Neuvolatädin mielestä 1v pitää vierottaa tutista

• Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti
Gluteus maximus
eilen käytiin ja sanoi, että tutti pois vaan. meillä neiti ei käytä tuttia kuin nukahtamiseen, mutta täti sanoi, että turhaa antaa sitä siihenkään. NYkyään ilmeisesti kaikki pitää tehdä /lopettaa tosi aikaisin.

neuvolantädin ohjeistukseen en ota kantaa, mutta musta on tosi typerän näköistä, jos kävelevät ja puhuvat lapset imee tuttia. Se on vauvojen juttu, josta olis todellakin syytä päästä ajoissa eroon. Eikä muuten tee hyvää hampaillekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
eilen käytiin ja sanoi, että tutti pois vaan. meillä neiti ei käytä tuttia kuin nukahtamiseen, mutta täti sanoi, että turhaa antaa sitä siihenkään. NYkyään ilmeisesti kaikki pitää tehdä /lopettaa tosi aikaisin.

Niinhän tuo taitaa olla. Tosin tähän puolustukseksi se että mitä aiemmin sen tekee sen helpompi se tulee olemaan. Me pirskatin vanhemmat ollaan annettu tytön(juuri täytti 2v.) lutkuttaa yöllä tuttia ja tuntuu että päiväpäivältä hän on riippuvaisempi siitä :/ hyi meitä |O Poika lopetti juuri tuossa vähän yhdenvuoden jälkeen ja ei tuntunut paljon missään... tarvis vaan ottaa itseään niskasta kiinni että saatais tyttökin luopumaan.

Gluteus maximus
tiedän kyllä, että mitä aikaisemmin niin sen helpommin. Meillä esikoinen ei syönyt tuttia ollenkaan ja silloin sanottiin neuvolassa, että yrittäkää nyt vaan saada se syömään tuttia |O nyt sitten kun saatiin tyttö syömään tuttia silloin vauvana, niin sekin oli ilmeisesti nyt sitten väärin. |O En minä oaa enää mitään. aina pitää jostakin sanoa.

äityli
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Eikä muuten tee hyvää hampaillekaan.
Näin on. Meillä neiti söi tuttia n. kaksivuotiaaksi ja hammaslääkäri kertoi jo hampaissa olevan vinoumaa ja kertoi lisäksi että kitalakeenkin tulee 'kuoppa' tutista ja se on kirurgiaa millä se korjataan! Ja kysyi tutin syönnistä VASTA kun oli tutkinut hampaat ja suun!

Tutti oli jo jäänyt käytöstä mutta kipuilujen (reuma) vuoksi hiipi uudelleen käyttöön. Mitä kauemman se on käytössä niin sitä vaikeampi sitä on 'irrottaa'...

[quote=" En minä oaa enää mitään. aina pitää jostakin sanoa.[/quote]

Nooh, älä ota sitä niin vakavasti. Oikeesti kun miettii tota tuttijuttua niin eihän se nyt NIIIIN iso juttu ole, teillä ehditään se vielä monta kertaa lopettamaan :) kun noin pienestä kyse. Sen nyt olis erijuttu jos lapsesi olisi 5 :D

äiti
mulla kohta lapsi 2v ja syö tuttia. yleensä vaan unille. ja sit kun on nukahtanu, niin tutti tipahtaa pois. eikä oo aikomustakaan ottaa tuttia pois. kova on puhumaan.. niiden neuvolatätien kirjoissa LUKEE millon pitää tehä sitä ja tätä. maalaisjärki sallittu

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mulla kohta lapsi 2v ja syö tuttia. yleensä vaan unille. ja sit kun on nukahtanu, niin tutti tipahtaa pois. eikä oo aikomustakaan ottaa tuttia pois. kova on puhumaan.. niiden neuvolatätien kirjoissa LUKEE millon pitää tehä sitä ja tätä. maalaisjärki sallittu
Totta, järjenkäyttö ja soveltaminen ON sallittua. Mutta ei noita suosituksia ihan tuulestakaan ole temmattu, että sikäli kannattaa niitä nyt vähän kuitenkin uskoa.

vieras
Mulle sanoi hammashoitaja tosta tutisa kun laps oli ½ vuotta... oli peräti 2 kk vasta syöny sitä, ennen ei kelvannut. Nyt oltu viikko ilman ja lapsella ikää reilu 1v4kk. Meillä ei myös nlatäti ole kommentoinut tuttia mut päätin itse ottaa sen pois kun kakkonen syntyy vähän ennen kun tuo vanhempi täyttää 2 niin helpompi ottaa se nyt kun sitten kun vauvakin syö. Ihan hyvin on mennyt, helpommin kuin luulin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Älä kerro neuvolassa ja lopetat tutin sitten kun itsestäsi on viisasta, mutta mielellään ennen kouluikää =)

Minulla ei ole pienenä ollut tuttia, enkä syönyt peukkua ja silti hampaat on ristiin rastiin. Selittäkääs se.

Meidän 2v:lla on tutti ja saa pitää tuttinsa kun menevät ens kuussa hoitoon ja ainakin jouluun ellei yli. Lähinnä uniaikaan, mutta myös hätätilanteissa. "hätätilanne" voi olla myös siinä, että esikoinen saa jonkun uhmakohtauksen ja sitä pitää setviä, niin kakkonen on aivan hiljaa ja kiltisti, kun saa tutin. Normaalisti se on se, joka menee pitkin seiniä.

Ja mitä suosituksiin tulee, niin tämä nyyinen rasvattoman ja sokerittoman ruoan syöttäminen vauvoille tullaan ainakin kumoamaan parin vuoden sisään. Sanokaa mun sanoneen.

Meillä ei onneksi kumpikaan syönyt tuttia niin ei tullut siitä ongelmaa, jos vaan suinkin mahdollista, en anna tuttia tälle kolmannellekaan. Mut senpä näkee sitten kun syntyy, jos on kovin itkuinen niin sitten kokeillaan.

Meillä poika tais olla 2½vuotta ennenkuin tutin otin pois, tuttipullo oli kyl otettu noin vuotta aikasemmin pois... Sanoin pojalle että mennään lelukauppaan ostamaan joku kiva lelu jos heittää itse roskiin, no tutti lenti heti roskiin ja poika sai muumilaivan ja muutaman kerran kysyi tutista, niin sanoin että sait muumilaivan tutista. Ja siihe se meillä jäi.

Mitä mieltä muuten ootte tuttipullosta? Meidän 1v2kk poika ei vieläkään suostu juomaan sitä muuten kuin pullosta ja mielellään vain sylissä, jossa äiti tai isi pitää pullosta kiinni.

Vettä ja (kun saa) mehua on suostunut juomaan nokkamukista, mutta maitoa annettaessa nipistää suunsä tiukasti kiinni.

Yhteistyössä