Nimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ritva Anneli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nimi on vielä hakusessa, mutta ehdottomasta nimi joka kansainvälisestikin ymmärretään joko miehen tai naisen nimeksi.
Nykymaailma ja varsinkin Eurooppa on sen verran pieni, että ulkomaiset kontaktit/ulkomailla asuminen on hyvin todennäköistä ja on aikalailla työlästä ja ärsyttävääkin koko ajan korjailla sukupuoltaan, esim kun posti saapuu nimelle Mr. Virpi XXX (kokemuksesta tiedän).

En anna nimeä, joka on top30:ssä. Etunimi on myös kutsumanimi. Lapselle tulee kaksi etunimeä, kolme on liikaa. Nimi tulee olemaan sellainen, ettei sen kirjoitusasua tarvitse selitellä joka kerta (kuten Mia-Miia, Marko-Marco).

Meillä esikoisella on vähän erikoinen nimi ja ihan Liisaa tai Pekkaa ei tälle kakkosellekaan tulla antamaan. Tosin mitään liian monimutkaista Catherine-Angelaakaan ei kuopuksesta tehdä, vaan etsitään vanhoja nimiä ensin suvuista ja sitten kaivetaan taas joku nimikirja esiin. Pitää olla sellainen, että taipuu sekä suomeksi että ulkomaaksi, mutta liian ihmeellinen tai erikoinen ei tarvitse olla.

Muistaakos kukaan muuten niitä nimisivustoja, mistä nimiä sai käydä katselemassa? Niistä on tasaisin väliajoin kyllä puhetta, joten luulisi löytyvän pienellä etsimiselläkin. Alkaa jo mietityttämään, kun laskettu on jo lähellä;-)

Meillä on pieni Maija. Kaikki ovat kehuneet nimeä ihan hirveästi. Perinteinen, vanha ja kaunis nimi. Meillä päädyttiin tähän nimeen, kun ollaan mieheni kanssa "intiaaniharrastajia" intohimona juuri Maya-intiaanit. Lisäksi nimi on helppo lausua ja kirjoittaa ja suvussa taitaa tuo maija myös kulkea tai ainakin on kulkenut..

Ainut mikä pilaa, on se isopäinen Maija-vauva nykyään salkkareissa..

varmaan silleen miten kirjoitetaan. mulla on ulkomaalainen mies siksi nimi ei ole perinteinen suomalainen.
vain jos mie saan sen ratkaista niin silloin siitä tulee toi.. haluan ett se alkaa na... ja kun se on tyttö niin se jo helpoittaa nimen valinnassa ettei tarvii poikien nimiä keksiä.
mulla on tyttö nimeltään nadja jo.. ja perinteen mukaan kaikki lapset joita teen alkaa na....
sen päätin kun tein ekani...
eli eipä niitä montaa ole siunaantunut.. yksi ainoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
joulupukki2006: Miten lausutte tuon Nadinen? Istuu aika huonosti suomalaiselle mielestäni... Mutta ihan kaunis nimi kyllä.

mutt voin kertoo ett esim. liisa kuulostaa tässä sukunimessä aivan yhtä kamalalta kuin mun nimi.... toisaalta olen jo parin vuoden aikaa tottunut sitä nimeä tavaa tuolla pitkin poikin..
mulla on miehen sukunimi. halusin sen vaikka mies olis halunut mun sukunimen, meinas maistraatissa jäädä vihkiminen siihen kun mies ilmoittikin ett hän haluu sun sukunimen...
se nainen kysy ett kumpi nimi nyt sitt tulee... sanoin ett miehen... en vois ajatella ett mieheni olis ottanut nimen multa. ei kiitos...

Alkuperäinen kirjoittaja jepulisjees:
musta on aivan järkyttävän kamalan kuulosta joku vongerrus etunimi suomalaiselle lapselle ja sitte joku tyyliin "jokinen tai järvinen" sukunimi..

en voi ihan perinteistä suomalaista nimeä antaa, mutta ei tule isänsäkään maasta se nimi...:-)
se vasta hassulta kuulostaakin jos lapsella ulkomaalainen sukunimi ja täysin perinteinen suomalainen nimi.

itse tykkään tosta nadinesta , mies ei

Mun mielestä kyllä suomalaiselle lapselle voi ihan reilusti antaa suomalaisen nimen. Osahan on tietysti kansainvälisiä, kuten Maria, Anna tms. Mutta enpä menisi antamaan nimeksi lapselle "Diana Virtanen", kuullostaa mielestäni hassulta. Eihän mekään aina tiedetä ulkomaalaisista nimistä, onko henkilö mies vai nainen, miettikää vaikka kiinalaisia tai japanilaisia nimiä, tai vaikka intialaisia. =)

Suomalainen Janne on mies, mutta Virolainen Janne on taas nainen, Kai on suomessa mies, virossa nainen. Virolaisia miehen nimiä ovat taas mm. Raivo, Kalju, Aivo. Jos sukunimesi on Pasanen, niin nimesi kuullostaa ihan viron sanalta, joka tarkoittaa paskaista. ;)

Nimet ovat mielenkiintoisia. ;)

suomalainen on mutta myös isän juuret ovat hänessä. eli hän on afrikasta ja en vois antaa nimeksi esim. kaija og....... mikä kuulostaa idioottimaiselta ihan oikeesti. mutta en esimerkiksi voi antaa niittenkään Makuochukwu og....... kun suomalaiset ei sitä osaa lausua.. tota sukunimeä en viitsi mainita. meitä on vaan kaksi suomessa.. ja kohta kolmas..

Mun mielestä kaikki tavallinen on syvältä, siis joka asiassa. Siis justiinsa nämä normaalit Liisat, Villet, Matit....yms.

Tytölle: Nella, Venla, Saola, Mirella, Mirabella...

Pojalle: Hugo, Luca, Mico, Oliwer...

Näin meillä=)

Musta taas kaikki nimet joissa on esim. C-kirjain on ihan typeriä. Ei sovi suomalaisille musta lainkaan. Kaikki Jessicat ja Lucat jne. Vanhat suomalaiset nimet on kauneimpia, enkä nyt tarkoita mitään Pirjoa tai Marttia, vaan esim. Siiri, Aino jne.

Mutta täytyy muistaa, että nämä nimiasiat ovat NIIIIIIN makuasioita, joista on yleensä aika turha kiistellä...

Alkuperäinen kirjoittaja +++:
Musta taas kaikki nimet joissa on esim. C-kirjain on ihan typeriä. Ei sovi suomalaisille musta lainkaan. Kaikki Jessicat ja Lucat jne. Vanhat suomalaiset nimet on kauneimpia, enkä nyt tarkoita mitään Pirjoa tai Marttia, vaan esim. Siiri, Aino jne.

Mutta täytyy muistaa, että nämä nimiasiat ovat NIIIIIIN makuasioita, joista on yleensä aika turha kiistellä...

Munkin mielestä nimet joissa on c-kirjain on mauttomia. Ja aivan kamalalle kuulostaisi mun korvaan esim Mirabella Härkönen/Hirvonen/Hämäläinen jne. Eri juttu jos sukunimi on joku ei-niin-suomalainen...

Yhteistyössä