neuvolantäti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja velleistä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

velleistä..

Vieras
eli käytiin 2kk pojan kans neuvolassa, ja kerroin että poika syö 1,5l päivässä korviketta (ihan norm.on kyllä käyrät,ihme sinänsä). Sanoi että on liikaa ja pitäis korvata vedellä osa tai laimentaa maito veteen. TÄH? suurempi nälkähän pojalla hetken päästä olis,eikö?
Sanoi myös että soseita aikasintaan 3kk ikäisenä, vellejä 6-8kk ikäisenä?? siis WHATWHATWHAT? Oon nyt aika pihalla.. Niin taitaa olla tätikin..
Onkos teillä nyt vinkkejä/kokemuksia mitä antaisin maidon rinnalla? Ihan siis vain sen takia että nuin suurta määrää ei saa vauva syödä, ei sen takia että koettaisin saada yöheräämiset (ne vaivaiset 2) pois tai pojua kasvamaan ;)
Kiitos!

Mikä neuvolantädissä on pihalla? Eikös se ole niin, että viljavellejä ei kai suositella siksi, että vilja otetaan nykyisten suositusten mukaan ruokavalioon vasta 5 kk. Ja kiinteitä ei suositella ennen 4 kk. Maidolla siihen asti. Näin meillä neuvottiin ja järkevältä tuntuu. Vellejä tietysti voi tehdä vaikka porkkanasta.

En kyllä osaa ottaa kantaa siihen, miksi maitoa ei saisi antaa noin paljon, ei kai vauva voi liikaa syödä? Meille neuvottiin, että jos rintamaito ei tunnu riittävän, niin lisämaitoa vain niin paljon kuin pyytää. Mutta jos ei maitoa, niin kai sitten vetisiä soseita? Tai sitä neuvolatädin neuvomaa vettä maitoon?

Ei saa antaa yli 1000ml päivässä, koska saa silloin liikaa samoja vitamiineja tms se höpötti. eli voi syödä liikaa, jo 1200ml on liikaa. Vettä kun annan on viiden minuutin päästä nälkä kuitenkin. Että ei sillä maidolla aina vedelläkkään sinne asti kuin pitäis, ikävä tuottaa pettymys :)
Myydäänkö kaupassa perunavellejä tai maissivellejä tms mitä vois kokeilla?

Mä en kyllä laittais noin pienellä vettä maitoon. Ainakin mulle sanottiin neuvolassa että ei. Itse aloitin laittamaan pojalleni maissivellin maidon joukkoon 3 kuisena, sillä pärjättiin 4 kk asti.
Laitoin puolet ja puolet aamuin illoin.

Niin juu lapset on yksilöitä. Soseethan voi tehdä itsekin, mutta ainakin porkkana- ja perunavelliä on kaupassa! Onkohan niissä velleissä samoja vitamiineja kun korvikkeessa?

jatkan edellistä vielä. Aluksi laiton 1/4 osan ja annoin aamupäivästä. Ei tullut vatsan väänteitä. sitten annoin puolet ja puolet. Kokeilin myös ihan maissivelliä, mutta poikani inhosi vielä siinä vaiheessa vellituttia. Siitä tuli kerralla liian paljon. Nyt kokeilin vellituttia uudelleen ja ei moittinut yhtään.

mitäs te kokeneina tuumitte jos kokeilen 2kk ikäiselle 1/4 perunavelliä ja loput maitoa? Terkkari sano, että perunaa voi muussata maitoon, eli eikös se ole aika sama? vai onko niissä kaupan velleissä jotain mitä 2kk ei sais antaa?

Olen antanut vauvalleni 2kk iästä lähtien perunaa ja porkkanaa äidinmaidon lisänä. Nyt on lähes vuoden ja on oikein terve ja sopusuhtainen vauva.
Imetyksen lopetin vauvan ollessa 8kk.
Suosittelen että alat antamaan kiinteitä!

Lihaa, kalaa, kanaa, viljoja yms. aloin antamaan 5kk iässä. Ei yhtäkään allergista reaktiota.

Päätettiin kokeilla vellejä, eli ostettiin maissivelliä, kun kaupassa ei muuta ollut. Kokeillaan siis sitä, jos se ei maistu niin sitten etsitään sitä peruna-porkkanaa tai tehdään itse.
Kiitos vinkeistä, huomena testaillaan :)

Keitä peruna , porkkana, pataattia ja sauvasekoitemellä soseeksi (ite laiton koko soseen vielä siivilän läpi että olis tuttipullosta helpompaa imeä) sitten puolet sosetta ja puolet korviketta sekoitat kunnolla ja pojalle maistui eikä nälkääkään yllättänyt. Aloin antamaan sellaista 2kk lähtien kerran tai kaksi päivässä.

Maissivellillä voi korvata osan päivittäisestä maidosta.

Meille sanotiin, että on parempi että vauva saa kahata eri vierasta proteiinia, kuin yhtä liian paljon. Eli korviketta litra/päivässä ja ""loput"" maissivelliä.

Nykysuositusten mukaan yleisimmin, on suositus ettei d-tippoja enää annettaisi, jos syö litran korviketta päivässä. Koska silloin saa korvikkeesta päivittäisen saantisuositusten mukaisen määrän.

Itse en kehottaisi antamaan perunaa. Meillä ainakin vauva meni perunasta ihan tukkoon.

itse suosittelisin todella antamaan lisänä maissivelliä. ja myöhemmin esim. riisivelliä.

Ostaa kaupasta peruna- tai porkkanavelliä? Ei kai siinä ole kova vaiva muussata raaka-ainetta itsekkin, samallahan niitä keittää kun tekee muutenkin ruokaa!

Uusavuttomuus ja elintarviketeollisuus kukoistaa ;)

TÄH?? Mitä ihmettä mä nyt muka todistelen?? Kysyin vaan että onko näistä lisistä jotain haittaa tässä maissivellissä? Jos en tee itse, niin ei kai se nyt kenellekkään kuulu? nyt putosin kyllä pahasti kyydistä..

Varmaan tiedätkin mutta voihan tuota maissivelliäkin tehdä itse, maissijauhoista.

En tiedä onko oikeasti kauheasti merkitystä tekeekö velliä vai paksumpaa sosetta, maissista, perunasta, bataatista tai jostain muusta.

Mutta meille sopi parhaiten maissivelli, ja soseita aloitellessa juuri maissisose. Kun tosiaan peruna veti vauvan aivan tukkoon.

En tiedä onko tuosta linkkejä. Mutta itse kävin muutaman kerran yksityisellä neuvolassa, ja tuo ""neuvolantäti"" oli myös ravitsemustrapeutti tai jotain? Itse kyllä soitin noista vauvan syömisitsä muutaman kerran.

Sieltä saa ""oikeaa"" tietoa. Vaikka kaikki nuo ohjeistukset ja suositukset vaihtelevat hirmuisesti.

Mutta pääasia toki, että vauva saa tarpeeksi ruokaa. ja korvikkeen suositus on tuo, ettei yli litraa annettaisi päivässä. Vaan sitten jotain muuta proteiinia maidon lisäksi.

Kauhean toran tämäkin aihe nyt aiheutti. Vaikka luulisi tämän nyt olevan kuitenkin aika neutraali aihe.

Yhteistyössä