Neuvolasta painostavat lapsivesipunktioon, seulassa riskiluku 1/160

  • Viestiketjun aloittaja Oma ääni hukassa
  • Ensimmäinen viesti
Oma ääni hukassa
Sekä kätilö että neuvolalääkäri painostavat lapsivesipunktioon, kun yhdistelmäseula hälytti ja antoi riskiluvun 1/160. "En ymmärrä miksi joku jättäisi tällaisen tilaisuuden käyttämättä" "Itse kyllä menisin, jos minulta kysyt" (en kysynyt) yms.
Minusta ihan törkeää! :O
Ja nyt on omat ajatukset ihan hukassa, pelkään punktion riskejä mutta kun mutta kun... :/
 
"Vieras"
Mä en ymmärrä minkä vuoksi osallistuit seulaan jos et halua punktiota? Ymmärrän hvin että kaikki ei halua tietää ja haluaa synnyttää lapsen jokatapauksessa mutta miksi silloin pitää tuhlata yhteiskunnan rahoja ja osallistua seulaan ylipäätään?

Sinun tilanteessasi keskenmenon riski on samaa luokkaa kuin downriski, iteppä teidän pitää päättää minkälaisen riskin haluatte ottaa.
 
"vieras"
No kyllä mä ainakin menisin selvittämään, mikä mahdollisesti vauvalla on vialla, jotta pystyisin valmistautumaan vammaisen/sairaan lapsen syntymään mahdollisimman hyvin ja vauva saisi heti alusta lähtien kaiken mahdollisen avun. Eräs tuttavaperhe sai tietää, että heille on syntymässä harvinaista sydänsairautta sairastava lapsi. Synnytys ja hoito järjestettiin niin että vauva pystyi saamaan apua heti syntymän jälkeen, koska muuten hän olisi menehtynyt tuntien aikana. Jos vanhemmat eivät olisi etukäteen ottaneet selvää, lapsi olisi kuollut. Hieman tietysti eria asia nuo kromosomipoikkemat, mutta kuitenkin.
 
"tiipii"
[QUOTE="Vieras";28376224]Mä en ymmärrä minkä vuoksi osallistuit seulaan jos et halua punktiota? Ymmärrän hvin että kaikki ei halua tietää ja haluaa synnyttää lapsen jokatapauksessa mutta miksi silloin pitää tuhlata yhteiskunnan rahoja ja osallistua seulaan ylipäätään?

Sinun tilanteessasi keskenmenon riski on samaa luokkaa kuin downriski, iteppä teidän pitää päättää minkälaisen riskin haluatte ottaa.[/QUOTE]

Juuri näin! Itse en ole yhdessäkään raskaudessani(=6) osallistunut veriseulaan juurikin tuon takia, ettei siitä saa yhtään mitään todellista tietoa mistään! Ultralla ollaan menty ja hyvin pärjätty. Viimeisin raskaus tosin, olin 39-v,olisin halunnut päästä lapsivesi- tai istukka-"punktioon", mutten päässytkään, kun olin alle 40.. Jos olisin käynyt veriseulassa, niin varmasti olisi se hälyttänyt jo sen verran, että oltas kultalautasella tarjottu jotakin koetta... Sumsummarum; edelleenkin olen samaa mieltä ja jättäisin moisen testin ottamatta, tosin menisin suoraan lv-punktioon tässä iässä.
 
"vieras"
[QUOTE="tiipii";28376514]Juuri näin! Itse en ole yhdessäkään raskaudessani(=6) osallistunut veriseulaan juurikin tuon takia, ettei siitä saa yhtään mitään todellista tietoa mistään! Ultralla ollaan menty ja hyvin pärjätty. Viimeisin raskaus tosin, olin 39-v,olisin halunnut päästä lapsivesi- tai istukka-"punktioon", mutten päässytkään, kun olin alle 40.. Jos olisin käynyt veriseulassa, niin varmasti olisi se hälyttänyt jo sen verran, että oltas kultalautasella tarjottu jotakin koetta... Sumsummarum; edelleenkin olen samaa mieltä ja jättäisin moisen testin ottamatta, tosin menisin suoraan lv-punktioon tässä iässä.[/QUOTE]

Iällä ei ole mitään tekemistä suhdeluvun kanssa, riski toki suurenee.
Itselläni 37 vuotiaana suhde oli 1/36000
 
"niin"
Menisin. Tuo seula voi hälyttää myös muiden trisomioiden kun vaan downin takia. Haluaisin tietää jos kantaisin triploidia lasta.
Mutta jokainen päättää itse.
Minulle tuo on tehty tappavan geenivirheen takia.
Kaikki meni hyvin ja lapsi syntyy kesällä.
 
Mieki aloin miettiä, että voiko tollai painostaa? Mulle annettiin tietopaketti ja pyysivät tutustumaan asiaan jo ennen tutkimuksia. Sanoivat, että jos ei veriseulaan mene niin pääsee vain rakenneultraan. Kävin seulassa ja nt-ultrassa, riskiluku 1/1600 meillä, mutta olimme päättäneet jo ennen tuloksia, ettemme lähde jatkotutkimuksiin eikä keskeytystä tehdä kävi miten kävi. Vauva syntyy loppukesästä, emme siis vielä tiedä mitä tulossa. Painostusta en koskaan tuntenut neuvolan suunnalta, vaikka toin heti asian julki ettemme aio keskeyttää oli syy mikä vain.
 
"vieras"
Itse sinä sen päätöksen teet. Vaikka painostaisivat, niin pakottaa eivät voi, joten vastuussa päätöksestä olet vain sinä (ja isä?).

