Neuvolassa heti kylmää kyytiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mama72

Vieras
Raskausviikolla 5 ollaan, minulle 2.lapsi ja miehelleni ensimmäinen. Heti ensimmäisellä yrittämällä tärppäsi ja laskettu aika on joulun tienoilla. No, ensimmäiseen neuvolaan pari päivää sitten. Täti ennätti hädin tuskin kysyä, että miltä nyt tuntuu. Me siinä sitten änkytimme onneamme ja täti latasi seuraavaksi down-syndroomapaperit eteen.

"Nyt kun sinulla on tuota ikää niin riskihän on kohonnut ja sinun pitää päättää haluatko seulontaan... pälä pälä". Tuota down-asiaa hän jutteli aika kauankin ja antoi sen hetken aikaa sitten "hautua" meidän mielessämme kun täytteli kaavakkeita. "Juu ja nyt allekirjoitus tähän paperiin, että sinusta otetaan verikokeet, joissa selvitetään KUPPA, SYFILIS ja HIV. Ja saa siitä sen hemoglobiininkin. Niin, oletteko jo päättäneet miten teette tuon DOWN-SYNDROOMASEULONNAN kanssa?.

Neuvolakäynti sujui tuon jälkeen suht normaalisti, mitä nyt täti ei ihan ollut terävin veitsi - kyseli asioita sataan kertaan eikä piitannut tuomastani edellisestä synnytyskertomuksesta tai neuvolakortista.

Täytyy sanoa, että jäi todella apea mieli tuosta käynnistä. Tiedän varsin hyvin, että täytän syksyllä 38 vuotta ja että tuo asia täytyi ottaa käynnin aikana puheeksi. Mutta onko liikaa vaadittu, että terveydenhoitajilla olisi edes jonkinlaista psykologista silmää ja olisi edes sen verran häpyä, että onnittelisi ensin ennen kuin maalaa pahimmat pelot seinälle?

Edellisessä odotuksessa vuonna 2004 minulla oli aivan ihana neuvolatäti, joka 4 lapsen äitinä opasti minua kauhusta jäykkää 3-kymppistä ensisynnyttäjää läpi odotuksen. Nyt minulla on tuo urpo, joka hädin tuskin osaa täyttää tietokoneella kaavakkeet, on vähän pihalla koko ajan ja töksäyttelee ihan kaikkea.

Ja neuvolakäyntejä on todella harvoin - nyt kuulemma seuraava ELOKUUSSA! Viimeksi käyntejä oli suurin piirtein kuukauden välein!

Huh huh, olen harkinnut yksityiselle puolelle satsaamista ainakin muutaman käynnin verran. Nyt odottelen kauhusta jäykkänä ekaa ultraa: onko siellä ylipäätään vauva, ja sitten se niskaturvotusasia. Ei ainakaan tullut tunne, että minusta kukaan terveydenhuollon parissa (neuvolassa) pitäisi millään tavalla mitään huolta. Yöks.

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Onkohan mahdollista vaihtaa neuvolaterkkaria?

Kuulostaa aika tylyltä! Uskoisin, että neuvolatätiä on mahdollista vaihtaa. Me saatiin vaihtaa neuvolaakin sellaiseen, joka on käytännössä työpaikan vieressä ja siksi kätevä, vaikka postinumeron mukaan oltais jouduttu paljon kauemmas. Kannattaa ainakin soittaa ja kysyä, on aika kurjat neuvolakäynnit tiedossa, jos tuo on asenne alusta asti.

Myös seuraava neuvola-aika elokuulle tuntuu ihan järjettömältä, eihän niitä aikoja siinä ihan alussa välttämättä ole edes ihan kerran kuussa, mutta kyllä se nyt pitäisi kahden kk:n sisällä eka käynnistä olla? Ja mun mielestä jos saa kaksoset, on iäkäs tai muuten erityistä seurantaa tarvitseva, niin neuvoloita pitäisi olla useammin kuin muilla.

Onnea raskaudesta ja älä välitä yhdestä epäsosiaalisesta tapauksesta, vuorovaikutustaitoja ei selkeästi ole ainakaan hänen koulussaan opetettu. Meillä tuli riskiseulassa 1:140 ja terve tyttö on tulossa eli ei se kohonnut riski vielä mitään tarkoita.

Twiggy76 21+3

Tuo elokuun neuvola aika kyllä kuullostaa tosi pitkältä.
MUTTA ihmettelen, miksi teidän eka neuvola käynti oli jo rv5?
Itse olen molemmissa raskauksissa käynyt ekan kerran neuvolassa vkolla9+.
Seuraavaksi on ollut niskapoimu-ultra n. vkolla 12 ja toinen neuvola käynti vkolla 15.
Ja muut käynnit viikoilla 19,22,26,30 ja seuraavat käynnit 2 vkon välein eli ens viikolla rv32 olis neuvola.

Ota selvää mahdollisuuksista vaihtaa neuvolaa tms.
Onnea odotukseen!

Yhteistyössä