Neuvolantäti huolissaan, kun 8,5kk vauvamme ei osaa kunnolla istua eikä kontata.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vauva istuu melko hyvin, mutta huojuu, ja kaatuu kyllä kyljelleen jossain vaiheessa. Heijasteet eivät ole kovin vahvat. Hän pyörii kuin väkkärä napansa ympäri ja liikkuu lattialla myös kierien. Hän ei konttaa, mutta on parin kk ajan koettanut välillä konttausasentoa.

Kädet ovat näppärät, pinsettiotteen oppi kauan sitten, jokeltelee paljon (tosin ei tä-tä tyylisiä tavuja), osaa näyttää missä on takkatuli ja nalle. Hänellä on uskomaton keskittymiskyky, jaksaa tarkastella leluja ja kirjoja vaikka kuinka kauan yksikseenkin. Olen lukenut hänelle vastasyntyneestä saakka.

Hän on hyvin tarkkaavainen ja hyväntuulinen lapsi. Osoittaa kylläkin, mikäli esim. lelu viedään pois, ja hymyilee heti, kun tuodaan takaisin. Tietää, mistä ovesta isi tulee kun tulee töistä, katsoo aina sinne kun sanon asiasta.

Kaikki ruoka kelpaa, kasvu on erittäin hyvää ja vauva nukkuu hyvin. Matkii ilmeitä ja eleitä.

Mikään näistä ei kuitenkaan kelpaa, vaan piti ruveta nakuttamaan tuosta konttaamisen puutteesta. Ja siitä, kun vauva ei osaa mennä istumaan. Emme ole pakottaneet lasta istumaan, hän on parin kk iästä ponnistanut itse istumaan sylissä, mutta olemme olleet varovaisia, ettei selkä mene pilalle. Vauva on erittäin vahvatekoinen ja hyvin pitkä ja hän on 8kk aikana kasvanut 30cm ja yli nelinkertaistanut painonsa.

Aiemmin en ollut huolissani, sillä tiedän lasten olevan yksilöitä, mutta pitääkö nyt olla? Lääkärin mielestä ei, sillä lapsemme kehittyy kyllä omaan tahtiinsa. Miten saisin tämän neuvolatädin aiheuttaman ärsytyksen pois.. Kun ei mitään hyvää löydä lapsestamme, meille niin rakkaasta. Vauva-aika on ollut perheellemme melkoisen rentoa, olemme menneet mutu-tuntumalla ja hyvin on mennyt. Nyt sitten tuli eka stressinaihe tästä.

Kuulees, katsoppa neuvola korttisi takaa, missä on ne viitearvo jutut milloin lapsi oppii mitäkin... Ja vedä syvää henkeä ja halaa lastasi ja jatka sen asian tekemistä mitä teit ennenkuin kirjoitit ton jutun.

meillä sama tosin poika 6kk ja kun ei käänny KOKO AJAN niin kovin on huolestuttavaa. Osaa kuitenkin ryömiä. Kyse on tasan siitä haluaako vai ei... Itse en ole huolissani,lapsi oppii varmasti. Samoin tekee sinun lapsesi :) Hän osaa jo tosi paljon kaikkea,mitä tuosta tekstistä sain selville. Vaikuttaa rauhalliselta lapselta! Hänellä ei vain ole kiire minnekkään,kuten ei minunkaan pojallani :) Silti joka neuvolan jälkeen harmittaa kauan kun on leimattu oma lapsi jotenkin vialliseksi...

Usko itesäsi ja unohda ne neuvolan jutut :) Kyllä sinä itse tiedät kun on aika huolestua :)

Unohda ne terkkarin jutut! Tosi paljon eroja niiden suhtautumisessa! Ystävän lapsi oppi konttaamaan yli 10kk vanhana eikä heidän terkkari ollut yhtään huolissaan, lapsi kun oli muuten oikein etevä.

Kuulostaa musta oikein taitavalta teidän lapsi. Vaikka en kyllä voisi kuvitella että tuo meidän kuopus kahden ja puolen kuukauden kuluttua osaisi näyttää mitään (nyt 6kk) mutta niin sitä varmaan unohtaa... Ehkäpä meilläkin kohta. Esikoinen oli tasan 8kk muuten kun oppi konttaamaan ja istumaan, kumpikin taito tuli samalla. Ja siitä sanoi terkkari silloin että ihan hyvissä ajoin oppi.

sanoisin NYT kokemuksella että älä ole huolissasi....vielä muutama kk sitten olin itse huolissani kun meidän vauva(nyt 1v1kk)ei osannut istua itekseen ilman tukea vielä 9kuisena(istui lyhyitä aikoja 9,5kk ikäisenä),istumaan nousi itse vasta lähempänä 10kk ikää ja konttaamaankin lähti vasta 11 -kuisena.Ekat askelet otti 1v1vko ja nyt harjoittelee pidempiä matkoja kävelemään ilman tukea.
Tästä "hitaasta" kehittymisestä olin huolissani koska aikaisemmat lapseni ovat olleet huomattavasti nopeempia kehittymään,niin oli uusi tilanne itelle ihan kokonaan.Meillä siis viisi lasta....

