Neuvolassa peloteltiin vauvan koosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jousimiesvauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jousimiesvauva

Vieras
Kävin eilen ilmeisesti viimeistä kertaa neuvolassa (vkoja 40+2) ennen synnytystä ja hoitaja alkoi pelottelemaan vauvan koolla. Viikko sitten sanoi, että vauva on varmaan +/- 3,5 kg. Nyt se sanoi, että "jos menee 10 päivääkin yli lasketun ajan, niin saattaa kasvaa 4 kiloiseksi ja synnytyksestä tulee vaikeampi".

Tuntuu, että joka käynnillä jostain täytyy väkisin yrittää repiä draamaa. Hoitaja on veikannut minulle mm. ennenaikaista synnytystä viimeisen 6 vkon ajan ja täällä sitä edelleen odotellaan...

Ensisynnyttäjänä ei ole yhtään kiva kuulla tuollaisia kommentteja ja jotenkin on vaikea uskoa nelikiloiseen, sillä sisarukset ja niiden miehet ovat isompia ja saaneet aina alle nelikiloisia. Systeri mm. viimeksi 2,5 vkoa yli lasketun ajan alle nelikiloisen. Lisäksi kaikki ovat kommentoineet varsin kohtalaisen kokoista vatsaani (jossa on myös vettä normaalisti).

Viimeisessä lääkärin tarkastuksessa, lääkäri käski ottamaan rauhallisesti, että ehtii kasvamaan. Ei muuten kommentoinut kokoa, mutta siitä jäi sellainen mielikuva, ettei vauva olisi erityisen iso.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Ovatko käsikopelolla tehdyt kokoarviot osuneet kuinka nappiin? Jos pää on kriittisin alatiesynnytyksessä, ei kai se voi viimeisinä viikkoina kasvaa kovinkaan paljoa? Ihan vaan näin maalaisjärjellä ajateltuna.

Terv. peloteltu

minua myös peloteltiin, ja vain ja ainoastaan ison mahan perusteella. ultrassa selvisi että on " normaalikokoinen". rv 38 saatiin ultran mukaan painoa 3,3 kg ja kun tyttö syntyi rv 40+5 oli painoa 3650g.

Minulla meni 2 viikkoa yli lasketun ajan ja vauvan koko arvio oli 4100g! Olin kauhusta kankeana mutta vain 3860g tuli :) Eli aina ei pidä uskoa noita neuvolantätsyjäkään :) Ja en usko että parinsadan gramman heitto tekee synnytyksestä sen vaikeampaa.. Joskus pienenkin vauvan synnyttäminen on hyvin vaikeaa! :) Tämän piti siis olla täysin kannustava, ettei kaikkea neuvolassakaan kuulemaansa pidä uskoa ja jättää nuo "vaikea synnytys edessä" - kommentit omaan arvoonsa! :hug:

Kiitos ihanan rohkaisevista & kannustavista kommenteista :)

Tänään on aamusta asti ollut oksettava olo ja vatsa tuntuu aivan tippuvan. Toissa yön valvoin aamuyöhön asti kipujen takia, jotka sitten olivat (todella valitettavasti) loppuneet kun heräsin parin tunnin aamu-unilta... Viime yönä tuli taas vaihteeksi teräviä vihlaisuja vähän aikaa, mutta loppuivat sitten. Ehkä tämä tästä käynnistyy vielä joku päivä ;)

Meidän kakkonen syntyi ihan ajallaan rv39+6...painoarvio oli sellaiset 3700g - max. 3800g. Vauvan punnituksessa oli "pieni yllätys" kokoa 4530g, 55cm! Mutta synnytys oli nopea ja helppo. Eli ei pelkästään vauvan koko määrää synnytyksen vaikeutta/helppoutta.

Kolmannesta puolestaan arvioitiin viikolla 38+0 reilusti yli 4 kiloiseksi..ultralla pa oli 4300g. viikolla 39+3 syntyi, mutta kokoa oli "vain" 4050g..eli olipa tuossa ultrallakin tehty arvio pielessä!

