Nimenantojuhlat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimra

Vieras
Hei, olisin kysellyt tuosta että onko kenelläkään kokemusta omista tai toisen nimenantojuhlista ? Meillä, kun ei tule olemaa perinteisiä ristiäisiä niin olisi mukava kuulla, että millaisia juhlia on järjestetty tuolla nimenantojuhlana :D

Meillä oli tytöllä nimiäiset..
pro seremonioista tilattiin puhuja,joka piti herkän ja meidänlaisen puheen ja sitten isä ilmoitti tytön nimen ja minä luin runon.
"viralisen" osuuden jälkeen sitten kahviteltiin ja räpsittiin kuvia normaaliin tapaan :D
Jos sulla on toukokuun vauvalehteä,niin siinä juttu meidän tytön nimiäisistä.

Tietenkin tekee omanlaiset :) Eihän siellä muiden lasta silloin nimetä eikä juhlita, mutta kysyin siksi, että osais edes hiukan miettiä, että voisiko siellä olla juuri(kin) "virallisempi" osio ja sit vapaata olemista.... vai sit juuri näin, että ilmoitellaan lapsen nimi ja sit juhlitaan :D kun esikko olis tulossa niin olisi mukava vähän miettiä etukäteen näitä asioita ja toteutuksia :)

nimeä arvuuteltiin visailemalla, sitten oli nuo pro seremonioiden kummitodistukset. myös runonlausunta ja musiikkiesitys olivat harkinnassa. sitten tietenkin vauvan ihastelua, sylittelyä, seurustelua, kuvaamista ja ruoka + kahvit.

Meillä suku tuli meille, otettiin lasi kuohuviiniä, mies kertoi vauvan nimen ja nimien taustat. Kerrottiin ketkä tulee kummeiksi. Sitten mun äiti piti pienen puheen ja (vaati että ) isäni lausui Makeasti oravainen. Sitten syötiin kaikenlaisia herkkuja :)

Tuotakin olemme miettineet, että emme pitäisi varsinaista juhlaosuutta niin hienosti eli normaalia olemista... se olisi ehkä enemmän meitä kuin jokin kovin virallinen... mutta ei vielä kuitenkaan varmaksi tiedä - yleensä rennompi ilmapiiri on aina hiukan mukavampi :)

Meillä mun isä piti ensin pienen puheen vauvalle/vauvan kunniaksi, sit otettiin kuoharit, mä ja vauvan isä luettiin tilanteeseen sopivan laulun sanat ja isä ilmoitti vauvan nimen. Sen jälkeen soitettiin biisi joka meidän mielestä kuvas vauvaa ja toinen kummeista - vauvalla on 2 "siviilikummia" - lausui pari lastenrunoa vauvalle. Sen jälkeen kahviteltiin ja hengattiin vapaasti.

Kivointa nimiäisissä on, että jokainen voi järjestää itsensä näköiset juhlat, mitkään protokollat ei sido! Mutta tietysti kiva saada ideoita muilta, niin mekin kyseltiin tutuilta.

Tää asia on aika hankala.. :D Kun haluais vähän sitä ja tätä... :laugh: mutta sitten kuitenkaan emme ole mitään juhlallisia tai siitä asiasta piittaavia ihmisiä.. , joten tuntuu, että osaanko kuvitella esim mieheni pitävän puhetta... :whistle: todennäköisesti en, mutta sit taas pitääkö sellainen olla, kun tietää että muut haluaa/kaipaa juhlallisuutta ? (meidän kohdalla ainakin suku on juhlallisia :| )

Kävin tuolla pro seremonia sivuilla ja siellä oli kamalasti kaikkia papereita...siis sellaisia mitkä jää juhlan jälkeen sit esim (siviili)kummeille... Mua alkoi jo siinä vaiheessa jotenkin ahdistaa, että siihen se taas menee... :$ kaikenlaiseen juhlallisuuksiin :( Mun äiti ei halua varmaan koko juhlia, kun veti jo herneen nenuun, kun ei kuuluta kirkkoon ja tuumas, että Ai jaa, annatteko te lapselle nimen sitten kuin koiralle ? :'( Siitä tuli kieltämättä varsin ikävä mieli, vaikka muuten hän on onnensa kukkuloilla vauvasta :D ja on tehnyt jo melkein kaikkea mitä voi vaan tehdä, vaatteita, ostella tavaroita ym, mutta ei siis ymmärrä sitä, että me vaan ei haluta lasta liittää ristiäisissä kirkkoon..., kun eme itse kuulu ja olemme ajatelleet, että lapsi saa itse vanhempa valita mitä haluaa asialla itse tehdä. Pikkuveli on eronnut kirkosta jo aikaa päivää sitten ja sanoinkin, että eipä vissiin kannata mutsille kertoa, että se on teilläkin taakse jäänyttä elämää :laugh: Huh, mitähän mahtaa äidin äiti olla mieltä, kun on tarjonnut jo kastemaljaa :ashamed: Eikä olla otettu... Kuinkahan tämäkin asia taas menee mönkään... :/ Tulee lähinnä mieleen, että sukuriita.... Pitäisikö jättää tällainen sit kokonaan järjestämättä ?

Yhteistyössä