Nileurisaleikkaus

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miten teillä mennyt kyseinen leikkaus? Mitä pystytitte syömään ja koska siirrytteitä tavalliseen ruokaan? Koska saa leikkauksen jälkeen alkaa liikkumaan/urheilemaan?
Kauanko leikkausl kestää?

A.ee
Meni ihan hyvin, kipua tietenkin oli mutta siihen sai kipulääkettä ja hengitys haisi 2 päivää :x
Söin ensimmäisen viikon pelkkää viileää ja pehmeää ruokaa eli mehukeittoa, kiisseliä ja jätskiä :D
Toisen viikon puolivälissä aloin syömään jo lämmintä sosekeittoa ym.
Karkeaa ruokaa aloin syömään vasta 3,5vko kuluttua. Varnuudwn vuoksi vasta silloin.
2.5 vko en tehnyt juuri fyysisiä harjotteita ja en saunonut 3 vko.
En muista kuinka kauan kesti..

"odyssey"
En muista kauanko leikkaus kesti. Ekat kaks vkoa söin vain mehujäätä ja jääpaloja,edes jätskiä en pystynyt syömään,kun kirveli niin paljon nielussa.Kipu oli melkonen,lääkkeistä huolimatta.karkeaa ruokaa aloin syömään reilun kolmen vkon jälkeen. En muista milloin aloin urheilemaan,en ainakaan ekaan kolmeen vkoon,kun kurkku oli niin kipeä.Mun kohdalla todella kivulias homma,mutta kannatti!

Mulla leikattiin vuos sitten. Aamusta iltaan itkin yli viikon kipua, mulla se tuntu korvissa, ihankun naulapysyllä ois non stop ammuttu nauloja tärykalvoon. Siihen kipuun ei auttanut mitkään särkylääkkeet. Lapset taitaa kyllä päästä helpomalla kuin aikuiset.

Multa leikattiin 10v ja todella kipeä olin. Itkin korvia ja yritin väkisin niellä mehua lusikallisen kerrallaan. Ekaviikko meni siihen että kykeni kylmää nielemään ja karkeaa vasta joskus myöhemmin. Mutta kannatti kärsiä. kipulääkityskin on varmaan menny eteenpäin 25v aikana.

hyi mikä kokemus
Mulla leikattiin nielurisat ja kitarisat 19 vuotiaana, eli 4 vuotta sitten. Leikkaus oli nopea ja kotiin pääsin yhden yön jälkeen. Kurkku oli todella kipeä, mihin sainkin panacodia. Se autto. Kahden viikon päästä heräsin yöllä kun oli paha olo, tikit oli auennut ja olin niellyt verta paljon. Päivystyksessä poltettiin tikit kiinni. Tämä sama tapahtui vielä 4 KERTAA. Oli ollut kai huono lääkäri ja joku virhe siinä ompelussa oli tapahtunut. Olin koulusta pois 2 kk, ja laihduin 12 kiloa kun ei voinut syödä. Mutta yleisestiottaenhan tuollaisia komplikaatioita ei kai kovin usein tapahdu :)

kauhea kokemus. tosin nielutulehuksia ei ole ollu. mutta poskiontelon,imusolmuke yms..

kurkusta aukes joku suoni, poltettu huonosti kiinni... tippaan sairaalaan. 4 viikkoa leikkaukset uskalsi syyá muutaki ku mehukeittoa.... erittáin tuskanen kokemus

heddo
Olin 16v kun leikattiin 2 vko:a olin todella kipeä ja söin vain mehujäätelöä sitäkin hitaasti. Jokatapauksessa Leikkaus kannatti! mutta sitten kun se lähti paranemaan niin parani tosi noepasti, eli eka viikko todella todella kova kipu, toinen viikko on myös kipeä, mutta sen jälkeen paranee nopeasti!

"vieras"
Tääkin on kait todella yksilöllistä! Aikuisille "leikkaus" tehdään paikallispuudutuksessa ja päiväkirurgisena. Itseltäni on leikattu, kun olin juuri täyttänyt 18v ja pitivät vielä yön yli sairaalassa.

Pääsin ilmeisesti helpolla, sillä muistan, että illalla toivat panacodia yötä varten, mutten sitäkään tarvinnut, kun edellinen lääke vaikutti edelleen. Enkä muista mitään hirveitä kipuja sen jälkeenkään. Buranalla pärjäsin. Pari päivää söin jotain keittoja ja puuroja ja viikon verran varoen noramaalia ruokaa. Kouluun menin myös parin päivän jälkeen. Puhumaan pystyin samana päivänä ainakin vähän.

Ainut negatiivinen seuraus mitä epäilen leikkauksesta johtuvaksi, on joskus harvoin nuhassa ollessa kitalaessa tuntuva pistely, joka kipuna ei ole kova, mutta ärsyttävä.

....
1,5 vkoa leikkauksen jälkeen kurkku oli TODELLA kipeä,Buranaa ja Panacodia meni maksimiannokset. Elin lähinnä jääpaloilla tuon ajan. Mutta sitten alkoi hieman helpottaa,ja pian parani kokonaan.5kg tippui itseltänikin,joten tehokas laihdutuskuuri on. Kun nuo tuskaiset pari viikkoa kestää,niin sitten se on yleensä siinä. :)

Yhteistyössä