Niitä suuren perheen pieniä iloja ja nautintoja....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yainaba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Yainaba

Aktiivinen jäsen
11.05.2005
2 743
0
36
Jos kahden kanssa menee hermot... :whistle:

Tossa vähän aikaa sitten pikkunen poikani, 2v tuli sisälle pihalta, missä oli isin ja sisarusten kanssa. Poika oli sotkenut paitansa ja se oli riisuttu pois, samaten vaippa oli otettu pois. Poika oli syönyt juuri jäätelön joten naama oli sitten jäätelössä ja hiekassa ja koko pieni kroppa ihan sottanen. :D Maailman yksi suloisimpia näkyjä.
Nostin pyllyni ylös tästä penkistä ja menin suihkuttamaan lasta. Lapsi leikki vähän aikaa ammeessa ja vaahdotettiinhiukset hyvin että saatiin kaikki hiekat pois. Kaksi sisarusta tuli siihen jutustelemaan. Poika roiski vettä meidän päälle ja ne naurettiin. Nostin ammeesta puhtaan, hyväntuoksuisen hymyilevän pojan. Olokin varmaan tuli mukavammaksi kun suihkutettiin välillä.
Käytiin laittamassa vaippa ja isovelin vanha afropaita joka on väljä ja ohut, ihana näille keleille. Poika joi siideriä ( sitä 0,0 % mansikkasiideriä huom! ) ja lähti takaisin isin kanssa ulos. Kolme sisarusta jäi minun kanssa juomaan ja vähän palastelemaan. Juteltiin siitä mitä lapset pihalla touhuavat. Yksi tyttö tuli kysymään että miten ompelee nukelleen mekon ja neuvoin häntä.
Isompi poika kävi keittämässä kahvia ja kysyi että juodaanko minä ja iskä kanssa.
Lapset jäivät juttelemaan tuohon viereeni ja haluavat katsoa elokuvan telkkarista, on liian kuuma kuulemma ulkona. Lupasin että saavat katsoa. Yksi neiti askartelee jotain pieniä kirjoja.
Lapset käytti vielä koirat tuossa pihalla pissillä, liian kuuma lenkitellä vielätähän aikaan niitä.
Ulkoota kuuluu vasarointia. Mies naputtelee siellä pojan kanssa. Pikkumies seuraa isin tekemisiä ja naputtelee omalla pikkuvasarallaan seiniä yms... touhottelee välillä kaikenlaista muutakin.
Vauva potkii mahassa taas aika lujasti.
Mä alotan kohta ruoanlaiton...

Aika täydellisen ihanaa mun mielestä. =)

Saman suuntaista äsken aattelin.. meil tosin ei ole "kuin" kaks lasta ja kolmas massussa..

Vanhempi (2½v) sano, et hän menee navettaan (isänsä lypsyllä), soitin miehelle et voiko tulla.. no sinne meni pieni kumpparijalkainen huivipäinen pirpana.. kissa käveli perässä. Äsken ku katoin navetalle päin, ni isänsä kans seisoivat navetan ovella toinen nojas toiseen ovenpieleen ja toinen toiseen, joku keskustelu niil näyttää olevan meneilälän. Välillä kuikistetaan vasikoita ja taas jatketaan, sit hävisivät navettan.
Ite tääl 7kk ikäisen kans viikkaan pyykkiä, just laiton perunat kiehumaan. Kun tulevat navetasta syödään ja lähetään käyttämään lapsia uimassa <3

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
mä en oikein ymmärrä tuota ekaa lausetta "jos kahden kans menee hermo" mitä tarkoitat sillä?

Tuolla aikaisemmin alotettiin ketju missä mainittiin ettei ikinä vois tehdä montaa lasta kun kahden kanssa jo menee hermot.

Alkuperäinen kirjoittaja moro:
minkäkoinen talo teillä on? paljon on huoneita?

Tää on 156 neliöö, huoneita on olkkari, keittiö, ruokailu/ takkahuone ,saunatilat ja 3 vessaa sekä 4 makuuhuonetta ja yks lasiveranta joka on ihan lämmintä tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kuullostaa kivalle:)...minkäikäiset sun lapset on?

kotona asuu tällä hetkellä 14v, 10v, 8v, 6½v, 4½v, 2v ja tulossa vauva. Kolmella vanhimmalla on omat asunnot. ( aikuisia kaks ja yks jo melkein aikuinen, opiskelija)

Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:

Tää on 156 neliöö, huoneita on olkkari, keittiö, ruokailu/ takkahuone ,saunatilat ja 3 vessaa sekä 4 makuuhuonetta ja yks lasiveranta joka on ihan lämmintä tilaa.

mun miehen kotona on kaikkineen 14:sta lasta (kaikki kyl jo maailmalla) mut niil on 5 makuuhuonetta, 2 vessaa jne ja kaikkineen 200m2

millä jaolla teilla lapset nukkuu?

