Neuvotteko vauvan 7,5kk ruokailujen rytmityksessä, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmentynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmentynyt äiti

Vieras
Lapseni on siis 7,5kk. Neuvolan mukaan hänen tulisi saada nyt se 5 ateriaa päivittäin, itse asiassa neuvottiin antamaan jo 6kk iässä, ja annettiinkin. Mutta koska vauvan rytmit muuttuvat alituiseen, tarvitsen ulkopuolista neuvoa tässä asiassa, sillä en mitenkään keksi, miten rytmittäisin nukkumiset ja syömiset. Poika on nyt korvikkeella.

Poika nukkuu vielä 3 päiväunet yleensä, koska herää aikaisin. Joskus sinnittelee kaksilla, ja on sitten yliväsynyt illalla. Neuvolassa neuvottiin, että tämän ikäisen kanssa mennään vielä lapsentahtisesti nukkumisten kanssa, joten en ole väkisin koettanut hereillä pitääkään. Tähän asti kaikki on mennyt mainiosti, mikään ei ole vielä oikeastaan askarruttanut, mutta toivoisin apuja nyt. Poika on perustyytyväinen, iloinen ja kasvaa ylimmillä käyrillä sekä terve.

Elikkä tämänlainen on nykyinen rytmi suurinpiirtein:

06.00 herätys
annan aamumaitoa, juo 50-150 ml

07.30 aamupuuro
korvikkeeseen tehty kaura-ruislesepuuro, vitamiinit, ehkä vähän hedelmää puuron
seassa

08.30 ekat päikkärit joko ulkona tai sisällä kelistä riippuen

09.30-10.00 herää, annan maitoa

10.30 lihasosetta minkä jaksaa

11.30-12.00 toiset päikkärit joko ulkona tai sisällä

13.00-13.30 herää, annan maitoa

14.00 välipala (hedelmää tai marjoja)

15.30-16.00 kolmannet päikkärit

16.30-17.00 kasvis-tai lihasosetta minkä jaksaa

19.00 iltapuuro, pesut ja velliä

20.00 yöunille

01.00 ja 04.00 yleensä maitoa 100-350ml yhteensä

Ongelmana on siis se, että tuo iltapäivä on täynnä syömistä ja nukkumista, elikkä iltaruoka ja puuro menevät tosi lähelle toisiaan, ja yleensä puuron aikaan poika onkin jo niin väsynyt, ettei syö kunnolla. Pitäisikö välipala jättää pois ja antaa iltaruoka jo alkuiltapäivästä?

Poika on huono juomaan päivällä maitoa, joten pakko koettaa antaa sitä ennen kiinteää. Yöunia en mielellään koettaisi myöhästyttää, sillä poika on oppinut jo 2kk iästä lähtien menemään siihen aikaan nukkumaan, ja yleensä nukahtaakin melko hyvin, keinutuolissa vellipullolle tai viimeistään omaan sänkyyn muutaman käyntikerran jälkeen.

Ilman yösyöttöjä en tiedä, menisikö maitoa tarpeeksi, pitäisi ihan tarkasti mitata.

Tästä tulee kohta stressi, kun en tiedä miten olisi viisain toimia. Vellipullokin pitäisi varmaan jättää pois, kunhan hampaita tulee, etteivät ne mene huonoksi. Se on vaan ollut meidän kahden oma hellittelyhetki, kun poika juo velliä, ja minä hiljaa laulan tai miehen kanssa vain jutellaan. Siinä poika rauhoittuu hiljalleen unille.

Välillä yöt ovat melko kiukkuisia, lienee hampaita tekemässä tms. Mutta ruoka yleensä rauhoittaa. Neuvolassa sanottiin, että he käskevät lopettaa yösyönnit viim. 8kk iässä, joten niistäkin on luovuttava pian.

Pitkä oli sepustus, mutta kaipaan nyt neuvoja!

