Niila?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "silakka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä miellän sen naisen nimeksi, mutta johtunee varmaan siitä, että tiedän yhden tytön jonka nimi on Niila. (Tätä ennen en kyseistä nimeä ollut edes kuullut.) Tosin kyllä se jotenkin omiin korviin sointuu jotenkin tyttömäisemmälle.. :P

Tää menee nyt ihan sivuteille koko homma. Tottakai miehen nimiä päättyy a:han. Haen nyt vaan selitystä sille miksi niila pitää nimeään naisen nimenä ja häntä useimmiten pelkän nimen perusteella kohdellaan naisena.

Onko suomenkielisissä nimissä mitään "sääntöä" joka määrittäisi sen, mikä on miehen ja mikä naisennimi. ( esim. loppuvokaali tms.)

Onhan toki nimiä Lauri / Laura Petri / Petra joissa juuri loppuvokaali määrittää sen, kumman nimi on kyseessä. Mutta kuitenkin on useita i- loppuisia naisen nimiä ja a- loppuisia miehen nimiä.

Onko suomenkielisissä nimissä mitään "sääntöä" joka määrittäisi sen, mikä on miehen ja mikä naisennimi. ( esim. loppuvokaali tms.)

Onhan toki nimiä Lauri / Laura Petri / Petra joissa juuri loppuvokaali määrittää sen, kumman nimi on kyseessä. Mutta kuitenkin on useita i- loppuisia naisen nimiä ja a- loppuisia miehen nimiä.
Muistaakseni joskus koulussa ollut aiheesta juttua. On sääntöjä, mutta sitten on näitä poikkeuksia. Eli ei sääntöjä :D

[QUOTE="silakka";25847929]Oon kyllä sitä paikkaa selannut paljon. Ja tiedän mm. naisen nimeltä Keijo. Mutta siksi lähdin tätä kyselemään koska eräs niila niminen mies mieltää nimensä naisen nimeksi kuten minä itsekin, mutta väestörekisteri kertoikin toista.

Ja itse asiassa syy tähän naismaisuuteen ko. nimessä johtuu varmaankin siitä että nimi päättyy a:han. Useimmat naisen nimet kun päättyvät a:han mutta vain todella harvat miehen nimet.[/QUOTE]

Minkälainen nainen on Keijo, tykkääkö pukeutua romanttisesti vai äijämäisesti?

Ei ole tarkoitus olla ilkeä, mutta vaikea kuvitella kukkamekkoon pukeutunutta Keijoa :) Nimessä mulle niin äijämäinen kaiku.

Näissä on varmasti sillä nimien alkuperämaallakin merkitystä.

[QUOTE="pikkis";25848178]Minkälainen nainen on Keijo, tykkääkö pukeutua romanttisesti vai äijämäisesti?

Ei ole tarkoitus olla ilkeä, mutta vaikea kuvitella kukkamekkoon pukeutunutta Keijoa :) Nimessä mulle niin äijämäinen kaiku.[/QUOTE]
Hän on Keijo-mummu ja pukeutuu toisinaan mekkoon. Vanhemmat olivat päättäneet että sen nimen lapsi saa kellä sinä päivänä nimipäivä. Keijon päivänä syntyi tyttö.

Niila on alkuperältään saamelainen miehen nimi samoin kuin Oula, Piera ym.

Ainoastaan etelän ihmiset mieltävät nuo naisen nimiksi, jokainen pohjoisen ihminen tietää asian laidan. Onnea sille tyttöparalle, jonka äiti nimeää lapsensa jollain noista. Sama kuin antaisi tytön nimesi Jorma tai Ilkka.

Muutenkin jos ei ymmärrä nimen alkuperää eikä osaa kunnioittaa sitä, parempi jättää ne nimet rauhaan.

Niila on yksiselitteisesti miehen nimi, saamelainen/lappilainen.

Nilla voi olla joskus tytön nimi, mutta lähinnä vain etelä-Suomessa. Pohjoisessa myös Nilla on poika.

[QUOTE="dee";25847740]Saamelainen poika tulee mieleen.[/QUOTE]

Minun 3v pojalla on kyseinen nimi ja Saamelaista taustaakin löytyy.
En tosin muista yhtään Niila nimistä henkilöä omasta nuoruudestani vaikka Lapissa asuinkin. Nilla, Niilo, Niiles nimisiä olikin sitten aika paljon :)

Alkuperäinen kirjoittaja voitaivassentään;26208098:
Niila on alkuperältään saamelainen miehen nimi samoin kuin Oula, Piera ym.

Ainoastaan etelän ihmiset mieltävät nuo naisen nimiksi, jokainen pohjoisen ihminen tietää asian laidan. Onnea sille tyttöparalle, jonka äiti nimeää lapsensa jollain noista. Sama kuin antaisi tytön nimesi Jorma tai Ilkka.

Muutenkin jos ei ymmärrä nimen alkuperää eikä osaa kunnioittaa sitä, parempi jättää ne nimet rauhaan.

Mie olen aina mieltänyt tuon torniojokilaakson meänkielen nimeksi?? Siellä perällä tuo on yleisempi ollut, tosin ruotsissa ei taida montaakymmentä Niilaa olla vaikka siellä tuo nimi on kehittynyt :)

[QUOTE="sanna";27129798]Kuka on niin tyhmä ettei tiedä onko NIILA miehen vai naisen nimi! Todella vanha nimi, enimmäkseen lapissa.[/QUOTE]

Minä oli niin tyhmä, että olisin luullut naisen nimeksi :D Kyllä Suomessakin jonkun verran tuo a/ o loppu määrittää, onko naisen vai miehen nimi. Poikkeuksia on, mutta yleisemmin tosiaan naisten nimet on a-loppuisia. Saamelaisnimiin en ota kantaa, kun en niistä mitään tiedä...

Mira - Miro
Mirka - Mirko
Nina - Nino
Tina - Tino
Mia - Mio jne.

"Kyllä Suomessakin jonkun verran tuo a/ o loppu määrittää, onko naisen vai miehen nimi. "

Ainoastaan etelä-Suomessa. Eikä oikeastaan sielläkään.

Vai kuulostaako Joona, Erkka, Jorma, Ilkka, Tuukka naisen nimeltä?

Minä ainakin miellän nimen "Niila" naisen nimeksi. Luulen, että tämä johtuu turkkilaisperäisestä naisen nimestä "Neyla", joka siis äännetään suoraan Niilana. Olen siis yhdistänyt aina Niilan naiseen, kunnes joskus satuin löytämään Niila-nimisiä miehiä (ja siinä vasta ihmettelinkin koko asiaa). Ymmärrän kyllä, että Niila on lappilainen miehen nimi, mutta omaan korvaan kuulostaa vaan niin feminiiniseltä...

Yhteistyössä