Neuvolasta, vellistä ja alle 3kk muksusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cothis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kertokaas sit miten se tissimaidon saa laskettua? Siis ettei mene yli litraa vuorokaudessa??

Ihan vaan noin pohtimalla tuota neuvolan ohjeistuksia. Menee nimittäin aika monimutkaiseks... =)

Koittakaas järjellistää jos ajatellaan näin:
Äidin maito on ensi sijainen ravinto vauvalle, suositus 6kk ikään asti.
Mutta tuttelia jos antaa, niin ei yli litraa päivässä. Mutta kuitenkin se maito on se ravinto jne jne jne...

:o

Alkuperäinen kirjoittaja terolut:
Kertokaas sit miten se tissimaidon saa laskettua? Siis ettei mene yli litraa vuorokaudessa??

Ihan vaan noin pohtimalla tuota neuvolan ohjeistuksia. Menee nimittäin aika monimutkaiseks... =)

Koittakaas järjellistää jos ajatellaan näin:
Äidin maito on ensi sijainen ravinto vauvalle, suositus 6kk ikään asti.
Mutta tuttelia jos antaa, niin ei yli litraa päivässä. Mutta kuitenkin se maito on se ravinto jne jne jne...

:o

Mitäs kummaa tuossa on? Se yli litran suositus koskee vastiketta, ei rintamaitoa.

Anna rauhassa vaan velliä, pienillä määrillä aloitellen.
Annoin likalle maissivelliä jo ennen kolmen kuukauden ikää kun mikään maito ei tuntunut riittävän.
Eikä neuvolassakaan kaikkea tarvitse kertoa, ne on yleensä sellaisia jeesustelijoita ne tädit että valtion ohjeen ja säännön mukaan mennään :D .
Toki poikkeuksiakin on.

Alkuperäinen kirjoittaja terolut:
No mitä aineita siinä vastikkeessa on sellasia mitkä määrää sen suosituksen?
Kuuluuko siinä sitten olla sellasta, koska se on äidinmaidon vastike?

Öh, eihän siitä nyt millään ilveellä saa äidinmaidon kaltaista vaan se on VASTIKETTA. Syömiseksi kelpaavaa kuitenkin. ;)

Rasittaa munuaisia liiaksi litkittynä. Tarkempaa en tiedä.

Aatelkaa miten nopeesti saa oman pään sekasin jos alkaa ajattelee noita vauvan syönti asioita määräyksien mukaan. Ja sit pähkäilemään et jospa se toinen oiski toisen lainen jne...

Ap:lle sanosin et oman järjen mukaan. Jos lapsella on nälkä niin se pitää ruokkia, ja jos ei maito riitä, nii vellit mukaan. Näin meillä on toimittu, vaik neuvolasta saanu haukut joka kerran. :)

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
En lukenut kuin aloituksen, joten pyydän anteeksi, jos tämä asia on tässä ketjussa jo käsitelty. Eli miksi et kanna kiinteää ruokaa? Miksi nimenomaan velli?

Oletko syöttänyt 3-kuista lusikalla? ;) :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
En lukenut kuin aloituksen, joten pyydän anteeksi, jos tämä asia on tässä ketjussa jo käsitelty. Eli miksi et kanna kiinteää ruokaa? Miksi nimenomaan velli?

Ai olenko? No totta hitossa olen (montakin sellaista). Ihan jopa vastasyntynyttäkin, kun olen antanut dee-tipat :o

Ai olenko? No totta hitossa olen. Ihan jopa vastasyntynyttäkin, kun olen antanut dee-tipat :o

Ai. No meillä on sitten jotain jälkeenjääneitä vissiin kun molemmille on aloitettu lusikkaruoat 3-kuisena ja siitä ei ole tullut yhtikäs mitään, rinnuksille ne on mennyt ja vatsaan ei muruakaan. ;) Eli tästä syystä mäkin liputan vellin puolesta.

Ai olenko? No totta hitossa olen. Ihan jopa vastasyntynyttäkin, kun olen antanut dee-tipat :o

Ai. No meillä on sitten jotain jälkeenjääneitä vissiin kun molemmille on aloitettu lusikkaruoat 3-kuisena ja siitä ei ole tullut yhtikäs mitään, rinnuksille ne on mennyt ja vatsaan ei muruakaan. ;) Eli tästä syystä mäkin liputan vellin puolesta.

Voi tiedätkö, että sinne masuun ei tarvitse mennä alussa, siinä harjoitteluvaiheessa kuin kipene sitä ruokaa, kun se jo mukavasti vatsalaukkua täyttää. Esim. kasvikset ovat paljon hitaammin sulavampia, kuin maito. Ja alussahan sitä ei edes saa antaa kuin tosi pieni määrä edes. Ja senpä vuoksi lusikkaan totuttelu esim. noiden tippojen antamisen muodossa on ihan hyvä ja käypä juttu, kun lapsi näin ollen oppii lusikkaan ja sen "käyttöön".