Onnea sinulle tulevaan synnytykseen !

Mulla kakkosen kohdalla kätilö arvioi muutamaa päivää ennen la,että vauva voisi olla jopa 4.5kg. Vauva syntyi päivää ennen la ja tuolloin kätilö arvioi,että vauva painaisi 4.2kg. 2min ponnistuksen jälkeen syntyi sitten 4.6kg painava poika =)
Kuopus meni yli viikon ja painoi 4.4kg ja sekin synnytys oli helppo.
Mutta arviot ei mene useinkaan oikeaan ja se,että vauva menee yli la,ei välttämättä tarkoita sitä,että vauvasta tulee iso.
Veljelle syntyi esikoinen 17 päivää yli la ja vauva painoi 3.7kg,vaikka myös ajattelivat,että voi tulla iso.

Meillä esikoisesta neuvolatäti hoki koko raskausajan että ompa niin pieni ja sirpakan tuntonen vauva. Kokoarvio rv 38 oli että 3,5kg ja sain käynnistykseen ajan että mahtuu tulemaan alakautta. Pojalla oli sit painoa 4070g. (ja hyvin se sieltä mahtu tulemaan.) Kakkosta ultrailtiin kans ja neuvolatätikin sanoi, että toiset lapset tuppaa oleen isompia kuin ekat. Viikolla 40+6 synty sitte 3930kg poika. Että höpö höpö. Mulla ei neuvolatädit koskaan arvaa oikein :laugh:
Saa sit nähä miten tän kolmosen kans.
Tsemppiä synnytykseen!

Mulle povattiin koko raskausajan vauvan kooksi n 3600g, ekassa yliaikakontrollissa kätilö arvioi vielä vatasan päältä vauvan kooksi 3800g, mutta kun kaksi viikkoa oli yliaikaa ja menin uuteen kontrolliin, lääkäri katsoi ultralla ja sanoi kooksi 4-4,5 kg, ja heti seuraavana päivänä synnytys käynnistettiin. eipä paljoa edellisenä yönä nukuttanut, olin varma että jää kaveri hartioista kiinni (esikoinen), vähintään repeän pahasti ja sitten vielä leikataan...

Poika syntyi käynnistystä seuraavana aamuna, kaikki sujui hyvin, kätilö onnitteli hyvästä lantiosta ("kun ei tehnyt hartioistaaan tiukkaa"), eikä tarvinnut edes epparia tehdä, vähän repesin mutta muutamalla tikillä selvittiin. Poika painoi 4325 g, oli 53 cm pitkä ja pään ympärys 38 cm. Ponnistusvaihe tosin kesti 1h 15min, mutta johtui kuulema osaksi siitä, että vauva oli kovin ylhäällä kun aloin ponnistaa. Onneksi voimat riittivät hyvin ja vauvan vointi pysyi hyvänä, ettei tarvinnut sitä kammoamaani imukuppia ottaa avuksi!

Eli kyllä sitä ensikertalainen voi isostakin vauvasta selvitä, se on niin ihmisestä kiinni, miten menee. Pienikin vauva voi olla todella vaikea synnyttää, sitä ei voi tietää ennen kuin homma on ohi. Näin olen kokeneempien kuullut kertovan

=)

Eihän tuo nyt mitään pelottelua ole. Sikiöstä täytyy tehdä painoarvio (meni sitten oikein tai väärin) ja eikö se nyt ole parempi että terkkari sinulle arvionsa kertoi. Mitäpä olisit tuumannut jos sinulle olisi sanottu että pieni vauva on tulossa ja synnytät viisikiloisen?