Punnittavana on juuri tuo aiemmin mainittava, eli kumman kestät, keskenmeno vai vammainen lapsi? Tuossa seulassa ei katsota pelkästään down, mikä on trisomia 21, vaan myös 13 ja 18, jotka ovat vaarallisempia kuin 21, näissä lapsi kuolee kun joutuu kohdusta ulos. Ehkä elää viikkoja kärsien, ehkä pidempään.

Voimia päätöksentekoon.
 
[QUOTE="vieras";28376886]Itse sinä sen päätöksen teet. Vaikka painostaisivat, niin pakottaa eivät voi, joten vastuussa päätöksestä olet vain sinä (ja isä?).

Punnittavana on juuri tuo aiemmin mainittava, eli kumman kestät, keskenmeno vai vammainen lapsi? Tuossa seulassa ei katsota pelkästään down, mikä on trisomia 21, vaan myös 13 ja 18, jotka ovat vaarallisempia kuin 21, näissä lapsi kuolee kun joutuu kohdusta ulos. Ehkä elää viikkoja kärsien, ehkä pidempään.

Voimia päätöksentekoon.[/QUOTE]

Mulle annettiin riskiluku tohon trisomia-18 varten veriseulan ja ultran jälkeen? Se oli yhden suhde sataan tuhanteen, enkä itse huolestunut siitä vielä. Mutta siis eikö jo noissa aiemmissa testeissä saa tuostakin viitteitä?
 
Oma ääni hukassa
Kiitos kommenteista. Tosiaan ihan nuo yllämainitut lauseet (ja muutamat variaatiot niistä) kuuli myös mieheni, ja yhdessä kotimatkalla ihmeteltiin että mitä just tapahtu. Olen ollut niin herkillä tunteideni kanssa koko raskausajan, joten eipä kumma että nyt tuntuu että olen suorastaan typerys jos en mene. Ja vain sen painostuksen takia. Onneksi tässä on vielä aikaa tulla tolkkuihinsa.
Tuo olikin hyvin sanottu, että kumpi olisi helpompi kestää, vammainen lapsi vai keskenmeno. Kiitos, pitääkin miettiä siltä kannalta.
 
Riskitön
Ap, riski, että lapsellasi on downin syndrooma on pieni. Muut normaaliin raskauteen liittyvät riskit ovat kohdallasi paljon suuremmat. Neuvolan henkilökunta on koulutettu ohjaamaan suuremman kuin 1:200 riskiluvun saavat punktioon. Kuuluu heidän työhönsä. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...
 
vvvv
Kannattaa todellakin harkita pitkään. Mä kävin aikoinaan punktiossa. Viikoilla 16 sitten meni kesken, vaikka kromosomeiltaan olisi ollut terve poika tulossa. Itse syytän tuota toimenpidettä. Sikiö oli ollut muutaman viikon kuolleena kohdussa, ennen kuin syntyi. Lääkärit sanoivat, ettei syy ollut punktiossa, mutta mistä he sen tiesivät kun ei muutakaan syytä löytynyt.
 
"vieras"
Joka paikassa vaan kannustetaan menemään punktioon

Kannattaa todellakin harkita pitkään. Mä kävin aikoinaan punktiossa. Viikoilla 16 sitten meni kesken, vaikka kromosomeiltaan olisi ollut terve poika tulossa. Itse syytän tuota toimenpidettä. Sikiö oli ollut muutaman viikon kuolleena kohdussa, ennen kuin syntyi. Lääkärit sanoivat, ettei syy ollut punktiossa, mutta mistä he sen tiesivät kun ei muutakaan syytä löytynyt.
 
"jooh"
minullekin neuvola hoki "kyllä sen vammaisen lapsen kanssa eläminen voi sitten olla vaikeaa, olen nähnyt sen" kun en suostunut menemään mittauttamaan niskapoimua. halusin ultran ilman niskapoimun mittausta.
en mennyt silti.
 
.,.
Minä en aikoinani mennyt, vaikka lievästi painostettiinkin, nt-ultrassa näkyneen turvotuksen vuoksi. Sikiö menehtyi siitä muutaman viikon kuluessa, mutta itsellä ainakin parempi mieli, etten itse sitä aiheuttanut millään toimenpiteillä.
 
Meidän lapsella oli niskaturvotusta 4,43mm, riskiluvut downiin 1:6 ja kahteen muuhun trisomiaan (13 ja 18) oli 1:13 ja 1:75. Ei haluttu lapsivesipunktiota kuitenkaan koska ultrissa kaikki näytti hyvältä. Terve lapsi syntyi.

Nyt toisen raskauden kohdalla ei mennä seulontoihin, ultrissa vain tarkastetaan lapsen rakenne ja muuten ihastellaan. Kauheesti tulee vääriä hälytyksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Mä ajattelen asiaa niin, että jos tiedetään mitä on tulossa, on jo tietynlainen erityisvalmius vauvan syntymän jälkeen, jos on esim. oletettavaa, ettei lapsi ole täysin terve.

Jos vauvalla on vaikka jokin syndrooma johon liittyy liitännäissairauksia, joista olisi hyvä olla tietoinen jo raskauden aikana (jos vaikka rakautta ja vauvan vointia tulisi tällöin seurata tiiviimmin) ja synnytyksessä (jos vauva vaikka tarvitsee välittömästi sydänoperaatiota tms).

En niin noista syndroomista ole perillä, mutta jos siitä on hyötyöä, että niistä etukäteen tiedetään, niin haluaisin tietää. Tai siis että lääkärit tietäisivät.
 

Yhteistyössä