Nirson lapsen ruokailut, auttakaa epätoivoista äitiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Kaksivuotiaamme on aina ollut tosi nirso, söisi mielellään vain makaroonia ja perunaa mutta muuta ei maistelekaan. Jos yrittää syöttää niin päristää tai sylkee pois ja heittelee ruuan joten nyt on otettu lautanen hänen edestään pois ja yritetty syöttää. Ruokaa heittämällä hänen toiveenaan on joutua pois pöydästä ja päästä leikkimään, aiemmin siis aina nostettiin heti pois pöydästä tarkoituksena "rangaista" jos pelleili mutta lapsi pitääkin sitä hyvänä asiana joten nyt on pidetty pöydässä väkisin istumassa kunnes muutkin syöneet. Lapsi on tosi nirso, ei ole suostunut ikinä maistelemaan jotain ruokia jotka varmasti maistuisivatkin hänelle. Esim. karamellejä ei ole maistanut mikä tietysti sinällään on hyvä mutta aika outoa minusta!

Jos ei syö ruokaa niin olen antanut lasin maitoa, mutta nyt se on mennyt siihen että jo pöytään tullessa alkaa mankumaan maitoa ja täyttäisi sillä mahansa. Leipääkään ei syö vaan nuolee siitä margariinin päältä.

Olen ihan epätoivoinen ja jo valmiiksi itkettää kohta tuleva ruoka-aika, en tiedä miten pitäisi toimia.

Tekisi mieli toimia julmasti niin että laitan lounaalla pöytään vain sille päivälle tehdyn ruuan (esim. tänään keittoa) ja jos ei maistu niin ei sitten mitään muutakaan, ei edes sitä maitoa vaan pelkkää vettä, ja välipalalla tarjoaisin taas samaa (enkä jogurttia jota odottaa), ja päivällisellä, luulisi että jossain vaiheessa nälkä veisi voiton ja hänen olisi pakko edes maistella ruokaa. Mutta meneekö tämä jo kidutuksen puolelle?

Miten minun pitäisi menetellä?

Aika monet 2-vuotiaat on nirsoja. Meilläkin tätä nirsoilua esiintyy ajoittain, sitten tulee syömäkausia. Laitat vaan sen ruuan tarjolle, ei kovin isoa annosta. Lapsi syö minkä syö ja sillä selvä.

Meidän nirsolla on todettu aistiyliherkkyys, meillä peruna on se, mikä on vaikeinta saada alas, eläisi pelkällä leivällä ja maidolla jos antaisi.

Koita vaan saada maistamaan, ihan pieni määrä jotain uutta. Keinot on monesti vähissä, jaksamisia!

hmm..en kyllä muuten osaa neuvoo kuin että otat asenteen että meillä syödään sitä mitä tarjotaan!! meillä 2v kyl syö tosi hyvin ja melkein mitä vaan nokan eteen laittaa :) ja isojakin annoksia..kuivat ruoat ei mee hyvin, muusi menee aina ja siihen vaan vaikka jauhelihaa sekaan tai makkaraa raastettuna.. jospa vaikka vähän tekisit niistä ruoista nk.vauvamössöö??? meniskö helpommin alas...

Ootko katsonu suuhun, tuleeko hampaita? Meillä tätä tirsmuilua on ollu nyt näkyvis kun tulee taaimmaiset poskihampaat. Toki jos tämä on jatkuvaa niin ei ole hampaat syynä. Meillä siis on 1v11kk ikäinen. Laitan ruuan ja tyttö syö sen mitä syö, sitten lähtee pois pöydästä, maitoa tms. ei saa väliajalla, seuraava ruoka on silloin kun se on.

Mulla on kans nirso tyttö ja mä teen niin että ruualla pöytään laitetaan vain ruoka. Ei maitoa eikä leipää. Tyttö syö, mitä syö ja sitten saa lasillisen maitoa. Leipää saa sitten välipaloilla ja ilta/aamupalalla. Meillä menis muuten kans siihen että ruualla menis vaan puol litraa maitoo ja jokunen leipä.

Ja sen oon huomannu, että kyllä se lapsi syö siinä vaiheessa kun on nälkä. Mä yritin kans aikanaan tytön kans taistella (täyttää nyt 4 v) mutta ei siitä mitään hyötyä ollut. Jos ei syö niin ei syö, siinä ei paljo maanittelut auta. Oon huomannu että parhaan lopputuloksen saa kun ruokailut hoitaa mahdollisimman "vähäeleisesti" Ruoka lautaselle ja pöytään, lapsi syömään. Ei mitään maanitteluja jne. Sitten ku itellä on ruoka syötynä ja jos lapselle ei näytä maistuvan, voi kysyä että syökö vielä. Jos on kieltävä vastaus niin lautanen pois ja noustaan pöydästä. Meillä toimii tämä systeemi. Aina toimitaan samalla tavalla joten tyttö kyllä tietää että mikä on seuraus milloinkin.

Nyt on pientä parannusta meillä syönnissä ollut. On kyllä voimakkaasti vieläkin kausiluontoinen syöjä mutta kokonaisuudessaan syö paremmin.

Tuo on joku kehitysvaihe taas,mun ohje olis että älä kiinnitä siihen isommin huomiota.
Laitat ruuan,jotain mitä nyt syö.Ja siinä se.Jollei syö niin ota lautanen vaan pois ja seuraavalla kerralla sama peli.
Et kysele isommin mitään,tai maanittele,ym.

Ei lapsi nälkään kuole,jos yksi ateria päivässä menee ees niin hyvä.Meillä oli tytöllä ihan samaa ny 3 vee ja syö jo itse ja paremmin jo.
Samaa peliä oli täälllä.

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/lapsi_syo_huonosti.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen

Täältä löytyy hyviä vinkkejä :)
mulla myös nirso 3v tyttö.

Yhteistyössä