Neuvolassa äsken ehdotettiin sikarokotetta

pojalle ensi kuussa kun tulee 6kk ikää täyteen jolloin ei pojalla enää ole sitä suojaa jonka raskausaikana otin ja nyt sitten mietinkin että kannattaako sitä ottaa enää,isommilla lapsilla ja minulla se on,mutta mikäköhän on todennäkösyys että sikainfluenssa vielä tulee ja tuleekohan kuinka rajuna eli mikäköhän on hyötysuhde?
 
Mulle yritettiin ja vähän puliväkisin tunkea sitä rokotetta nyt kun olen raskaana. En todellakaan ota sitä! Eikä meillä ole ketään muutakaan rokotetu, vaikka mies kuuluu riskiryhmään.
Hän koki rokotteen riskimpänä kuin sikainfluenssan.

Saakohan noi neuvolat jotain bonuksia siitä jos saa jonkun ottamaan rokotteen... :kieh:
 
Miksei ottaisi? Tarkoitan, että ei se tauti ole kokonaan maailmasta hävinny, ja otetaanhan ne muutkin rokotteet ihan normaalisti vaikka esim. poliotakaan enää juuri ole, eikä rokotteista johtuen tulekaan.
 
vieras
Tietenkin otat. Se tulee nyt kausi-influenssarokotteena. Täällä taas rokoteinfo.fi lobbaajat informoivat paskaa. Lue nyt viimeisiä tietoja lehdista, äläkä usko näiden "kaikkeavastaan" mammojen juttuja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Miksei ottaisi? Tarkoitan, että ei se tauti ole kokonaan maailmasta hävinny, ja otetaanhan ne muutkin rokotteet ihan normaalisti vaikka esim. poliotakaan enää juuri ole, eikä rokotteista johtuen tulekaan.
ihan kiva jos haluaa esim. jonkin hermosairauden lapsilleen tietentahtoen. Muista haittavaikutuksista puhumattakaan.
 
Sikapiikki kuuluu osana kausi-influenssarokotukseen ihan normaalisti.

Miten tästä taas tulee haloo. Jätättekö kausi-influenssarokotuksen pois sian takia?

Uskallatteko syödä Buranaa, jonka haittavaikutuksina voi olla aivokalvontulehdus, suurentunut sydäninfarktin tai aivohalvauksen riski, rytmihäiriöitä, haimatulehdus, maksatulehdus, jne.
 
-
THL:n asiantuntija: "Älä anna sikaflunssarokotetta lapsellesi"

19.08.2010 - 11:31 (11:09)


Terveyden ja hyvinvoinnin laitos selvittää, onko Suomeen hankittu sikainfluessarokote syypää poikkeuksellisen suureen määrään narkolepsiahavaintoja tänä vuonna. THL:n asiantuntija kehottaa vanhempia välttämään sitä, että heidän lapsiaan rokotettaisiin sikainfluenssaa vastaan.

- Meidän suosituksemme on, että Pandemrix-sikainfluenssarokotetta pidättäydyttäisiin antamasta lapsille ja nuorille, sanoo THL:n erikoistutkija Hanna Nohynek.

THL kertoo, että tämän vuoden aikana suomalaislapsilla on havaittu aiempaa enemmän narkolepsiaa. Aikuisilla vastaavaa lisääntymistä ei ole havaittu.

Tutkimuksissa on havaittu, että narkolepsiahuippu seurasi ajallisesti sikainfluenssaepidemiaa ja -rokotuksia. Tällä hetkellä pohditaan sitä, aiheuttiko narkolepsiatapausten lisääntymisen itse sikainfluenssa vai sitä vastaan kehitetty rokote.

Tavallisen kausi-influenssarokotuksen voi antaa lapselle yhä huoletta, THL kertoo.

Kansallinen rokotusasiantuntijaryhmä harkitsee parhaillaan lasten ja nuorten Pandemrix-rokotusten keskeyttämistä selvitystyön ajaksi. Nohynekin mukaan virallinen suositusasiasta annetaan lähiaikoina.