Ihan sillä kyselen kun meille ois neljäs tulossa ja ei oo kun 3 makkari, yksi meillä, pienin n 8neliöö ja sit 2 muuta joista yksi täysin prinsessa huone ja siellä on siis 1 tyttö ja sit on pojat 2kpl samassa, mietin et miten mahutaan, jos tää neljäs on poika??? jos ois tyttö niin ei ois ongelmaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja miisa:

millä jaolla teilla lapset nukkuu?

Ihan sillä kyselen kun meille ois neljäs tulossa ja ei oo kun 3 makkari, yksi meillä, pienin n 8neliöö ja sit 2 muuta joista yksi täysin prinsessa huone ja siellä on siis 1 tyttö ja sit on pojat 2kpl samassa, mietin et miten mahutaan, jos tää neljäs on poika??? jos ois tyttö niin ei ois ongelmaa :D

14 ja 10v nukkuu samassa, suurimmassa makuuhuoneessa. seuraavat 3 nukkuu yhdessä huoneessa, niillä on levitettävä laveri kahdelle ja yksi nukkuu erillään kun on "eritysilapsi" ja tarvitsee yöllä hoitoa.
Nuorin on tällä hetkellä yksin huoneessan, vauva tulee hänen kanssaan samaan. Ja meidän makkari on kaikkeista pienin.
Sitten kun isommat lapset on kotona, nukkuvat osa olkkarissa ja yks kuistilla. Kuistia on suuniteltu yhden lapsen huoneeksi. Samaten on harkittu jos autotalliin tehtäis huone yhdelle isommalle lapselle. Toistaseks homma on kyllä toiminut hyvin näinkin.

Kuulostipa mukavan "harmoniselta" :) meillä 3 lasta 9v. 5v.ja kohta 1v. eikä koskaan tuollasta:( Oikein itkettää ajatella et joillakin on noin ihanaa..... Miks meillä ei:(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostipa mukavan "harmoniselta" :) meillä 3 lasta 9v. 5v.ja kohta 1v. eikä koskaan tuollasta:( Oikein itkettää ajatella et joillakin on noin ihanaa..... Miks meillä ei:(

eikait se kellään ole aina ihanaa.. ne suolat on poimittava sieltä arjen keskeltä!!

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

eikait se kellään ole aina ihanaa.. ne suolat on poimittava sieltä arjen keskeltä!!

Meillä kun ei ole koskaan ihanaa,oikeesti:( Mitään muuta koskaan halunnut kuin sitä.

Mä sanoisin ennemmin että pitää osata nauttia ja iloita siitä arjesta. Musta just se arki on perusturvallisuutta ja kokoneisuutenaan kaunista ja ihanaa.
Toki on vaikeitakin aikoja ja välillä ollaan väsyneitä ja riidelläänkin, mutta just se arki tekee elämästä niin hyvän. Ja sitten kaikki muu onkin jo luxusta.

Musta oli ihanaa kun tossa yks tuttu tuskaili että mitä se keksis sen pienelle lapselle jotain ekstraa, ja mä sit ehdotin et vietäs lapset rautatieasemalle kattomaan junaa. ( asutaan maalla) Ei se äiti ihan innostunut alkuun mut yllätty.Lapset oli ihan innoissaan. Ei paljoa tarvittu kun saatiin suuri juttu pienelle lapselle.
Mä olen viemässä poikani junamatkalle tässä lähipäivinä :D Ajetaan kaupunkiin junalla ja mies hakee meidät sieltä. Pientä elämystä pienelle pojalle.
Silleen tässä on näille isommillekin keksitty aina "ekstraa". Ei oo pakko aina ajella jonnekin huvipuistoihin.

Mä sanoisin ennemmin että pitää osata nauttia ja iloita siitä arjesta. Musta just se arki on perusturvallisuutta ja kokoneisuutenaan kaunista ja ihanaa.
Toki on vaikeitakin aikoja ja välillä ollaan väsyneitä ja riidelläänkin, mutta just se arki tekee elämästä niin hyvän. Ja sitten kaikki muu onkin jo luxusta.