Älä ota stressiä, jos lapsi on tyytyväinen ja kavaa hyvin jne..nii älä turhaa kiirehdi tuon viidenenn aterian kanssa,entäs jos sen ottaisi kuvioihin mukaan vasta kun siirrytte kaksille päiväunille,todennäköisesti tämä tapahtuu ihan parin kuukauden sisällä? Siirrä vaikka välipalaa vähän myöhemmäksi, esim. klo 15 jolloin annat toisen lämpimän ruoan välipalan tilalla, ja iltapuuro vaikka klo 18 kun ei ole vielä niin väsy, ja nukkumaan mennessä velliä.

muoks. täällä pääsääntöisesti neuvotaan ottamaan viides ruoka 8kk iässä, mutta tietysti jos kasvun kans jotain ongelmaa niin sit tietysti eri juttu

Viimeksi muokattu:
Mietin että kannattaisko kuitenkin tehdä niin päin, että ensin ruoka sitten maito.. Sillä tolla tavoin tuskin saat paljoakaan sitä ruokaa uppoamaan.
Mä miettisin mielummin vaikka niin että ton ikänen on kuitenkin vielä tosi tosi pieni..
Ajoittaisin ruokailut näin

Mä koittaisin sitä että jos toi klo 6 herääminen oiskin yöheräämistä.. niin näin

klo 6 maitoa, ja takas nukkumaan, vaikka viereen köllimään.
klo 9 ensin aamupala jonka päälle maitoa
klo 12 lounas jonka päälle maitoa
klo 15 välipala jonka päälle maitoa
klo 17.30 päivällinen jonka päälle maitoa
klo 19.30 iltapala jonka päälle maitoa
ja jos herää tämän jälkeen niin pelkkää maitoa

Muoks.
Sun lapsesi on vielä tosi pieni, ja on tärkeää mennä hänen ehdoillaan viellä. Jos hänellä on yöllä nälkä tai jano niin anna nyt ihmeessä sitä maitoa sille. Mun tyttöni lopetti yösyömisen vasta 1v4kk ikäisenä, ja silloinkin joi maitoa aamulla vielä klo 6 jonka jälkeen jatkoi unia. Hän oli hyvin samanlainen kuin sun lapsesi, joi vähän, mutta niin hän juo edelleen.
Neuvola nyt käski tekemään milloin mitäkin, mutta omaa järkeä saa kans käyttää. Pullo on vasta vuoden iästä semmonen että jättäisin käyttämätt, mutta silloinkin antaisin maitoa jos yö siitä paranee.
Pienihän tuo sinun vauvasi vielä on..

Viimeksi muokattu:
Älä tee ongelmaa asiasta, missä ei ole ongelmaa. Monet vauvat tarvii ainakin yhden yösyötön vielä yksvuotiaaks. Meillä ainakin molemmat tarvi. Menet ihan vauvantahdissa tän ekan vuoden syömisten ja nukkumisten kaa.

Niin se välipalan poisjättö kuulostaa järkevältä, sillä maidonjuonti on mielestäni vähentynyt. Neuvolan mielestä maitoa tulisi mennä 700-800ml, mutta luulen että meillä menee vain 500-600 hyvänä päivänä, puuroissa ja soseen seassa on toki kyllä lisää.

Tuntuu vaan, että osaako tässä enää ruokkiakaan:)

no nyt ressaat kyllä vähän liikaa, teidän päiväthän menee äkkiseltään katsottuna teillä on nyt kymmenen syöttöä vrk:ssa siis maitoa-ateria tai kiinteä ateria. koita nyt kuitenki ympätä ne maidot siihen aterialle, vaikka sitten aterian alkuun kun muutenhan teillä menee kaikki aika syödessä tai juodessa. samalla lapsi tottuu kunnollisiin ateriaväleihin. tuommosta se on tuon ikäisten kanssa vielä se syöminen ettei ne ateriat vaan oo joka päivä samaan aikaan. mutta yleensä kymmenkuisena viimestään se rytmi on muotoutunu ja siihen saakka saakin mennä soveltaen.. ei se haittaa jos välillä joku ateriavli on lyhyempi, pienellä lapsella vaan se valveillaoloaika on niin lyhyt että jos ne viis ateriaa meinaa syöttää niin yleenä iinä käy niin että päivälinen ja iltapuuro tulee melko lähekkäin.
aamulla yrittäisin varmaan itse tehdä niin että ostaisin pimennysverhot, antaisin tuolloin kuuden aikaan tarvittaessa maitoa ja kaappaisin lapsen viekkuun nukkumaan, tai ainakin pötköttämään siihen, josko saisi niitä aamu-unia pidennettyä niin pääsisi noista aamutorkuista eroon ja kaksien päikkärien rytmiin

