NinaTT,haluan kertoa sinulle jotain....

• Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti
"pop"
Alkuperäinen kirjoittaja Anteeksi näin sivusta kysyn;26354148:
...miten imetys voi sattua lasta? Vaikka siis refluksitaudissa? Miten korvike siihen auttaa, että ei satu?

En siis ollenkaan väheksy asiaa, varmasti on ollut raskas koettelemus mutta mietin vain lähinnä sitä ajatellen, miten on ollut kautta historian. Jos silloin ei ole ollut korviketta, mitä äisit ovat tehneet? Opettaneet vauvalleen kiinteiden syömistä aikaisemmin? Mutta mten se auttaa refluksiin, jossa kaikki tahtoo tulla ylös...
On olemassa monenlaisia refluksin muotoja, myös ns. hiljainen muoto. Itseasiassa paksunnetun maidon ei ole todettu auttavan tutkimuksissa, mutta onneksi tässä tapauksessa auttoi. Tavallinen hoito käsittääkseni on refluksilääke ja tiettyjen asentojen suosiminen, voin tosin olla väärässäkin tästä jälkimmäisestä.

Toki imetys olisi fyysisesti voinut jatkua, mutta tässä se oli liikaa äidille henkisesti eikä tunnu saaneen juuri minkäänlaista asiantuntevaa apua imetykseen. Se mitä itse koin imetyksen aikana vahvisti minulle sen, että imetys ei ole _kohtuullinen_ vaihtoehto kaikille äideille.

"a.p"
[QUOTE="pop";26354541]On olemassa monenlaisia refluksin muotoja, myös ns. hiljainen muoto. Itseasiassa paksunnetun maidon ei ole todettu auttavan tutkimuksissa, mutta onneksi tässä tapauksessa auttoi. Tavallinen hoito käsittääkseni on refluksilääke ja tiettyjen asentojen suosiminen, voin tosin olla väärässäkin tästä jälkimmäisestä.

Toki imetys olisi fyysisesti voinut jatkua, mutta tässä se oli liikaa äidille henkisesti eikä tunnu saaneen juuri minkäänlaista asiantuntevaa apua imetykseen. Se mitä itse koin imetyksen aikana vahvisti minulle sen, että imetys ei ole _kohtuullinen_ vaihtoehto kaikille äideille.[/QUOTE]

Asentoja ne meillekkin opetti.... ja toki imetys olisi voinut jatkua,mutta lääkärin kanssa todettiin että kokeillaan paksulla korvikkeella. JA se oli pojalle sillä hetkellä paras ratkaisu. JA kaipa ne soseet kans auttoivat :) Enää en koe syylisyyttä imetyksen lopettamisesta,mutta hitto mie itkin ja paljon sillon...

"hmmm"
mutta voisko joku laittaa sanatarkasti että miten se oikein haukkuu.. kumma kun vaikuttaa minusta mukavalta
No ihan sanatarkasti en muista, mutta jaksamiseni oli jo todella kovilla ja kerroin tämän ketjussa ja sanoin itkeväni joka päivä. KErroin, että haluan todella luovuttaa kun kaikkea jo yritetty ja osa kannustikin minua, ettei itseään vain kannata vetää piippuun ja korviketta vaan. NinaTT aloitti sillä että tiedätkö mitä paskaa korvike on ja tällä tyylillä. Se vielä menetteli vaikka herkässä tilanteessa ei oikein tuntunut sekään kivalta, mutta siinä vaiheessa jo itketti kun hän kehtasi sanoa "ettei mitään viitsitä tehdä imetyksen eteen" "oma napa menee edelle" "mene vain baariin riehumaan vetämään pää täyteen" tämä viimeinen kommentti oli siihen kun sanoin, että aion lähteä terassille hetkeksi lepuuttamaan hermojani ja ottamaan yhden siiderin kaiken tämän jälkeen. Ei mitään viitsitä tehdä ja toinen on aivan piipussa jo?!

Joskus pitäisi miettiä mitä suustaan päästää. Joku voi olla todella herkässä tilassa pyytämässä vähän pään kohotusta ja tuollaiset kommentit voivat satuttaa enemmän kuin normaalitilassa.

"sama"
Oudointa tässä on se, ettei tämä henkilö osaa katsoa itseään peiliin ollenkaan? Jos jo niin moni on täällä häntä kritioinut puhetyylistään, eikö olisi aika miettiä onko siinä omassa käytöksessä jotain vikaa?
Miksi niin moni jaksaisi "vinkua" hänestä jos ei olisi mitään oikeaa syytä?
Sitten väittelee vastaan vielä.

