Niin moni eronnut kirkosta ---> Mistä löytää kummit lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soraya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soraya

Aktiivinen jäsen
12.04.2007
4 135
1
38
Törmättiinpä tällaiseen meille ajankohtaiseen asiaan. Pohdittiin kummiehdokkaita muutaman viikon päästä syntyvälle lapselle ja moni läheinen ja mieleinen ehdokas jouduttiin hylkäämään kirkkoon kuulumattomuuden takia. :/ Yksi kultainen kimpale oli vielä tässä lähipiirissä, joka hyväksyikin kummipyynnön, mutta eikös lapsella täydy olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia? Entä kastaako ihmiset lapsensa nykyään, vai onko sekin vähenemään päin? Toisen vanhemmanhan täytyy kuulua kirkkoon, jotta lapsen voi kastaa.

Ei ole kastettu, eikä kuuluta kirkkoon. Musta kastaminen vaan tavan vuoksi on typerää. Kirkkoon kuuluminen tavan vuoksi on typerää. Ja toi kummiuski on niin poikennut alkuperäsiltä uomiltaan

Moi Soraya!
Kyllä me ainakin kastetaan. Mies vaatii sitä ehdottomasti, mulle ei olis ollu niin välttämätöntä. Ja on ollu havaintona vähän samaa ongelmaa, ettei kaverit enää kuulu kirkkoon, mutta on meillä muutama vielä "jäljellä" jotka on tämmösiä "tapauskovaisia".
Me on ajateltu kysyä kummit vasta sitten kun tää on syntynyt, kun tiedetään kumpi on. Pari ihanaa ihmistä on ihan "tyrkyllä" tulossa kummiksi.

Jos haluaa vaan toisen kummiksi pariskunnasta, ni miten sen vois fiksusti esittää? Kun he eivät ole naimisissa, mutta yhteisiä lapsia niillä kuitenkin on. Meistä kummallakaan ei vaan ole mitään yhteistä tämän miehen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Jos haluaa vaan toisen kummiksi pariskunnasta, ni miten sen vois fiksusti esittää? Kun he eivät ole naimisissa, mutta yhteisiä lapsia niillä kuitenkin on. Meistä kummallakaan ei vaan ole mitään yhteistä tämän miehen kanssa.

Toi on mun mielestä pirun huonoa ja epäkunnioittavaa käytöstä. Niitä kummeja saa olla vaikka kuinka monta, miksi pahoitaa toisten mieli tollaisella kikkailulla?

Alkuperäinen kirjoittaja jane:

Toi on mun mielestä pirun huonoa ja epäkunnioittavaa käytöstä. Niitä kummeja saa olla vaikka kuinka monta, miksi pahoitaa toisten mieli tollaisella kikkailulla?

No mun mielestä ei ole.
Miksi pyytää kummiksi joku "vieras" ihminen joka ei ole kiinnostunut kummankaan meidän elämästä, tulevasta lapsesta puhumattakaan. Tämä nainen taas on meille molemmille läheinen.
No, ehkäpä me jätämme tämän vaihtoehdon käyttämättä, koska meillä onneksi on myös sellaisia joiden kanssa molemmat ovat tekemisissä. Todella harmi, sillä tämä nainen haluaisi kummiksi lapsellemme.

Höh,en mä ainakaan ois pahastunut, jos vaan exää ois pyydetty. En mäkään halunnut puolituttuja vauvan kummiksi,ja siksi jäi kastamatta.

Jos eroaisitte itsekin kirkosta ja pitäisitte vain nimiäiset? Jos ette kerran kummilta mitään kristillistä kasvatusta odota.
Ei ei ei... Mulle itselleni on tärkeää kuulua kirkkoon. En omaa sellaista tietynlaista "uskonnollista" taustaa, mutta seurakunnan kerhon käynyt, iltarukouksen opetellut ja joulukirkossa käynyt lapsi olen. Haluan siirtää ne perinteet lapsille ja lisäksi opettaa vähän lisää. Nämä asiat kiinnostaa itseäni oikeasti. En pidä pahana, että joku kastaa vain perinteiden tähden, sekin on omasta mielestäni hienoa, koska arvostan perinteiden vaalimista yleisestikin. Mutta mä haluan, että kirkko kuuluu jollakin tavalla meidän elämään. Kummilta odotan läheistä ja lämmintä suhdetta, en lahjavuorta, enkä sitä kristillistä kasvatusta. Usko on mielestäni jokaisen oma asia, enkä ole sitä itsekään kummina vienyt mitenkään eteenpäin. Olen luonut kummilapsiini läheisen suhteen viemällä heitä kirjaston satutunneille ja aikuinen-lapsi jumppiin ym. Sellaista toivoisin omien lastenkin kummeilta. :)

Jotkut papit hyväksyy lisäksi kirkkoon kuulumattomia kummeja. Toimituksessa ei mitenkään näy, jos vaikka sylikummi ei kuulukkaan kirkkoon. Mutta siis kirkonkirjoihin merkittäviksi vaaditaan ne 2 kirkkoon kuuluvaa.

No mun mielestä ei ole.
Miksi pyytää kummiksi joku "vieras" ihminen joka ei ole kiinnostunut kummankaan meidän elämästä, tulevasta lapsesta puhumattakaan. Tämä nainen taas on meille molemmille läheinen.
No, ehkäpä me jätämme tämän vaihtoehdon käyttämättä, koska meillä onneksi on myös sellaisia joiden kanssa molemmat ovat tekemisissä. Todella harmi, sillä tämä nainen haluaisi kummiksi lapsellemme.

