Nimenantojuhlista/nimiäisistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimra

Vieras
Te kenellä on ollut tai on kokemusta muiden juhlista niin onko lapsella kummit, vaikka lasta ei siis kasteta ? Eikös lapsella voi olla kummi, vaikka ei kirkkoon kuulukaan ? Meillä tulossa tammikuussa nimiäiset ja haluttais kummit... :heart:

On meidän lapsilla, esikoisella yksi ja kahdella muulla on kaksi kummia.

Meillä mitään haltiakummeja ole, siviilikummeja meillä on :D Mä luulen, että lasten kummeilta poksahtaisi sukat pois jos heitä alkaisin haltiakummeiksi kutsumaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Satu Kakkiainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta eihän kummeista tarvii mihinkään ilmoitella :ashamed: ?

Ei, koska kyse ei ole kirkollisesta toimituksesta. On siis ns. "epävirallista"

Kiitos, eli saanen vielä tarkentaa että tämä tarkoittaa tuota siviliilikummia ? :D

Meidän pojalla on kummit, vaikka ei kirkkoon kastettukaan ja nimiäiset vietettiin. Uskonnollista kasvatusta kummien ei tarvi toteuttaa, vaan olla enempi sellasia aikuisia ystäviä. :) Missään papereissa kummeja ei mainita, mut merkityksellisiä ja tärkeitä he on silti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Satu Kakkiainen:
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta eihän kummeista tarvii mihinkään ilmoitella :ashamed: ?

Ei, koska kyse ei ole kirkollisesta toimituksesta. On siis ns. "epävirallista"

Kiitos, eli saanen vielä tarkentaa että tämä tarkoittaa tuota siviliilikummia ? :D

Juu. Siis siviilikummeja ei tarvitse kenellekään ilmoitella. Lapsen nimi pitää vain ilmoittaa sinne rekisteriin eli maistraattiin. :) Hauskoja juhlia

Meillä on kanssa tulossa nimiäiset ja oon miettiny tuota kummiasiaa paljon.

Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että mitä virkaa niillä kummeilla oikeastaan on? En tahdo kellekään mitään pakkolahjontavelvollisuutta meidän lasta kohtaan. Jos joku tahtoo ostaa hänelle lahjan, se ostaa sen, on kummi tai ei. Ja toisaalta mitä muutakaan virkaa sillä kummilla on. Jos kummi on joku oikeasti läheinen henkilö, hän on mukana lapsen kasvatuksessa joka tapauksessa.

Joten meidän lapselle ei tule kummeja. :)

Yhteistyössä