ninaTT, imetysasiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmipuuro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helmipuuro

Vieras
Kun olen lukenut, kun olet kertonut, että ihmislapsi vieroittuu rinnasta 2-7 vuotiaana, niin mistä on peräisin tuollainen tieto? Kuulostaa aika korkealta iältä. Jos sinulle on siis viitettä tai linkkiä tuohon tietoon. En ole korvikeäiti, imettänyt olen(yhteensä 6 kk) mutta tuo 2-7 v. kuulostaa aika hurjalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tässä on nopein löytämäni esimerkki.

http://www.imetys.fi/itu/taapero.php

Samoin World Health Organizationin imetyssuositus KAIKKIALLE MAAILMALLA, ei vain kehitysmaissa, on vähintään 2 vuotta ja siitä eteenpäin niin kauan kun lapsi ja äiti haluavat.

Haen lisää, hetki.

Kiitos! Luenpa tuon

Ollos hjuva :flower:

Niin, maailmalla muuten se 3-5 vuotta on yleisin vieroitusikä lapselle, siitäkin voi päätellä :)

Missä? Onko sulla omakohtaista kokemusta? Kehitysmaissakin naiset on jo kaksi-kolme lasta synnyttänyt tuossa ajassa! Vai imettääkö ne niitä kaikkia! Sä oot kyllä mahdoton vouho tuon maitos kanssa. Harva varmaan haluaa edes 3 vuotiasta imettää...

Alkuperäinen kirjoittaja Missä äiti on et sais tissiä:
Niin, maailmalla muuten se 3-5 vuotta on yleisin vieroitusikä lapselle, siitäkin voi päätellä :)

Missä? Onko sulla omakohtaista kokemusta? Kehitysmaissakin naiset on jo kaksi-kolme lasta synnyttänyt tuossa ajassa! Vai imettääkö ne niitä kaikkia! Sä oot kyllä mahdoton vouho tuon maitos kanssa. Harva varmaan haluaa edes 3 vuotiasta imettää...

Niin ja suahan tämä ketju ei koskenutkaan. (Mua kiinnosti noi linkit ja siksi pyörin täällä, mielipiteitä on ja meiltä muiltahan niitä ei nyt kysytty)

Alkuperäinen kirjoittaja Missä äiti on et sais tissiä:

Esimerkiksi Tuaregi kansalla Saharan eteläosissa on harvinaista, että sisaruksilla on alle 3 v ikäeroa :saint:

Nyt nää asiat on kaupunkilaistumisen vuoksi isossa myllerryksessä ja monessa kehitysmaassa tosiaan syntyvyys nousee ja imetysajat lyhenevät, mutta näissä luonnonkansoissa näkee vielä hyvin selvästi miten asiat ovat olleet.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksistasi. Minä en edelleenkään imettäisi yli 1 v. mutta oli ihan mielenkiintoista lukea linkkejäsi ja kommenttejasi.

:flower:

Mutta ehkä et näe taaperoimetystä kuitenkaan yhtä outona kuin ehkä ennen? Mä ainakin pidin outona ja vähän vastenmielisenä ennen kun luin ja ymmärsin sen olevan normi ja nuoremman lapsen vieroituksen taas erikoista.

Nykyään ku luen, että joku on imettäny alle 1v6kk mietin, että miksköhän noin lyhkäsen ajan...? :D

WHO:n 6kk:n täysimetyssuositus on tehty suurimmaksi osaksi kehitysmaiden syntyvyyttä ehkäisemään. Nythän Suomessakin aika suurissa määrin neuvolat puoltavat 4kk täysimetystä, ei enää 6kk. Mutta jokainen imettäköön vaikka kouluikään jos hyvältä tuntuu ja jos kokee lapsensa sitä tissiä tarvitsevan yli 1-vuotiaana. Onneksi meidän lapset eivät ole tarvinneet/halunneet.

Mun mielestä neuvoloissa puhutaan vieläkin (vuosi sitten) sen 6kk puolesta. Joo, mutta tässä imetyksestä ja sen sairauksia ehkäisevästä vaikutuksesta omia kokemuksia. Imetin esikoista 1 v 9kk. Ekat 12kk oltiin kotona, about yhdellä nuhalla. Lapsi hoitoon (ryhmäperhepäiväkoti) ja johan alkoi sairastelut, imetyksestä huolimatta. Nuhaa, flunssaa, vatsatautia. 10 kerran jälkeen en jaksanut laskea.. silti imetin vielä koko talven. Olin aika pettynyt tuohon mun mielestä ylimainostettuun sairauksia ehkäisevään vaikutukseen.

Kakkosta imetin 10kk, poika lopetti itse, ei enempää halunnut. Nyt 1v 7kk, olisko 3.s nuha menossa, ei vatsatauteja eikä muistaakseni edes kuumetta ollut. No, ne varmasti otetaan takaisin kun joskus hoitoon menee. En tietenkään vertaa kun tilanne niin eri, mutta kuten jo kirjoitinkin olin pettynyt kun tyttö sairasteli niin paljon.

Mä en taas usko imetyksen vaikuttavan sairasteluun/vastustuskykyyn kuin just sen 6kk max. Meillä molemmat edelleen imetetyt ovat sairastuneet ekan kerran n. 7kk (siinä iässä aletaan tietty muutenkin maistelemaan kaikkea jne) iässä. Esikoinen ei olekaan sen jälkeen sairastellut, ollut sis 3v yhdellä korvatulehduksella. Hoitoon (päiväkoti) meni vuosi sitten, siihen asti kotona ja yhtään mitään sairastelua ei ole ollut hoidon aloituksen jälkeen.

Yhteistyössä