Piltit ja Bonat ovat ennen olleet suositusiältään alkaen 3 kk, mutta EU:n myötä se raja nostetiin 4 kk:een.

Velliä tulee herkästi annettua liikaa, koska se on niin helppoa annettavaa. Tässä piilee sitten toisenlainen varjopuoli,k eli se vatsalaukku turhanpäiten venyy ja siitä voi seurata omat ongelmansa. Näinhän ei tietenkään aina ole, mutta hyvin usein näin voi käydä. Ja tuohon litraan on laskettu muuten síis kaikki maitopohjainen ruoka.

=)

Kai se on jotakin annettava jos omaa maitoa ei tule :/ Tiesit kai ettei nykyään niitä vellejä suositella ollenkaan antamaan. Siksi varmaan täti sanoi ein.

Ap sentään kysyi mielipidettä. Mä en vaan jaksa ymmärtää niitä äitejä, jotka lopettaa imetyksen tyliin Ei sovi mulle ja sit on syöttämässä perunaa heti kolmekuisena. EN tarkoita tällä ap:ta, tuli vaan näistäkin vastauksista mieleen. Meiän vauvat on kasvaneet maidolla hyvin, silti tuli yksikin äiti oikein tuputtamaan että Anna vaan sitä perunaa jo.

Voi tiedätkö, että sinne masuun ei tarvitse mennä alussa, siinä harjoitteluvaiheessa kuin kipene sitä ruokaa, kun se jo mukavasti vatsalaukkua täyttää. Esim. kasvikset ovat paljon hitaammin sulavampia, kuin maito. Ja alussahan sitä ei edes saa antaa kuin tosi pieni määrä edes. Ja senpä vuoksi lusikkaan totuttelu esim. noiden tippojen antamisen muodossa on ihan hyvä ja käypä juttu, kun lapsi näin ollen oppii lusikkaan ja sen "käyttöön".

Piltit ja Bonat ovat ennen olleet suositusiältään alkaen 3 kk, mutta EU:n myötä se raja nostetiin 4 kk:een.

Velliä tulee herkästi annettua liikaa, koska se on niin helppoa annettavaa. Tässä piilee sitten toisenlainen varjopuoli,k eli se vatsalaukku turhanpäiten venyy ja siitä voi seurata omat ongelmansa. Näinhän ei tietenkään aina ole, mutta hyvin usein näin voi käydä. Ja tuohon litraan on laskettu muuten síis kaikki maitopohjainen ruoka.

=)

Kyllä se puhdas tosiasia on, että jos 3-kuinen ei hiffaa lusikasta SYÖMISTÄ se on ihan turhaa, koittaa sitten parin vkon päästä taas uusiksi. On meillä lusikasta annettu tipat (tosin vain hetken, koska litran korvike/vellimäärillä niitä ei anneta) ja Disflatylit ja lääkkeet, eli harjoiteltu on.

Ja tuolla soseiden antamisella vasta 4-kuiselle ei ole mitään tekemistä EU:n kanssa.

Tottakai se vellin osuus lasketaan maitomääriin, se nyt on selvä. Mutta se velli pitää paremmin nälkää, varsinkin kun sen tekee itse maissijauhosta ja korvikkeesta. Eli ts. se korvike korvataan vellillä. Velli rintalapselle on varmasti turhaa, jos halutaan välttää sitä lehmänmaitoa, mutta korvikkeella kasvavalle vaaville oikein mainio vaihtoehto ennen kuin lusikkaruokaa menee vatsantäytteeksi asti. :)

Ja tuolla soseiden antamisella vasta 4-kuiselle ei ole mitään tekemistä EU:n kanssa.

Kerrotko tarkemmin, mistä nämä standardit ovat tulleet =) Mikä loppuviimein on se yhteneväisten suosistusten alkuupaneva ínstanssi (huono sanavalinta, mutta en keksinyt muutakaan)? =)

=)

öö.. miten sitä velliä tulee liikaa annettua ja mahalaukkua kasvatettua jos ennen vellien aloittamista korvikemaitoa menee päivässä litra ja kun otetaan vellit käyttöön menee sitä maissivelli-maitoa maksimissaan samanverran eli litra, yleensä jonkunverran vähemmän (ainakin meillä)

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
öö.. miten sitä velliä tulee liikaa annettua ja mahalaukkua kasvatettua jos ennen vellien aloittamista korvikemaitoa menee päivässä litra ja kun otetaan vellit käyttöön menee sitä maissivelli-maitoa maksimissaan samanverran eli litra, yleensä jonkunverran vähemmän (ainakin meillä)

Hmmm, eikös ne kiinteät (tai lisäruoka ylipäätään) useinmiten aloiteta sen vuoksi, että maitomäärät ovat kasvaneet ja/tai lapsi on tyytymätön?

