Nina Mikkonen: huono äiti menee töihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
me ollaan tästä siun kanssas Beep täysin samoilla linjoilla. miunki mielestä tuo tontin kirjotus oli... noh... mitenkähän sen nyt nätisti sanois... jaa eipä sitä taida voida nätisti sanoa näin julkisesti... :xmas:

Ja kun se on miehen kirjoitus, ei ole nostanut tuon enempää haloota. Jos Tontti olisi nainen, niin .... tiedätte kyllä! :o

Mutta mä luulen että se nyt johtuu siitä, ettei (toivottavasti ainakaan ) tuollainen absurdi ajatus pakkopäivähoidosta mene läpi! Meillähän on todella hienosti asiat, miksi siitä pitää käydä vääntöä...tai satuttaa toisiamme noilla älyttömillä "huono äiti"-kommenteilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Beep, oletko itse Nina vai mitenkä sinun kommenttisi ovatkin yhtä kärkkäitä, tyyliin "ole sinä hiljaa koska minä olen oikeassa ja sinä väärässä koska minä sanon niin"? :D

Hehe, kertoo jotain sinusta. Mä en missään kohdassa ole käyttäytynyt noin.

Mut joo, oli hauska. :D

Etpä niin, minun mielipiteeni on vain bs:ää. Omasi ei. Huomaatko vieläkään? Kuinka itsekäs olet?

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Tuntuu niin surulliselta, kun 9kk laitetaan hoitoon 8-9 tunniksi 5pvä vkossa, että hyvä palkkainen äiti pääsee töihin tienaamaan lisää rahaa, vaikka on 200m2 asunto, tupla-autot, kesämökit, monet ulkomaan matkat yms. Miksei voi uhrata elämästä 1-2v lisää lapseensa, jonka lapsuus on lyhyt aika verrattuna ihmisen ikää tai niihin vuosiin mitkä ollaan työelämässä ennen eläkettä.

No entäs jos yh-äiti yrittää maksaa kotihoidon tuella ja muilla tuilla 20m2 yksiönsä vuokran ja ainoa lomamatka on 30 vuottta vanhalla polkupyörällä tehty retki kirjastoon? Onko silloin oikeus mennä töihin jos rahat ei riitä edes näihin?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tuntuu niin surulliselta, kun 9kk laitetaan hoitoon 8-9 tunniksi 5pvä vkossa, että hyvä palkkainen äiti pääsee töihin tienaamaan lisää rahaa, vaikka on 200m2 asunto, tupla-autot, kesämökit, monet ulkomaan matkat yms. Miksei voi uhrata elämästä 1-2v lisää lapseensa, jonka lapsuus on lyhyt aika verrattuna ihmisen ikää tai niihin vuosiin mitkä ollaan työelämässä ennen eläkettä.

No entäs jos yh-äiti yrittää maksaa kotihoidon tuella ja muilla tuilla 20m2 yksiönsä vuokran ja ainoa lomamatka on 30 vuottta vanhalla polkupyörällä tehty retki kirjastoon? Onko silloin oikeus mennä töihin jos rahat ei riitä edes näihin?

No kyllä silloin on, mutta voisi kuitenkin koittaa järjestellä asiat lapsiystävällisesti.

Toisaalta sen on hyvä sanoa, koska niillä ilmeisesti on aika paljon rahaa. Sen on helppo olla kotona, koska ne ei joudu sen takia elämään köyhyydessä.

Hänhän on aika vanha äiti itse, onkos sekään nyt niin hyvä? ;)

Nina Mikkosen tulot jo pelkästään mahdollistavat kotona makaamisen. Ja käytän sanaa makaaminen, koska hällä lapset jo noinkin vanhoja. Ja tuskin aikomustakaan töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
me ollaan tästä siun kanssas Beep täysin samoilla linjoilla. miunki mielestä tuo tontin kirjotus oli... noh... mitenkähän sen nyt nätisti sanois... jaa eipä sitä taida voida nätisti sanoa näin julkisesti... :xmas:

Ja kun se on miehen kirjoitus, ei ole nostanut tuon enempää haloota. Jos Tontti olisi nainen, niin .... tiedätte kyllä! :o

Käväisin vielä lukemassa tuon vihreä lanka-jutun ja...

Ensinnäkin kohderyhmät alle 1v päivähoidon aloittaneet ja kouluikään asti kotona olleet lapset ovat aika kaukaa haettuja ryhmiä. Sitäpaitsi tänäpäivänä Ruotsissa ei alle 1v lapsia edes oteta päivähoidon piiriin.

