Niin lähellä, mutta onneksi kaukana... siis hirvi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
:|
Mulla on ollut ajokortti nyt kohta 13 vuotta ja aika paljon olen ajanut.
Eläissäni en ollut hirveä nähnyt luonnossa, ennekun viime lauantaina ekan kerran.
Siinä se loikki pellolla, ei onneksi tullut tielle.

Tänään sit 2 hirveä pyyhkäisi tien yli auton edestä. Ei ne ihan kohdalla ollut, mutta joku kymmenkunta metriä oli vaan väliä niihin.

On se vaan valtavan iso eläin. Siis sinänsä jännä, että näitäkin teitä täällä "maalla" mie oon ajellut kesät-syksyt-talvet ja keväät niin aamulla, päivällä, illalla kun yölläkin koko täällä asumisen ajan... ja reiluun kolmeen vuoteen en ole hirveä nähnyt täälläkään, vaikka täällä niitä paljon onkin.
Ja nyt sit viikon sisään 3 hirveä nähty.

Minä pelkään noita hirviä tien päällä ihan kauheesti. Yhden kerran ollaan hirveen törmätty, onneksi mies oli ratissa. Muuten tuskin kirjottaisin nyt tässä.

Joo, hämärtyvät illat tähän aikaan vuodesta ovat veemäistä aikaa ajella. Koko ajan silmät haroo tienpientareita... Ja tietyt tienpätkät ovat sellaisia, että tietää varmasti, että matkan aikana tiellä tulee olemaan hirviä. Pysyy nopeudet kurissa kyllä. Aloin olla yhdellä 400 kilsan yksinäisellä ajomatkalla kyllä jo lähellä hermoromahdusta kun matkalle osui 4 kertaa hirvi/hirviä tienpenkalla/tiellä ja 3 kertaa ratsia. Ja maanantaina taas tuolle osuudelle lähden :/.

juuh... kyllä ne isoja on.

muistan muutama vuosi takaperin ku olin pohjos-ruottissa lomalla loppusyksystä. aamuvarhaisella käväsin autolta jottain hakemassa ku isäntäperhekki oli jo ylhäällä ja aamupalalla. ihmettelin jotta mikä hemmetti tuhisee niskaan. käännyin ja olin kusta alleni ku pään yläpuolella märehti iso naarashirvi ja muutamien metrien päässä muutama vasa...

juu. sukelsin autoon ja toisen oven kautta ulos. kahtelin auton toiselta puolen ku se vaan tuhahti ja lähti löntystelemään seurueensa kanssa naapurin pihalle... oli kyllä onni myöden ettei se päälle käyny. mie olin sillon raskaana. ja joku miulle on sanonu joskus että eläimet vaistoaa myös ihmisten raskauden eikä sillon tee mitään, tai siis käyttäydy agressiivisesti (tosin olen päinvastasiaki kuullu).

isäntäperheen isännän päälle se sitte yrittiki käyä ku puolen tunnin päästä hän meni puita hakemaan pihalta...

Minulla lähti kerran metsässä hirvi perään. Pelotti niin hitosti. Oikein juoksi perässä kun yritin pakoon päästä. Pääsin vihdoin tielle, mutta sinne se ei uskaltanu onneksi tulla. Jäi kammo.

Alkuperäinen kirjoittaja perään lähti:
Minulla lähti kerran metsässä hirvi perään. Pelotti niin hitosti. Oikein juoksi perässä kun yritin pakoon päästä. Pääsin vihdoin tielle, mutta sinne se ei uskaltanu onneksi tulla. Jäi kammo.

Taitaa jäädä meikäläisen sienireissut taas väliin tältä syksyltä, nyt näitten juttujen jälkeen :D suppiksia on ollut paljon, niin myös hirvikärpäsiä.. hyh.

Hui hirveetä! :o
Ei kukaan ehtiny ennen mua tot sanookaan :D
Mut siis itellä ei korttia mut varsinki syksyt/talvet ihan paniikissa tien päällä oli kuski kuka tahansa. Silmät tiukasti tähyämässä hirviä tiellä :(

Alkuperäinen kirjoittaja mea culpa:
Mun mies lähtee taas aamulla harventamaan tuota hirvikantaa. Onpahan sitten vähemmän hirviä tielle juoksemassa autojen eteen.

Tätähä ei tietty saakaan julkisesti sanoa, mutta hyvä juttu, että harvennetaan :). Tietyillä alueilla kannat alkavat olla melko suuria, harmi, että luvat laahaavat usein perässä...

