Nimeantojuhlat

  • Viestiketjun aloittaja räpätti
  • Ensimmäinen viesti
räpätti
En kuulu kirkkoon, enkä halua kastaa lastani, mutta nimihän on annettava kuitenkin =) Joten olen miettinyt tällaista nimenantojuhlaa, mutta minulla ei ole mitään käsitystä minkälaiset juhlat niistä voisi järjestää, koska ei ole noista ristiäisistäkään kokemusta. Minkälainen se "haltijakummin" todistus voisi olla? Ja miten nyt yleensäkin tällaisissa juhlissa "edetään" ?
Ollaan ukon kanssa ku nallinkalliolla tän asian kans... :LOL:
 
Moikka! Meillä on sunnuntaina nimiäiset, en oo koskaan ollu sellasissa enkä oo aikasemmin järjestäny.. Saas nähä mitä tulee.. :whistle:
Meidän juhlat tulee menemään suunnilleen näin: Ensin kerron nimien taustoista ja sen jälkeen nimi paljastetaan ja sille nostetaan malja. Sitten kuunnellaan joko Yön Ihmisen poika tai Klamydian Pienen pojan elämää. Mä teen sellasen nimenanto todistuksen joka toimii myös vieraskirjana ja toivon et jokainen kirjottais siihen jotain pientä pojalle. Sitten kahvitellaan ja avataan lahjoja ja jutellaan vieraiden kanssa. Aika vapaa muotoset juhlat tulossa.
Niitä "haltiakummi" todistuksia voi pro-seremonian nnettisivuilta ja siellä on muutakin tieto nimiäisistä.
Toivottavasti oli jotain apua! =)
 
meillä oli
...nimenantojuhla. Ei ollut mitään kummoista..Kutsuttiin ystävät ja sukulaiset sinne. Oltiin kirjoitettu pieni puhe jossa kerrottiin viimeisistä hetkistä kotona ja ensimmäisistä sairaalassa. Tunnelmista jne..sit kerrottiin nimen keksimisestä ja siitä miksi mikäkin nimi annettiin. Seuraavaksi oli kahvit ja kakut ja sit laitoin kiertämään sellaisen koristellun pahvin palasen johon jokainen kirjoitti nimensä.

Nyt tän toisen kanssa emme jaksa mitään juhlia pitää. Oli sen verta stressaavaa ja uuvuttavaa järjestää ja leipoa kun vauvakin oli juuri syntynyt. Toinen asia on jos joku muu järjestäis kaiken =)
 
me kuulutaan kirkkoon molemmat ja lapsi kastettiin kirkossa.
Kirkkoon emme pyytäneet ketään vieraita, mutta seuraavana päivänä pidimme kotona "nimijuhlat" jonne olimme kutsuneet muutaman lähisukulaisen. Heille paljastimme nimen sillä lailla, että nimijuhlaan olimme tehneet vauvalle kakun, jonka päälle olin kauniisti kirjoittanut kuorrutuksella nimen.
Siinä sitten juhlaväki "maisteli" nimeä ja kerroimme mistä nimet tulee jne.
Näin meillä.
Toinen lapsi kastettiin ihan kotona ja vieraat oli pyydetty samalla myös.
 
Täällä on jotain ohjetta nimiäisiin ja täältä voi myös tilata nimiäisiin kummitodistukset jos ei itsellä ole virtaa niitä tehdä. Hinta 2,5?/kpl + toim.kulut (2?).

http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml
 
Olin muuten kirkollisissa risijäisissä vähän aikaa sitten ja siellä yksi kummeista ei kuulunut kirkkoon. Pappi kutsui tätä kummia ystäväkummiksi. En tiedä onko se yleinen käytäntö, että sitä nimeä käytettäisiin myös nimiäisissä?? Pakanakummi taitaa mennä vähän yli ;)
 
ei kirkollista
Pro-Seremonioiden sivuilla on tosiaan kuva tuosta todistuksesta, mutta ainakaan minä en saa ruudulla tekstistä selvää... Onko teksti vakio ja vain nimet muutetaan vai voiko tekstin suhteen tehdä toivomuksia? Jos he käyttävät vakiotekstiä, olisiko jollakulla peräti tiedossa tuota tekstiä kokonaisuudessaan? Lukisin mielelläni, ettei tule ostettua sikaa säkissä!
 
mä hankin meijän tytölle tuollaiset "kummitodistukset" tuolta pro-seremoniat-sivuilta. aion myös marraskuussa syntyvälle hankkia.

eli meillä ainakin lukee ylhäällä kummitodistus ja sitten on teksti.

