Nimetön lastensuojelu ilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Huolestunut perhe
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut perhe
No niin oli pakko lähteä kirjoittamaan että saa purattua johonkin näitä oloja. Meille tuli eilen 2sossutätiä oven taa ihan yllättäen että teistä on tehty lastensuojeluilmoitus tarhaan jossa vanhempi tyttäremme on ja sieltä sitten soitettu sossuun. Olimme ihan shokissa että mitä ihmettä, ja sossut juttelivat että täältä on kuulunut huutoa joka on ihan fakta koska 3v tyttäremme on tulossa ihanaan uhmaikään ja on kovin omatahtoinen lapsi eli tarhassa onkin ollut puhetta että kun ei siellä näytä negatiivisia tunteitaan niin kotona on välillä aika kiukuttelua ja raivoomista jos joku asia ei suju niinkuin hän haluaisi. Asumme kerrostalossa ja seinät on kun pahvia eli äänet kuuluu tosi hyvin muihin asuntoihin. Lapsen huudosta ja raivoamisesta on ennenkin tehty noin 5kk sitten ilmoitus mutta siitä tuli vaan soitto ja asia oli sillä selvä kun selitti asian puhelimessa. Olemme soittaneet vuokraemännällekkin ja hän sanoi että teistä ei ole koko aikana kun olette asuneet tulleet mitään valitusta hänelle päin. Mutta eilisessä ilmoituksessa oli jotain mikä pysäytti kun kuuluu kuulemma lapsen huutoa että isi älä lyö enää, mikä on sellainen asia mitä meidän lapsi ei ole koskaan sanonutkaan ja silloin kun tulee raivokohtaus niin lapsemme ei todellakaan huuda mitään sanoja vaan huuto on sellasta raivoomista vaan mihin ei aina auta edes syli. Tulee vaan tosi sellainen pelokas olo tästä ettei uskalla asua enää rauhassa. Kysyimmekin sossuilta että eikö tässä uskalla enää edes komentaa lasta kun on sellanen olo että heti tulee jotain tollaista. alakerran lapsiperheellä on 2varoitusta alla ja niistä on joku tehnyt lastensuojelu ilmoituksia, vuokraemäntäkin epäili että jos on kiusallaan tehnyt meistä että luulee että olemme ilmoitusten takana vaikka emme ole. En oikein tiedä mitä tehdä mietimme jo vakavissa muuttoa pois mutta kun vaimo on raskaana ja asunnot kiven alla niin ei tule ryhdyttyä siihenkään heppoisin perustein. Kamalaa pelätä ettei voi edes kuria pitää omille lapsille. Jos jollain olisi jotain vinkkejä tai vastaavia kokemuksia niin olisi kiva kuulla. taisi tulla aika sekava teksti mutta toivottavasti joku sai edes jotain irti.

"kissanainen"
Todella kurjaa :( Meillä on 3-vuotias tyttö joka aloittaa joka aamu päivät kiljumalla ja karjumalla. Ei auta vaikkanätisti sanois. Pakko korottaa itse ääntä.
Olen niin raivoissani tollasesta kiljumisesta. Se on jotain NIIN raivostuttavaa..
Ehkä joku naapuri tekee meistäkin onkun ilmoituksen kohta... Mulla kyllä pinna kiristyy, kun kuuntelen ton ipanan kiljumista. Ei kukaan varmasti sellaista jaksa kuunnella. Tai hyssytelllä "kulta ei saa kiljua"

Kyllä mun mielestä ääntö saa korottaa. Meillä ei sanomiset perille mene.
Ja kaverin lapsesta kyllä huomaa, ettei mitään kuria pidetä. Mehut saa kaataa tahalleen lattialle. Pissata saa lattialle, ruoat saa heittää lattialle, kiljua saa, juosta saa sisällä.. Hyssytellään vaan "voi kulta, ei se mitään" näkisittepä sen lapsen ilmeen. Oikein muikea hymy, ja lapsen ilme on juuri sellainen "jess, taas mami vaan lellii mua"

tarhatäti
Jos käynnin perusteena on epäily että lasta lyödään, se täytyy tietenkin aina tarkistaa. Päiväkodin henkilökunta on oman perheenne lisäksi toinen hyvä lapsen todellisen tilanteen asiantuntija, joka voi tarvittaessa pitää teidän puolianne. Jos pk:n henkilökunnalla ei ole mitään syytä epäillä, että lasta olisi lyöty, eli lapsi ei eim. ole ollut jatkuvasti mustelmilla eikä ole jutellut päiväkodissa mitään sen suuntaista, niin he varmasti voivat kertoa tämän näkemyksensä vahvistukseksi "sossun tädeille", jos pyydätte / annatte luvan näin tehdä. Kuulostaa kyllä että kerrostalossanne asuu joku häiriintynyt ja ilkeä naapuri tai sitten joku ylihuolestunut mummo, jolla ei ole tuoretta muistikuvaa pikkulapsiperheen elämästä ja uhmiksista. Ja joku tällainen on ilmoituksensa tehnyt. Jos tämä toistuu vielä, harkitsisin kyllä itse tuossa tilanteessa vakavasti pois muuttamista.