"vieras"
Anteeksi jos kysyn ap, mutta jos olet juuri selvinnyt masennuksesta, onko realistista/järkevää tehdä heti uusi lapsi? Hormonithan usein laittavat sen masennuksen aluille, eli voi olla hyvin todennäköistä että se iskee uudestaan. Ei millään pahalla, mutta kysyn vaan, että jos masennus iskee uudestaan , jaksatko hoitaa kahta lasta?

"a.p"
[QUOTE="hmmm";26354729]No ihan sanatarkasti en muista, mutta jaksamiseni oli jo todella kovilla ja kerroin tämän ketjussa ja sanoin itkeväni joka päivä. KErroin, että haluan todella luovuttaa kun kaikkea jo yritetty ja osa kannustikin minua, ettei itseään vain kannata vetää piippuun ja korviketta vaan. NinaTT aloitti sillä että tiedätkö mitä paskaa korvike on ja tällä tyylillä. Se vielä menetteli vaikka herkässä tilanteessa ei oikein tuntunut sekään kivalta, mutta siinä vaiheessa jo itketti kun hän kehtasi sanoa "ettei mitään viitsitä tehdä imetyksen eteen" "oma napa menee edelle" "mene vain baariin riehumaan vetämään pää täyteen" tämä viimeinen kommentti oli siihen kun sanoin, että aion lähteä terassille hetkeksi lepuuttamaan hermojani ja ottamaan yhden siiderin kaiken tämän jälkeen. Ei mitään viitsitä tehdä ja toinen on aivan piipussa jo?!

Joskus pitäisi miettiä mitä suustaan päästää. Joku voi olla todella herkässä tilassa pyytämässä vähän pään kohotusta ja tuollaiset kommentit voivat satuttaa enemmän kuin normaalitilassa.[/QUOTE]

Jotakuinnii tollasta tekstiä se mullekki naputteli. Mulla vaa oli lisänä se et asetan oman etuni lapsen edun edelle.... mut jospa se oppis :) ikä tuo varmuutta....ehkä jopa viisautta.

"a.p"
[QUOTE="vieras";26355358]Anteeksi jos kysyn ap, mutta jos olet juuri selvinnyt masennuksesta, onko realistista/järkevää tehdä heti uusi lapsi? Hormonithan usein laittavat sen masennuksen aluille, eli voi olla hyvin todennäköistä että se iskee uudestaan. Ei millään pahalla, mutta kysyn vaan, että jos masennus iskee uudestaan , jaksatko hoitaa kahta lasta?[/QUOTE]

Olen minä tätä miettinyt ja paljon. Ja siis toistaseks me viel mietitään,mut jos miettimisaikana "vahinko" ni ei haittaa. Terapia mulla jatkuu kummiskin melko kauan vielä ja pysyy ns. tukena tulevanki raskauden aikana oli se millon tahansa. :)

En todellakaan siis ihan tostanoinvaa lähde uutta muksua tekemään :) se tulee olemaan pitkän harkinnan tulos....

"vieras"
Ja vielä; jos juuri vasta lopetit lääkityksen; tiedäthän että lääke poistuu kehostasi kokonaan vasta kuukausien kuluttua. Eli vasta noin puolen vuoden kuluttua tiedät oikeasti , oletko parantunut masennuksesta.
En tätä pahalla sano, mutta minusta on järjetöntä antaa uuden vauvan tulla, kun oma terveys on uhattuna. Anna lääkkeiden vaikutuksen ensin lakata, ja katso sitten!

"vieras"
Mulle kävi myös noin, mutten sairastunut masennukseen enkä pahemmin välittänyt palstailijoiden mielipiteistä. Kaikki aika mulla meni huutavan ja oksentelevan vauvan hoitamiseen. Mut ap, tiedän kyllä mistä sä puhut! Been there, done that! Voimia!

"hansu"
Mä välillä toivon että nämä arvosteliat ja haukkuja joutuisivat itse kokemaan sen paskan mistä itse arvostelevat!! NinaTTllä on käynyt tuuri kun imetys on onnistunut ja lapsi lukeman mukaan on muutenkin helppo. Kaikilla ei vaan käy näin ja se ei ole välttämättä äidistä mitenkään kiinni. Saisivat itsekin joutua vaikeiden valitojen eteen niin alkaisi sitä ymmärrystä tulla muuhunkin kuin siihen omaan vaalenpunaiseen elämään!!

"a.p"
[QUOTE="vieras";26355365]Ja vielä; jos juuri vasta lopetit lääkityksen; tiedäthän että lääke poistuu kehostasi kokonaan vasta kuukausien kuluttua. Eli vasta noin puolen vuoden kuluttua tiedät oikeasti , oletko parantunut masennuksesta.
En tätä pahalla sano, mutta minusta on järjetöntä antaa uuden vauvan tulla, kun oma terveys on uhattuna. Anna lääkkeiden vaikutuksen ensin lakata, ja katso sitten![/QUOTE]

Sen verran veemäinen tää tauti oli,että en tosiaan pelleile terveydelläni... ja en sanonut että just nyt heti huomenna lasta edes saisin. :) Kunhan lääkäri ja minä ja mieheni olemme sitä mieltä et voi alkaa yrittää ja minä olen tarpeeksi terve,niin sit. Lapseni ansaitsee ehyen äidin.

