Neuvolassa suositeltiin luopumaan perhepedistä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja törkeää!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jukka Mäkelä ei ole lääkäri(hernekeppimies). Hän puhuu, että perhepeti voi ehkäistä kätkytkuolemaa. Kuitenkin suomalainen ylilääkäri ja kätkytkuolemien tutkija sanoo, että perhepeti muodostaa vähäisen riskin kätkytkuolemaan.

Kuitenkin uskon, kuten Kippuravarvas sanoi, että selvinpäin oleva terve aikuinen ei unissaan käänny vauvan päälle.

Jokainen silti nukuttaa lapsensa missä haluaa. Oli se perhepeti, vauvansänky vieressä tai vauva omassa huoneessa. Meillä oli niin, että vauvansänky parisängyn vieressä. Vauva nukkui hyvin, söi 1-2 krt yössä 5 min kerrallaan. En väsynyt siihen, jos piti vauva nostaa pois pinnasängystä.

Korjaan, näkyy olevan J.Mäkelä lääkäri. Mutta hän ei ole tutkinut kätkytkuolemaa, vaan OLETTAA perhepedin vähentävän kätkytkuolemaa. Näin asia ei ole tutkimuksen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Elettaria Cardamomum:
No melko paksua! Tasapainoisen kehityksen kannalta mielestäni tuo läheisyys on aikalailla numero 1. Neuvolat ovat neuvoloita, sieltä saa hyviä neuvoja, jos hyvin sattuu.

niin eli sä antaisit terkkana tuollaisen neuvon :) mä taas neuvoisin pinnikseen. ei ne mitään yli-ihmisiä siellä ole.

Niinpä. Mutta! Se terkka edustaa muka virallista kantaa niillä neuvoillaan. Pitäisi ymmärtää että töissä ei yksinkertaisesti voi saarnata omaa kapeaa näkemystään asioista vaan pitäisi kyetä antamaan ihan fakta tietoa ihmisille jotka tulevat sitä hakemaan. :/
Esim. tässä asiassa pitäisi kyetä esittämään niitä tosiasioita mitä tiedetään perhepedistä, (puolesta sekä vastaan ) eikä vetää mutulla että koska musta tuntuu et asia on näin niin sit se on näin! Tehkää heti näin, koska minä sanon et asia on näin.. :attent:

Älä ap välitä. Kannattaa jättää nuo terkan jutut omaan arvoonsa. Itse olen poiminut niistä aina parhaimmat, meidän perheelle sopivat, mutta en tietenkään tee aina orjallisesti niin kuin terkkari ohjeistaa. Muistelen, että meillekin terkka sanoi noihin aikoihin, että kannattaisi pikkuhiljaa siirtyä pois perhepedistä. En sitä halunnut, koska oli niin ihanan helppoa nukkua niin ja tissitellä öisin vauvaa. Meillä siirryttiin pois perhepedistä vasta 1,5 vuotiaana, ja hyvin on sujunut sen jälkeen. Poika nukkuu nykyään koko yön omassa sängyssään.

Jokainen tekee päätöksensä itse. Terveydenhoitajan tieto voi olla vanhentunutta tai yksipuolista. Mutta ihminen, joka päästää asiat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, osoittaa samalla ettei hänellä ole korvien välissä muuta kuin tyhjää. Eli aina kannattaa kuunnella ajatuksella toisen ihmisen perustelut ja vetää sitten omat johtopäätöksensä.

Perhepeti sinänsä on varmasti hyvä keksintö, mutta sitäkin voi väärinkäyttää. Minun äitini piti minua hyvin vanhaksi nukkumassa samassa sängyssä kanssaan. Se hävetti epämääräisesti. Eikä ihmekään; myöhemmin ymmärsin, että se oli hänelle keino vältellä aviollista kanssakäymistä.