Minustaan kummiksi ei automaattisesti tai kunnioituksesta pidä pyytää pariskunnan molempia. Vain jos ovat sellaisia, jotka kummatkin kummeiksi lapselleen tahtoo ja ovat itse halukkaita. Tosi usein miehet ovat kummeina ventovieraille lapsille, vaimojensa ystävättärien lapsille aivan vain tavan vuoksi, eivät ole yhtään missään tekemisissä. Sukulaisten suhteen on vähän eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Jotkut papit hyväksyy lisäksi kirkkoon kuulumattomia kummeja. Toimituksessa ei mitenkään näy, jos vaikka sylikummi ei kuulukkaan kirkkoon. Mutta siis kirkonkirjoihin merkittäviksi vaaditaan ne 2 kirkkoon kuuluvaa.

Meille kyllä sanottiin et varsinkin sylikummin on ehdottomasti kuuluttava kirkkoon, ja 2 kirkkoon kuuluvaa on oltava. Muita kummeja voi sit olla lisänä.

No mun mielestä ei ole.

Mitä väliä, vaikka sen miehen nimi kummipapereissa lukisikin. Ei sillä kuitenkaan käytännössä ole mitään merkitystä. Ottakaa vaan se pariskunta kummiksi. Voit tietysti kysyä, että jos mies ei halua kummiksi, niin mikään pakko ei ole tulla. Eli jätätte näin pallon tälle pariskunnalle.

Mua harmittaa kans toi pariskunta-juttu. Kun miehellä on lapsuudesta asti läheinen kaveri, jonka kanssa on kokenut yhtä ja toista. Mutta kun on suhteessa, jossa nainen ei ole mulle (eikä miehelle) milläänlailla tuttu tai läheinen. Emme halua pyytää heitä pariskuntana, mutta emme myöskään yksin. Se tuntuisi oikeasti jotenkin pahalta sitä toista kohtaan. :(

Ei kummijuttuja kannata noin vakavasti ottaa. Meillä molemmilla lapsilla toinen kummipari on vanhemman sisko puolisoineen ja toinen kummi(pari) vanhemman lapsuusystävä (+puoliso). En tunne miehen ystävän vaimoa juuri lainkaan. Muutaman kerran ollaan kyläilty puolin ja toisin, siinä kaikki. Pääasia, että omat siskot ovat läheisiä ja tärkeitä ihmisiä elämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Jos eroaisitte itsekin kirkosta ja pitäisitte vain nimiäiset? Jos ette kerran kummilta mitään kristillistä kasvatusta odota.
Ei ei ei... Mulle itselleni on tärkeää kuulua kirkkoon. En omaa sellaista tietynlaista "uskonnollista" taustaa, mutta seurakunnan kerhon käynyt, iltarukouksen opetellut ja joulukirkossa käynyt lapsi olen. Haluan siirtää ne perinteet lapsille ja lisäksi opettaa vähän lisää. Nämä asiat kiinnostaa itseäni oikeasti. En pidä pahana, että joku kastaa vain perinteiden tähden, sekin on omasta mielestäni hienoa, koska arvostan perinteiden vaalimista yleisestikin. Mutta mä haluan, että kirkko kuuluu jollakin tavalla meidän elämään. Kummilta odotan läheistä ja lämmintä suhdetta, en lahjavuorta, enkä sitä kristillistä kasvatusta. Usko on mielestäni jokaisen oma asia, enkä ole sitä itsekään kummina vienyt mitenkään eteenpäin. Olen luonut kummilapsiini läheisen suhteen viemällä heitä kirjaston satutunneille ja aikuinen-lapsi jumppiin ym. Sellaista toivoisin omien lastenkin kummeilta. :)

Ja näitä perinteitäkö ei voi jatkaa, jos ei maksa kirkollisveroa?

JOs usko on jokaisen oma asia, kuten sanoit, mihin sä siihen kirkkoa tarvitset. Nuo kaikki asiat pysytyy ja voi opettamaan lapselleen ilman kirkkoon kuulumista. Järkevintähän olisi se, että lapsi liityy kirkkoon omasta päätöksestä, sitten kun pystyy asioitaan itse arvioimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja CorpseBride:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Meille kyllä sanottiin et varsinkin sylikummin on ehdottomasti kuuluttava kirkkoon, ja 2 kirkkoon kuuluvaa on oltava. Muita kummeja voi sit olla lisänä.

Toi on just toi "jotkut papit" kohta. Kun toiset ei hyväksy ollenkaan kirkkoon kuulumattomia kummeja ja toiset hoitaa toimituksen niin, ettei huomaa kuuluuko kummit kirkkoon vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja dsfdgf:
Ei kummijuttuja kannata noin vakavasti ottaa. Meillä molemmilla lapsilla toinen kummipari on vanhemman sisko puolisoineen ja toinen kummi(pari) vanhemman lapsuusystävä (+puoliso). En tunne miehen ystävän vaimoa juuri lainkaan. Muutaman kerran ollaan kyläilty puolin ja toisin, siinä kaikki. Pääasia, että omat siskot ovat läheisiä ja tärkeitä ihmisiä elämässä.
Mä haluan kummijutusta vakavan. :) En mitään pelkkää muodollisuutta. Mä haluan kutsua kummia muuten vain kylään, vaikka piparitalkoisiin tai salaatti-iltapalle, viedä häntä lapsen kera huvipuistoon ym.

Yhteistyössä