Alkuperäinen kirjoittaja kaupunkilaisserkku:
Mun mies lähtee taas aamulla harventamaan tuota hirvikantaa. Onpahan sitten vähemmän hirviä tielle juoksemassa autojen eteen.

Tätähä ei tietty saakaan julkisesti sanoa, mutta hyvä juttu, että harvennetaan :). Tietyillä alueilla kannat alkavat olla melko suuria, harmi, että luvat laahaavat usein perässä...

Ihmisten elämä vaiko hirvien elämä on se tärkeempi ;) Että ihan hyvä kun harvennetaan, saisi harventaa viel enempi :)

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Alkuperäinen kirjoittaja kaupunkilaisserkku:

Ihmisten elämä vaiko hirvien elämä on se tärkeempi ;) Että ihan hyvä kun harvennetaan, saisi harventaa viel enempi :)

Tähän jälkimmäiseen sanoakseni että maailman silmissä me ihmiset ja hirvet ollaan tasavertasia. Niin pieniä ja mitättömiä molemmat olennot.
Mutta toki ihmisten mielissä yms (ja minunkin mielestä) ihmisen henki on tärkein, kannatan harventamista.

Kokemus on järkyttävä kun näkeekin hirven saatikka jos se pyyhkäisee auton edestä ja vielä kamalampaa kun oikeesti törmäät siihen :o siitä jää varmasti elinikäinen kammo varsinkin sitä tietä kohtaa missä onnettomuus sattunut (itselläni ainakin aina pelko sillä tiellä et millon se taas sieltä hyppää)
nim. kokemusta on

Onneksi sulla on ollut tuuria matkassa....hiljainen vauhti yleensä on pelastus....itse ainakin selvisin kun vauhtia ei ollut "kuin" 80 km/h, vaan auto ei selvinnyt eikä hirvi, mutta poliisin mukaan satasen vauhti olisi ollut jo tuhoisampaa minullekin :(

:hug:
sitä se on..
joka vuosi melkein täällä nähdään hirvi tiellä..
poroja senkin edestä..
muitakin eläimiä löytyy...

hirvi on siitä fiksu että jos se meinaa mennä yli niin se menee...sit kannattaa väistää peräpuolelle...eli hirvi ei tee samanlailla ku poro että pyörii ku puolukka pakastimessa siinä tiellä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
:hug:
sitä se on..
joka vuosi melkein täällä nähdään hirvi tiellä..
poroja senkin edestä..
muitakin eläimiä löytyy...

hirvi on siitä fiksu että jos se meinaa mennä yli niin se menee...sit kannattaa väistää peräpuolelle...eli hirvi ei tee samanlailla ku poro että pyörii ku puolukka pakastimessa siinä tiellä ;)

paitsi että "mun" hirvi lähti jolkuttelemaan auton edellä.....

Alkuperäinen kirjoittaja hulda73-4:
Kokemus on järkyttävä kun näkeekin hirven saatikka jos se pyyhkäisee auton edestä ja vielä kamalampaa kun oikeesti törmäät siihen :o siitä jää varmasti elinikäinen kammo varsinkin sitä tietä kohtaa missä onnettomuus sattunut (itselläni ainakin aina pelko sillä tiellä et millon se taas sieltä hyppää)
nim. kokemusta on

Onneksi sulla on ollut tuuria matkassa....hiljainen vauhti yleensä on pelastus....itse ainakin selvisin kun vauhtia ei ollut "kuin" 80 km/h, vaan auto ei selvinnyt eikä hirvi, mutta poliisin mukaan satasen vauhti olisi ollut jo tuhoisampaa minullekin :(

Tota 80 km/h on mulle vanhat automiehet usein tolkuttaneet, että se on sellainen nopeus mistä useimmiten selviää mutta 100 on jo riskipeliä (miten vaan, hirvikolari, tieltä suistuminen yms). Kai niitä pitää uskoa, luulisi niiden jotain tietävänkin ;).

Mä muistan hyvin sen ainoa kerran kun oon hirven nähny "luonnossa". Olin kävelemässä töistä kotiin kun kaksi hirveä meni ihan rauhallisesti tien yli mun edestä n. 10m päässä. Kurkkasivat ensin puskasta tuleeko autoja ja kun ei tullu niin menivät ylitse. Ja tää tapahtu ihan kaupungissa.

Yhteistyössä