ap
harmi kun en saa väestörekisterin sivua auki just kun sitä tarvis! Onkohan tietoa paljon tota Ami nimeä on annettu??
olette todella hyvät ja rakastavat vanhemmat, kun ajattelette lapsenne parasta. Monille ahdasmielisille vanhemmille on stressaava pakko luokitella lapsi jompaankumpaan sukupuoleen ja aikaisemmin vanhemmat päättivätkin heti syntymän jälkeen tehdä korjausleikkauksen ja "pakottaa" lapsen tietyn sukupuolen edustajaksi - sukupuolen jonka vanhemmat päättivät itse kysymättä lapselta lainkaan.Alkuperäinen kirjoittaja ap:no meillä pitäisi miettiä nyt lapsellemme nimeä.. emme laita häntä sukupuolenkorjausleikkaukseen, hänellä siis kaksi sukupuolta. Haluamme neutraalin nimen jotta hänen ei tarvitse sitä vaihtaa myöhemmin jos itse leikkaukseen tatoo kuitenkin joskus mennä. toivon että keskustelu ei nyt kuitenkaan siihen kääntyisi koska se on meille aika raskas asia ja hänellä myös muita terveydellisiä ongelmia joten se on ongelmistamme pienin. Nyt kuitenkin olisi aika miettiä nimi noihin virallisiin papereihin...
Mun tutulla on ollut tällainen tapaus ja heillä ainakin katsottiin lapsen kromosomeista "oikea" sukupuoli ja sen mukaan se lukee papereissa. Suomessa ei voi ihmisellä olla kahta sukupuolta, joten jompi kumpi pitää valita, vaikkei mitään leikkausta tehtäisikään.Alkuperäinen kirjoittaja hienoa:olette todella hyvät ja rakastavat vanhemmat, kun ajattelette lapsenne parasta. Monille ahdasmielisille vanhemmille on stressaava pakko luokitella lapsi jompaankumpaan sukupuoleen ja aikaisemmin vanhemmat päättivätkin heti syntymän jälkeen tehdä korjausleikkauksen ja "pakottaa" lapsen tietyn sukupuolen edustajaksi - sukupuolen jonka vanhemmat päättivät itse kysymättä lapselta lainkaan.Alkuperäinen kirjoittaja ap:no meillä pitäisi miettiä nyt lapsellemme nimeä.. emme laita häntä sukupuolenkorjausleikkaukseen, hänellä siis kaksi sukupuolta. Haluamme neutraalin nimen jotta hänen ei tarvitse sitä vaihtaa myöhemmin jos itse leikkaukseen tatoo kuitenkin joskus mennä. toivon että keskustelu ei nyt kuitenkaan siihen kääntyisi koska se on meille aika raskas asia ja hänellä myös muita terveydellisiä ongelmia joten se on ongelmistamme pienin. Nyt kuitenkin olisi aika miettiä nimi noihin virallisiin papereihin...
Onneksi nykytietämys on tuonut tuon ymmärryksen että asian kannattaa antaa rauhassa olla siihen asti kun lapsi tulee murrosikään ja pikkuhiljaa löytää seksuaalisuutensa. Leikkauksen voi tosiaan tehdä vasta sitten tai vaikka aikuisiällä - tai olla tekemättä kokonaan.
Siis määritetäänkö oikeasti jompi kumpi jos kerran on molemmat sukupuolet? Eikös ole olemassa myös kolmas vaihtoehto...? En tiiä asiasta, mutta kummalliselta kuulostaa, koska fakta on että on olemassa ihmisiä joiden sukupuolta ei voi yksiselitteisesti määrittää.Alkuperäinen kirjoittaja dd:Mutta pakostihan ap:n lapselle määritetään jompi kumpi sukupuoli. Siksi antaisin ihan selkeesti sen sukupuolisen nimen, etten korostaisi lapsen epäselvää sukupuoli-identiteettiä. Tää on siis vaan mun mieleipide enkä millään pahalla sano. Siis tarkoitan vaan, että jos lapsen papereissa lukee vaikka tyttö ja sit lapselle antaa nimeksi Luka, niin eikö lapselle tule tunne ettei ole "oikea tyttö". En tiedä tajusitteko mitä tarkoitin..
