Neuvolasta, vellistä ja alle 3kk muksusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cothis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cothis

Aktiivinen jäsen
10.11.2006
21 297
0
36
Neuvolassa kiellettiin ehdottomasti vellin anto ennen tasan 3kk ikää. Okei.
Neuvolassa kiellettiin ehdottomasti antamasta korviketta yli litraa/pvä. Okei.

Kyl meidän jätkä vetää reilun litran jo, velliä kun ei saanut antaa ennen ku parin viikon päästä. En ala jätkää nälässä pitämään, vaikka ei saisi antaa maitoa yli litraa päivässä. Huhhuh. Ei tolla pidä maito nälkää kauaa.

Mietin, josko hakisin tänään jotain velliä.. maissivellihän olisi muistaakseni ihan mukavan neutraali aloitus pienen suolistolle? Ihan maidon sekaan vaikka tilkka sekoitettuna. Mä en ymmärrä näitä nlan "määräyksiä" taas niinku yhtään, jsut tos joku päivä kavereiden kanssa naurettiin, et pitikö alkaa selostaa vauvalle ettei se saa enää kuuden jälkeen illalla maitoa ku se on vetäny jo litran ;)
Kummasti kummallakaan kavereista aikoinaan ollut samanlaisia "käskyjä", ja hekin on lapsensa saaneet aina 2000 lähtien vuoden välein tiputellen :laugh:

No tuota... Meidän esikoinen aloitti kiinteät 2,5kk iässä ja ihan neuvolan suosituksesta. Korviketta meni reilu litra vuorokaudessa ja silti oli tyytymätön. Maissivelli aloitettiin sit suunnilleen samoihin aikoihin. Ei tullu ongelmia, päinvastoin vauva oli tyytyväisempi ja nukkui paremmin. Mutta näin siis meillä, muilla omalla tavallaan =)

Meillä on molemmille aloitettu ihan lastenlääkärin ohjeella ennen 3 kk ikää. :)

Vallan hyvin voit antaa, pieniä annoksia kerrallaan maidon joukossa. Muistaakseni viikon verran totuttelin, ennen kuin annoin raakaa velliä. Ensin 10 ml ja sitten 20 ml ja jne... Ja maissivellillä aloitettiin.

ai jaa? mun vauva on kuukauden ikäisestä lähtien juonut reilusti yli litran päivässä maitoa. nyt 3,5 kk ja perunanmaistelu aloitettu. ei neuvolantäti sanonut meille mitään, että olisi haitallista liika maito. olen kuullut sen kyllä, mutta en pidä vauvaa nälässä ja piste =) sori nämä pienet kirjaimet, vauva on sylissä =)

Minä olen aloittanut kiinteän ruuan kun korviketta on ruvennut menemään yli litra, kaikki ovat olleet alle kolmen kuukauden.
Esikoiselle ostin valmis vellejä, muille en.

Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
ai jaa? mun vauva on kuukauden ikäisestä lähtien juonut reilusti yli litran päivässä maitoa. nyt 3,5 kk ja perunanmaistelu aloitettu. ei neuvolantäti sanonut meille mitään, että olisi haitallista liika maito. olen kuullut sen kyllä, mutta en pidä vauvaa nälässä ja piste =) sori nämä pienet kirjaimet, vauva on sylissä =)

Kyllä siitä on olemassa suositus, jos korviketta menee yli litra (virallinen tais olla 1,2 l) , se rasittaa vauvan munuaisia ja venyttää vatsalaukkua. Ja jos korviketta menee noin kovasti, on lisäruoka tarpeen.

no meillä alettiin kanssa kun poju oli 2.5kk, maissivellillä. eikä ole mitään mahaongelmia tullu, nyt poika jo 6v.
eipä huvittanu nälässä pitää kun toinen ei ollu tyytyväinen vaikka veti litratolkulla maitoo

Minäkin olen antanu velliä 2 kk alkaen .... tosin ei saa antaa viljapohjaisia jotta suolisto ei tukkeudu ... eli maissivelliä ja perunaporkkanaa vain :attn:

Kaverin siskon muksu joutui sairaalaan koska ei muistanu että viljapohjaista ei saa antaa vaan juur noita maissi ja perunaporkkana vellejä :/

Mutta kukin tekee tyylillään ja meillä ei maito enää riittänyt joten oli pakko antaa velliä lisäksi =)

Mulle oli neuvo että jos tuttelia menee yli litra päivässä niin sitten pitää alottaa kiinteet eli porkkanasose esimerkiksi.Ihan vain siksi että esim.maissivelli on vähän niinku korviketta johon on lisätty maku.Ja liian suuri korvikkeen määrä voi vahingoittaa vauvan munuaisia, joten siksi sosetta ei velliä. =)

Meiän poika oli 2,5kk kun me alotettiin sille syöttään porkkanasosetta koska tuttelia meni jo niin paljon.Eli siinä ajatellaan vain sen lapsen munuaisia.Eli mene ja osta lapselle sosetta ja anna sitä =)

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Mulle oli neuvo että jos tuttelia menee yli litra päivässä niin sitten pitää alottaa kiinteet eli porkkanasose esimerkiksi.Ihan vain siksi että esim.maissivelli on vähän niinku korviketta johon on lisätty maku.Ja liian suuri korvikkeen määrä voi vahingoittaa vauvan munuaisia, joten siksi sosetta ei velliä. =)

Meiän poika oli 2,5kk kun me alotettiin sille syöttään porkkanasosetta koska tuttelia meni jo niin paljon.Eli siinä ajatellaan vain sen lapsen munuaisia.Eli mene ja osta lapselle sosetta ja anna sitä =)

Harva tuon ikäinen osaa syödä lusikasta silleen, että vatsa täyttyisi. Maissivelli on oikein hyvä aloittaa ja pitää kyllä nälkää paremmin kuin korvike. Jos haluaa tehdä "parempaa" velliä (voi myös syöttää lusikalla), keittelee Risentan maissijauhoista veteen puuroa ja laimentaa Tuttelilla.