Lasten ja nuorten kausi-influenssarokotussuosituksiin ei ole odotettavissa muutoksia.

Narkolepsian pääoire on poikkeuksellisen voimakas nukahtelutaipumus. Taudin diagnoosi varmistetaan ensisijaisesti unitutkimuksella. Narkolepsian tarkkaa syytä ei tunneta, mutta tiedetään, että siihen vaikuttavat useat eri tekijät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Sikapiikki kuuluu osana kausi-influenssarokotukseen ihan normaalisti.

Miten tästä taas tulee haloo. Jätättekö kausi-influenssarokotuksen pois sian takia?
Mua vähän mietityttää influenssa rokotuksen tarpeellisuus. Milloin niitä on alettu antamaan? Itse olen sairastanut inflenssan herra ties milloin. Ja en muista että lapsuudessa tai nuoruudessani olisi rokotettu influenssaa vastaan.

Olen kyllä ottanut tähän asti kaikki rokotukset lapsille ja vähän ylimääräisiäkin. Lisäksi esikoinen on ollut 2 mukana kertaa rokotetutkimuksessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Olemisen riemu:
Mä otin lapsille viime kierroksella mutta nyt ajattelin jättää ottamatta. Ennustettua epidemiaa ei sitten tullutkaan. Mies ja minäkin säästyttiin taudilta vaikka ei otettu rokotusta.
Epidemia tui pandemiaa ei tullut. Kiitos ajoissa ehtineen rokotteen.
 
Anteeksi huono ulosantini siis terkkari ehdotti että poika ottaisi sen koska sillä on poistuu se puolenvuoden suoja minkä sai kun raskaana ollessani otin sikapiikin. Terkkari myös ehdotti että annettaisiin normi influenssarokote pojalle,hassua ei vanhemmillekkaan lapsille koskaan ole ehdotettu tuollaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Miksei ottaisi? Tarkoitan, että ei se tauti ole kokonaan maailmasta hävinny, ja otetaanhan ne muutkin rokotteet ihan normaalisti vaikka esim. poliotakaan enää juuri ole, eikä rokotteista johtuen tulekaan.
ihan kiva jos haluaa esim. jonkin hermosairauden lapsilleen tietentahtoen. Muista haittavaikutuksista puhumattakaan.
BLÄÄH. Ei ole edes todistettu tätä väitettä. Kuten sanoin, hysteriaa.
 
vv
Eihän sen sikainfluenssarokotteen vaikutusaika ole sen pidempi kuin kausi-influenssarokoteen, eli ei sitä suojaa ole enää muillakaan teidän perheessä. Ristiriitaista tietoa on saatu taas ihan viimepäivinäkin, toiset lähteet ovat sitä mieltä että tauti on kadotettu kokonaan, toiset taas että tulee uudelleen ensi talvena kausi-influenssan mukana. Olen itse sairastanut influenssan muutama vuosi sitten ja lähipiiristä oli useampi sairaalassa sikainfluenssan takia viime talvena, joten tarkkaan harkitaan mitä tehdään tänä syksynä. Tosin ei kai noita rokotteita saa missään vielä syyskuussa?
 
ev
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Olemisen riemu:
Mä otin lapsille viime kierroksella mutta nyt ajattelin jättää ottamatta. Ennustettua epidemiaa ei sitten tullutkaan. Mies ja minäkin säästyttiin taudilta vaikka ei otettu rokotusta.
Epidemia tui pandemiaa ei tullut. Kiitos ajoissa ehtineen rokotteen.
Ei tullut sielläkään missä rokotuksia ei otettu edes siinä määrin kuin Suomessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Sikapiikki kuuluu osana kausi-influenssarokotukseen ihan normaalisti.

Miten tästä taas tulee haloo. Jätättekö kausi-influenssarokotuksen pois sian takia?
Me ei oteta muutenkaan noita kausi-influenssarokotteita. :)
Mites olette säästyneet taudilta? En osaa ajatella influenssaa tappavana tautina kun lapsilla ei ole mitään perussairauksiakaan. Mietin että jos jättäisi tällä kertaa välistä.
 

Yhteistyössä