Alkuperäinen kirjoittaja jane:
Jos eroaisitte itsekin kirkosta ja pitäisitte vain nimiäiset? Jos ette kerran kummilta mitään kristillistä kasvatusta odota.
Ei ei ei... Mulle itselleni on tärkeää kuulua kirkkoon. En omaa sellaista tietynlaista "uskonnollista" taustaa, mutta seurakunnan kerhon käynyt, iltarukouksen opetellut ja joulukirkossa käynyt lapsi olen. Haluan siirtää ne perinteet lapsille ja lisäksi opettaa vähän lisää. Nämä asiat kiinnostaa itseäni oikeasti. En pidä pahana, että joku kastaa vain perinteiden tähden, sekin on omasta mielestäni hienoa, koska arvostan perinteiden vaalimista yleisestikin. Mutta mä haluan, että kirkko kuuluu jollakin tavalla meidän elämään. Kummilta odotan läheistä ja lämmintä suhdetta, en lahjavuorta, enkä sitä kristillistä kasvatusta. Usko on mielestäni jokaisen oma asia, enkä ole sitä itsekään kummina vienyt mitenkään eteenpäin. Olen luonut kummilapsiini läheisen suhteen viemällä heitä kirjaston satutunneille ja aikuinen-lapsi jumppiin ym. Sellaista toivoisin omien lastenkin kummeilta.