Nimijärjestys kuolinilmoituksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hephephep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hephephep

Vieras
Mikä olisi teidän mielestä sopiva nimijärjestys mummini kuolinilmoitukseen?
Tilanne on siis tämä:
Isälläni on uusi naisystävä jonka mummi ehti tavata muutamia kertoja.Eli tuskin kovin läheisiä välejä näille kahdelle ehti muodostua. Ja tässä mainittavakseen isäni aloitti suhteen naisystävään ollessaan vielä naimisissa äitini kanssa ja ilmoitti uudesta naisesta kuukausia sen jälkeen kuin oli aloittanut tapailemisen. Mummi ei ollut tyytyväinen isäni uuteen suhteeseen, koska aikoinaan ukkini petti mummia.
Eli, pitäisikö teistä uusi naisystävä, joka on siis nyt avoliitossa isäni kanssa olla kuolinilmoituksessa isäni jälkeen ja ennen mummin lapsenlapsia eli minua ja siskoani sekä äitiäni, jolla oli läheiset välit mummiin ja kenet hän tunsi lähes 30 vuotta.
Vai olisiko naisystävä pitänyt jättää ilmoituksesta?

Hautajaisissa menemme laskemaan kukat haudalle tässä porukassa: Isä, naisystävä, naisystävän tytär (tapasi mummia pari kertaa), minä, siskoni ja äitini.
Ja vielä lisäyksenä: Mummi kertoi äidilleni, että pitää naisystävän tulemista hautajaisiin änkeämisenä, eli ei nähtävästi haluisi häntä sinne.

Oonko teijän mielestä vetäny herneen nenään turhaan koska se naisystävä on kuolinilmoituksessa ennen mua ja siskoa ja että mennään laskemaan kukat samaan aikaan ihmisten kanssa jota mummi ei välttämättä olisi edes halunnut hautajaisiin?!

No yleensä puolisot laitetaa kuolinilmoitukseen samassa yhteydessä, ei siis läheisyysjärjestyksessä. Mutta se joka kuolinilmoituksen tekee (ja maksaa) niin voi laittaa sinne periaatteessa ihan mitä haluaa, enkä näe mitään syytä loukkantua Kuolinilmoituksesta.
Hautajaisiaan mummisi ei enää näe, joten jos se isääsi lohduttaa (isän äiti lienee kyseessä), voi hän tuoda paikalle vaikka baarinpitäjän jos niikseen tulee.Se joka hautajaiset järjestää, päättää ketä sinne tulee.

Ensin mummon puoliso, jos elossa
Sitten lapset puolisoineen ja lapsineen
Sitten mahdolliset elossa olevat sisarukset
tai maininta muut sukulaiset ja ystävät

esim
Usko (mummon puoliso)
Jouko ja Raija (poika ja tämän puoliso
Henriikka ja Jimi (lapsi ja tämän puoliso)
Jussi, Jaana, Saana ja Kimi (lapsi ja puoliso+ lastenlapset)
Veikko (mummon veli)
Sisko ja Taisto (mummon sisko ja tämän puoliso)
Sekä muut sukulaiset ja ystävät

Mikäli isäsi ja tämän puoliso ovat pitäneet jo pitkään yhtä, niin ihan ok mainita ilmoituksessa.

Tai sitten voi tehdä pelkistetyn version, jossa lukee

Jouko perheineen (sis. lapset, avopuoliso ja lastenlapset)

[QUOTE="vieras";27629876]Ensin mummon puoliso, jos elossa
Sitten lapset puolisoineen ja lapsineen
Sitten mahdolliset elossa olevat sisarukset
tai maininta muut sukulaiset ja ystävät

esim
Usko (mummon puoliso)
Jouko ja Raija (poika ja tämän puoliso
Henriikka ja Jimi (lapsi ja tämän puoliso)
Jussi, Jaana, Saana ja Kimi (lapsi ja puoliso+ lastenlapset)
Veikko (mummon veli)
Sisko ja Taisto (mummon sisko ja tämän puoliso)
Sekä muut sukulaiset ja ystävät

Mikäli isäsi ja tämän puoliso ovat pitäneet jo pitkään yhtä, niin ihan ok mainita ilmoituksessa.