Lisäksi saa huomioida että Ruotsissa on jo tuolloin ollut paljon maahanmuuttajaperheitä joissa työllisyystilanne on voinut olla huomattavasti heikompi kuin ruotsalaisperheissä yleensä. voisi kuvitella että tällaisissa perheissä lapset on hoidettu kotona kouluikään asti joka tietty tarkoitaa paisti sitä että lapset joutuvat aloittamaan koulun vieraalla kielellä, myös sitä että he ovat jääneet tavallaan yhteiskunnasta sivuun, omaan perheeseensä ja kulttuuriinsa. Tottakai tuolla on merkitystä lasten myöhemmän koulussa ja elämässä pärjäämisen kanssa. Itse maahanmuuttajana en ikinä suostuisi hoitamaan lapsia kotona kouluikääna asti, sillä haluan näiden hallitsevan kielen kunnolla enne koulun alkua. Suomessa tämä kuitenkin koskee vain vähemmistöä perheistä.

En tiedä 20v takaista päivähoidon tilannetta Ruotsissa mutta tänäpäivänä päiväkotiryhmät ovat pienempiä kuin Suomessa, henkilökuntaa on enemmän ja näin toiminta kodinomaisempaa. Lisäksi valtaosa vanhemmista (tai ainakin toinen vanhempi perheessä) tekee vajaata työaikaa joten lasten hoitopäivät ovat lyhyempiä. Virikehoidossa olevat lapset eivät edes saa kokopäivä paikkaa, kunnasta riippuen heillä on oikeun 15-30h/viikko päivähoitoon. Ja mikä tärkeintä, päivähoito ei ole pakollista vaan perheen oma valinta missä vaiheessa sen aloittaa.

Eli näkisin kuitenkin Tontin ideaaliajatuksen olevan kaukana ainakin tämän päivän ruotsalaisesta päivähoidosta.

Ensinnäkin. Mua ärsyttää että tuo kirjoitus on julkaistu Vihreässä langassa, jonka vuoksi porukat kaiketi kuvittelee että Vihreät puolueena on myös tuota mieltä kuin Tontti. Ei ole. Esim. meillä Vihreät koittaa just taistella kotihoidontuen kuntalisää (tosin huonolla menestyksellä kun muut puolueet ovat yksimielisesti lisää vastaan).

Toiseksi. Mikkosen Niina on kyllä vähintäänkin hölmö. Ja miehensä suorastaan ääliö. Yhdessä he ovat pelottavan typerä pariskunta ja kauhulla odotan minkälaisia he kasvattavat pojistaan.

On niin valtavan helppo ajatella mustavalkoisesti ja jyrkästi kun on vanhana lapset tehty ja asutaan hulppeassa kodissa. Sitä kun on elintaso silloin vähän jotain muuta kuin parikymppisenä. Se ei kuitenkaan tarkoita että kaikkien kannattaisi tai pitäisi tehdä lapsensa vanhana. Päinvastoin.

Mutta juu. Miehensä kaiketi tienaa hyvin ja sillä verukkeella voi sitten haukkua työssäkäyviä äitejä. Kuitenkin fakta on, että päivähoitojärjestelmä on meillä kohtalaisen hyvä. Hoitajilta vaaditaan koulutus ja hoitajien toimia tarkkaillaan. Ei siis ongelmaa. Toki optimaalista olisi, jos lapsi 3 ensimmäistä vuottaan voisi olla kotihoidossa. Aina se ei vaan ole mahdollista. Saati sitten vielä pidempään kotona olo.

Jäin vain miettimään että mikäs minä sitten olen. Kun siis esikoinen oli 1,5-vuotias kun jouduin hänet viemään hoitoon. Eli juu, Mikkoskan mukaan huono äiti. Mutta entä nyt kun aikomus on olla pidempään kotona kuopuksen kanssa??

Enpä usko että olen sen parempi tai huonompi äiti silloin kuin nyt. Meillä vaan talous antaa mahdollisuuden tällä kertaa jäädä kotiin. Viimeksi ei antanut. Lapsia on rakastettu kuitenkin yhtä paljon ja oltu niin hyviä vanhempia kuin mitä vaan ollaan pystytty.

Mua sitten ärsyttää tollaset ****sanonko mitkä***Mikkoset!!