Mut koskaan jos uudelleen raskaudun en varmasti tule kaksplussalta mihinkään neuvoa kysymään :D :D :D :D

"vieras"
[QUOTE="hansu";26355373]Mä välillä toivon että nämä arvosteliat ja haukkuja joutuisivat itse kokemaan sen paskan mistä itse arvostelevat!! NinaTTllä on käynyt tuuri kun imetys on onnistunut ja lapsi lukeman mukaan on muutenkin helppo. Kaikilla ei vaan käy näin ja se ei ole välttämättä äidistä mitenkään kiinni. Saisivat itsekin joutua vaikeiden valitojen eteen niin alkaisi sitä ymmärrystä tulla muuhunkin kuin siihen omaan vaalenpunaiseen elämään!![/QUOTE]

Niinpä! Mä myönnän että olen katkera niille joilla imetys sujui ja on ollut helppoja vauvoja. Onneks nykyään on helpompaa, mut kyllä ärsyttää kun moni hehkuttaa miten ihanaa se pikkuvauva-arki on ja ihmettelee miten jotkut ei jaksa. Ei se ole helppoa kun yrittää imettää ja vauva huutaa 2kk 24/7. Mä ihmettelen etten itse masentunut, vaikka mulla on jopa bipolaarihäiriö.

"vieras"
[QUOTE="a.p";26355375]Sen verran veemäinen tää tauti oli,että en tosiaan pelleile terveydelläni... ja en sanonut että just nyt heti huomenna lasta edes saisin. :) Kunhan lääkäri ja minä ja mieheni olemme sitä mieltä et voi alkaa yrittää ja minä olen tarpeeksi terve,niin sit. Lapseni ansaitsee ehyen äidin.

Mut koskaan jos uudelleen raskaudun en varmasti tule kaksplussalta mihinkään neuvoa kysymään :D :D :D :D[/QUOTE]

Toisessa viestissäsi kyllä sanoit että toinen vauva saa tulla, jos on tullakseen...

"juu"
[QUOTE="hansu";26355373]Mä välillä toivon että nämä arvosteliat ja haukkuja joutuisivat itse kokemaan sen paskan mistä itse arvostelevat!! NinaTTllä on käynyt tuuri kun imetys on onnistunut ja lapsi lukeman mukaan on muutenkin helppo. Kaikilla ei vaan käy näin ja se ei ole välttämättä äidistä mitenkään kiinni. Saisivat itsekin joutua vaikeiden valitojen eteen niin alkaisi sitä ymmärrystä tulla muuhunkin kuin siihen omaan vaalenpunaiseen elämään!![/QUOTE]

Niinpä! Mulla myös on sellainen kokemus, että imetys oli todella vaikeaa vaikka kuukausitolkulla yritin. Maitoa ei vain tullut tarpeeksi, vaikka se palstan kaikkitietävien imetysterroristien mukaan ei ole mahdollista, jos olisin imettänyt niin paljon kun sanoin. Todella paljon pahaa mieltä sain siitä yliyrittämisestä, ja varmasti se vaikutti hyvin negatiivisesti vauvan ensikuukausiin, kun äiti oli jatkuvasti henkisesti väsynyt ja itkuinen.

Vasta myöhemmin kuulin, että minulla on tubulaariset rinnat, jolloin maito ei usein riitä. Jos olisin tämän tiennyt aiemmin, olisin voinut antaa hyvällä omalla tunnolla sitä korviketta (jota jouduin antamaan itkien sitä, miten huono ja "vammainen" äiti olen, kun oma maito ei riitä). Niin että NinaTT ja muut vastaavat: ottakaa huomioon, että on olemassa biologisia syitä, joiden takia imetys ei onnistu hyvin vaikka istuisit puoli vuotta tissi lapsen suussa!

"hei"
Kuulkaas arvostelijat; ei kai kukaan nyt voi ottaa kirjaimellisesti tosissaan jotain, mitä joku random tyyppi kirjoittelee tänne. Ihan turha arvostella jälkikäteen, että bytheway sinä ja sinä loukkasitte minua silloin kun olin herkillä ja masentunut. Jos ymmärtää yhtään mitä masennus on; ymmärtää että oma itsetunto on heikoilla, eikä silloin kannata tulla tänne avautumaan omista asioistaan, pskaahan täällä aina saa omaan niskaan. Täällä ollaan paljon kärkkäämpiä ja hyökkääväisempiä kuin oikeassa elämässä, ja masentunut helposti ottaa nokkiinsa oikeassakin elämässä tapahtuvat pikkukommentit, koska oma olo ei ole mikään parhain...