On kyllä ihan miehen nimi pelkästään.Alkuperäinen kirjoittaja ämmä:venni
siksi mietitään paljon tätä nimiasiaa ja haluaisimme nimen josta ei tulisi niin vahvasti mieleen jompi kumpi sukupuoli. Olemme itsekin hukassa asioiden kanssa, myönnän sen Siksi emme halua mitään räikeitä mielipiteitä enää "sekoittamaan päitämme" vaan halutaan edetä tässä asiassa rauhassa tekemättä isoja päätöksiä heti ja meidän mielestä neutraalin nimen antaminen mahdollistaa jatkossa meille enemmän vaihtoehtoja kuin että antaisimme nimeksi radikaalisti jomman kumman vaihtoehdon..Alkuperäinen kirjoittaja dd:Mutta pakostihan ap:n lapselle määritetään jompi kumpi sukupuoli. Siksi antaisin ihan selkeesti sen sukupuolisen nimen, etten korostaisi lapsen epäselvää sukupuoli-identiteettiä. Tää on siis vaan mun mieleipide enkä millään pahalla sano. Siis tarkoitan vaan, että jos lapsen papereissa lukee vaikka tyttö ja sit lapselle antaa nimeksi Luka, niin eikö lapselle tule tunne ettei ole "oikea tyttö". En tiedä tajusitteko mitä tarkoitin..
Ainakin mun tutun tapauksessa tosiaan katsoivat kromosomit, jotka olivat siis pojan. Tällä lapsella ei ollut selkeitä molempia genitaaleja vaan siis "epäselvät", ei ihan pojan eikä tytön. Mun käsittääkseni virallisiin papereihin pitää sukupuoli merkitä ja onhan esim. henkilötunnuksen loppuosakin sukupuoleen sidonnainen.Alkuperäinen kirjoittaja no:Siis määritetäänkö oikeasti jompi kumpi jos kerran on molemmat sukupuolet? Eikös ole olemassa myös kolmas vaihtoehto...? En tiiä asiasta, mutta kummalliselta kuulostaa, koska fakta on että on olemassa ihmisiä joiden sukupuolta ei voi yksiselitteisesti määrittää.Alkuperäinen kirjoittaja dd:Mutta pakostihan ap:n lapselle määritetään jompi kumpi sukupuoli. Siksi antaisin ihan selkeesti sen sukupuolisen nimen, etten korostaisi lapsen epäselvää sukupuoli-identiteettiä. Tää on siis vaan mun mieleipide enkä millään pahalla sano. Siis tarkoitan vaan, että jos lapsen papereissa lukee vaikka tyttö ja sit lapselle antaa nimeksi Luka, niin eikö lapselle tule tunne ettei ole "oikea tyttö". En tiedä tajusitteko mitä tarkoitin..
Kyllä on naisiakin. Ihan jopa tänä vuonna syntyneitä.Alkuperäinen kirjoittaja :):On kyllä ihan miehen nimi pelkästään.Alkuperäinen kirjoittaja ämmä:venni
Ja voihan antaa neutraalin nimen, jota on kuitenkin annettu enemmän sille sukupuolelle joka lapselle merkitään papereihin. Esim. kromosomit pojan -> nimeksi Luka, kromosomit tytön -> nimeksi Tuovi. Siis tuohon tyyliin.Alkuperäinen kirjoittaja ap:siksi mietitään paljon tätä nimiasiaa ja haluaisimme nimen josta ei tulisi niin vahvasti mieleen jompi kumpi sukupuoli. Olemme itsekin hukassa asioiden kanssa, myönnän sen Siksi emme halua mitään räikeitä mielipiteitä enää "sekoittamaan päitämme" vaan halutaan edetä tässä asiassa rauhassa tekemättä isoja päätöksiä heti ja meidän mielestä neutraalin nimen antaminen mahdollistaa jatkossa meille enemmän vaihtoehtoja kuin että antaisimme nimeksi radikaalisti jomman kumman vaihtoehdon..Alkuperäinen kirjoittaja dd:Mutta pakostihan ap:n lapselle määritetään jompi kumpi sukupuoli. Siksi antaisin ihan selkeesti sen sukupuolisen nimen, etten korostaisi lapsen epäselvää sukupuoli-identiteettiä. Tää on siis vaan mun mieleipide enkä millään pahalla sano. Siis tarkoitan vaan, että jos lapsen papereissa lukee vaikka tyttö ja sit lapselle antaa nimeksi Luka, niin eikö lapselle tule tunne ettei ole "oikea tyttö". En tiedä tajusitteko mitä tarkoitin..