..jatkan vielä, että meillä mentiin tossa iässä suurinpiirtein niin että aamusta heräsi klo.7 jolloin sai maitoa, ja aamupuuro oli n.9 maissa, ja sen jälkeen ekat unet jolloin sai maitoa ennen nukahtamista. Sitten 11.30 aikoihin sai ruoan, ja samalla maitoa. klo 14 annoin pelkkää maitoa kun meni toisille päiväunille, ja klo 16 toinen lämmin ruoka+maitoa ja klo19 iltapuuro ja nukkumaanmeneessä maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmentynyt ap;23386313:
Niin se välipalan poisjättö kuulostaa järkevältä, sillä maidonjuonti on mielestäni vähentynyt. Neuvolan mielestä maitoa tulisi mennä 700-800ml, mutta luulen että meillä menee vain 500-600 hyvänä päivänä, puuroissa ja soseen seassa on toki kyllä lisää.

Tuntuu vaan, että osaako tässä enää ruokkiakaan:)

maidon juonnin kuulukin vähenty samalla kun kiinteitä tulee lisää, tarkoituhan olisi että vuoden iässä pääosa ravinnosta tulisi ruoasta ja maitotuotteita sitte se puoli litraa päivässä. toisilla vaan tuo muuto tapahtuu vähän eimmin, toisilla myöhemmin riippuen siitä miten kiinteät ruoat maistuvat. luulen että osaat aivan hyvin ruokkia lapsesi kun lakkaat laskemasta niitä millilitroja ja meet enemmän fiilispohjalta

meillä kävi niin että kun sain 5 ruokailua kuvioihin niin jätkä vähensi ruokamäärää rajusti kun laskin mitä söi 4 ruokailulla ja sitten 5 ruokailulla joten palattiin 4 ruokailuun takasin ja on sopinut meille hyvin.Juominen on meillä aina ollut ongelma kanssa sillä jätkä hyväksyi vastikkeenkin vasta 6kk iässä ja rinnan lopetti kokonaan 2kk iässä.Ja ainoa neste mikä meni alas oli maissivelli ja kun vasti mitä suostui juomaan löytyi ( sylki pois) maissi velli jäi koonaan pois .Mutta suosittelen kanssa maidon siirtämistä ruoka-aikaan jollon selvemmät ruoka-ajat olisi ,mutta jos tässä tilanteessa maidon määrä vähenee rajusti niin palaisin vanhaan tyyliin kuhan vaan ruokaa ja nestettä menee ja lapsi on tyytyväinen niin eikö se oli tärkeämpää.Meillä jätkä menee -20 käyrällä vaikka syö hyvin .

Meillä kunnolliset ruokarytmit alkavat vakiintua vasta nyt, ja poika on jo lähempänä 16kk.Hän myös nukkui pitkään neljät unet, sittemminkahdet ja vasta nyt yhdet pitkät. Unet kyllä sekottavat ruokailuja, etenkin jos on päivällä muuta menoa jne.
Ensinnäkin, lapsentahtisesti. Vauvoilla on hieno kyky tahtoa syödä sitä mitä tarvitsevat, ja äidinmaito/korvike kuuluukin olla se pääasiallinen ravinnonlähde ensimmäiset 12kk. Itse ratkaisin tilanteen niin että aamulla annoin puuroa (maitoon tehtynä, marjoja sekaan ja tehosekottimella tasaseks-nam!) ja sitten siitä eteenpäin 2-3tuntia edellisestä ruokailusta (riippuen kuin paljon söi) TAI kun laps heräs unilta seuraava ruoka: jotain ruokaa ja jälkkäriksi jogurttia (bulgariaa). Joskus ehti(i) syömään vaan 3 ateriaa, joskus ne suositellut 5.
Lapsi ei kyllä nälässä viihdy ja siitä ilmoittaa, ja kun kerran on terve, niin ei huolta. Neuvolan ohjeet on suosituksia, jotka ei todella sovi kaikille lapsille, eikä millään lapsella jokainen päivä ole samanlainen. Tärkeintä on että ruokaa saa riittävästi, monipuolisesti ja omaan tahtiinsa. Liiasta turhasta stressistä ei muuta seuraa kuin taisteluja ruokapöydässä ja ongelmien paisumista. Uskalla luottaa itseesi: huomaat kyllä jos jokin on vialla, itse tunnet lapsesi parhaiten.
P.S. Me aloitettiin kiinteät sormiruokailuna, ja ennenkuin mitään, siis yhtään mitään yli teelusikallista päätyi vatsaan asti, oli poika jo 8-9kk-ei siis kiirettä!