Musta oli ihanaa kun tossa yks tuttu tuskaili että mitä se keksis sen pienelle lapselle jotain ekstraa, ja mä sit ehdotin et vietäs lapset rautatieasemalle kattomaan junaa. ( asutaan maalla) Ei se äiti ihan innostunut alkuun mut yllätty.Lapset oli ihan innoissaan. Ei paljoa tarvittu kun saatiin suuri juttu pienelle lapselle.
Mä olen viemässä poikani junamatkalle tässä lähipäivinä :D Ajetaan kaupunkiin junalla ja mies hakee meidät sieltä. Pientä elämystä pienelle pojalle.
Silleen tässä on näille isommillekin keksitty aina "ekstraa". Ei oo pakko aina ajella jonnekin huvipuistoihin.

Tällasta ollaankin tehty meidän perheessä. Ikävä kyllä, vanhin poika saa aina kaiken sekaisin ja kivat jutut menee pyllylleen kun yksi on ns. erityislapsi:( On hää ihana kun sillepäälle sattuu ,mutta kun sitä näkee niin harvoin:(

tossa aamulla herättiin ja esikoinen alkoi heti sen valittamisen ,että ei oo mitään tekemistä,ihan tylsää ja lastenohjelmat on tyhmiä ja ei oo mitään kivoja teepaitojakaan puhtaina.pienempi kiukutteli kun ei saanut saappaita jalkaan.
isommasta aamupala oli pahaa ja pienempi koitti kokoajan seistä syöttötuolissaan.äidiltä kaatui kahvia vastapestylle keittiönmatolle.perkele.
ulkona isompi ei jaksanut ajaa pyörällä,mutta käveleminenkin oli mahdotonta koska "hyttysenpuremat kutittaa jalkaa".pienempi koitti näprätä pyöräilykypärää pois kokoajan istuimessa istuessaan.
kaupasta unohtui ostaa se kahvipaketti jota lähdettiin hakemaan.pienempi esitti kaupassa itkupotkuraivarinäytöksen,koska ei olisi halunnut istua kärryissä.isompi valitti kun on pitkä matka takaisin kotiin polkea ja siellä ei ole mitään tekemistä sitten taas.
lounas oli pahaa ja sieltä piti poimia ne paprikat korostamalla sanoja HYI-I ja MITÄ tämä on.
päiväunille mennessä kiukuteltiin miltei tunti ja myllättiin sänky petaria myöten.

kiristääkiristää...

sellanen meidän tää päivä.lapsia se kaks ja todellakin joskus menee se kuuluisia Hermo.
:D

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Miten pystyt tukemaan niitä isoimpia lapsia esim. taloudellisesti? Vai onko tarviskaan? Mulla on tästä asiasta aina niin huono omatunto kun palkka niin peni:(.

En mä varsinaisesti pystykään. Meillä on itsellä raha aika tiukalla. Toisaalta lapset on oppineet sen jo pienestä pitäen että rahaa ei ole paljoa ja sen kanssa on oltava tarkkoja.
Yksi mun jo aikuisista lapsista on erityisen tarkka ja säästäväinen raha-asioissaan, ja sillä on aina enemmän rahaa kuin mulla =)

Olen aina kyllä valmis ruokkimaan,mutta en pysty rahaa jakelemaan. Nyt olen jättänyt esim. pojan rattaat ja vauvatarvikkeita jemmaan kun yksi lapsistani suunnittelee perheenlisäyksen yritystä. Annan sitten hänelle kaikki mitä meiltä irtoaa. Samaten astioita yms. on aina jokaiselle irronnut.

Kaiken saa tuntumaan mukavalta kun on oikea asenne. Lasten kanssa on oikeasti tosi mukavaa jos unohtaa välillä että on aikuinen :)

No mulla on kyllä vain kaksi mutta hirveesti iloja meidän elämässä on, joka päivä. Isomman villiyteen kun on tottunut ja osaa ennalta arvata vähän jotta missä pitää varotella niin on helpottanut tosi paljon. Eikä kukaan ole enää niskaan huohottamassa ja sanelemassa miten meidän pitäisi elää. Vaikka minäkin valitan ja vingun aika ajoin, niin onnellisempi en ole koskaan ollut. Tuntuu kuin lapset tosiaan olisivat tehneet elämästäni täyden :) Ja mä luulin että se on vaan tyhjä klisee....

Olis niin upeaa saada isompikin perhe, mistään en ole niin paljon nauttinut kuin omista lapsistani vaikka välillä pinnaa kiristävätkin. Mun maailman ihanimmat pienet ihmeet :heart:

Vähän olen kateellinen teidän päivästä Yainaba, varsinkin siitä miten paljon elämää suuressa perheessä on :)

Yhteistyössä