Nimittelyä päivähoidossa, ylireagoinko vai annanko olla,

• Viestiketjun aloittaja santsu
  • Ensimmäinen viesti
santsu
kuvitellaan nyt vaikka että lapsen nimi olisi matti ja kun mennään aamulla hoitoon, niin eräs poika huutelee, että katsokaa, matti patti tuli tms. Jotenkin ärsyttävää. Pitäisikö puuttua vai antaa olla. Miten siihen voisi puuttua? Ajattelin, että jos kysyisin, että kuka se oli ja sanoisin sitten jotain vai antaisko vaan olla? Poikani on 2 v ja tämä nimittelijä 4 tai 5, en ole varma kuka se niistä on.

äiti
Anna ollla vaan. tuon ikäisillä huutelu on vielä sanojen ja riimitysten viatonta yhteensovittamista.

Juu juu Jussi kulta, kyllä Kallekin kaunis on. Antaa lapsien vielä hetken olla lapsia ja palata sitten hieman myöhemmin tuohon elämän raadollisuuteen.

tytsyjen äiti
En halua väheksyä asiaa jos se nimittely susta tuntuu pahalta, mutta sellaisia lapset on.. Aina joka nimestä jotain väännettävää keksii, ja jos ei mene oikein rumaksi nimittely, niin en tekisi asiasta kauhean isoa juttua. Varmaan menee vaan ohi. Itse kasvoin neljän sisaruksen keskellä, ja kyllä meilläkin siskot ja veli aina jotain keksi, ja viimeistään koulussa saa kaikki tottua lempinimiin tai nimittelyyn. Ei kannata lastaan kovin herkäksi opettaa ja ylisuojella. Voithan toki sanoa asiasta hoitopaikassa.

mimmu
Alkuperäinen kirjoittaja santsu:
Alkuperäinen kirjoittaja hanne:
Hoitajien kautta huutelu tai nimittely loppuu
Ei auta, vaikka hoitaja kieltää. Sama toistuu joka aamu. Ajattelin, jos poika tottelis paremmin vierasta.
Jättääkö hoitajat asian sikseen, siis kieltävät mutta lapsi ei tottele??? Kyllä minä antaisin jo hoitajillekin palautetta - tuollaista kasvatusperiaatetta en hyväksyis hoitajilta...

vieras
Meidän päiväkodissa tuohon nimittelyyn puututaan heti. Olen siis itse lastenhoitajana. On koko talon yhteinen linja, emme siedä pientäkään nimittelyä, koska eihän aikuisetkaan sellaisesta pidä, ei tarvitse lastenkaan sitä sieltää.

Olisiko aikuisestakaan kivaa jos töihin tullessa työkaverit huutelisi että "Katsokaas Hanna panna tuli töihin!"

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
Alkuperäinen kirjoittaja hanne:
Hoitajien kautta huutelu tai nimittely loppuu
Ei auta, vaikka hoitaja kieltää. Sama toistuu joka aamu. Ajattelin, jos poika tottelis paremmin vierasta.
Jättääkö hoitajat asian sikseen, siis kieltävät mutta lapsi ei tottele??? Kyllä minä antaisin jo hoitajillekin palautetta - tuollaista kasvatusperiaatetta en hyväksyis hoitajilta...
Poika kyllä lopettaa nimittelyn, kun hoitaja kieltää, mutta se sama toistuu sitten taas aamulla. Ja mistä tiedän miten paljon päivällä nimitellään.
Asia ehkä paisui meillä sen takia, että isänsä on ollut ollut koulukiusattu ja nyt sitten varsinkin isä miettii, että tästäkö alkoi pojankin kiusaus... itsellään nimittely alkoi tarhassa ja jatkui koko kouluajan.

Casper
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän päiväkodissa tuohon nimittelyyn puututaan heti. Olen siis itse lastenhoitajana. On koko talon yhteinen linja, emme siedä pientäkään nimittelyä, koska eihän aikuisetkaan sellaisesta pidä, ei tarvitse lastenkaan sitä sieltää.

Olisiko aikuisestakaan kivaa jos töihin tullessa työkaverit huutelisi että "Katsokaas Hanna panna tuli töihin!"
Juuri näin. Itse olin koulukiusattu ja puuttuisin kyllä herkästi. Ensin huudellaan pienesti sitten isommin. Kiusaajan pitää oppia jo pienestä, että se ei ole oikein, tai hän jatkaa sitä eri muodossa isompana.