Mietin että kannattaisko kuitenkin tehdä niin päin, että ensin ruoka sitten maito.. Sillä tolla tavoin tuskin saat paljoakaan sitä ruokaa uppoamaan.
Mä miettisin mielummin vaikka niin että ton ikänen on kuitenkin vielä tosi tosi pieni..
Ajoittaisin ruokailut näin

Mä koittaisin sitä että jos toi klo 6 herääminen oiskin yöheräämistä.. niin näin

klo 6 maitoa, ja takas nukkumaan, vaikka viereen köllimään.
klo 9 ensin aamupala jonka päälle maitoa
klo 12 lounas jonka päälle maitoa
klo 15 välipala jonka päälle maitoa
klo 17.30 päivällinen jonka päälle maitoa
klo 19.30 iltapala jonka päälle maitoa
ja jos herää tämän jälkeen niin pelkkää maitoa

Muoks.
Sun lapsesi on vielä tosi pieni, ja on tärkeää mennä hänen ehdoillaan viellä. Jos hänellä on yöllä nälkä tai jano niin anna nyt ihmeessä sitä maitoa sille. Mun tyttöni lopetti yösyömisen vasta 1v4kk ikäisenä, ja silloinkin joi maitoa aamulla vielä klo 6 jonka jälkeen jatkoi unia. Hän oli hyvin samanlainen kuin sun lapsesi, joi vähän, mutta niin hän juo edelleen.
Neuvola nyt käski tekemään milloin mitäkin, mutta omaa järkeä saa kans käyttää. Pullo on vasta vuoden iästä semmonen että jättäisin käyttämätt, mutta silloinkin antaisin maitoa jos yö siitä paranee.
Pienihän tuo sinun vauvasi vielä on..

Olen koittanut tuota, että saisin vauvan vielä kuuden jälkeen unille, mutta koko elämänsä hän on heräillyt puoli kuuden ja puoli seiskan välillä. Herätessään on yhtä hymyä, pirteä, jokeltelee.. siihen heräänkin sitten itse. Olen antanut maitoa heti kun on herännyt, jotta joisi tarpeeksi. Jotenkin vaan tuntuu, ettei saa nestettä. Yötkin vaihtelevat, joinakin öinä syö paljon.

Sitä ihmettelen, miten toisten vauvat syövät vielä kiinteän PÄÄLLE maitoa esim. 150ml. Miten he saavat vauvan juomaan? Poikani ei malta millään asettua pullolle, yleensäkään, saati sitten ruoan päälle. Pitäs varmaan koettaa vielä. Hän on niin utelias, että pää kääntyilee milloin mihinkin suuntaan ja selkää taivuttaa, jotta varmasti näkee taaksekin.

Poika syönee mielestäni kiinteitä ihan hyvin, onhan hänen painonsa noussut reippaasti. 6kk mitat olivat 73cm ja 9300g. Syntymämitat olivat 46cm ja 2500g. Sanoisinko, että ruokaa menee kerralla vähintään pilttipurkillisen verran (teen itse), kaurapuuroa parhaimmillaan puurolautasellinen eli aikuisten annos, hedelmäsosetta menee hyvin myös. Poika ei liiku vielä kunnolla eikä istu itsekseen.

Sormiruokailu ei tahdo luonnistua; poika jotenkin kokee esim. maissinaksut inhottavan tuntuisiksi ja ravistelee ne pois kädestä, ei suostu laittamaan suuhun. Mikään "märkä" kuten hedelmäviipale ei kiinnosta. Kohta saa tästäkin kuulla, kun ei vielä pinsettiotetta hallitse. Kaikkea mikä käteen osuu tarkastelee kyllä pyörittelemällä, on tehnyt jo kauan.

Syötän kyllä lasta öisin jos hän sitä tarvitsee, sillä maitoa ei tunnu menevän muuten tarpeeksi. Se vielä ihmetyttää, että kun sanotaan, että maidon pitäis olla ensisijainen ruoka, mutta sitten kiinteidenkin määrää pitäisi lisätä - perusrauhallinen ihminenkin, kuten minä, menee jo vähemmästäkin sekaisin

Meillä lapset syö muuten n. 3 tunnin välein, mutta iltaruuan ja iltapuuron välille tulee vain 2 tuntia. Meillä se on lapsille ilmeisesti hyvä väli yötä vasten. Tankkaavat yötä varten :)

Yleinen suositus on, että ruoka olisi 3h välein. Mutta kukin soveltaa sen mukaan miten perheelle sopii ja lapselle.

