Moi. En halua ""peloitella"" ketään mutta mulle kävi näin:
Menkat on ollu aina suht kivuliaat mutta normaali vuoto, e-pillereillä vähän vähäisempi kun ilman. Sitten lopetin hormonaalisen ehkäisyn ja odotin vuodon lisääntymistä.
Kävikin toisinpäin, muutaman kuukauden päästä ""menkat"" kesti puoli päivää ja vuoto oli lähinnä ruskehtavaa. Samalla alkoi kovemmat menkkakivut (kipuja jo ennen yhden päivän vuotoa), nipistelyt munasarjoissa, jatkuva pissahätä, ovulaatiokivut.. Terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen vihdoin ja viimein kun munasarjasta löytyi kysta ja vaadin jatkotutkimuksia koska oireeni täsmäsivät täsillä endometrioosiin (josta kaverini osasi mulle kertoa kun kerroin vaivoistani). Tk-lääkäri sanoi että on ihan normaalia että vuoto on noin niukkaa kun ikää tulee lisää (huom olin 24v.).
No sitten pääsin ""kunnon"" erikoistuneelle lääkärille ja hänkin oli sitä mieltä että oireet viittavat endoon. Ultralla sitä ei yleensä näe joten laparoskopia on ainoa varma keino diagnoosiksi. Sitten sain lähetteen siihen.
Laparoskopiassa todettiin että endometrioosi se on ja poltettiin pesäkkeitä ympäriinsä. Leikkaava lääkäri selitti jotain että mun menkat olivat niin niukat koska vuoto oli ""kääntynyt sisäänpäin"" vatsakalvoihin. Muut kaksi lääkäriä eivät osanneet ees veikata mitään tollasta syyksi.
Leikkauksen jälkeen oli pakko alottaa taas pillerit ja toistaiseksi kivut on pysyneet poissa lähes kokonaan. Syön 2-3 laattaa putkeen jotta menkat tulee harvemmin (ne pahentaa endon kehitystä) ja leikkauksen jälkeen vuoto on ollut normaalia.
Itse tiesin silloin että jokin oli pielessä ja vaadin jatkotutkimuksia: oikeassa olin. Itse tunnette kehonne parhaiten, jos tuntuu ettei kaikki oo kohallaan, vaatikaa että asia tutkitaan! Yleislääkärit ikävä kyllä eivät voi tietää kaikesta kaikkea..
Syitä vuodon niukkuuteen on varmasti monia ja osassa ei syytä huoleen,mutta jos muitakin ""naisten vaivoja"" on tullut niin kannattaa ehkä käydä endometrioosiyhdistyksen sivuilla.