Tai sitten voi tehdä pelkistetyn version, jossa lukee

Jouko perheineen (sis. lapset, avopuoliso ja lastenlapset)[/QUOTE]

Selvennän, että Henriikka ja Jussi ovat esimerkissä Joukon lapsia ja ilmoituksessa lapset on sisennetty Joukon alle.

Ikävä kyllä se, joka ilmoituksen maksaa, saa laittaa siihen ihan mitä tykkää.
Aikanaan mun ja mun lapsen nimi oli laitettu mun entisen miesystävän kuolinilmoitukseen tuohon kohtaan, missä on puoliso ja lapset, vaikken mä ollut juuri missään tekemisissä miehen kanssa enää hänen kuollessaan, eikä lapsi ollut hänen (eikä tavannut lasta eron jälkeen). Miehen äiti vaan laittoi meidät siihen ilmoitukseen kysymättä, oli aika ylläri lehteä lukiessa, että annettiin se vaikutelma, että meillä olis edelleen ollut parisuhde.

Kyllä mä suutuin silloin ja ymmärrän, että ap. on harmissaan kuolinimoituksesta ja hautajaisjärjestelyistä. Hautajaiset ei kumminkaan ole oikea paikka riitelyyn ja mielenilmauksiin, vainajaa tulee kunnioittaa, vaikkei muut paikallaolevat sitä omalla käyttäytymisellään tekisikään.

Ärsyttävä tilanne.

Mutta tosiaan, naisystävän nimi kuuluu tulla isän nimen perässä, vaikkei olisikaan mitenkään läheinen. Toi hautajaisjuttu mua ottais kyllä enemmän päähän. Jos tietäisin, että vainaja ei haluaisi jotain ihmistä hautajaisiinsa, niin haluisin myös sen ihmisen pitää poissa sieltä...Toisaalta menee ne hautajaiset pilalle siitäkin jos aletaan isän kanssa asiasta riitelemään (riitahan siitä varmaan tulisi jos avopuolisoa ei hautajaisiin päästettäisi).

Ikävä kyllä se, joka ilmoituksen maksaa, saa laittaa siihen ihan mitä tykkää.
Aikanaan mun ja mun lapsen nimi oli laitettu mun entisen miesystävän kuolinilmoitukseen tuohon kohtaan, missä on puoliso ja lapset, vaikken mä ollut juuri missään tekemisissä miehen kanssa enää hänen kuollessaan, eikä lapsi ollut hänen (eikä tavannut lasta eron jälkeen). Miehen äiti vaan laittoi meidät siihen ilmoitukseen kysymättä, oli aika ylläri lehteä lukiessa, että annettiin se vaikutelma, että meillä olis edelleen ollut parisuhde.

Kyllä mä suutuin silloin ja ymmärrän, että ap. on harmissaan kuolinimoituksesta ja hautajaisjärjestelyistä. Hautajaiset ei kumminkaan ole oikea paikka riitelyyn ja mielenilmauksiin, vainajaa tulee kunnioittaa, vaikkei muut paikallaolevat sitä omalla käyttäytymisellään tekisikään.

Vainajahan se maksaa sen ilmoituksen.

Mutta miksi ihmeessä naisystävä haluaa ängetä hautajaisiin vaikka varmaan hänkin hoksaa ettei ole tervetullut?

Olisi paska fiilis mennä paikalle tuossa tilanteessa. Tosin tekisin sen jos puolisoni kokisi tarvitsevansa tukea.

Jos sinä teet ja maksat kuolinilmoituksen voit tehdä siitä sellaisen kun haluat. Jos joku muu niin älä välitä. Aivan sama mitä ilmoituksessa lukee tai mikä on marssijärjestys arkulle; kukaan ei voi viedä teiltä rakkaita muistoja.

Vainajahan se maksaa sen ilmoituksen.

:O

No ei kyllä kaikilla ole tapana maksattaa kaikkia kuluja vainajan varoista.

Muuten en osaa sanoa, ei ole ainoaa oikeaa tapaa laatia järjestystä, mutta läheisimmät ensin.
Jos äitisi oli läheinen anopilleen, laittaisin hänenkin nimensä listaan hännille, vaikka ero onkin voimassa.

Ja vaikka se pattiin ottaakin, avokin nimi tulee käsikynkkää isäsi nimen kanssa, ja yhdessä he menevät myös arkulle.
Mutta kuten joku jo sanoikin, ne ovat muodollisuuksia vaan.