Meillä on yhdistetty maidonjuonti syömisiin eli ei tehdä ylimääräisiä 'ruokailu'kertoja maidolla. Ensin syödään ja sitten on päälle annettu rintaa/pulloa. Tällä tavoin ruokailujen välikin sopii sopivan pitkänä, kun maitoa ei saa välissä mahaa täyttämään.

Sen takia olenkin antanut maitoa ennen ruokaa, että sitä maitoa menisi. Annatteko lapselle mahan täyteen ensin kiinteää ja päälle maitoa? Miten he jaksavat juoda enää? Minulla on kohta pää pyörällä...

Koetin tänään jättää välipalan pois ja tarjosin velliä sijaan, hyvin meni ja puuron aikaistin 17.30. Iltapesun jälkeen klo 19.30 menikin velliä jälleen reilut 2dl elikkä hyvältä näyttää tämän päivän .maitomäärä.

Katsotaanpas miten varhaistettu iltaruoka vaikuttaa uniin.. ainakin eka syönti varmaan aikaistuu.

Uskallanko mä nyt sitten vaihtaa ruokien paikkaa, eli ensin kiinteitä ja sitten maitoa? Tällä tarkoitan, että meneeköhän maitoa sitten enää tarpeeksi? Yöllä joi pari desiä maitoa yhteensä ja yöt ovat muutenkin aamuyöstä ihan hulinaa nykyisin.

Elikkä ajattelin siis näin

06.00 herää, aamumaito

07.30 puuro

10.30 lihasose + maito

13.30 velliä välipalaksi tai muuta maitotuotetta

16.00 kasvissosetta + maitoa

18.30 iltapuuro

19.00 iltapesu, velliä yötä vasten

19.30 - 20 unille

Vauva siis hyörii ja itkeskelee unissaan, herää siihen kun kääntyy mahalleen eikä osaa kääntyä takaisin. Pitäisikö laittaa makuupussiin nukkumaan jotta rauhoittuu?

Saako antaa kohta jo kaksi liha-ateriaa, jos onkin niin, ettei kasvisateria pidä enää nälkää?

Tästä tosiaan tuli ongelma, tuosta kalsiumin saannista lähinnä. Imetys loppui vauvan omasta tahdosta 4,5kk iässä.

Musta tuo kuulostaa ihan hyvältä aikataululta. Meillä oli ihan sama "ongelma", että päivällisen ja iltapuuron välissä tuntui olevan liian lyhyt väli, mutta edelleenkin 3- vuotiaana lapsi syö päivällisen 16.30.17.30, riippuen miten ehditään ja iltapuuron puoliseitsemältä, eikä tuota mitää ongelmaa kun on siihen tottunut. Mun kokemus on se, että anna vain edelleenkin ensin se maito ja vasta sitten kiinteä. Meillä loppui maidonjuonti kokonaan kun käänsin järjestyksen ja tuloksena oli vuosien kontrollikäynnit kun pituuskasvu pysähtyi ja painokin alkoi sen jälkeen heitellä. Ainoa syy mikä on löydetty tähän on liian pieni maitomäärä kiinteiden hätiköimisen vuoksi. Vuodenikäiseksi asti maito on se pääasiallinen ravinnonlähde. JA tosiaan ruokiin myös mahdollisuuksien mukaan maitoa mukaan. Välipalaksi antaisin vellin sijasta (kun teillä noita vellejä ja puuroja jo muutenkin syödään) vauvajogurttia tai -rahkaa.

[QUOTE="vieras";23407441]Musta tuo kuulostaa ihan hyvältä aikataululta. Meillä oli ihan sama "ongelma", että päivällisen ja iltapuuron välissä tuntui olevan liian lyhyt väli, mutta edelleenkin 3- vuotiaana lapsi syö päivällisen 16.30.17.30, riippuen miten ehditään ja iltapuuron puoliseitsemältä, eikä tuota mitää ongelmaa kun on siihen tottunut. Mun kokemus on se, että anna vain edelleenkin ensin se maito ja vasta sitten kiinteä. Meillä loppui maidonjuonti kokonaan kun käänsin järjestyksen ja tuloksena oli vuosien kontrollikäynnit kun pituuskasvu pysähtyi ja painokin alkoi sen jälkeen heitellä. Ainoa syy mikä on löydetty tähän on liian pieni maitomäärä kiinteiden hätiköimisen vuoksi. Vuodenikäiseksi asti maito on se pääasiallinen ravinnonlähde. JA tosiaan ruokiin myös mahdollisuuksien mukaan maitoa mukaan. Välipalaksi antaisin vellin sijasta (kun teillä noita vellejä ja puuroja jo muutenkin syödään) vauvajogurttia tai -rahkaa.[/QUOTE]