Kiitos kaunis, saitte minulle paremman olon! Ainahan sitä äidit ja iskät harmistuu, jos joku "osoittaa" omassa lapsessa olevan ns. puutteen tai kehityskohdan, ja niin minäkin harmistuin, koska mielestäni vauva on vielä pieni, ja tunnen lapsia, jotka ovat ihan yhtä rauhallisesti aloitelleet liikkumista ja ihan tavallisia muksuja ovat.

Jotenkin koin tämän loukkauksena lastani kohtaan, leijonaemo taidan olla..:) kun toinen aurinkoisesti jokeltelee tädille, haluaisi vaikka käydä sylissäkin, osoittaa että on onnellinen lapsi, niin neuvolatäti vaan pyörittelee päätään ja silmiään, että "eikö tosiaankaan vielä konttaa". Ja rientää kirjoittamaan papereihin, että motorinen kehitys hidasta. Ei ole. Sanoin, että eikös se ole sama, miten lapsi liikkuu, kunhan liikkuu, näin lääkäri on sanonut. Parissa minuutissa oli käynti ohi, kysyi vielä että "eihän ole mitään erikoista mielenpäällä".

Olin toivonut, että hän huomaisi miten lapseni suhtautuu häneen, olisi iloinen siitä, että lapsi seurustelee mielellään ihmisten kanssa, mutta tylysti vaan syrjäytettiin. Ja hivenen ärsytti myös, että edelleenkään ei perehdy asioihin etukäteen: lapsi on 4kk jo syönyt hyvin kiinteitä ja missään vaiheessa ei ole ollut ongelmia, ja nyt taas kysytään, että miten lusikkaharjoittelu sujuu. Eikö hän voisi edes sen tarkistaa papereistaan.

Ja toki minua harmittaa, että minua harmittaa. En tykkää tästä olotilasta, epävarmuudesta siitä olenko tehnyt jotain väärin. Päätin sillä istumalla, kun lähdimme neuvolasta, että tältä "ammatti-ihmiseltä" en neuvoja kysele, käytän ensin omaa järkeä ja sitten muiden mielipiteitä sekä tuttua lääkäriä. Ja mikä hassuinta, lapsemme oli liian pitkä. Jaahas, mistäs päästä sitä typistetään..

[QUOTE="siri";23596101]Vähän asian vierestä mut mitä sun lapsi sitten painaa?? Laskeskelin vaan et 3kg x 4 ois niinpal ku 12kg..[/QUOTE]

Lapsen syntymäpaino oli 2,5kg ja painaa nyt lähes 11kg.

[QUOTE="aloittaja";23596212]Lapsen syntymäpaino oli 2,5kg ja painaa nyt lähes 11kg.[/QUOTE]

Juu no meinasin kans et voi olla tietty et on pienenä syntynyt. Mut eipä tuo konttamattomuus/istumattomuus tuossa iässä kuulosta ensinkään huolestuttavalta! Ihme th. Hirmusti tuntuu olevan kyllä eroja terkkareissa. Sen on huomannu myös painon seurannassa. Esikoinen oli hieman hoikka mutta tasaisesti kulki käyrällä ja silti piti ravata painokontrolleissa ja toitotettiin syömisestä vaikka joka kerta sanoin et syö hyvin! Nyt taas kun kaverin lapsella painoa ei tule ja jopa tippuu kuukauden takaisesta painosta ja äidillä huoli on suuri, niin mitään ei tehdä kun vauva on suht tyytyväinen.. On se jännä miten nuo terkkarit vaan saa mielen pahoitettua, vaikka ite tietäiskin että kaikki on kunnossa! Tulipa mieleen esikoisen 4v neuvola kun terkkari tokas et "kai jo ilman apupyöriä pyöräilee?" No ei pyöräilly ei. Pallonheitossa jaksoi heittää 3 palloa ees taas tädin kanssa, kun ei enempää ni kirjotti neuvolakorttiin: Katsotaan motoriset taidot uudestaan, ei jaksa keskittyä! Sitä ennen oli leikannut piirtänyt, kirjoittanut (oppi lukemaan ja kirjoittamaan 4v) mut mitään hyvää ei sanonu niistä taidoista! No ei menty motoristen taitojen kontrolliin ei!

Mun 8 kk tyttöni ei myöskään vielä konttaa eikä ryömi, ja näyttää siltä ettei ole vielä aikomustakaan... Hän kun on semmoinen kuningatar, että vaatii kuljetusta ja palvelua, eikä siksi ole tullut mieleenkään, että itse voisi lähteä ryömimään. ;) Eikä myöskään ilman tukea istu. En silti ole huolissani ollenkaan, koska on muuten kehittyny ihan normaalisti. Vaikka äitini kyllä mainitsi, että mä itse olen ottanut ensimmäiset askeleeni jo reilun 8kk iässä. Nooh, mun tyttärelläni ei vaan tunnu olevan niin kiire... :)

mun tyttö on nyt vähän yli vuoden ikäinen ja vasta nyt oppi konttaamaan, ei vielä kävele tukea vasten ja näyttää siltä että menee kyllä vielä varmaan hetki ennen kun oppii kävelemään. Kaikki kehittyy omaa tahtiaan, meiän neiti oli syntyessään 2260g ja nyt 1v neuvolassa painoi 8355g, että luulen tämän pienen koon olevan osittain syynä vähän hitaampaan kehitykseen.