Avokki voi lapsineen myös vaikka seistä penkin ääressä kun isäsi käy arkulla, mutta se on heidän päätettävä. Tokihan 'marssijärjestyksestä' ja 'kaavoista' voi keskustella myös KOKO porukalla etukäteen, jos olette varmoja että pystytte siihen. Jonkinlainen järjestys on hyvä käydä läpi, että kukin sitten tilaisuuden aikana tietää mitä on tulossa ja missä kohtaa.

Mä varmaan laittaisin ilmoitukseen ensin isäsi nimen, sitten teidät lapsenlapset ja jättäisin mainitsematta tyystin avokin lapsen.

Jouko ja Aila
Mirkku ja Anneli perheineen TAI
Mirkku perheineen
Anneli perheineen

Apua ja neuvoa voi ja kannattaa kysyä myös hautaustoimistosta!

Miksi ihmiset riitelette/pahoitatte mielenne tällaisista asioista? Ei se tuo sitä vainajaa takaisin, eikä merkkaa hänelle enää mitään luonnollisestikaan.
Mielestäni hautajaiset ovat omaisille, ei vainajalle. Eihän se vainaja enää saa tietoonsa ketä siellä arkun äärellä käy ja missä järjestyksessä.
Jos sinulle tulee parempi mieli, niin voithan tehdä oman kuolinilmoituksen, jossa nimet ovat haluamassasi järjestyksessä. Vainajalle se ei enää merkkaa mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27630425:
:O

No ei kyllä kaikilla ole tapana maksattaa kaikkia kuluja vainajan varoista.

Kyllä ne kulut saa vähentää pesästä, silloinhan ne on kaikilta pois, eikä jää yksille hartioille.

Jokainen saa tietenkin tehdä tavallaan.

Jos itse laatisin kuolin ilmoituksen tuossa tilanteessa isän puoliso tulisi heti isän nimen jälkeen ja siis ennen lastenlapsia, ex-puoliso tulisi sitten heidän jälkeensä (kaikkien vainajan lasten ja lastenlasten jälkeen). Tosin ensisijaisesti antaisin vainajan lasten esim. isäni laatia ilmoituksen niin kuin sen ajattelevat.

Hautajaisissa isä laskisi kukkat nykyisen puolisonsa kanssa (kouluikäistä tai vanhempaa nykyisen puolison lasta en itse ottaisi arkunäärelle). Tilanteesta riippuen minä vainajan lastenlapsena laskisin kukat yhdessä sisarusten kanssa, joko samaan aikaan isän ja puolison kanssa tai heidän jälkeensä. Oma äitini kanssa menisin laskemaan kukkalaitteen vainajan lasten jälkeen (eli joku tukisi ja auttaisi ex-miniää kukkalaitteen laskussa).

Vainajan mahdollisista toiveista puhuisin isälleni eli kertoisin hänelle "Mummi kertoi äidilleni, että pitää naisystävän tulemista hautajaisiin änkeämisenä, eli ei nähtävästi haluisi häntä sinne." Isä päättäkööt itse miten asiaan suhtautuu omasta puolestaan.

Kyllä se vaan niin on, että "etiketin" mukaan isän puoliso tulee isän nimen kanssa,
vaikka olisikin uusi puoliso eikä niin läheinen kuin lapsenlapset.

Toiseksi, on tapana ja järkevää maksaa kaikki hautauskustannukset, myös se kuolinilmoitus kuolinpesän varoista, jos varoja on. Ei ne enää silloin vainajan rahoja ole, vaan perillisten, mutta kaikki nämä kulut pienentää perittävää osaa ja samoin myös perintöveroa.
Eri asia on, jos ei ole rahaa, silloin omaiset maksaa. Sossuhan ei maksa mitään kuolinilmoituksia, vaan ainoastaan pakolliset hautauskulut halvimman mukaan.
Samoin jos pesässä on velkoja, ei voi käyttää kahtakymmentä tuhatta hautajaisiin ns velkojien vahingoksi jos siinä menee kaikki pesän omaisuus. Kohtulliset hautauskulut hyväksytään.

• Tykkää
Reactions: astrolabe

Yhteistyössä