kirjava
Alkuperäinen kirjoittaja tarhatäti;24341686:
Jos käynnin perusteena on epäily että lasta lyödään, se täytyy tietenkin aina tarkistaa. Päiväkodin henkilökunta on oman perheenne lisäksi toinen hyvä lapsen todellisen tilanteen asiantuntija, joka voi tarvittaessa pitää teidän puolianne. Jos pk:n henkilökunnalla ei ole mitään syytä epäillä, että lasta olisi lyöty, eli lapsi ei eim. ole ollut jatkuvasti mustelmilla eikä ole jutellut päiväkodissa mitään sen suuntaista, niin he varmasti voivat kertoa tämän näkemyksensä vahvistukseksi "sossun tädeille", jos pyydätte / annatte luvan näin tehdä. Kuulostaa kyllä että kerrostalossanne asuu joku häiriintynyt ja ilkeä naapuri tai sitten joku ylihuolestunut mummo, jolla ei ole tuoretta muistikuvaa pikkulapsiperheen elämästä ja uhmiksista. Ja joku tällainen on ilmoituksensa tehnyt. Jos tämä toistuu vielä, harkitsisin kyllä itse tuossa tilanteessa vakavasti pois muuttamista.
Meijän tyttö on jatluvasti mustelmilla koska on niin hemmetin kömpelö. Ja jopa selittää, että ei saa lyödä. Sekin tulee siitä, kun kiellän mäiskimästä pikku veljeä.
KErran päiväkodin täti oli varma, että olen lyönnyt lasta kaulaan.. kaulassa iso punainen mansikkaluomi. Ja vielä sellaisessa kohdassa, että jos olisin lyönnyt siihen niin henkihän tolta olis lähteny. Tuli kyllä niin pahamieli siitäkin :( Eipä viittiny täti niitä laspen papareita lukea, missä mainittiin tuosta mansikkaluomesta. Vaan tuli ekana syyttelemään :(

Huh sentään
Onpa kauheaa nykyjään jos heti epäillään mustelmaa lyönnin aiheuttamaksi. Kiitän myös luojaa etten osannut pelätä tuollaista, siihen aikaan kun lapsi oli pieni.

Yritätte elää vaan ihan normaalisti, niinkun tähänkin asti. Kaikki perättömät syytökset, niiden tekijöille ei mitään mahda, mutta kyllä sossutkin pitää ihan normaalina ja suotavana, että lapsia kasvatetaan ja asetetaan rajoja. Vaikka en yhtään ihmettele teidän kauhistumista.
Mitä ne loppuviimein sano, että mitä tästä eteenpäin?

Tuota mustelmajuttua en tajua minäkään! Mä olin pienenä AINA mustelmilla oli naama ja kädet ja joka paikka ja kaikki epäili aina, että vanhemmat on lyöneet, vaikka tosiasiassa remusin samallalailla kuin pojat, mutta pojat oli vaan taitavempia kiipeilijöitä yms.
Tiedän myös paljon eronneita vanhempia jossa toinen syyttää heti toista väkivallasta, jos lapselle on tullut mustelma. Sehän on normaalia, että kun lapsi kaatuu ja kolauttaa ittensä jonnekkin, siitä syntyy mustelma, kuhmu tms.

Onko siinä talossa minkä ikäistä väkeä? pahin virhe on muuttaa vuokralaiseksi taloon jossa on enimmäkseen iäkkäitä omistusasunnoissaan asuvia ihmisiä!

Jos minä olisin sinä niin mä keräisin kimpsuni kasaan mahdollisimman äkkiä ja etsisin uuden kämpän perheelleni. Ei se raskaus oo este muuttamiselle, itsekin oon muuttanu raskaana ollessa ja pienen vauvan kanssakin se on koettu. Etsikää asunto talosta, jossa on lapsiperheitä ja mielellään joku yleinen vuokratalo, silloin te ootte tasaveroisia muiden kanssa eikä kenenkään tarvii alkaa kiusaamaan teitä.