Kiitos neuvosta! Velli on siis perunaporkkanaa, ainoa mistä poika tykkää. On syönyt sitä 4kk saakka iltaisin. Maitoa ei suostu juomaan ruokailun jälkeen, ehkä muutama kulaus nokkamukista hyvällä tuurilla. Sitä on siis ujutettava pitkin päivää nesteenä, jotta poika saa edes jotain nestettä. Poikamme on kasvanut hurjaa vauhtia ja neuvola kehoitti aloittamaan kiinteät 4kk iässä, koska korviketta meni litra päivässä. Tosin sama terkka kehoittaa nyt juottamaan pojalle samaa korviketta sen 700-800ml päivässä muistaakseni. Mihin mahaan se sen joisi, kun pitäisi kiinteitäkin syödä.

Meillä on ollut kanssa ongelmia mahduttaa välipalaa kaksien unien rytmiin. Siis lapsi herää nälkäisenä kesken unien, jos ei ole syönyt juuri ennen unille menoa. Aloin itse tekemään niin, että syötinkin lounaan heti kun kaveri heräsi aamupäiväunilta, niin sitten tuli melkein pari tuntia väliä ja ehdin antaa välipalaa vielä ennen iltapäiväunia ja se toimii.

Meidän kuopuksella (nyt 9kk) tulee nälkä noin kahden tunnin välein, ruoka sulaa pikemmin kuin aikuisella, joten vaikka välit tuntuu meistä lyhyiltä ei ne välttämättä ole sitä lapselle. Eihän lapsi sitten syö jos ei jaksa. Neuvolan ohjeita kannattaa käyttää ohjenuorana ja käyttää omaa maalaisjärkeä. Joillakin terveydenhoitajilla se on valitettavasti kadonnut kokonaan. Tärkein mittari on kuitenkin lapsen kasvu. Kuuntele omaa lastasi ja tarjoa maito ennen ateriaa, mutta kannattaa heti maidon jälkeen antaa kiinteä. Eli maito aterian yhteydessä, muuten koko aika on pelkkää syömistä. Maitoa tulee todella puurostakin, ja desimääristä ei kannata stressata. Ja pääasia että syö kiinteitä jonkun verran, määrät vaihtelee lapsella ihan luontaisesti. Itse imetän osittain ja aterioilla annan nokkamukista korviketta (poika ei malta imeä rintaa päivisin). Kannattaa hiukan aikaistaa jokaista ateriaa, mutta jos jätät välipalan pois, niin anna hedelmäsosetta sitten vaikka puuron kanssa, niin saa hedelmää sen mukana. Itse olen ajatellut, että tärkeää on se, että lapsi jaksaa syödä iltapuuron kunnolla, niin nukkuu sitten yönkin paremmin.

Tuntuu, etten osaa lukea vauvaani yhtään, kun lukee palstoilta miten säännöllisiä rytmejä ihmisillä on ja miten vauvat nukkuu tietyn aikaa jne. Poikamme unet vaihtelevat niin paljon. Nytkin nukkui 12-14.30 eli usein kun nukkuu pitemmät unet tässä vaiheessa, on iltanokosille meno tuskaa ja tappelua. Jos ei mene ollenkaan, on kiukkuinen silloinkin.

Ja miten ihmeessä saan vauvan nukahtamaan sänkyyn - alkaa huutaa lohduttomasti. Tosin huuto luvassa myös syliin nukuttaessa, vaunuillessa menee hyvin. Rimpuilee koko ajan, sehän tässä ihmetyttää että miksi. Hieroo silmiä, pitäisi olla väsynyt siis, muttei nuku.

