Nimiäisiin kastemekko - siis häh ja täh?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieraana"

Vieras
Poikkesin kaverin luona tänään ja heillä on huomenna vauvan nimiäiset. Silmiini sattui makkarin ovessa roikkuva kastemekko ja kysyinkin siitä sitten. Ja tosiaan heillä on nimiäiset, mutta vauvalle kuulemma tahdotaan silti pukea valkoinen kastemekko.

Sori vaan, mutta pakko sanoa, että jos ollaan jotain ateistia ja ei voi pitää ristiäisiä ja kastaa lasta niin ei siinä kyllä tarvi mitään kastemekkoakaan käyttää.

Onko kovinkin yleistä?

Minä en myös ymmärrä tollasta. Että jos on ateisti niin sitten juhlitaan kuitenkin kirkollisin menoin noita "mukajuhlia" kuten nimiäisiä. Se on minusta todella tekopyhää ja jotekin moukkamaista.
Lisään tähän listaan, että vieteään joulua ja pääsiäistä :D jotka on Jeesuksen syntymä juhla ja Jeesuksen ylösnousemuksen juhla se että ateisti - siis sellainen joka kuuluttaa joka mutkassa, että on ateisti juhlii noita on noloa ja ääliömäistä.
Missään ei saa vahingossakaan kuulua virttä, koulussa ei saa olla ristiä seinällä jne mitä viimeaikoina on ateistit duunaillu ja julkisuudessa noista ollu,mutta nimiäisissä pitää olla kastemekko ja lapsella kummit ;)

On se niin järkyttävää, että joku ateisti haluaa juhlia lapsensa syntymää ja nimen saamista.

Ai niin ja sekin on järkyttävää, että joku haluaa juhlia häitään, jollei vietä kirkkohäitä, ja laittaa vielä valkoisen häämekon.

On se niin järkyttävää, että joku ateisti haluaa juhlia lapsensa syntymää ja nimen saamista.

Ai niin ja sekin on järkyttävää, että joku haluaa juhlia häitään, jollei vietä kirkkohäitä, ja laittaa vielä valkoisen häämekon.

Saa juhlia, mutta jos kerran ei usko niihin kristillisiin arvoihin ja muihin uskonasioihin niin miksi pitää sitten poimia "kaikkea kivaa" niistä juhlista. Eikö voi tehdä sitten ateistille sopivia juhlia, kun kerran aina muutenkin pitää kuuluttaa ettei saa missään olla mitään uskonnollista. Auta armias, jo ateistin lapsi kuulee virsiä jossain.

Minä en myös ymmärrä tollasta. Että jos on ateisti niin sitten juhlitaan kuitenkin kirkollisin menoin noita "mukajuhlia" kuten nimiäisiä. Se on minusta todella tekopyhää ja jotekin moukkamaista.
Lisään tähän listaan, että vieteään joulua ja pääsiäistä :D jotka on Jeesuksen syntymä juhla ja Jeesuksen ylösnousemuksen juhla se että ateisti - siis sellainen joka kuuluttaa joka mutkassa, että on ateisti juhlii noita on noloa ja ääliömäistä.
Missään ei saa vahingossakaan kuulua virttä, koulussa ei saa olla ristiä seinällä jne mitä viimeaikoina on ateistit duunaillu ja julkisuudessa noista ollu,mutta nimiäisissä pitää olla kastemekko ja lapsella kummit ;)

Jouluna pukki tuo lahjat tonttujen kanssa ja syödään jouluruokia. Pääsiäisenä kasvatetaan ruohoa, koristellaan koti tipusilla ja syödään kukon munimia munia. Melko pakanallisilta nämä juhlat mun korviin kuulostavat.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
No monesti nämä ovat nyt niitä moukkia, jotka kieli pitkällä laskevat paljonko säästävät euroja kun eroavat kirkosta. Mutta täytyyhän silti esm. joulukirkkoon päästä tai laittaa se kastepuku yms. Vähän sellaisia ajattelemattomia ihmisiä.