Muutaman lapsen äitinä ei ole kyllä tullut pieneen mieleenkään aloitella ihan huvinvuoksi muun ruoan tai ylipäätään lisäruoan antamista kovin pienelle vauvalle. Kyllä siihen on aina peruste on ollut.

velli on tarkoitettu meillä ainenkin paksuntamaan maitoa. Jos annetaan normaalisti 150ml maitoa 8 kertaa vuorokaudessa (eikä nälkä pysy loitolla) ja sitten päätetään paksuntaa sitä maitoa vellin avulla. 50ml velliä/100ml maitoa eli yhteensä 150ml. Saman verran ja lapsi syö sitä 6-7 kertaa päivässä, niin en minä ainakaan tajua miten mahalaukku voi kasvaa?!

No tuosta imetyksestä. Imetin tyttöä lähes 24/7 kävin välillä vessassa. Söin leipää ja kun mies tuli kotiin sain kunnon ruokaa. Tätä kesti muutama viikko ja sitten neuvola ja painoa ei siltikään ollut tullut samalla mitalla kun aikasemmin. Joten neuvolassa sanottiin (3kk) että rupea antamaan sosetta. Kokeilin mut ei se onnistunut. Oli siis ottanut rela sun muut tipat lusikalla mut sose ei onnistunu. Maissivelliä annan ja tyttö on tyytyväisempi!

Nyt oon antanu korviketta imetyksen lisäksi. Neuvolassa sanoivat että joskus se on vain väliaikaista. Mutta meilä ikävä kyllä näyttää siltä että nyt 4kk tyttö ei tissistä piittaa. Melkein jopa väkisin yritän välillä ja väilillä se myös onnistuu, mutta ei kauan syö.
Että kaikki ei vaan ikävä kyllä imettää voi vaikka haluaa. Mielelläni imettäisin kun se mahdollistaa hyvään läheisyyteen, vastustuskykyä antaa ja onhan se nyt paljon halvempaa ja HELPOMPAA, kun keitellä noit pulloja..
no meni kyllä asian vierestä osa.

meille tosiaan neuvola sanoi että nuo ovat suosituksia! eli siis jokainen tekee oman lapsen mukaan kun ei ole tarkoitus nälässä pitää. Mutta on hyvä olla suositukset että vanhemmat osaanoin suurinpiirtein aloittaa seuraavat ruoat. Eli ei siis määräyksiä vaan suosituksia.

velli on tarkoitettu meillä ainenkin paksuntamaan maitoa. Jos annetaan normaalisti 150ml maitoa 8 kertaa vuorokaudessa (eikä nälkä pysy loitolla) ja sitten päätetään paksuntaa sitä maitoa vellin avulla. 50ml velliä/100ml maitoa eli yhteensä 150ml. Saman verran ja lapsi syö sitä 6-7 kertaa päivässä, niin en minä ainakaan tajua miten mahalaukku voi kasvaa?!

Annatteko siis aina myös velliä?
me ollaan annettu iltasin kun tyttö syö kun isommatki miehet iltasin.

Sinä irroitit asian asiayhteydestään. En ole suoraan syyttänyt velliä pahaksi enkä todellakaan ole sitä tarkoittanut, että velli automaattisesti venyttää vatsalaukkua. Tarkoitin ainoastaan sitä, että kun maitomäärät tai ylipäätään nestemmäisen ruoan määrä on kasvanut, niin järkisyistkäkin kiinteän ruoan antamista kannattaa harkita. Ja syy nimenomaan tuo vatsalaukun venyminen ja toki myös rautavarastojen hupeneminen. Olen minäkin velliä antanut, enkä koe sitä pahana, mutta ensisijaisesti olen pitänyt tärkeänä sitä, että vatsalaukku ei turhaan venyisi ja sen vuoksi olen kiinteiden kannattaja =) Niin kuin kerroin, niin velli on helppoa antaa ja sen vuoksi sen annoskoon nostaminen on helpompaa kuin esim. peruna-kasvisruokien tarjoilu.

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:

Näin myös itsekin olen toiminut, eli vain esim. iltaisin olen velliä tarjonnut. Sen vuoksi hieman puhuttaakin tuo, jos velliä tarjoillaan joka ruoalla.

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:

Nykyään joka kerta, eka viikko vain vähän vaan aamulla ja illalla/yöllä. Mutta kun ei riitä eää pelkkä maito pitämään nälkää niin ei riitä =/ Ei päivällä eikä illalla. Jossain vaiheessa siirrytään antamaan illalla pelkkää velliä mutta ei ihan vielä.

Yhteistyössä