En ole nahnyt vaittelya enka lukenut siita referaatteja. Minusta Mikkosella on oikeus mielipiteeseensa. Joskin se vaikuttaa hieman suppealta otettuna huomioon se etta tassa maassa on erittain kalliit asumiskustannukset . Minun tyolaisista ja opiskelijoista koostuvaan tuttavapiiriini on keraantynyt perheita joiden aitien on lahes pakko menna toihin viimeistaan puoli vuotta aitiysloman paatyttya. Kaikilla ei ole rikkaita miehia elattmassa. Toisekseen tiedan tapauksia joissa aidin kotonaolo ei suinkaan lapsille anna minkaanlaista etua , painvastoin . Joten Nina on varmasti oikeassa ja varmasti myos vaarassa. Ei ole olemassa yhta totuutta tastakaan asiasta.

No kyllä silloin on, mutta voisi kuitenkin koittaa järjestellä asiat lapsiystävällisesti.

mitäs se noin käytännössä tarkoittaa?

jokaisessa perheessä toimii eri asiat... mä olen jäämässä pian äitiyslomalle. En usko että voisin olla kotona lapsen kanssa 4 vuotta kauempaa. Kolmekin alkaa olla jo siinä ja siinä. Voi olla että viedään jo 1-vuotiaana hoitoon. Sitä kun ei tiiä mitä tässä tulee tapahtumaan... Mustahan tulis ihan sekopää jos mä vaan kotona olisin enkä sais harjottaa omaa ammattia ja kohdata haasteita työelämässä ja tavata aikuisia ihmisiä. Ei sekään olis hyvä lapselle jos äiti sekoaa.... ;)

Huomenna muuten Nina Mikkonen on huomenna Arto Nyberissä YLE TV1. Jos joku vielä jaksaa kuunnella sitä naikkosta.

No se lehtijuttu oli mun mielestä ihan hyvä puheenvuoro. Ja muistettakoon, että kyseessä on sitten lehti, jonka luotettavuus on ollut aijemmin kyseenalaisena eli ihan sanatarkasti ei joka asiaa kannata ottaa. Onhan sillä Mikkosellakin oikeus mielipiteeseen, vaikka se televisio-esiintyminen menikin yli. Jos työäiti kokee olevansa hyvä äiti, niin miksi loukkaantua yksittäisen ihmisen puheista???

eikös tämä rouva mikkonen ole kampaaja ammatiltaan vai muistanko ihan väärin? Jos on niin en ainakaan luottaisi hänen ammattitaitoonsa.. noin pitkän kotona olon jälkeen.
Mahtaa olla asiakkaita noiden puheiden jälkeen!

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
hmm, no mie oon sitten varmaan yberpaska äiti kun palasin töihin omasta halusta, en pakosta.. toki aloitin pehmeällä linjalla ja tein ositaista listaa mutta sitten pojan ollessa 1v2kk aloin tekemään täysiä tunteja.. ihan vaan sen takia etten halunnut olla elätti..
nyt on ihan pakko olla töissä kun olen pojan kanssa kahdestaan mutta vaikka en olisikaan eronnut niin töissä olsiin silti käynyt..
lapsi on iloinen ja onnellinen, sosiaalinen ja reipas, viihtyy tarhassa ja mitään sellaisia haittavaikutuksia mistä mikkonen puhui ei ole havaittavissa.. tarhassa ehkä on osa ryhmää mutta kotona on ainokainen... en mie kotonakaan anna kaikkea heti kun haluaa, tai keskeytä hommaa ottaakseni lapsen syliin.. jos olisin enemmän kodinhengetär niin varmasti kotiäitiys olisi hyvä vaihtari mutta en ole, viihdyn aikuisten ihmisten seurassa, kaipaan sitä.. viihdyn toki lastenkin kanssa mutta en voisi olla 24/7 niinden seurassa...
lisäksi kuulun niihin ihmisiin joiden mielestä lasten elatus kuuluu vanhemmille, ei valtiolle.. joten jotta saa rahaa nii on pakko käydä töissä...

harmi on se, että ne pienenä hylättyjen lasten ongelmat näkyy vasta kun ovat aikuisia ja yrittävät solmia parisuhdetta. pysyvän parisuhteen luominen on heille hyvin vaikeaa, koska ovat kokeneet hylkäämisiä hyvin varhaisessa iäss.

