neuvolan emätinnäyte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käääkkk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käääkkk

Vieras
Apua! Viikko sitten neuvolassa ottivat alapäästä näytteen, ja tänää kyselin vastauksia, ja terkka sanoi että hiiva nega, mutta toisessa näytteessä pientä kasvua!?!? Mitä noista näytteistä etsitään? Mistä voi olla kyse? Mielestäni ei ole oikeastaan mitään oireita.. Ja mitä kannattaisi ostas tuonne alapäähän? Tarkemman tuloksen saamiseen menee vielä aikaa, kun jotain kupeksivat vain :/ apuja! Rv 14+2

Päällimmäisenä tulee mieleen kolme vaihtoehtoa: trichomonas-alkueliö, bakteeritulehdus, tai ns. clue-solut (jotka viittaavat ei-tulehdukselliseen mikrobiepätasapainoon). Clue-solut tosin ovat heti nähtävissä näytteestä, joten ehkä kyse ei ole niistä... Veikkaisin siis bakteeriviljelyä, mutta yleensä kai siihenkin menee vain pari päivää...?

Juu tuolla näköjään vähän hidasta toimintaa. Liittyykö se tulehdukseen että mulla oli verestävä kohdunsuu? Kuinka nopeasti emätintulehdus leviää kohtuun?

Alkuperäinen kirjoittaja käääkk;28069976:
Juu tuolla näköjään vähän hidasta toimintaa. Liittyykö se tulehdukseen että mulla oli verestävä kohdunsuu? Kuinka nopeasti emätintulehdus leviää kohtuun?

Hmm, en osaa valitettavasti vastata kun en ole lääkäri... Kannattaa pitää yhteyttä sinne neuvolaan, ja jos kovasti huolettaa niin ehkä voisit päästä kysymään myös neuvolalääkäriltä?

Mulla on itelläni ollut raskauden aikana vaivaa noista clue-soluista ja lisäksi bakteeritulehduksista. Näitä on lääkitty paikallisilla antibiooteilla, paitsi kerran kun bakteeri- ja valkosoluarvot olivat vain hiukkasen koholla niin jätettiin hoitamatta (kuulemma tällöin ei välttämättä vaadi hoitoa).

Lääkäri kysyi onko multa papa otettu koska, ei muuten kommentoinut tuota verestävävää kohdunsuuta. Liekö sitten tulehduksella ja tuolla yhteyttä? Ehkä sitten yritän odottaa siihen että lääkäri on tutkinut tuloksen tarkemmin.. Huolettaa vaan jos tulehdus leviää :( Ei huvittaisi saada keskenmenoa moisen takia..

Alkuperäinen kirjoittaja kääkkk;28070171:
Lääkäri kysyi onko multa papa otettu koska, ei muuten kommentoinut tuota verestävävää kohdunsuuta. Liekö sitten tulehduksella ja tuolla yhteyttä? Ehkä sitten yritän odottaa siihen että lääkäri on tutkinut tuloksen tarkemmin.. Huolettaa vaan jos tulehdus leviää :( Ei huvittaisi saada keskenmenoa moisen takia..

Ymmärrän huolen. :hug: Mulle sanottiin alkuraskaudessa, kun olin kovasti huolissani tuosta kohtutulehduksen mahdollisuudesta, että siihen yleensä liittyy voimakasta alavatsan aristusta, pahanhajuista vuotoa ja kuumetta. No kaikenlaisia alavatsan kipujahan alkuraskaudessa riittää (niistä olin itse huolissani), ilman, että tarvitsee liittyä mitenkään tulehdukseen... Sanottiinko neuvolassa mitään siitä, kauanko tulosten saaminen kestää? (Todnäk muuten, jos siellä olisi ollut voimakas tulehdus niin siitä olisi saatu viitteitä jo alustavissa tuloksissa - mulla ainakin on heti samana päivänä nähty, mitä suuruusluokkaa bakteeri- ja valkosolumäärät ovat, vaikka sen jälkeen olisi jouduttu vielä viljelemään. Tarvittaessa oon saanut antibiootit jo heti. Mutta en tiedä onko näissä jotain eri käytäntöjä...)

Yhteistyössä