Nimi Olivia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onerva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onerva

Vieras
Tietääkö kukaan Olivia-nimen taustaa? Siis onko miten vanha ja onko ollenkaan suomalainen nimi? Tekisi mieli kastaa tyttö Senja Oliviaksi, mutta mietityttää käykö se toiseksi nimeksi, kun Senja on ""vanhanaikainen"" nimi.

Pakko kommentoida, vaikken osaakaan vastata kysymykseesi nimen alkuperästä. Senja Olivia kuulostaa hyvälle, eikä haittaa ollenkaan, että toinen on suomalainen ""vanha"" nimi ja toinen ulkomaalainen ja suomessa vasta suht vähän aikaa käytössä ollut. Mikäli Olivia ei olisi nyt ns. kuuminta hottia, niin antaisin tyttärelleni sen nimeksi - siitäkin huolimatta että perheessämme oli 70-luvun lopussa koira nimeltä Olivia (näyttelijätär Olivia NewtonJohnin mukaan)

Olivia on vanha nimi, joka viittaa tietenkin alunperin oliivipuuhun, joka on rauhan vertauskuva. Nimen alkuperä on latinassa ja se tunnetaan ensimmäiseltä vuosituhannelta alkaen. Kristillinen perinne tuntee pyhän Olivian, joka oli sisilialainen marttyyri 800-luvulta.

Sekä Senja että Olivia ovat vanhoja nimiä, joten sopivat mielestäni hyvin yhteen. Senja on vanha karjalainen muoto nimestä Ksenia.

Kaunis nimi, varsinkin tuo Olivia :) Oli meidän tai oikeastaan mun valitsema nimi jos olisi tyttö tullut. No, onneksi tuli poika, niin ehtii vielä miestä nimelle lämmitellä ;)

Minulla on poikaa varten ollut nimi valmiina jo varmaan viisi vuotta, mies pitää nimeä myös erinomaisena.

Tytöllekin olen huvikseni miettinyt nimiä jo muutaman vuoden, vaikka aihe alkaa vasta nyt olla ajankohtainen (no vasta 6. raskausviikko menossa).

Jotenkin on kauhean vaikeaa löytää sellaisia nimiä, jotka
a) ovat kauniita
b) sopivat meille ja tyyliimme
c) kuulostavat hyvältä sekä miehen että itseni kotimaassa, kun ei ole varmuutta kummassa maassa lapset kasvavat ja käyvät koulunsa. Sitä paitsi sukulaisten on osattava lausua vaivatta nimet kummassakin maassa.

Tyttöä varten on 2-3 sellaista nimeä jotka tuntuvat ""omilta"", pojalle keksitty vasta yksi etunimi+etunimi-yhdistelmä.

Esimerkiksi tuo Olivia on kaunis nimi mutta en osaisi ajatella sitä omalle lapselleni.

Yksi nimi mikä suomalaisista miellyttää olisi Kerttu, mutta se taas ei sovi tänne, lapsi joutuisi aina tavaamaan sitä moneen kertaan, että tulisi kaikki konsonantit oikein jne...

Onko teillä muilla vaikeaa löytää itsenne näköisiä nimiä lapsellenne?

Kiitos kaikille vastanneille! Tulipa mielenkiintoista tietoa noista meitä kiinnostavista nimistä!

Etunimen valitseminen ei ole ollut meille vaikeaa, koska lapsi kastetaan jonkun meille tärkeän ihmisen mukaan. Esikoisemme kastettiin Ainoksi, koska kyseinen nimi on minulle tärkeä. Toinen tyttäremme saa etunimekseen Senja, koska mieheni lapsuudessa on ollut hänelle erittäin tärkeä, nyt jo edesmennyt sukulainen nimeltään Senja. Nyt kun vain osaisi päättää sen toisen nimen, Olivia vai Lyydia... :)

Hei kaikki Olivia nimeä miettivät, Minun tytön nimi s.1992 on Olivia Josefiia ja toisen tytön nimi Viola Veronika s.1993 Siis olivia ja viola hämmästtti ja kummastutti ihmisiä silloin n.18 vuotta sitten. Eipähän tullut samman nimisiä sisaruksia vastaan. Mutta pääasiallinen kommentti oli että ompas ihanat nimet.