Niin ja siksi aikaa liitytään kirkkoon, kun mennään naimisiin, että saadaan ne kirkkohäät. Näihinkin olen törmännyt

Öööh :O. Nimiäiset ehkä hieman eriasia kuin ristiäiset. Ei ainakaan meijän lähipiirissä, nää jotka on nimiäisiä pitäny, niin eivät ole kastemekkoakaan pukenu vauvalle päälle. Mun mielestä kastemekko on päällä sillon, kun lapsi saa nimen kirkollisin menoin. Sama juttu, mitä oon ihmetelly suuresti on se, että nää jotka vihitään maistraatissa, niin naisella on hääpuku päällä :confused:. Kova ja muodollinen tilaisuus, niin jakkupuku välttäis tollaseen tilaisuuteen. Mun mielipide ja joku voi vedellä hernepellollisen herneitä nekkuun tästä, mutta mun mielipidettä se ei muuta!

[QUOTE="Maatushka";29386476]Jouluna pukki tuo lahjat tonttujen kanssa ja syödään jouluruokia. Pääsiäisenä kasvatetaan ruohoa, koristellaan koti tipusilla ja syödään kukon munimia munia. Melko pakanallisilta nämä juhlat mun korviin kuulostavat.[/QUOTE]

Niin joulupukki tulee st Nicolaoksesta joka oli pappi ja on köyhien pyhimys, joulu Jeesus syntyi joulupäivänä ja joulua juhlitaan ilosta Jeesuksen syntymän vuoksi.
Noi ruohon kasvattamiset sekä munien syöminen pääsiäisenä tulee uudelleen syntymästä :D
Jos on oikea ateisti, ei vietä noita juhlia. Nolot moukat pitää kastejuhla mukaelmia, haluaa vihittäväksi kirkossa morsiuspuvussa :kieh:

Kristinuskohan ei ole poiminut ikinä rusinoita pullista kun puhutaan tavoista ja perinteistä???? ;)

Meillä oli nimiäisissä tytöllä juhlamekko ja pojalla kauluspaita ja tummat housut. En olisi laittanut kastemekkoa vaikka sellaista olisi tarjottu, sillä yhdistän siihen liian paöjon kristillistä symboliikkaa. Kuitenkin ennen vanhaan kastemekko on ollut tavallinen juhlapuku vauvalla/taaperolla, jota on käytetty kasteen lisäksi myös muissa juhlissa. Eikä minulla ollut itseasiassa valkoista hääpukuakaan kun mentiin naimisiin maistraatissa :D

Öööh :O. Nimiäiset ehkä hieman eriasia kuin ristiäiset. Ei ainakaan meijän lähipiirissä, nää jotka on nimiäisiä pitäny, niin eivät ole kastemekkoakaan pukenu vauvalle päälle. Mun mielestä kastemekko on päällä sillon, kun lapsi saa nimen kirkollisin menoin. Sama juttu, mitä oon ihmetelly suuresti on se, että nää jotka vihitään maistraatissa, niin naisella on hääpuku päällä :confused:. Kova ja muodollinen tilaisuus, niin jakkupuku välttäis tollaseen tilaisuuteen. Mun mielipide ja joku voi vedellä hernepellollisen herneitä nekkuun tästä, mutta mun mielipidettä se ei muuta!

Mulla oli myös mutta se oli neulottu mekko. Paksusta langasta ja jalassa mulla oli karvasaappaat. Halusin morsiuspuvun vaikka meidät vihittiin maistraatissa. Meillä maistraatissa vihkiminen ei liittynyt mihinkään tuollaiseen.

Joo-o, mutta kun nimiäisillä ja ristiäisillä on eroa. Jos haluu laittaa kastemekon, niin miks suoraan ei voi ristiä lasta kirkollisin menoin?? Nimiäisiin välttää joku ihan normi juhlamekko. Mulle kastemekko merkitsee pyhyyttä ja se päällä ristitään myös kuuluvaksi kirkkoon, joten ei missään tapauksessa päälle kun kyse vaan nimiäisistä.

Jos yhtään viitsisit tutustua joulun historiaan, niin tietäisit, että alkujaan joulu on ollut pakanallinen juhla. Saturnalia, kekri, brumalia, laurentalia.. Näitähän riittää.
Jeesuksen syntymää juhlittiin alkuun meidän nykyisenä loppiaisena, vasta 320jaa juhla siirrettiin joulukuun 25. Päivään.

Jeesus muuten on syntynyt syksyllä..