Itse asuin opiskeluaikana vuokralla kerrostalossa jossa muut oli omistusasujia ja iäkkäämpiä ihmmisiä.Se oli yhtä helvettiä. Olit mitenpäin vaan niin se oli aina väärin. Kun naapurirapussa joku piti bileet ja tuli meteliä niin se oli automaattisesti mun syy. Mä tosin en edes ollu koko talossa sinä viikonloppuna :attn: Kun sen olin todistanu nii uskoivat etten ollu minä mutta anteeksi ei kukaan pyytäny. Sain sellaset traumat että meidän perhe muuttaa vuokralle omistustaloon vasta jos toinen asumisvaihtoehto on roskis.

vilkkaiden äiti
meillä kanssa tytöt on koko ajan ihan mustelmilla ja joskus minusta on tuntunut, että ihmiset tuijottaa, kun likaiset mustelmaiset lapset, mutta en voi sille mitään. jatkuvasti jodun myö soittamaan päivystykseen tai ensiapuun kun välillä imppaavat pakokaasua ja nielevät tahallaan vaikka mitä ja kerran 3v takoi pari kertaa päätänsä oveen niin kovaa, että oli pakko viedä se lääkäriin, näytti niin hirveeltä. onneks meistä ei ole kukaan tehnyt mitään ilmoitusta. mut kumma miten ihmiset aina epäilee väkivaltaa, iteltäni leikattiin viisaudenhampaat ja ihmiset oikeasti luulivat, että joku on lyönyt minua kun naamassani oli mustelma...

g
Minun pojan astmakontrollissa huomattiin villkkaan pojan mustelmat jaloissa ja siitä mainittiin oikeen siiinä kertomuksessaki... Voi, että otti aivoon.....Päiväkodilta kuitenkin luvattiin tehdä puolustuspuhe, mutta ei se siitä kuitenkaan ilmoitusta tehty. Toivottavasti asiat selviää parhainpäin =)

Minun pojan astmakontrollissa huomattiin villkkaan pojan mustelmat jaloissa ja siitä mainittiin oikeen siiinä kertomuksessaki... Voi, että otti aivoon.....Päiväkodilta kuitenkin luvattiin tehdä puolustuspuhe, mutta ei se siitä kuitenkaan ilmoitusta tehty. Toivottavasti asiat selviää parhainpäin =)
:O meillä kaks lasta käy astmakontrolleissa ja niillä on koko ajan jalat mustelmilla kun könyävät tuolla pihalla milloin missäkin. Kukaan oo ikinä mitään sanonu tai kiinnittäny huomiota.

Huolestunut perhe
No ei mitään jatkotoimenpiteitä sovittu et oli sillä käynnillä selvä se toinen niistä sossu tädeistä oli jotenkin ihme kyräiliä ja sanoi varmaan 5kertaa käynnin aikana lauseiden välissä että lasta ei saa koskaan lyödä, joka oli jotenkin syyttelevää mutta toinen oli ihan ok. Tässä talossa asuu aika paljon lapsiperheitä koska vuokranantaja on yrittänyt ottaa lapsiperheitä tähän taloon joten talo sinänsä on sopiva. totta ei tuo muutto ole nyt mahdoton mutta kun ei ihan hevillä haluis muuttaa kun sopivan kokoinen vuokra ja mukava asunto. Pitää varmaan maanantaina kun vie muksun tarhaan niin jutella sielläkin tilanteesta jos vaikka sais vähän mielenrauhaa. Rajoja täytyy pitää mutta tuli vaan sellanen olo just että uskaltaako komentaa enää. Mustelmilla ei ainakaan lapsi ole tai jos on niin omasta kömpelyydestä kun mennään pää kolmantena jalkana ja ei katota eteen :)

oivoi
Mun toiseksi vanhimmalla lapsella oli pienenä aina jalat ja kädet mustelmilla. 3-vuotisneuvolassa lääkäri vain totesi, että taitaa tyttö olla aika meneväinen. Samalla tytöllä murtui solisluuu vuoden ikäisenä eikä siihenkään tk:ssa mitenkään erityisesti puututttu, ei siis epäilty pahoinpitelyä. Toisellakin tytöllä murtui pienenä solisluu ja sama vielä 7-vuotiaana, eikä niistäkään haloo noussut. Esikoinen taas saattoi raivopääänä huutaa esim. häntä pukiessa, että "isi tappaa mut". Onneksi se ei antanut naapureille väärää signaalia. Näistä jutuista on reilusti toistakymmentä vuotta aikaa, jolloin osattiin olla vielä realistisia, mutta varmaan tuohon aikaan jäi ihan oikeita ls-tapauksia huomaamattakin. Nykyään taas on menty ihan väärään suuntaan, kun ls-ilmoituksia satelee ihan mitättömistäkin asioista.

vrs
Eipä tähän taas osaa mitään järkevää sanoa, kamalaa tuollainen. :( Ja nuo mustelma-jutukin on ihan järjettömiä; minun miestä on toistuvasti syytetty pahoinpitelystä, kun olen aina mustelmilla. Koskaan ei ole mies ollut asialla, olen vain vielä aikuisiälläkin niin uskomattoman tohelo ja kömpelö. Saatan kaatua suoralla tielläkin, jos en keskity. :D

"hitto"
Muunmuassa tuollaisten nimettömien ilmoittajien takia lapset ovat saaneet vallan vanhemmista. Ja jo esikouluissa alkaa olla kaikilla tukalat oltavat kun pienet hitlerit temmeltää.