(kummien nimet)
ovat tänään (päivämäärä) luvanneet

(lapsen nimi paksummalla)
(lapsen syntymäaika suluissa)

kummeina
tukea hänen vanhempiaan
(lapsen etunimi)kasvattamisessa
eettisesti vastuuntuntoiseksi,ystävälliseksi
ja lähimmäiset huomioon ottavaksi
ihmiseksi

sekä

tukea (lapsen etunimi) itseään,
milloin maailma tuntuu olevan häntä vastaan,
kuunnella häntä,antaa hänelle aikaansa
ja neuvoa,
silloin kun hänneuvoja kaipaa


äidin nimi isän nimi

kummien nimet

näihin viimesiin ilm tarkoitettu allekirjotiusket mutta me vähän niin kuin unohdettiin ne..

tai en silloin tajunnut asiaa. ollaan seuraavalla kerralla viisaampia.

 
:flower: heips!
meillä on viisi lasta eikä ketään ole kastettu vaan kaikille olemme pitäneet nimenantojuhlat.sinne ovat saapuneet isovanhemmat ja muidenkin lasten kummit.

pienimmän lapsemme kummitäti sanoo itse itseään:kummitustädiksi!

Vieraat kun ovat saapuneet,mieheni on toivottanut kaikki tervetulleekis.sitten olemme antaneet lapsen kummin syliin ja kertoneet kenet olemme halunneet lapsemme kummiksi ja miksi.sen jälkeen olemme kertoneet lapsemme nimen ja kohottaneet maljan shampanjalaseista joissa on ollut joko vaal.sin tai punainen rusetti solmittuna.

Etukäteen olemme sanoneet kummeille että jos haluavat niin saavta pitää puheen tai lausua runon,mutta ei ole ollut pakollista....

Sen jälkeen kahvit,kakut yms.

oikein ihania ja lämpimiä tilaisuuksia missä ovat vieraat olleet tunteikkaalla tuulella ja varsinkin viimeksi kun oli joulunalusaika,laitoimme paljon kynttilöitä ja ulkotulia ja lyhtyjä palamaan ja takkaan tulen ja kokoonnuimme takan loimotukseen....itkuhan siinä tuli useimmalta,varsinkin kun poikamme oli kuolla synnytyksen jälkeen...

Mutta tehkää itsenne näköinen ,mikä teille on tärkeää!! :flower: :heart:
 
Möhkö
Tällaista mietin... Eikös ristiäiset/nimiäiset yleensä pidetä noin 2 kuukauden ikäiselle vauvalle? Onko tietoa, miksi? Ei kai tähän ole mitään lakia tms virallisempaa sääntöä? Onko tarkoituksena vain odottaa, että vauva vähän kasvaa, perheen rytmi tasaantuu, äiti ei ole enää niin väsynyt jne vai onko tähän "odotukseen" jotain muutakin syytä? Meillä nimittäin olisi ajatuksena nimetä vauva niin pian kuin vain mahdollista (heti kun itse jaksamme pieneksi suunnitellun juhlamme järjestää ja tärkeät vieraat pääsevät paikalle).

Sitten toinen pohdinnan aiheeni... Kun lapsi nimetään ei-kirkollisesti, tehdäänkö siitä joku ilmoitus maistraattiin vai miten asia "virallistuu"?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 20:57 Möhkö kirjoitti:
Tällaista mietin... Eikös ristiäiset/nimiäiset yleensä pidetä noin 2 kuukauden ikäiselle vauvalle? Onko tietoa, miksi? Ei kai tähän ole mitään lakia tms virallisempaa sääntöä? Onko tarkoituksena vain odottaa, että vauva vähän kasvaa, perheen rytmi tasaantuu, äiti ei ole enää niin väsynyt jne vai onko tähän "odotukseen" jotain muutakin syytä? Meillä nimittäin olisi ajatuksena nimetä vauva niin pian kuin vain mahdollista (heti kun itse jaksamme pieneksi suunnitellun juhlamme järjestää ja tärkeät vieraat pääsevät paikalle).

Sitten toinen pohdinnan aiheeni... Kun lapsi nimetään ei-kirkollisesti, tehdäänkö siitä joku ilmoitus maistraattiin vai miten asia "virallistuu"?
Lapsen synnyttyä maistraatti lähettää tarvittavat paperit kotiin ja ne täytetään ja palautetaan viranomaisille, ennenkuin lapsi täyttää lain asettaman 2kk iän.

Syy miksi nimiäiset/ristiäiset pidetään n. 2kk iässä on varmaankin juuri tämä lain määräämä aika, nimen keksiminen voi olla joskus hankalaa =) Mutta mikään pakko ei ole odottaa, juhlan voi pitää vaikka heti sairaalasta päästyään. Kukin voimiensa mukaan.
 

Yhteistyössä