Arviot ei aina pidä paikkaansa. Minulla on pitänyt suht koht, mutta tutuilla on muita kokemuksia. Ja synnytyksen vaikeuteen ei vaikuta niinkään paino, vaan vauvan päänympärys. Sehän yleensä ensimmäisenä pitää puskea pihalle, ja on rankin vaihe... Ei se aina ole suoraan verrannollinen vauvan painon kanssa. Mun ekalla oli 32,5cm ja toisella 37cm.

juu, ei se tuo koko vaikuta synnytyksen helppouteen tai vaikeuteen. mulla helpoimmat synnytykset on ollu ne, ku vauva painoi 3900g ja toisella kertaa sit 3970g. py. oli kevyemmällä 34,7 cm ja toisella 35cm. vaikein synnytys neljästä on ollu se, jolloin vauva painoi 3185g ja py. oli 32cm. =) ja noi kokoarviotkin voi heittää, mulla viimeksi arvioitiin koko raskausaika ja vielä ultralla kolme kertaa, et max. kolmikilonen vauva syntyy, tyttö syntyi rv.40+4 ja painoi 3,9kg..et pikkasen tosiaan heitti. :)

Esikoisesta varoiteltiin ison kokonsa vuoksi ja painoarvio oli 4900g 3päivää ennen syntymää. Mutta minä en osannut edes pelätä mitään. Oli sitten 4600g kun syntyi, mutta sektioonhan se meni.

Vauvan pään asento merkitsee tosi paljon. Minulla toinen lapsi tuli 8 minuutin ponnistamisella ja kolmatta, jolla oli sama päänympärys, ponnistin yli tunnin ja sitten tarvittiin imukuppi apuun. Syynä oli se, että vauva tuli nenä ylöspäin!

Painoarviota EI ole pakko tehdä. Meillä ei ainakaan neuvolantäti tai lääkräi edes suostu tekemään mitään arvioita vaikka olen pyytänytkin. Ja nyt siis takana jo vika neuvolalääkärikin. Sanovat, että nuo käsikopeloarvioinnit ovat niin epävarmoja, etteivät suostu sellaisia ääneen sanomaan. Nyt rv 36

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 22:55 Marsu kirjoitti:
Painoarviota EI ole pakko tehdä. Meillä ei ainakaan neuvolantäti tai lääkräi edes suostu tekemään mitään arvioita vaikka olen pyytänytkin. Ja nyt siis takana jo vika neuvolalääkärikin. Sanovat, että nuo käsikopeloarvioinnit ovat niin epävarmoja, etteivät suostu sellaisia ääneen sanomaan. Nyt rv 36

Paino arvio nimenomaan täytyy tehdä että tiedetään onko sikiön kasvussa mahdolisesti jotakin vikana tai onko juuri esimerkiksi tulossa suuri vauva. Taitaa teillä olla aika ammattitaidottomia nuo neuvolan ihmiset jos eivät tuota tiedä..

Mä soitin loppujen lopuksi laitokselle kun asia alkoi mietityttämään liikaa ja 41+3 kontrollin odottaminen tuntua liian kaukaiselta (tosiasiassa siihen enää 4 pvää!).

Sanoivat samaa kuin edellinen keskustelija, että viimeisillä päivillä ei ole koon kannalta käytännössä mitään merkitystä. Ja jos koko näyttäisi olevan ongelma, neuvolan tulee tehdä lähete laitokselle jatkotutkimuksiin. Ja loppujen lopuksi kuitenkin vasta synnytyksessä nähdään miten kaveri tulee ulos... Sanoi myös, ettei hoitajien tulisi missään nimessä kommentoida mitään sellaista mikä jää äitiä mietityttämään.

Mun neuvolan täti on toiminut entisessä elämässään kätilönä. Siinä mielessä luulisi osaavan miettiä sanansa tarkemmin. Täytyy myöntää, että ensimmäistä kertaa synnyttävänä sitä on aika herkkä kaikille kommenteille...

noi painoarviot, joita terkkarit heittävät, menevät kyllä usein aika harakoille. mulle sanottiin esikoisesta (olin tosi hoikka silloin) rv 38+5 että painaa n. 3kg. sitten jouduttiin raskausmyrkytyksen vuoksi käynnistämään 39+2 ja jäpikällä oli painoa 4,5kg ja repi niin pahasti että mulla murtui häntäluu ja lonkat niksahti sijoiltaan. seuraavan käynnistivätkin suosiolla 38+6 viikolla ja velipoikakin painoi täsmälleen saman 4,5kg. ilmeisesti tarjoilin herroille liian hyvät ruuat raskausaikana.. :laugh: :laugh:

Hienosti mennyt reilun kolmen tunnin synnytys takana ja voin jakaa monen muunkin kokemuksen, että kokoarviot riippumatta miten, kuka ja kuinka moni tehnyt voivat mennä pieleen! Kymmenen päivää "yli" kokoarviot:

- neuvola 4 kg
- laitoksella lääkärin käsikopelolla 3,9 kg
- ultra 4,1 kg

Ihanista ihanin tyttömme syntyi vielä seuraavana, 41+3 tutkimuksen jälkeisenä yönä klo: 3.25 ja painoi 3528 g!!!

Soitin tänään neuvolaan ja hoitaja kysyi ensimmäisenä, että minkä kokoinen tuli ; ))

Mulle ei tehty mitään kokoarviota. Ihmettelin sitä useesti, mut enpä tullu koskaan kysyneeks keltään. Mun maha oli kyllä aika pieni. Vasta kun menin synnyttämään ja oli käyrät otettu ni se kätilö arvioi 3600-3800g. Kuitenkin poika syntyessään 4100g ja 53cm.
Ensisynnyttäjä olen, mut en mä kokenu sitä mitenkään kauheen kamalaks. Ei oo kyllä mitään mihin verrata. :)

Höpö höpö älä usko kaikkea mitä neuvolassa sanotaan. Olin yliaikakontrollissa 41+5. Ultran mukaan vauva oli 3,0 kg. Lääkäri sanoi että tuntuu kyllä käteen isommalta, ainakin 3,5. No, vauva oli 3,0 kg. Myös ultra voi heittaa ½ kg suuntaan ja toiseen. Eikö teillä ole mahdollista päästä ultraan vilkaisemaan?

moi...
haluaisin onnitella tytön syntymästa...
toivotan onne a teille, oli tosi hienoa lukee teien arvostelu painosta,
ja upeasta lopputuloksesta...
Itse en ole vielä synnyttänyt enkä edes raskaana, mutta sen tiedän että raskaus on helpointa kun tietää et se menee hyvin, kun on rauhallinen niin lapsi tulee helpommin... luulen tämän auttavan mua tulevaisuudessa...
Onniteluni vielä kerran.
Anna :D :D =) :hug:

Eipä tuo koko mun mielestä vaikuta synnytyksessä... Mulla rv 39 arvioitiin painoks noin 3,7kg ja kun syntyi rv 40+5 oli painoa 3,960kg ja ensimmäinen syntyi rv 36+5 ja painoa oli vain 2,880kg ja synnytys todella paljon vaikeampi kun eka, eli mun kohdalla isompi vauva tuli helpommin ulos...

Mulle sanottiin viime käynnillä et vauva on nyt n.4kg ja se oli rv 39+2..pelottaa vähä muakin et kuin suuri se nyt jo on kun la meni...Mutta eiköhän ne osaa synnärillä kattoo et mahtuuko tulemaan vai ei!Neuvolassa mulle sanottiin et jos kauheesti pelottaa voi synnärille mennessä sannoo et jos näyttää vähäkään sille ettei sovikkaan tulemaan niin otetaan leikkaus..

Jouduin (siis vapaaehtoisesti kylläkin) painoarvioon äitipolille, ja jo vajaa kaks viikkoo ennen synnytystä neidin piti olla yli nelikilonen. No, synnyttyään viikolla 41+6 tyttö painoikin vain 3580 g ja oli 51 cm pitkä, eli ei todellakaan mikään jättiläinen! Painoarviota suositeltiin, koska tuntui päällepäin käsikopelolla suuremmalta, sf-käyrä huiteli koko ajan pilvissä ja vatsa oli todellakin iso...Varmistivat siis, ettei tule mitään yllätyksiä...todellisuudessa yllätys olikin positiivinen :heart:

Yhteistyössä