"juu"
Ja tuo ei edes ole kovin harvinaista, siis ne tubulaariset rinnat. Katsokaas tämä:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1443421/tubulaariset_rinnat__imetys_epaonnnistui

Sitä vaan ihmettelen, että miksi neuvolassa tai laitoksella ei kukaan sano, että imetys ei yleensä onnistu tubulaarisilla rinnoilla tavalliseen tapaan.

"juu"
[QUOTE="hei";26355424]Kuulkaas arvostelijat; ei kai kukaan nyt voi ottaa kirjaimellisesti tosissaan jotain, mitä joku random tyyppi kirjoittelee tänne. Ihan turha arvostella jälkikäteen, että bytheway sinä ja sinä loukkasitte minua silloin kun olin herkillä ja masentunut. Jos ymmärtää yhtään mitä masennus on; ymmärtää että oma itsetunto on heikoilla, eikä silloin kannata tulla tänne avautumaan omista asioistaan, pskaahan täällä aina saa omaan niskaan. Täällä ollaan paljon kärkkäämpiä ja hyökkääväisempiä kuin oikeassa elämässä, ja masentunut helposti ottaa nokkiinsa oikeassakin elämässä tapahtuvat pikkukommentit, koska oma olo ei ole mikään parhain...[/QUOTE]

NinaTT ja muut samalla tavalla kommentoivat ovat varmasti aiheuttaneet erittäin paljon mielipahaa monelle sellaiselle, joiden imetys ei ole tahdosta ja kovasta yrittämisestä huolimatta onnistunut. Ei siinä masennusta tarvita, se on niin herkkä ja kamala asia tuoreelle äidille ihan ilman muiden haukkumistakin, ettei sitä voi muut kuin sen kokeneet ymmärtää.

En usko että ap:n tarkoitus on kostaa Ninalle, kuten joku epäili. Tarkoitus on saada NinaTT tajuamaan, mitä hänen kommenttinsa voivat saada aikaan (en tarkoita että masennusta yksinään), jotta hän voisi muuttaa kommentointitapaansa, ja välttää omalta osaltaan pilaamasta muiden äitiyden alkutaivalta.

hahaah
[QUOTE="hei";26355433]Ja tämä NinaTT näyttää olevan joukkokiusauksen kohde. Voisitte jo jättää rauhaan. Joka päivä uusia ketjuja samasta henkilöstä.[/QUOTE]

Hän saa arvostella ja mollata muita, mutta hänestä ei saa sanoa pahaa sanaa?

"juu"
[QUOTE="hei";26355433]Ja tämä NinaTT näyttää olevan joukkokiusauksen kohde. Voisitte jo jättää rauhaan. Joka päivä uusia ketjuja samasta henkilöstä.[/QUOTE]

TUskin hän itse on siihen aivan syytön, että hänestä kirjitellaan...

"a.p"
[QUOTE="juu";26355448]NinaTT ja muut samalla tavalla kommentoivat ovat varmasti aiheuttaneet erittäin paljon mielipahaa monelle sellaiselle, joiden imetys ei ole tahdosta ja kovasta yrittämisestä huolimatta onnistunut. Ei siinä masennusta tarvita, se on niin herkkä ja kamala asia tuoreelle äidille ihan ilman muiden haukkumistakin, ettei sitä voi muut kuin sen kokeneet ymmärtää.

En usko että ap:n tarkoitus on kostaa Ninalle, kuten joku epäili. Tarkoitus on saada NinaTT tajuamaan, mitä hänen kommenttinsa voivat saada aikaan (en tarkoita että masennusta yksinään), jotta hän voisi muuttaa kommentointitapaansa, ja välttää omalta osaltaan pilaamasta muiden äitiyden alkutaivalta.[/QUOTE]

Joo ei todellakaan ole tarkoituksena kostaa :) Asia mistä ninatt puhuu on hyvä,mutta ilmaisutapa on AIVAN väärä.... halusin vain kertoa,että se muutama lause muutti minun suhtautumistani jatkossakin imetykseen,jonka nyt koen negatiivisena asiana. Näin ei ollut silloin kun odotin lastani.

"hei"
Hän saa arvostella ja mollata muita, mutta hänestä ei saa sanoa pahaa sanaa?
En ole seurannut mitä hän mollaa ja arvostelee, mutta en myöskään pidä normaalina, että hyökätään joukolla häntä vastaan. Kiusaamistahan tuo on.

Jos ei kestä jonkun kommentteja, ehkä olisi parasta olla lukematta tätä palstaa?
Kumpi on todennäköisempää; että NinaTT muuttuu ihmisenä, vai että herkät lukijat oppivat ettei kannata reagoida?

Yhteistyössä