Näinpä minäkin asian näkisin, että kun se maito ei enää riitä niin siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Mutta jostain kumman syystä täällä tuo neuvola sanoo noin, ja sehän tiedetään että neuvolan sana on laki :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:

Meille taas sanottiin neuvolassa, että juuri ne kiinteät ruoat ovat munuaisille vaaraksi ja sen vuoksi suositeltiin pääasiallisesti korviketta ja velliä ensimmäiset 6kk.

Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Näinpä minäkin asian näkisin, että kun se maito ei enää riitä niin siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Mutta jostain kumman syystä täällä tuo neuvola sanoo noin, ja sehän tiedetään että neuvolan sana on laki :laugh:

Se on sanansa mukaan NEUVOla, ei käskylä. Ei sinne tarvitse kaikkea tilittää. ;) Kokeile ihmeessä sitä velliä! :)

Meidän pojalle kehoitettiin neuvolassa aloittamaan kasvis ja marjasoseiden antaminen 2,5kk iässä kun korviketta meni yli litra päivässä. Ja kun maidon määrä väheni soseiden myötä niin annoin myös vellejä.
Ihan täysis sielun ja ruumiin voimis on ja mitään allergioitakaan ei ole. :whistle:

Maissivelliä maidon seassa annettu eilisestä asti välillä, yhdellä kertaa laitoin jo sellaset kymmenisen milliä+90 maitoa ja silti jäi nälkä :o Onpas se tuo meidän poika kova syömään. Mitenhän tuon nyt sitten uskaltaisi enentää sinne maidon sekaan.. ei raakana kuitenkaan uskalla heti antaa. Liekö riittäisi sekään :laugh:

Korvikkeen määrän ylittäessä litran päivässä (1,2l on se suurin määrä mitä saisi mennä) on annettava lisäruokana jotain muuta kuin maitoa siksi että korvikkeen proteiinimäärä sekä rasvaliukoisten vitamiinien määrä on silloin liian suuri pienelle vauvalle ja runsas proeteiinin ja nesteensaanti rasittaa vauvan munuaisia.

Se korvikerajoitus koskee myös velliä, joka on suurimmaksi osaksi samaa korviketta kuin tuttelipurkin sisältökin on. Siksi lisäruuaksi suositellaan annettavaksi jotain muuta kuin velliä paitsi tietysti sellaisessa tapauksessa että sillä vellin antamisella saadaan vähennettyä sitä kokonaismaitomäärää.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Korvikkeen määrän ylittäessä litran päivässä (1,2l on se suurin määrä mitä saisi mennä) on annettava lisäruokana jotain muuta kuin maitoa siksi että korvikkeen proteiinimäärä sekä rasvaliukoisten vitamiinien määrä on silloin liian suuri pienelle vauvalle ja runsas proeteiinin ja nesteensaanti rasittaa vauvan munuaisia.

Se korvikerajoitus koskee myös velliä, joka on suurimmaksi osaksi samaa korviketta kuin tuttelipurkin sisältökin on. Siksi lisäruuaksi suositellaan annettavaksi jotain muuta kuin velliä paitsi tietysti sellaisessa tapauksessa että sillä vellin antamisella saadaan vähennettyä sitä kokonaismaitomäärää.

Meillä tyttö huusi 2 viikkoa yöt putkeen ja minä tulin siihen tulokseen, että se on nälkäinen. tyttö oli 2.5 kk kun ilman neuvolan lupaa aloin antamaan oikein hienoksi mössättyä ja tuttelilla jatkettua perunasosetta. Ekana päivänä teelusikallinen, toisena kaksi. Ja sititä vaan suureni annokset. Ja kun 3 päivänä olin antanu se pienen ja vähäisen määrän perunaa, nin itkut loppu siihen. Aloita vaan suosiolla joku muu kiinteä, kun sitä velliä. Kaupan soseista ruusunmarja on yksi vähiten allergisoivia.

Meillä poika alkoi saamaan maissivelliä alle 3-kuisena ja mä en eds ollu kuullu, että siä pitäis laimentaa.
Ei vauva jaksa velliä yhtä paljon kun korviletta, koska velli pitää nälän pois kauemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Maissivelliä maidon seassa annettu eilisestä asti välillä, yhdellä kertaa laitoin jo sellaset kymmenisen milliä+90 maitoa ja silti jäi nälkä :o Onpas se tuo meidän poika kova syömään. Mitenhän tuon nyt sitten uskaltaisi enentää sinne maidon sekaan.. ei raakana kuitenkaan uskalla heti antaa. Liekö riittäisi sekään :laugh:

Kokeile vähän enemmän sitä velliä sinne maidon sekaan, vaikka joku 30-40 milliä, kyllä ne vatsanpurut ois tullut jos ois tullakseen. :)

me ekalla kokeilulla 10 viikkoselle annettiin ihan 50/50 ja hyvin meni
nopeasti sit siirryttiinkin pelkkään velliin, ilman maitolantrinkia. maissivelli kuitenki niin ohutta lämpimänä. ja piti kuitenkin nälkää paremmin kun maito

ehkä kannattaisi imettää, niin ei joutuisi valitsemaan tuhoaako munuaiset vai suoliston.. :/

ja joojoo, ei tullu maitoo, ei imetys onnistunu "vaikka kuinka yritin"... hohhoijaa.

Yhteistyössä