Missäköhän kohtaa se raja sitten kulkee? Ateisti ei saisi "lainata" tapoja vihkimiseen tai nimiäisiin kirkon perinteistä, koska se on tekopyhää. Kuitenkin moni kirkkohäitään viettävä, neitsyytensä 20v sitten menettänyt harppu pukeutuu valkoiseen mekkoon, vaikka se on neitsyyden merkki. Lapsi kastetaan kirkkoon Jumalan lapseksi ja kummit lupaavat pitää huolen lapsen kristillisestä kasvatuksesta, kuinkahan moni kummi laahaa kummilastaan kirkkoon ja opettaa Raamatun oppeja? Eli siis ateisti on moukka ja tekopyhä käyttäessään jotain juttuja kristinuskon tapojen mukaisesti, mutta kirkkoon kuuluva, joka ei pätkääkään elä Raamatun ohjeiden mukaan, ei käy kirkossa vaikka on luvannut alttarilla julistaa Jumalan sanaa ja palvella Jumalaa, ei ole tekopyhä eikä moukka. Kirkkoon muuten vaan, muodonvuoksi kuuluva, joka ei usko kuitenkaan siihen koko systeemiin saa oikeutuksen näihin juttuihin pelkällä kirkollisveron maksamisella... Noh, mielipiteensä kullakin. Mielestäni naurettavia kommentteja ihmisiää, ja hyvin lyhytnäköisiä.

Paitsi että "kastemekko" ei ole mikään kirkollinen meno. Se (vaate) ei tarkalleen ottaen ole kirkollinen ollenkaan. Se on vain vaate, jolle käyttötilanne antaa tarkemman sisällön ja merkityksen.

Ja mitä jouluun tulee, niin sehän on kaikille yleinen vapaapäivä, ja jokainen tietysti käyttää vapaapäivänsä miten lystää. Toisaalta sitten joulu ei alunperin ole kristillinen juhla (kuten sinäkin tietysti tiedät, koska tämä aihe on koluttu täällä jo sataan kertaan), joten on yhtä "noloa ja ääliömäistä", että kristitty viettää sitä kuin että ateisti viettää sitä.

Ja vaikka joulu olisikin kirkollinen juhla, niin mikä estää ateistia viettämästä sitä? Saahan suomenkielinenkin viettää vaikka ruotsalaisuudenpäivää, jos sattuu huvittamaan. Sinäkin voit juhlistaa vaikka Jukan nimipäivää, vaikket ketään sen nimistä tuntisikaan. Ehkä ei kannata ottaa asioita niin vakavasti? Varsinkaan vaivata omaa päätään muiden tekemisillä?

Miksi koulussa pitäisi muuten olla risti seinällä? En usko, että moni luterilainenkaan vanhempi olisi sellaisesta kovin innoissaan. Eikä suomalaisiin kouluihin mitkään ristit ole seinille kuuluneetkaan.

Ja mitä ovat "mukajuhlat"? Ei kai sellaisia olekaan - jokainen voi juhlia, mitä haluaa. Vaikka ristiäisiä, nimiäisiä, tiistaipäivää... mitä ikinä. Koittakaa nyt vähän oppia relaamaan ihmiset :D

Joo-o, mutta kun nimiäisillä ja ristiäisillä on eroa. Jos haluu laittaa kastemekon, niin miks suoraan ei voi ristiä lasta kirkollisin menoin?? Nimiäisiin välttää joku ihan normi juhlamekko. Mulle kastemekko merkitsee pyhyyttä ja se päällä ristitään myös kuuluvaksi kirkkoon, joten ei missään tapauksessa päälle kun kyse vaan nimiäisistä.

Sulle se merkitsee pyhyyttä - fine, sitten käytät sitä pyhissä tarkoituksissa. Äläkä anna omaa kastemekkoasi maallisiin rituaaleihin. Sen sijaan jonkun toisen kastemekkoon sulla ole sananvaltaa. Ja se mekko ei sinänsä vaikuta kasteeseen tai seurakuntaan liittymiseen, eli myös kastemekoton kastettu olisi yhtä lailla kirkon jäsen. Eli sillä vaatekappaleella ei ole muuta painoarvoa kuin se, minkä käyttäjä (tai tässä tapauksessa hänen vanhempansa) sille antaa.

Ihan yhtä hyvin voisit kysyä, että jos joku perhe ei vaikka harrasta ruokarukouksia, niin miksi ei samantien eroa kirkosta.