Minen osaa tätä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä;23410187:
Tuntuu, etten osaa lukea vauvaani yhtään, kun lukee palstoilta miten säännöllisiä rytmejä ihmisillä on ja miten vauvat nukkuu tietyn aikaa jne. Poikamme unet vaihtelevat niin paljon. Nytkin nukkui 12-14.30 eli usein kun nukkuu pitemmät unet tässä vaiheessa, on iltanokosille meno tuskaa ja tappelua. Jos ei mene ollenkaan, on kiukkuinen silloinkin.

Ja miten ihmeessä saan vauvan nukahtamaan sänkyyn - alkaa huutaa lohduttomasti. Tosin huuto luvassa myös syliin nukuttaessa, vaunuillessa menee hyvin. Rimpuilee koko ajan, sehän tässä ihmetyttää että miksi. Hieroo silmiä, pitäisi olla väsynyt siis, muttei nuku.

Minen osaa tätä..

Ystävä hyvä, kyllä sä osaat ja pystyt. Sehän on sinun lapsi, ei kenenkään muun. Monesti neuvolan neuvot jne voivat loukata vaikka hyvää siellä tarkoitetaan, mutta kun itse on "sekaisin ja epävarma" niin tuntuu ettei mikään riitä. Hienostihan lapsesi syö ja eikös kehitys ja kasvu ole ollut nousujohteista? Silloinhan asiat kunnossa. Lisäksi jokainen näistä äitien kultakimpaleista on uniikki eli ei voi verrata lapsia keskenään, vinkkejä voi kokeilla. Meillä hyvin samantyyppinen päiväohjelma kuin teillä, tosin herää 05-06 ja yöunille n19. Ja ihan iloinen vesseli on :) tänääkin nukkui 9-12 ja nyt nukkunu 14 alkaen- en ota stressiä että rytmi muuttui, kyllä se siitä huomenna tasoittuu. Onhan aikuisellakin joskus erilaisia päiviä. Hengitä syvään ja nauti esim. niistä yhteisistä sylihetkistä! Pian ne ovat muisto vaan. Hyvää päivän jatkoa sinulle!t. mamma 2x

meillä 7-kuinen rytmittyy pääsääntöisesti isompien tahtiin:
herää 6.00 jolloin maitopullo, aamupuuro ja hed.sosetta kunhan olen semmoisen ehtinyt keittää...
touhuilee hetken lattialla ja sippaa viimeistään 9.00 unille,
syö 11 maissa lihasosetta ja hedelmää, maitoa.
valvoskelee 14-15 jolloin maitopullo ja ulos vaunuihin nukkumaan,
nukkuu yleensä parikolmetuntia, jolloin herättyä lihakasvis-hed.soseet ja maitoa, touhuilee hetken ja iltapuuro 19 jälkeen, unille 19.30 maissa.

nukkuu pari tuntia, herää 22 maissa hetkeksi touhuilemaan, syö 23 maissa maitopullon, 2.30 toisen maitopullon...

[QUOTE="vieras";23407441]Musta tuo kuulostaa ihan hyvältä aikataululta. Meillä oli ihan sama "ongelma", että päivällisen ja iltapuuron välissä tuntui olevan liian lyhyt väli, mutta edelleenkin 3- vuotiaana lapsi syö päivällisen 16.30.17.30, riippuen miten ehditään ja iltapuuron puoliseitsemältä, eikä tuota mitää ongelmaa kun on siihen tottunut. Mun kokemus on se, että anna vain edelleenkin ensin se maito ja vasta sitten kiinteä. Meillä loppui maidonjuonti kokonaan kun käänsin järjestyksen ja tuloksena oli vuosien kontrollikäynnit kun pituuskasvu pysähtyi ja painokin alkoi sen jälkeen heitellä. Ainoa syy mikä on löydetty tähän on liian pieni maitomäärä kiinteiden hätiköimisen vuoksi. Vuodenikäiseksi asti maito on se pääasiallinen ravinnonlähde. JA tosiaan ruokiin myös mahdollisuuksien mukaan maitoa mukaan. Välipalaksi antaisin vellin sijasta (kun teillä noita vellejä ja puuroja jo muutenkin syödään) vauvajogurttia tai -rahkaa.[/QUOTE]

Paitsi ettei noissa vauvajugurteissa ole kuin n.25% sitä jugurttia ja loput marja/hedelmäsosetta, eli niitä ei edes lasketa maitotuotteeksi siinä mielessä, ettei juurikaan ole apua noista jos maitoa meinaa mennä liian vähän. Velli on välipalana hyvä.

Yhteistyössä