Sanotaanko vaikka niin, että ennen eskaria viimeistään olisi hyvä siirtyä omaan sänkyyn ja eri huoneeseen. Tämä siksi, että lapsi oppii luottamaan kykyynsä rauhoittua ja myös vanhempien parisuhteen kannalta. Usein lapsi nukkuukin paremmin omassa sängyssä. Mitä isommasta lapsesta on kyse, sitä useammin kyse on vanhemman pelosta tai omista mielikuvista. Vauva voi nukkua vieressä tai pinniksessä parisängyn vieressä ihan hyvin, kunhan alkoholia tai lääkkeitä (väsyttäviä ) ei ole käytössä ei sänky ole upottava (vesisänky ). Vanhempien riittävä uni on myös tärkeä. Ap toimii juuri, kuten parhaaksi näkee. Vauva on vasta 4kk. Ison lapsen kohdalla on myös otettava huomioon, ettei lasten kuulu nukkua sängyssä, missä vanhemmilla on seksielämää :). T. Nimim. Psykologi, joka on joskus avittanut murrosikäisen siirtymistä omaan sänkyyn ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hernekeppilinkittäjä:
LOPETA JO, KIITOS. Pilaat kaikki ketjut tuolla massapostaamisella.

Miten niin?

Dearest hernekeppilinkittäjä. Oon monesti miettinyt, että mitä oikein teet päivät ja miten sulla riittää aikaa käydä läpi kaikkien vauvaaiheisten palstojen sivuja ja linkittää aina näihin uniongelmiin vastauksiksi noita pitkiä copypaste-tekstejä. Ilmesesti ne on sulla jossain tietyssä dokkarissa, josta ne kopiot joka paikkaan.

Mun täytyy sanoa sulle näin julkisesti (kun ei sulle voi yv.viestiä laittaa) et oot saanu aiheutettua paljon mielipahaa noilla sun teksteillä. Itekin niitä luin ja tunsin pahaa mieltä siitä, kun päätettiin kaikesta huolimatta pitää unikoulu. Ja kappas, kun oltiin 10 kk herätty 2 tunnin välein niin viikon päästä meillä nukuttiin 8 tuntia putkeen, joka yö!

Voin omakohtaisesta kokemksesta kertoa, että tajusin vasta tuolloin, kuinka väsynyt olin. Ja siksi aion jatkossakin kertoa, että unikoulun pitäminen kannattaa ja äidin ja isän jaksaminen on vähintää yhtä tärkeää. Eikä lapsen kehitys häiriinny vaikka unikoulun pitäisikin.

Sulta vielä pyytäisin, et voisitko kertoa jatkossa omakohtaisia kokemuksia ton massapostauksen sijaan? Ne on niitä mitä pyydetään, ei mitään kirjatietoa.

Ap:lle samaa viesti kun muiltakin eli ite tiedät parhaiten miten teet. Ite tein samalla tavalla, mut toisen kanssa en aio samoin toimia. Meillä yösyötöt ei olis loppunu millään (tuskin pullosta kukaan olis 2 tunnin välein syöttäny) ja toisen kanssa aion opettaa nukkumaan omassa sängyssä pienestä pitäen. Läheisyyttä voi tarjota muutenkin ku nukkumalla.

Eiko perhepeti ole vaarallinen vauvalle? En ole sen kummemmin perehtynyt aiheeseen, mutta taalla Englannissa on ollut monia tapauksia missa vauva on kuollut tukehduttuaan isansa/aitinsa alle. Ja taalla se on tosiaan ehdottomasti "kiellettya" neuvolan mukaan.

Voisiko joku valoittaa asiaa?

Meillä loppui yöheräilyt itsestään ilman unikouluja. Unikoulut eivät tosiaan ole tie autuuteen. Joillekkin ne vain pahentavat tilannetta. Olen kovasti vastaan huudatusunikouluja.

