Nirsot vieraat - ärrinmurrin ja pöh

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän sinua:
röyhkeää alkaa mitään listoja sanelemaan. on tosi kohteliasta tarjota ruoka ylipäätään.
en alkaisi sanella kenellekään mitään listoja, korkeintaan ravintolassa, enkä myöskään ollenkaan tykkäisi tuollaisesta. edes allergikot eivät mitään erityiskohtelua saisi.

Allergia nyt on vähän eri, siinä voi olla hengenlähtökin lähellä, jos allerginen syö sopimatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Mitä he eivät kelpuuttaisi? Minuakin varmaan vähän ärsyttäisi.

No kasviksista ei kelpaa oikeastaan kuin herne-maissi-paprika ja peruna, kana ei käy, kala ei käy... emmä muista enää, mä viskasin sen lapun roskiin :kieh: :kieh: :kieh:

No höh, liityn ärsytykseesi! Meillä kävi pari vuotta sitten miehen kouluaikainen kaveri perheensä kanssa, heillä oli paljon allergioita ja minä koitin ottaa kaikkia parhaani mukaan huomioon (vierasta minulle kokkaaminen niin monin rajoituksin ) eikä sitten sekään ruoka oikein kelvannut... Jäi vähän paha mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Mitä he eivät kelpuuttaisi? Minuakin varmaan vähän ärsyttäisi.

No kasviksista ei kelpaa oikeastaan kuin herne-maissi-paprika ja peruna, kana ei käy, kala ei käy... emmä muista enää, mä viskasin sen lapun roskiin :kieh: :kieh: :kieh:

Hyvä kun viskasit! Tee mitä ite haluat ja jos ei kelpaa niin olkoot syömäti!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän sinua:
edes allergikot eivät mitään erityiskohtelua saisi.

Minä taas huomioisin allergiat ja erityisruokavaliot (laktoositon, kasvis, sianlihaton...) mutta "meidän Jonieetuemmanicola ei sitte tykkää kalasta, kanasta, vihanneksista eikä riisistä "- jutuille en korviani lotkauttaisi.

Peesaan tätä. Mun mielestä taas on moukkamaista olla huomioimatta allergioita, jos ne ovat tiedossa ja on itse tarjoutunut valmistamaan ruokaa.

Jos mä kutsun jonkun syömään, niin tietenkin tarjoan sellaista, minkä tiedän vieraalle maistuvan. Miksi nähdä vaivaa ja kokata jotain, mistä ei sitten tykätä?

Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
minä tekisin sitä ruokaamitä parhaaksi näen ja ne jotka eivät tykkää niin ovat syömättä ja piste.

Eli jos tiedät, että vierat eivät jostain pidä, niin teet silti? Miksi? Tai miksi kutsut sitten edes ketään syömään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
minä tekisin sitä ruokaamitä parhaaksi näen ja ne jotka eivät tykkää niin ovat syömättä ja piste.

Eli jos tiedät, että vierat eivät jostain pidä, niin teet silti? Miksi? Tai miksi kutsut sitten edes ketään syömään?

minä en painosta ketään syömään. Enkä yleensä värkkää kovin kummoista ruokaa vieraille. Ja meillä ei käy kukaan syömässä tai kylässä. Jos joku tänne eksyy niin kahvit yleensä keitän.

Mä olen nirso, samoin esikoinen, mun mielestä lapsen tai aikuisenkaan ei tarvi tykätä kaikesta, eikä syödä sitä mistä ei tykkää, mutta jos me mennään kylään niin en kyllä sanele mitä ruokia me voidaan syödä ja mitä ei. Mä otan sitten omaat eväät varmuuden vuoksi mukaan, jos sattuu että on sellaista ruokaa mitä en missään nimessä syö.

Hei,

ketjua sen pisemmälle lukematta otti silmään nimimerkin Ymmärrän sinua kommentti,
ettei allergigot edes saisi erityiskohtelua. näin itsekin ennen ajattelin, en osannut asettua allergigon asemaan kunnes sain vauvan joka on allerginen useammalla ruoka-aineelle. Nyt ottaisin todella huomioon jos on allergioita, ehdottomasti. Ja toivon, että joku myös ottaa jos kylään menisimme.

mun mielestä on melkein parempi tavallaan kun tietää etukäteen että mitä vieraat syö ja ei syö. ei tarvii turhaan kokkailla semmosta mitä vieraat vaan levittää lautaseen että näyttää siltä ku ois syöny. :whistle: emmäkään mitä vaan syö, siks meen harvoin syömään ellen sit tiiä että varmasti maistuu. :laugh:

Meidän perhe on perseestä kun kyläilään.on kaikkea allergiaa.?keliakia,maito,kananmuna,kala,sitrukset että erilaiset lisääineen joissa maidon tai kananmunan aine osia,nauta ja kana lihana.ei kyläillä kun omat eväät ja kahvileivät viedään eikä sekään kelpaa emännäl.

