Nikon D3000 järkkäri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nikon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nikon

Vieras
Kokemuksia kys. kamerasta? Onko siitä mihinkään? Vanha mallihan tuo jo on, mutta sen verran edullinen tarjous olisi :)

Tarkoitus olisi kuvailla lapsia, eläimiä sekä luontokuvausta. Miten onnistuu liikkuvan kohteen kuvaus?

Varmasti aivan hyvä. Erilaisiin kuvauksiin kannattaa miettiä eri linssejä, esim lasten kanssa perus 50mm 1.8 on edullinen ja aivan käypä. Luonnossa kuvaukseen riippuen kuvauskohteesta laajakuvalasi tai tele, hinnat niissä riippuu välillä 300-8000e ja enemmän, ihan omasta kiinnostuneisuudesta riippuen. Ja kamera on ainoastaan väline, kuvaaja itse tekee kuvan.

Mulla on se ja ihan loistava. Ehtii kivasti lastenkin liikkeitä kuvaamaan kun on aika nopea, ei siis tarvii odotella niinkuin meidän ixuksen kanssa, jolla aina missaa kaikki hyvät ilmeet yms. Putket lienee tärkeämmät tämmöselle kotokuvaajalle kuin se itse mötikkä. Mullakin harkinnassa lisäsalaman ja paremman putken hankinta. :) Mutta suosittelen, jos peruskuvaaja olet ;)

Mulla on D3100 joka on pykälää uudempi painos.
Harrastajalle oikein mukava ja helppokäyttöinen kamera. Linssinä mulla on 18-105mm kittilinssi joka on ihan kelvollinen yleiskuvaukseen mutta luontokuvia sillä on kokolailla turhaa lähteä ottamaan jos ei halua kuvailla pelkästään joitain tatteja lähietäisyydeltä.
Toisin sanoen jossain puun latvassa nakuttavaa tikkaa on melkoisen turhaa yrittää kuvata noin lyhyellä polttovälillä. Tarvittaisiin muutama tonni rahaa linssiin niin sen tikankin saisi napattua :)

Nopeasti liikkuvan kohteen kuvaus riippuu olosuhteista ja linssistä. Kirkkaasssa päivänvalossa onnistuu melko hyvin (riippuu kohteen nopeudesta) mutta noiden kittilinssien valovoima on niin surkea että etenkin sisätiloissa valotusajat nousevat jo melko pitkiksi.

Erillissalama TTL-tuella on pakkohankinta.

Kiitos asiallisesta vastauksistanne :)

Tällä siis näin aloittelijakin voisi kameroista opiskella lisää ja kehittyä kuvaajana. Ja jos oikein innostun niin tosiaan niitä putkiahan saa aina parempia :)

Tämä taitaa vaihtoehdoista olla parempi.
Toisena kun ollut harkinnassa nikon coolpix L310

Yhteistyössä