En jaksanut lukea koko ketjua mutta kommenttina aloittajalle että meillä taas neuvolassa terkka tyrmistyneenä kuunteli kun kerroimme että vauva ei ole kertaakaan nukkunut missään muualla kuin omassa sängyssään. Hänen mielestään vieressä oli ainut oikea paikka. Että ihan riippuu jokaisen henkilökohtaisesta mielipiteestä tämä asia, ei kannata ottaa pulttia suuntaan eikä toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Eiko perhepeti ole vaarallinen vauvalle? En ole sen kummemmin perehtynyt aiheeseen, mutta taalla Englannissa on ollut monia tapauksia missa vauva on kuollut tukehduttuaan isansa/aitinsa alle. Ja taalla se on tosiaan ehdottomasti "kiellettya" neuvolan mukaan.

Aikojen saatossa on pelätty, että äidit saattavat kierähtää unissaan vauvojensa päälle. Perhepeti on jopa ollut kielletty useissa Euroopan kaupungeissa. On kuitenkin todisteita siitä, että ankarassa köyhyydessä eläneet epätoivoiset äidit ovat tukehduttaneet vauvojaan tahallaan pelätessään, etteivät voi elättää kaikkia lapsiaan.

Tähänastiset tutkimukset eivät todista, että perhepedissä nukkuminen olisi itsessään vaarallista. Perhepeti on turvallinen, jos vanhemmat eivät tupakoi tai käytä alkoholia tai lääkkeitä, patja on kiinteä eivätkä vuodevaatteet ole liian upottavat. Kannattaa tarkistaa, ettei mihinkään sänkyjen väliin tai seinän ja patjan väliin jää koloja, joihin vauva voi juuttua tai tukehtua.

http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
No mä kyllä ihmettelen tuollaista kommenttia.... Mahtaisinko kehdata ite ees kertoa, että meillä 3,5v poika nukkuu vielä meidän kanssa samassa sängyssä... :ashamed:

Meillä vielä 5-vuotiaskin kömpii meijän väliin ;) Toki nukkuu jo omassakin, mutta aina kun elämässä on isompia muutoksia (kuin esim. tällä hetkellä) niin tulee yleensä nukkumaan meidän väliin :D Eikä tuo mua haittaa :)

Kätkytkuolema (SIDS, Sudden Infant Death Syndrome) on traaginen vauvan yhtäkkinen kuolema unen aikana. Sitä on tutkittu paljon, mutta yksiselitteistä syytä sille ei ole löydetty. Yleensä kätkytkuoleman´ kokevat vauvat ovat 0-6 kuukauden ikäisiä, eniten niitä sattuu noin 3 kuukauden ikäisille. On kuitenkin löydetty joitakin ympäristöllisiä selittäviä tekijöitä: Vanhempien alhainen sosioekonominen status, äidin tupakointi, ennenaikainen syntymä ja hengitysvaikeudet syntymän jälkeen sekä se, jos sisarus on kätkytkuoleman uhri. Kätkytkuolema ei johdu kuristumisesta, vuodevaatteisiin tukehtumisesta tai vauvan päälle kierähtämisestä. Mielenkiintoinen tieto on, että niissä kulttuureissa, joissa perheet nukkuvat yhdessä, kätkytkuolema on paljon harvinaisempi kuin länsimaissa.

Nykyään kätkytkuolemaa pidetään pikemminkin unihäiriönä. Vauva ei osaa kontrolloida automaattisesti hengitystään unen aikana tai havahtua unesta hengitysvaikeuden seurauksena. Unen aikana happi-hiilidioksidi-tasapainosta huolehtivat pienet kemoreseptorit suurten verisuonten seinämissä. Jos veren happipitoisuus laskee tai hiilidioksidipitoisuus nousee liiaksi, lähettävät nämä reseptorit aivoille käskyn kiihdyttää hengitystä. Ensimmäisinä kuukausina nämä automaattiset hengityksensäätelyjärjestelmät ovat kehittymättömiä kaikilla vauvoilla. Vauvojen hengityksessä ei ole vielä säännöllistä kaavaa, vaan siinä esiintyy silloin tällöin jopa 10-15 sekunnin katkoksia, jonka jälkeen hengitys taas jatkuu. Näitä katkoksia kutsutaan apneaksi. Joskus katkokset ovat jopa 20 sekunnin mittaisia ja niiden aikana sydämen syke laskee noin 20 prosentilla. Silloin joko automaattinen säätelyjärjestelmä kytkeytyy päälle taikka vauva herää, ja hengitys jatkuu taas. Onkin arveltu, että kätkytkuoleman uhreilla joko automaattinen säätelyjärjestelmä on synnynnäisesti häiriintynyt tai he eivät jostain syystä herkästi herää hengityskatkokseen.