Lasten kiukutteluhuutoa ei kenenkään pitäisi joutua säikähtämään ja jättää kasavattamatta sen takia.

kivaaaa
nythän on alkanut jo teinitkin käyttää tuota hyväksi että jos ei saa mitä haluaa ja ei mene hommat niinkuin lapsi haluaa niin aletaan pelotella vanhempia ls-ilmolla tai rikosilmolla

"torsti"
Rikosilmoitus perättömästä ilmoituksesta. Totta helvetissä lapsia saa ja PITÄÄ komentaa. Lyöminen yms onkin sitten eri juttu, mutta jos teillä ei tällaista tapahdu niin tee se rikosilmoitus. Saapahan ilmiantaja tajuta, ettei perättömiä ilmoituksia tehdä!

mul on koko ajan sellai olo et joku viel tekee meist ilmotuksen ku toi 3v huutaa tai rääkyy sillei ku tapettas monta kertaa päivässä ja yöllä saa kauhukohtauksia eikä mikää auta. Ku ei saa tahtoaan läpi ni sillon alkaa ja toinen asia kun pitää pikkuveljeä koko ajan hakata, töniä ja repiä, sillon mäki alan sit huutaa ku ei usko. Sit viel isänsä kulkee tuol pihal aina kännissä ni aattelen et mitä noi muutki ajattelee. tosin ne tietää et mä en voi juoda tippaakaan.

"hitto"
nythän on alkanut jo teinitkin käyttää tuota hyväksi että jos ei saa mitä haluaa ja ei mene hommat niinkuin lapsi haluaa niin aletaan pelotella vanhempia ls-ilmolla tai rikosilmolla
:(

Ja eniten ihmettelen sitä, että ei voida tutustua ensin ihmisiin joita lähellä asuu. Sitä kautta voi selkiintyä moni asia, eikä tarvitse pyöritellä päässään jotain kamalia hakkaamisteorioita naapureista.

"Mie vaan"
ai meidän tapauksessa? kyseessä on rauma.
Oletteko alkuperäisiä? Raumalla osa kantaväestöstä on aika "sisäsiittoista" porukkaa ja ulkopuoliset jää silmätikuiksi :( Tosin raumalla on myös aivan ihania ihmisiä joilla on suuret sydämet.

Me ollaan naapureille kerrottu ihan suoraan heti muuton jälkeen että lapselle on paha uhma ja voi huutaa lähes puoli tunita putkeen ja jos tämä haittaa niin saa tulla sanomaan. Väittävät ettei se des kuulu mikää on mielestäni outoa koska lapsesta lähtee TODELLA kova ääni.

"vieras"
Voihan mustelmista olla muutenkin syytä mainita, ei vain ls syistä, esim. leukemia, veren hyytymishäiriöt ja varmaan useat muutkin sairaustilat voivat aiheuttaa, että mustelmia tulee liian helposti. Ja jos on poikkeuksellisen kömpelö ja saa siksi mustelmia voi siinäkin olla jotain vakavampaa takana kuin pelkkä tohottaminen. Eli vaikka se tympäisee tavallaan, niin saa myös olla kiitollinen, että tehdään tarkat muistiinpanot.

"vieras"
Minusta on vaan hyvä, että vahditaan. Sille nyt ei vaan voi mitään, että joskus ilmoituskin on väärä. Joku vaan on ollut huolissaan teidän lapsista. Ja onhan se ihan oikeasti epäilyttävää, jos lapsi on AINA mustelmilla..
Asioilla kun on aina 2 puolta.

"vieras"
mul on koko ajan sellai olo et joku viel tekee meist ilmotuksen ku toi 3v huutaa tai rääkyy sillei ku tapettas monta kertaa päivässä ja yöllä saa kauhukohtauksia eikä mikää auta. Ku ei saa tahtoaan läpi ni sillon alkaa ja toinen asia kun pitää pikkuveljeä koko ajan hakata, töniä ja repiä, sillon mäki alan sit huutaa ku ei usko. Sit viel isänsä kulkee tuol pihal aina kännissä ni aattelen et mitä noi muutki ajattelee. tosin ne tietää et mä en voi juoda tippaakaan.
Ompa "upea" perhe teillä...

Yhteistyössä