NIIN Niukat

• Viestiketjun aloittaja aura
  • Ensimmäinen viesti
aura
Kertokaa joku, jos tiedätte mistä tällainen voisi johtua: mulla on niin niukat kuukautiset, etten oikein voi käyttää edes tamponia, kun pieninkään imukyky ei 5-6 tunnissa täyty kuin ehkä puoliksi. Toisaalta sidettä (joita iiiinhoan) on aika turha käyttää, kun ei veri aina edes valu siihen asti, öisin varsinkaan. Maha on kyllä kipeä, ja muuten täysin epäsäännölliset menkkani (joita ennen pidetty yllä lähinnä hormonaalisen ehkäisyn turvin) ovat ilmeisesti säännöllistymässä. Silloin kun söin pillereitä, menkat tuli normaalisti, mutta en kyllä ole koskaan joutunut käyttämään minitamponia isompaa imukykyä.

Voisikohan tässä olla kyse vaikka liian pienestä estrogeenituotannosta tms? Ihmetyttää tällainen, ei ole yhtään kivaa :(

Pikkuhousunsuojillako sitten menkat läpi?

Mira
Hormoneistahan tuo varmaan jollain lailla johtuu, mutta enpä osaa sanoa tarkemmin.

Itselläni kuukautiset on niukentuneet e-pillereiden takia vielä vähäisemmiksi kuin sinulla. Tamponia en voi pitää lainkaan kun se imisi emättimen seinämät itseensä kiinni ja repisi ikävästi pois ottaessa. Kotosalla ollessa pärjäisin jotkut kierrot varmaan ihan ilman mitään suojaakin, niin vähäistä vuoto joskus on, mutta siihen kun ei ihmisten ilmoilla uskalla luottaa... Käytänkin sitten nykyään fiiliksestä riippuen joko kestositeitä (tuntuvat tavallisilta alushousuilta ihoa vasten) tai kuukautiskuppia joka ei kuivata limakalvoja kuin tamponi.

joo-o
Olen itse miettinyt ihan samaa, mulla on kans tosi niukat! En aiemmin edes ymmärtänyt miksi ihmeessä on olemassa yösiteitä, itse kun en itse tarvitse etenkään öisin mitään suojaa. Sitten tajusin että eipä kaikilla olekaan samanlaiset vuodot kuin minulla... :) Omat vuotoni ovat myös aika epäsäännölliset, mutta olen vielä laittanut sen pillereiden lopettamisen piikkiin, vaikka siitä nyt onkin jo vuosi aikaa. Söin siis ennen minipillereitä, ja koko sen parin vuoden aikana kun niitä söin ei minulla ollut kertaakaan kuukautisia(mutta se on kai aika tavallista?).

Olisi hienoa jos joku osaisi kertoa mistä tämä johtuu, onko joku ihan yksilöllinen juttu vai yhdistettävissä suoraan juuri esim. matalaan estrogeenituotantoon.

manna
kuukuppi on niukkavuotoiselle ihanteellinen ratkaisu: ei kuivata niinkuin tamponi, ja tarvitsee muistaa vaan kahdesti vuorokaudessa, jolloin tyhjentää, pesaisee ja uudestaan sisään.

aura taas
Kävin yleislääkärillä muissa asioissa ja kysäisin tästä niukkuudesta, että pitäiskö olla huolissaan. Sanoi että ei, kun mulla kerran on suht. säännöllinen vuoto eikä limakalvot ole kuivat. Joten kai sitten vaan olen niukkis jollei ilmaannu jotain uutta.

Nipsu
Moi. En halua ""peloitella"" ketään mutta mulle kävi näin:
Menkat on ollu aina suht kivuliaat mutta normaali vuoto, e-pillereillä vähän vähäisempi kun ilman. Sitten lopetin hormonaalisen ehkäisyn ja odotin vuodon lisääntymistä.

Kävikin toisinpäin, muutaman kuukauden päästä ""menkat"" kesti puoli päivää ja vuoto oli lähinnä ruskehtavaa. Samalla alkoi kovemmat menkkakivut (kipuja jo ennen yhden päivän vuotoa), nipistelyt munasarjoissa, jatkuva pissahätä, ovulaatiokivut.. Terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen vihdoin ja viimein kun munasarjasta löytyi kysta ja vaadin jatkotutkimuksia koska oireeni täsmäsivät täsillä endometrioosiin (josta kaverini osasi mulle kertoa kun kerroin vaivoistani). Tk-lääkäri sanoi että on ihan normaalia että vuoto on noin niukkaa kun ikää tulee lisää (huom olin 24v.).

No sitten pääsin ""kunnon"" erikoistuneelle lääkärille ja hänkin oli sitä mieltä että oireet viittavat endoon. Ultralla sitä ei yleensä näe joten laparoskopia on ainoa varma keino diagnoosiksi. Sitten sain lähetteen siihen.

Laparoskopiassa todettiin että endometrioosi se on ja poltettiin pesäkkeitä ympäriinsä. Leikkaava lääkäri selitti jotain että mun menkat olivat niin niukat koska vuoto oli ""kääntynyt sisäänpäin"" vatsakalvoihin. Muut kaksi lääkäriä eivät osanneet ees veikata mitään tollasta syyksi.

Leikkauksen jälkeen oli pakko alottaa taas pillerit ja toistaiseksi kivut on pysyneet poissa lähes kokonaan. Syön 2-3 laattaa putkeen jotta menkat tulee harvemmin (ne pahentaa endon kehitystä) ja leikkauksen jälkeen vuoto on ollut normaalia.

Itse tiesin silloin että jokin oli pielessä ja vaadin jatkotutkimuksia: oikeassa olin. Itse tunnette kehonne parhaiten, jos tuntuu ettei kaikki oo kohallaan, vaatikaa että asia tutkitaan! Yleislääkärit ikävä kyllä eivät voi tietää kaikesta kaikkea..

Syitä vuodon niukkuuteen on varmasti monia ja osassa ei syytä huoleen,mutta jos muitakin ""naisten vaivoja"" on tullut niin kannattaa ehkä käydä endometrioosiyhdistyksen sivuilla.

aura
Edellisessä gynekologin tarkastuksessa gynekologini sanoi, ettei mitään endometrioosiin tai kystaan viittavaa ole, joten siitä tuskin on kyse. Itsekin lopetin hormonaalisen ehkäisyn vähän alle puoli vuotta sitten, joten vielä tarkkailen tilanteen kehittymistä. Toki menen lääkäriin jos homma menee tämän oudommaksi :)

Yhteistyössä