Vauva on siis neurologisesti ja kehityksellisesti epäkypsä nukkumaan yksin. McKennan tutkimustulokset tukevat sitä oletusta, äidin lähellä nukkuminen aktivoi vauvaa hengittämään. Kun vauvan hengitys katkeaa, äiti ehkä tiedostamattaan liikahtaa, mikä taas havahduttaa vauvaa sen verran, että hengitys taas jatkuu. Vauva tuntee patjan välityksellä äidin hengityksen sekä kuulee sen rytmin, mikä auttaa vauvaa rytmittämään omaa hengitystään. Yksin nukkuvalla vauvalla tätä valvontamekanismia ei ole. Suoraan näistä tuloksista ei kuitenkaan voi sitä johtopäätöstä vetää, että yhdessä nukkuminen ehkäisisi kätkytkuolemia. Tätä mieltä on kuitenkin lastenlääkäri, lääketieteen tohtori William Sears, 8 lapsen isä ja perhepedin vankkumaton kannattaja. Hän lisää vielä, että nimenomaan rintaruokituilla lapsilla kätkytkuoleman riski on pienempi. Hän perustaa hypoteesinsa puhtaasti henkilökohtaiselle vakaumukselle, jossa kuitenkin on perusteita olla totta. Onhan niin, että nimenomaan rintaruokitut vauvat heräilevät keskimäärin useammin öisin kuin korvikkeella ruokitut, koska rintamaito sulaa nopeammin kuin korvike. Tämä voisi olla yksi luonnon mekanismeista suojata vauvaa liian syvältä ja liian pitkältä unelta, josta vielä kehittymättömät säätelymekanismit eivät saa vauvaa hereille, varsinkaan jos vauva nukkuu yksin omassa sängyssään, mahdollisesti jopa omassa huoneessaan.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=139

Alkuperäinen kirjoittaja Sanon minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
No mä kyllä ihmettelen tuollaista kommenttia.... Mahtaisinko kehdata ite ees kertoa, että meillä 3,5v poika nukkuu vielä meidän kanssa samassa sängyssä... :ashamed:

Meillä vielä 5-vuotiaskin kömpii meijän väliin ;) Toki nukkuu jo omassakin, mutta aina kun elämässä on isompia muutoksia (kuin esim. tällä hetkellä) niin tulee yleensä nukkumaan meidän väliin :D Eikä tuo mua haittaa :)

Ja ARGH noita naamoja.. Niitä tullee iha liikaa ja vääriin väleihin :0

lukematta koko ketjua, ihan aloitukseen kommentoin että suositellaanhan siellä neuvolassa paljon muutakin. mm. välttämään hyppykiikkua ja kävelytuolia, antamaan perunaa vain vähän ja käyttämään d-vitamiinia päivittäin 3v asti.

Täytyy sanoa että yhtään suositusta ei olla toteltu täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Elettaria Cardamomum:
No melko paksua! Tasapainoisen kehityksen kannalta mielestäni tuo läheisyys on aikalailla numero 1. Neuvolat ovat neuvoloita, sieltä saa hyviä neuvoja, jos hyvin sattuu.

niin eli sä antaisit terkkana tuollaisen neuvon :) mä taas neuvoisin pinnikseen. ei ne mitään yli-ihmisiä siellä ole.

