Saitko lääkäriltä mitään lihaksia rentouttavia lääkkeitä? Nämä niskavaivat ovat niin hankalia, kun ei koskaan tiedä varmaksi milloin niitä niskoja uskaltaa jumppauttaa tai venytellä. Mutta ei varmaan kannata yrittää mitään tehotreenejä, jos kerta ovat noin kovasti ärtyneet. Minulta kiellettiin jopa sauvakävely, kun niskat olivat oikein huonona. Mutta kannattaa kokeilla ihan tavallista kävelyä, pitkiä lenkkejä, ei mitään kauheaa revitystä, sellaista vain, että kädet pääsevät hyvin rentoutumaan ja hartioihin tulee liikettä. Jos tykkäät uida niin sitä kannattaa kokeilla, eräs lääkäri suositteli minulle selkäuintia, kuulema kaikista parasta liikuntaa kipeille hartioille. Mä en tykkää uida, joten en ole tätä kokeillut.
Ja venyttelyt saattavat myös aika tavalla ärsyttää lisää lihaksia, kannattaa testata pienillä venytyksillä alkuun, jos niska ärsyyntyy, niin sitten se ei sovi vielä tässä vaiheessa. Ärtymys saattaa tulla vasta seuraavana päivänä. Ismo Mäkisen nettisivuilla on hieman erilainen venyttely-ohje, siinä neuvotaan ensin jännittämään lihas 5sekuntia, sitten lihas rentoutetaan 2sekuntia ja lopuksi vasta itse venytys, sen kesto n.5sekuntia. Eilen vasta tämän venyttelyohjeen löysin ja aion nyt ruveta testaamaan onko toimivampi kuin tavallinen venytys. Tässä linkki ko. sivuille: http://www.ismomakinen.com/web/pages/treenivinkit.php