Alkuperäinen kirjoittaja örk:
Kannattaa tarkkaan mietteiä minkä nimen antaa lapselleen...
öö, eikähän jokaisen nimen voi vääntää. lapset sitä tekee vaikka se väänös ei mitään tarkottaisikaan. eli vika on taas kiusatun vanhemmissa :O tyypillinen kiusaajan äidin kommentti. eihän se vika omassa mussukassa koskaan ole. vuotta vanhempi poika kiusas meidän pientä tyttöä, kuristi yhtäkkiä kovaa. pojan äiti oli sitä mieltä että meidän taaperon täytyy oppia puolustamaan itseään. eihän hänen lapsensa suinkaan väärin tehnyt. vika oli siinä että meidän paljon pienikokoisempi ja arka 1 vuotias ei osannut puolustaa itseään :O

tuiskunen
kuvitellaan nyt vaikka että lapsen nimi olisi matti ja kun mennään aamulla hoitoon, niin eräs poika huutelee, että katsokaa, matti patti tuli tms. Jotenkin ärsyttävää. Pitäisikö puuttua vai antaa olla. Miten siihen voisi puuttua? Ajattelin, että jos kysyisin, että kuka se oli ja sanoisin sitten jotain vai antaisko vaan olla? Poikani on 2 v ja tämä nimittelijä 4 tai 5, en ole varma kuka se niistä on.
Juu, mä kyllä sanoisin "vieraana" koska usein se riittää ja mulkaisisin pahasti ;) Tai sitten ihan nätisti kysyisin että mikä hänen nimensä on: (esim Ville) ja sitten sanoisin että: Ville, tälle meidän Matille voi tulla pahamieli kun nimitttelet häntä, voisitko lopettaa sen.

Ellei auttaisi niin sitten onkisin sen lapseni nimen ja sanoisin 2V:lleni että ettei toisia saa nimitellä että tuonkin pojan nimestä voisi keksiä: mika-sika, ettei sellainen ole kivaa.
(yleensä ton ikäinen sitten jo tajuaa että häntäkin vois joku pilkata samalla tavalla)

Toisaalta voi olla hyvin että toi isompi lapsi tykkää teidän lapsesta ja se on vaan hänen sellaista "huomiohakua" eli jos olisin paremmalla päällä niin voisin koittaa huomioida sitä poikaa joka "ilkkuu" vaikka kysymällä hänen nimeä ja kertomalla omalle jotain että: katsopas kun Mika osaakin hyppiä, sä voit opettaa tälle meidän Matillekin hyppimistä"

Niin
Nämä on sellaisia kinkkisiä juttuja. Toisaalta haluaisin itse opettaa lapselleni, ettei moisilla nimittelyillä ole merkitystä eli toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eli en haluaisi korostaa asiaa. Toisaalta sitten haluaisin opettaa, että toisten taholta ei tarvitse sietää huonoa kohtelua eli puuttuisin asiaan, jotta lapsi oppii, että itseään saa puolustaa. Ja samalla opettaisin tälle nimittelevälle lapselle, että hänen puheensa eivät ole kivoja. Asioihin vaikuttaisi tietysti myös se, miten tämä toinen lapsi nimittelee: onko se tosiaan vaan riimittelyä ja hyväntuulista, vai selkeästi ilkeämielistä. Ja miten oma lapsi reagoi: jos hän kokee sen vain kevyenä ja hauskana, nin ei hätiä, mutta jos ahdistaa ja tulee paha mieli, niin ilman muuta puututtava.

Itse olen päiväkodissa töissä ja kerran olen kohdannut vanhemman, joka ei halunnut, että me hoitajat puhutellaan hänen lastaan meidän keksimällä hellittelynimellä. Se oli itselle aivan uutta ja opetus siitä, että kaikki eivät tosiaan tykkää nimen vääntelystä. Meillä siis tapana hellitellä puheissa lapsia, tyyliin: "mitäpäs Niilo nipsukka tietää?" ja eräs äiti tuohtui todella paljon tämän tyyppisestä letkauksesta ja painotti, että hänen tyttönsä nimi on tämä ja sillä häntä kutsutaan! Tietysti kunnioitimme äidin toivetta.

olen huolissani
jos lapsi nimittelee se on se itse, näin opettaa lastentarhanopettaja.
nyt poikani on alkanut käyttäytymään tökerösti minua kohden kun kysyn oletko sinä vauva vai iso poika, kun et usko kun vauvat ei usko.
poikani sanoo:sää oot vauva ivaan nauru päälle.

eli kelle valitan kun sanoin jo etten tykkää tuollaisesta opista.

sama kun toinen vetäisi turpaan ja niin lyödään takaisin .. ei ole hyvä.

Yhteistyössä