[QUOTE="näin meillä";23596370]Meillä lapset nousseet tukea vasten 6kk ja kävelleet 8-10kk. Olisin kyllä tosi huolissani jo.[/QUOTE]

Ihmettelinkin jo kun ei kukaan ollut tähän ketjuun vielä ilmestynyt kehuskelemaan kuinka aikaisin oma lapsi/lapset oppineet liikkumaan.
Ap, älä huoli. Tiedän monta tapausta, jotka alkaneet liikkumaan vasta lähellä vuoden ikää ja aivan normaaleja lapsia niistä jokainen on! ( nyt siis ovat 3-7vuotiaita) =)

[QUOTE="näin meillä";23596370]Meillä lapset nousseet tukea vasten 6kk ja kävelleet 8-10kk. Olisin kyllä tosi huolissani jo.[/QUOTE]

no sun pennut on olleet taas keskivertoa nopeampia.

Se on vaan semmoinen juttu että mitä myöhemmin lapsi oppii konttaamaan sitä tod.näk. tulee ongelmia kielen oppimisenm kanssa koulu iässä.

Jep jep....
Ja kaikkihan ei opi koskaan konttaamaan. Silti ei tule mitään kielellisiä ongelmia. Poikani nousi istuma-asennosta seisomaan 7kk iässä ja alkoi kävelemään 7,5kk. Jätti konttaamiset pois. Alkoi puhumaan reilu vuoden iässä. Puhui hyvin ja sujuvasti kun meni 2 vuotiaana tarhaan. Kaikki mennyt ok.
Tyttö nousi seisomaan 1v2kk ja käveleen oppi 1v 5kk. Konttasi sen jälkeen vasta kun oppi kävelemään. Siihen asti oli pyllykiitäjä. Hän kans alkoi puhumaan reilu vuoden ikäisenä ja alle kaksi vuotiaana puhui hyvin.
Poika on nyt kohta 18v ja kielellisiä ongelmia ei ole ollut. Tyttö kohta 6v ja silläkin kaikki ok.

Turha on tuolla peloitella toisia.

Onko tämä faktatietoa? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Linkkiä?

Äh joku mulle näin selitti ja kyllä mä uskon, mun tyttö lähti konttaamaan vasta 10 kk:n iässä sitä ennen ei oikein liikkunut mineekkään. Nousi tukea vasten reilun vuoden iässä ja kävelemään lähti vuoden ja 5 kk:n iässä. Lukemisen opettelu oli aika hankalaa. Se konttaaminen jotenkin kuulemma harjoittaa keskittymiskykyä joka auttaa kielenopettelussa.

Me jouduttiin tytön kanssa jollekkin liikunaterapetutille joka pisti miedät harjoittelemaan tytön kanssa konttaamista. Joka päivä piti tehdä jotain harjoitusta...

Se on vaan semmoinen juttu että mitä myöhemmin lapsi oppii konttaamaan sitä tod.näk. tulee ongelmia kielen oppimisenm kanssa koulu iässä.

Siis tuo teidän neuvolatädin käytös, ei kai tuollaisia meiltä ole tuossa iässä edes kyselty saati sitte oletettu. Onkohan ollut ihan ajan tasalla?

Ja tuohon väitteleeseen sanoisin kans höpöhöpö - meidän keskimmäinen ei kontannut "ikinä" (ennen kävelemistä, lähti 1v1vrk käveleen) ja 2v neuvolassa osoitti tuntevansa kirjaimet, 4.5v oppi itsestään lukemaan ja nyt 10v on varsinainen "kieli-imuri" - vieraiden kielten sanat jää kadehdittavasti päähän, kirjoittaa "kirjoja" jne.

Että joskus voi olla kenties noilla yhteys, mutta yleensä ei.

Älä huoli. Meidän kuopus lähti ryömimään vasta 10kk iässä, nousi istumaan yhden vuoden kieppeillä mut horjui. Konttaamaan lähti 1v1kk ja samaan syssyyn nousi seisomaan, alkoi kävellä tukea vasten ja kaikki noi tuli parin päivän sisällä. Suojaheijasteet tuli vasta 1v2kk iässä. Joten voinet arvailla vaan kuinka paljon on mustelmia meillä tullut.

Selviä sanoja alkoi sanomaan jo 9kk kieppeillä.

No meidän lapsi oppi konttaamaan etelässä, kun oltiin hotellissa hänen ollessaan 9 kk, ja laattalattiat oli niin kylmät, ettei niissä kärsinyt ryömiä. Istumaan oppi ilman tukea samassa iässä.

Kyllä sanon, että terkkari olli turhaan huolissaan, annas olla niin pari kuukautta se konttaa täyttä vauhtia ja istuu.

Yhteistyössä