Niinpä. Mutta! Se terkka edustaa muka virallista kantaa niillä neuvoillaan. Pitäisi ymmärtää että töissä ei yksinkertaisesti voi saarnata omaa kapeaa näkemystään asioista vaan pitäisi kyetä antamaan ihan fakta tietoa ihmisille jotka tulevat sitä hakemaan. :/
Esim. tässä asiassa pitäisi kyetä esittämään niitä tosiasioita mitä tiedetään perhepedistä, (puolesta sekä vastaan ) eikä vetää mutulla että koska musta tuntuu et asia on näin niin sit se on näin! Tehkää heti näin, koska minä sanon et asia on näin.. :attent:

no tuskin tästäkään mitään faktatietoa on. toiset tykkää ja toiset ei ja tutkimuksia on puolin ja toisin. eikä terkan kanta mikään virallinen ole.

Alkuperäinen kirjoittaja hernekeppilinkittäjä:

Aikojen saatossa on pelätty, että äidit saattavat kierähtää unissaan vauvojensa päälle. Perhepeti on jopa ollut kielletty useissa Euroopan kaupungeissa. On kuitenkin todisteita siitä, että ankarassa köyhyydessä eläneet epätoivoiset äidit ovat tukehduttaneet vauvojaan tahallaan pelätessään, etteivät voi elättää kaikkia lapsiaan.

Tähänastiset tutkimukset eivät todista, että perhepedissä nukkuminen olisi itsessään vaarallista. Perhepeti on turvallinen, jos vanhemmat eivät tupakoi tai käytä alkoholia tai lääkkeitä, patja on kiinteä eivätkä vuodevaatteet ole liian upottavat. Kannattaa tarkistaa, ettei mihinkään sänkyjen väliin tai seinän ja patjan väliin jää koloja, joihin vauva voi juuttua tai tukehtua.

http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml

No tuskin nama sanomalehtien aidit ovat ankarassa koyhyydessa elaneet, saati tahallaan kierahtaneet vauvansa paalle. Tapauksia on viime aikoina ollut useita, jolloin aiti on nukahtanut vauvansa kanssa samaan sankyyn/sohvalle.

On kai se nyt ihan selvaa etta nukkuessaan voi kierahtaa ja nain vauva kuolla alle.

Meillä esikoinen siirtyi omaan huoneeseen vasta 4,5-vuotiaana. Ja ihan omasta aloitteestaan, siihen asti oli nukkunut vieressäni. Kun oli ihan pieni, nukkui minun kainalossani ja isän ja vauvan väliin laitettiin kasa tyynyjä, ettei isi kieri pikkuisen päälle. Kun vähän kasvoi, eikä itse enää pysynyt tyynykasan takana paikallaan, siirsimme sängyn seinän viereen ja lapsi nukkui minun ja seinän välissä. Myöhemmin hänelle laitettiin seinän ja sänkymme väliin oma 80-cm aikuisten sänky. Siinä sitten nukkui 4,5-vuotiaaksi. Eikä tosiaan mikään tässä lapsenhoidossa ole ollut sen helpompaa kuin tuo omaan huoneeseen siirtyminen.

Että en nyt sanoisi, että siirtyminen on sitä vaikeampaa, mitä isommaksi saa nukkua vieressä. Nukkumaan meneminenkin on meillä ollut aina helppoa. Rukoillaan, pussataan, toivotetaan hyvät yöt ja jätetään lapsi nukkumaan. Vieraatkin aina ihmettelivät, miten pienen nukkumaan laittaminen voi olla noin helppoa. Mutta mikäs sitä oli nukkumaan jäädessä, kun oli oppinut, että äiti on aina vieressä, kun herää.

HERNEKEPILLE VASTINETTA: Perhepeti muodostaa vähäisen kätkytkuolemariskin.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Vauvojen+k%C3%A4tkytkuolemat+v%C3%A4heniv%C3%A4t+uuden+nukkumasuosituksen+my%C3%B6t%C3%A4/1135243962993

HERNEKEPILLE VASTINETTA: Perhepeti muodostaa vähäisen kätkytkuolemariskin.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Vauvojen+k%C3%A4tkytkuolemat+v%C3%A4heniv%C3%A4t+uuden+nukkumasuosituksen+my%C3%B6t%C3%A4/1135243962993

Kuten näemme, on monta eri näkökantaa! Hernekepin sivut eivät ole Raamattu :D

Yhteistyössä