Nimi Fiona ja supisuomalainen sukunimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Mitä mieltä olette nimestä Fiona järvelä tai Lennart järvelä?
Täällä monesti haukutaan nimiä joissa on supisuomalainen sukunimi ja etunimi muumaalainen, onko Fiona nimi mielestäsi outo supisuomalaisen sukunimen kanssa?

Mun mielestäni näissä aina unohdetaan se, että vaikka lapsen sukunimi nyt olisi vaikka Virtanen, niin ei se ole sitä välttämättä kuin ensimmäiset 20 vuotta...ja seuraavat 60 vuotta sitten ihan joku muu.

Mulle itselleni kävi niinpäin, että mulla oli ruotsinkielinen sukunimi, vaan eipä ole enää, sillä miehelläni oli ihan perus suominimi.

Laita se nimi mikä sinusta ja puolisostasi tuntuu hyvältä.
Jos haluaa vähän perspektiiviä niin voi käydä kävelyllä jollain vanhalla hautausmaalla ja lueskella niitä kiviä. Siellä on monella menneen sukupolven edestajalla, ihan tavallisella torpparin tyttärellä, niin fiini nimi että tuskin ovat sitä koskaan oppineet oikein lausumaan. Fredrika Möttönen on varmasti ollut ihan vaan Riikka, Ida-Maria Mäkinen olliut Iita...

Mun mielestäni näissä aina unohdetaan se, että vaikka lapsen sukunimi nyt olisi vaikka Virtanen, niin ei se ole sitä välttämättä kuin ensimmäiset 20 vuotta...ja seuraavat 60 vuotta sitten ihan joku muu.

Mulle itselleni kävi niinpäin, että mulla oli ruotsinkielinen sukunimi, vaan eipä ole enää, sillä miehelläni oli ihan perus suominimi.

Juuri näin. Sukunimi voi muuttua, joten sen mukaan etunimeä ei kannata antaa. Enimmäkseen ihmistä kutsutaan vain etunimellä, joten kannattaa antaa sellainen, joka on mieleinen ja kaunis.

Mielestäni on vain kiva, että toinen nimistä on vähän erikoisempi, siis joko suku- tai etunimi. Jos molemmat ovat erikoisia, niin henkilöä ei välttämättä ymmärretä suomalaiseksi ja se saattaa vaikeuttaa esim. työnhakua.

Fiona on kaunis nimi.

Sopii hyvin molemmat. Mun pappa oli etunimeltään Lennart (ja toinenkin nimi oli erikoinen, peräisin pohjoismaisesta mytologiasta) ja sukunimenä nen-päätteinen supisuomalainen nimi.

Eiks Fiona ja Lennart oo ihan vanhoja suomalaisia nimiä? Musta ei kuulosta ainakaan yhtään oudolle, sen oudommalle kuin Hulda tai Tilda tai Josefiinakaan, ja ne ainakin löytyy useemmastakin hautakivestä perässään supisuomalainen sukunimi.

Fiona on ihana nimi. Toinen suosikkini on Fanny.
Antakaa vaan rohkeasti niitä nimiä lapsillenne mistä itse pidätte :)

Tv. Olgan äiti, jolta koko ajan kysellään onko suvussa venäläistä verta. No ei ole, tippaakaan. Nimi ollut 1900 luvun vaihteessa aika suosittukin Suomessa.

[QUOTE="Sanna";26172065]Juuri näin. Sukunimi voi muuttua, joten sen mukaan etunimeä ei kannata antaa. Enimmäkseen ihmistä kutsutaan vain etunimellä, joten kannattaa antaa sellainen, joka on mieleinen ja kaunis.

Mielestäni on vain kiva, että toinen nimistä on vähän erikoisempi, siis joko suku- tai etunimi. Jos molemmat ovat erikoisia, niin henkilöä ei välttämättä ymmärretä suomalaiseksi ja se saattaa vaikeuttaa esim. työnhakua.

Fiona on kaunis nimi.[/QUOTE]

Mielestäni taas keskitytään liikaa siihen pelkkään sukunimeen. Kulttuuritausta ja kaupunki ym kannattaa myös huomioida. Onhan se nyt vähän erikoista jos Andy tai vaikka Jorge syntyy Pieksämäelle. Lisäksi sukunimeksi vielä Lehtinen ja sukutausta supisuomalainen.

Fiona ei minusta ole niin kummallinen kuitenkaan, joten ap:na en nimen outoudesta huolehtisi. Jos pidät nimestä anna se, kunhan se tosiaan ei ole liian kaukaa tempaistu.

mua ei haittaa yhtään se että on ulkomaalaistyylinen etunimi ja suomalainen sukunimi. olen laittanut kahelle lapselle semmoset vaikka on -nen sukunimen lopussa. eikä mua kiinnosta jos jonkun mielestä ei sovi. mun lapsi mä päätän (ja vähän mieskin)! :D