Alkuperäinen kirjoittaja äitiy4:
Meidän perhe on perseestä kun kyläilään.on kaikkea allergiaa.?keliakia,maito,kananmuna,kala,sitrukset että erilaiset lisääineen joissa maidon tai kananmunan aine osia,nauta ja kana lihana.ei kyläillä kun omat eväät ja kahvileivät viedään eikä sekään kelpaa emännäl.

Miksei kelpaa? Minä ainakin olen helpottunut siitä, jos oikein moniallerginen tuo omat eväät mukanaan. Ei siksi etten viitsisi nähdä vaivaa vaikean ruokavalion vuoksi, vaan siksi, että yleensä joudun käyttämään aineita jotka eivät ole tuttuja, ja olla käyttämättä niitä tuttuja, ja näin ollen pelkään että tekemäni ruoka on pahaa/mautonta/silti jäänyt joku pikkuprintti lukematta.

siis tarkoitin että viedään omat ruuat ja muut.moni on suuttunut
. Jos pitempää kylässä teen ruuat itse . Mutta ehtona on ettei kananmunaa käsitellä missään muodossa kun olemme talossa.toiset nauraa tälle mutta kun näkevät vauvan turpeen kasvot lettujen paiston vuoksi uskovat.ja mitä maksaisinkaan jos ei olis allergioitaonneksi imetän viel niin ei tarvi kalleinta apteekin korviketta antaa.harmi kun silti allergiaa vaik imetän

Tekisin just sitä ruokaa mitä olin ajatellu tekeväni. Allegiat erikseen mut mä en tykkää siitä ja siitä saa jäädä huomiotta.

Meil poika syö kylässä nirsoilematta sitä ruokaa mitä tarjotaan. Kotona saattaa yrittää nirsoilemista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joka päivälle vaan samaa perunaa, kanaa ja herne-maissi-paprikaa, vai mikä se lista nyt olikaan.

Ei kai ne asumaan sentään olleet jäämässä, vai? Tokihan kostoksi voi tehdä kaikkea sitä, mistä tietää, että vieraat eivät pidä. On sitten mukava ja rento kyläilyhetki molemmin puolin.

kaikestahan saa hankalan jos haluaa. Vieraat ovat hankalia, ja niin apki taitaa olla. Vaikeeta varmaan ottaa huomioon toisten toiveet? Nakit ja lihapullat maistuu varmaan kaikille lapsille. Uusia perunoita ja siinä se

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:

Miksei kelpaa? Minä ainakin olen helpottunut siitä, jos oikein moniallerginen tuo omat eväät mukanaan. Ei siksi etten viitsisi nähdä vaivaa vaikean ruokavalion vuoksi, vaan siksi, että yleensä joudun käyttämään aineita jotka eivät ole tuttuja, ja olla käyttämättä niitä tuttuja, ja näin ollen pelkään että tekemäni ruoka on pahaa/mautonta/silti jäänyt joku pikkuprintti lukematta.
sanos
Se miksi ei kelpaa.oikeasti suku vaikein.sain todella p..kaa niskaan kun synttäreil tein omat kalut omille kun nyt ajattelin ettei tarvi ilman kaurakerma herkkua olla kun toiset saa kakkua!

Mulla on kolme enemmän ja vähemmän allergista lasta. Lähimmät ystävät ja tuttavat tietenkin tietävät tilanteen ja osaavat jotakin ostaakin mutta yleensä vien eväät mukana. Ja ilmoitan asian. Mun mielestä silloin kaikki voivat hyvin, emännän ei tartte stressata ja mä tiedän varmasti mitä mun lapset syö. Kyse ei ole nirsoilusta vaan avakavasta asiasta jos saavat kiellettyä ruoka-ainetta. Ei edes se pieni määrä käy!

Mutta ap:n aiheeseen viitaten niin kyllä muakin päähän ottais jos lista on vaan siksi että "meidän pertti ei koskaan ole tykänny kurkusta" sarjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ääitiy:

sanos
Se miksi ei kelpaa.oikeasti suku vaikein.sain todella p..kaa niskaan kun synttäreil tein omat kalut omille kun nyt ajattelin ettei tarvi ilman kaurakerma herkkua olla kun toiset saa kakkua!
EHEE jos nyt kakut eikä kalut.

Alkuperäinen kirjoittaja ääitiy:

sanos

höh. :(

Muistan kun siskon esikoisen kaveri oli tosi moniallerginen ja sisko raapi päätään kun yrtti kehitellä tarjoiltavia synttäreille ja ennen kaikkea sitä miten saisi kakun tehtyä.

Helpotus oli sitten suuri kun kaverin äiti sanoi tuovansa itse kakun tytölle koska tiesi että sen leipominen - varsinkin tottumattomalle - on haastavaa. Antoi sitten muita vinkkejä mitä lapsi voi syödä ja niistä saatii sitten tarjottavat kasaan.

Yhteistyössä