Meillä oli nimiäiset. Ei olla ateisteja vaan wiccoja, pakania.
Lapsen mummo halusi välttämättä suvussa kulkeneen kastemekon tyttäremme päälle,
itse olisin ommellut jonkun kauniin ja yksinkertaisen puuvillakaavun johon riimukoristelut helmaan,
mutta myönnyin mummon pyyntöön kun se oli hänelle niin tärkeää. Enkä näe tässä mitään väärää.

Meillä häitä juhlittiin puvussa ja luonnonvalkoisessa pitsisomisteisessa mekossa.
Viralliset seremoniat käytiin maistraatissa tavallisissa vaatteissa, ja juhlissa oli sitten koreampaa ja vannottiin omat valat ynnä muut seremoniat.
Kyllä ihan kaikissa muissakin kulttuureissa ja uskonnoissa naimisiin mennessä pidetään juhlavaa mekkoa ja jopa huntua kun vaan kristinuskossa :D

Joulu on meille vanha pakanallinen juhla Yule, jota tosin vietetään talvipäivänseisauksena,
mutta jouluna tulee ihan joulupukki ja tontuille viedään puuro pihalle ja syödään itse hyvin.

Pääsiäisenä (Oestara) juhlitaan luontoäidin uutta heräämistä ja kevään hedelmällisyyttä jota muna kuvastaa. Tehdään myös esim. pääsiäisleipää jota viedään myös luontoon "uhrilahjaksi" ja muistellaan mennyttä pimeää talvea ja toivotetaan kevät tervetulleeksi.
Koristellaan myös pajunvitsoja ja virvotaan joka on todellakin vanha pakanallinen tapa.

Juhannus (keskikesän juhla) ehkä yksi tärkeimmistä pakanallisista juhlista joka ei kirkonmenoihin mitenkään liitykkään. :)

Mutta ei se kirkko mekkoja omista, valkoisiakaan. Ei edes vauvojen mekkoja...
Wiccoillakin on tapana pukea lapsi valkoiseen ennen siunaamista, koska valkoinen edustaa puhtautta ja suojelusta sekä nuorta Jumalatarta.

Jos ateisti tai pakana ei saa valkoisessa puvussa naimisiin mennä,
niin miksi kristitty kirkossa naimisiin menevä voi nykyään käyttää vaikka punaista (tai MUSTAA) mekkoa joka nyt ei mitenkään päin ole soveliasta tai kristinuskon mukaista?

Ja miksei me pakanat voitaisi "napsia" joitain juttuja kristinuskosta itsellemme omiin juhliimme,
kun alunperin lähes kaikki kirkolliset juhlat ja juhlaperinteet on matkittu suoraan luonnonuskonnoista? :D

Lukemalla selviää ja tietoaan kannattaa kartuttaa ennen kuin keuhkoaa jostain tyhjänpäiväisestä ;)

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Saa juhlia, mutta jos kerran ei usko niihin kristillisiin arvoihin ja muihin uskonasioihin niin miksi pitää sitten poimia "kaikkea kivaa" niistä juhlista. Eikö voi tehdä sitten ateistille sopivia juhlia, kun kerran aina muutenkin pitää kuuluttaa ettei saa missään olla mitään uskonnollista. Auta armias, jo ateistin lapsi kuulee virsiä jossain.

No tuolla lailla kaikkien perinteiden suhteen tehdään. Poimitaan omasta mielestä kivoja elementtejä, yhdistellään niitä muihin ja keksitään omia lisäksi. Samoin on varmasti tehty lukuisten kristillistenkin seremonioiden kohdalla, eikä sekään niistä pakanallisia tee (vaikka jotkut tavoista olisi alunperin omaksuttu pakanoilta). Mikä tässä nyt sitten on niin iso ongelma?

Ja se ei kai ole ongelma, että ateistin (tai ei-kristityn - huomatkaa, että kaikki kirkkoon kuulumattomat eivät ole ateisteja) lapsi kuule virsiä "jossain", vaan ratkaisevaa on se, missä ja missä tarkoituksessa virsiä lauletaan. Jos tätä on vaikea ymmärtää, niin miettikää vaikka asia niin, että jos kyseessä olisikin jonkun toisen uskonnon harjoittaminen, niin millaisissa tilanteissa olisi tai ei olisi ok, että lapsenne niitä kuulee/osallistuu niihin.

Jännä kun kukaan ei noteerannut tota faktatietoa siitä mistä kastemekko alunperin on tullut. Ei liity kristillisyyteen vaan viattomuuteen. Kyllä ateistienkin lapset ovat viattomia...

Yhteistyössä