Alkuperäinen kirjoittaja Emma:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
hmm, no mie oon sitten varmaan yberpaska äiti kun palasin töihin omasta halusta, en pakosta.. toki aloitin pehmeällä linjalla ja tein ositaista listaa mutta sitten pojan ollessa 1v2kk aloin tekemään täysiä tunteja.. ihan vaan sen takia etten halunnut olla elätti..
nyt on ihan pakko olla töissä kun olen pojan kanssa kahdestaan mutta vaikka en olisikaan eronnut niin töissä olsiin silti käynyt..
lapsi on iloinen ja onnellinen, sosiaalinen ja reipas, viihtyy tarhassa ja mitään sellaisia haittavaikutuksia mistä mikkonen puhui ei ole havaittavissa.. tarhassa ehkä on osa ryhmää mutta kotona on ainokainen... en mie kotonakaan anna kaikkea heti kun haluaa, tai keskeytä hommaa ottaakseni lapsen syliin.. jos olisin enemmän kodinhengetär niin varmasti kotiäitiys olisi hyvä vaihtari mutta en ole, viihdyn aikuisten ihmisten seurassa, kaipaan sitä.. viihdyn toki lastenkin kanssa mutta en voisi olla 24/7 niinden seurassa...
lisäksi kuulun niihin ihmisiin joiden mielestä lasten elatus kuuluu vanhemmille, ei valtiolle.. joten jotta saa rahaa nii on pakko käydä töissä...

harmi on se, että ne pienenä hylättyjen lasten ongelmat näkyy vasta kun ovat aikuisia ja yrittävät solmia parisuhdetta. pysyvän parisuhteen luominen on heille hyvin vaikeaa, koska ovat kokeneet hylkäämisiä hyvin varhaisessa iäss.

Jep, jep. Nyt ainakin tiedän mikä olen, huono äiti ja kykenemätön solmimaan parisuhteita. Minut raukka kun on laitettu aikoinaan hoitoon 3 kk:n ikäisenä ja omat lapseni menneet hoitoon hieman alle 1,5 vuotiaina. Täytyykin kertoa tämä miehelleni (lähes 20 v yhdessä) ja lapsilleni, jotta tietävät minkälaisen kanssa ovat tekemisissä.

Jos mä jäisin kotiin, me syötäisiin varmaan käpyjä, mies on työtön saa käteen noin 500? lapsilisät 210 ? mä taas en saisi mitään tukia, en edes työttömyyspäivärahaa koska en olisi valmis menemään töihin, tuolla summalla ei maksa edes meidän vuokraa. Sossusta varmaan saisi jos elätiksi haluaa, mutta ei ole meidän juttu.

Mä jään kotiin jos Mikkoset maksaa meidän vuokran ja muut menot.

Nyt huonona äitinä hylkään lapset 5v ja 9v isukin hellään huomaan.

Yksinkertaisimmat luulevat ihan tosissaan, ettei lapseen voi muodostaa normaalia hyvää kiintymyssuhdetta jos on hoidossa. Monilla kun lapsi on silti suurimman osan ajasta kotona, vaikka olisi hoidossa(kin). On todella paljon ihania koteja ja rakastavia, täyspäisiä, työssä käyviä vanhempia, joiden lapsilla on asiat tosi hyvin. Se melkein 20 vuotta ratkaisee, mitä kaikkea lapset kotona näkevät ja kokevat, ja mitkä ovat vanhempien resurssit (henkiset, taloudelliset jne) hoitaa ja kasvattaa lapsiaan.

Katsoin tuon videon ja aloin ymmärtää Mikkoskan käytöstä siinä aamuteeveessä. Molemmat Mikkoset kun tuossa videossa koko ajan keskeyttivät toisensa ja puhuivat toistensa päälle. Ilmeisesti tällainen on Mikkoskalle täysin normaalia, joten kuvitteli sen olevan normaalia muuallakin kuin kotonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
se mikkosen "vanha rouva mikkonen", jonka kanssa t.a oli naimisissa vuosikymmenet, vaikuttaa jotenkin kiltimmältä
Ei tämä rouva Mikkonen II musta nyt mitenkään erityisen ilkeältä tuossa klipissä vaikuttanut. Timo T.A kyllä häneen sitten pikkasen tuskastui, kun ei saanut Timo T.A:kaan sanoa asiaansa loppuun...vaikka aivan samalla tavalla keskeytti koko ajan vaimonsa :D

Se mua pikkasen ihmetytti, että 7 v lapselle ei tule mieleen yhdenkään kaverinsa nimeä vaan isän piti keksiä pojalleen yksi kaveri.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Heti kun perhe T.A.Mikkonen rupee maksaan mulle saman summan, mitä töistä saan, niin jään ilomielin kotiin. Lyhytkatseista, fanaattisten ihmisten paasausta, sanon minä. Ovatkohan huomioineet yh-perheitä, tässä paasaamisessaan?

jaa no mun huomioiden ja varmaan tilastojenkin mukaan suomessa on juuri yh:lla parempi jäädä kotiin kuin asuntovelkaisilla ydinperheillä

Yhteistyössä