekuntia, sitten lihas rentoutetaan 2sekuntia ja lopuksi vasta itse venytys, sen kesto n.5sekuntia. Eilen vasta tämän venyttelyohjeen löysin ja aion nyt ruveta testaamaan onko toimivampi kuin tavallinen venytys. Tässä linkki ko. sivuille: http://www.ismomakinen.com/web/pages/treenivinkit.php

..tämä niska-hartia vaiva. Johtuu kuulemma usein heikoista niskalihaksista. Itselläni auttaa mm. pilatesjumppa ja muut liikkeet, jotka kohdistuvat niskalihaksiin ja lapoihin, lämpimät kaurapussit ja kylmägeeli. Jos sinulla lihakset ovat tulehtuneet, niin tuskin sietää lämpöä, mutta kannattaa kokeilla. Suosittelisin lihaksia rentouttavaa jumppaa aluksi ja sitten muuta. Minulla pilates auttaa rentouttamaan hartiat, jonka jälkeen kevyttä venyttelyä.

Kuinka usein käytte hieronnassa? Itse huomaan, että 2 viikon väli hieronnoissa on liian pitkä, tilanne on tuskin edellisestä kerrasta muuttunut. Nyt yritänkin saada oikein tehokuurin (2krt/vk), jos se vain lastenhoidollisista syistä onnistuu..

Yhteistyössä