Neuvolalääkäreiden minuuttiaikataulu ja resurssejahan ei oo..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jepjoohuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jepjoohuuu

Vieras
Ärsyttää niin paljon, vaikka turhaanhan mä tästä kiehun.

Esikoisellani oli tänään 4 vuotis neuvolalääkäri, jossa lääkäri teki tutkimukset tosi rutiininomaisesti. Lopussa kyseli haluanko että korvat tutkitaan myös ja koska lapseni siitä kovasti säikähti ( inhoaa korviin koskemista ) sanoin että ei tarvitse koska mitään viitteitä korvatulehduksesta ei ole ollut. Sensijaan kysyin olisiko mahdollista että lääkäri vilkaisisi kuopuksen korviin, koska kuopus on niissä pari päivää roikkunut kovasti. Tähän lääkäri vastasi kylmästi että ei ole, heillä on niin minuuttiaikataulua nämä tarkastukset joten hän ei voi katsoa "sisaruksien vaivoja".
Ymmärränhän minä tämän tosi hyvin, että jos lääkäritarkastus on varattu esikoiselle, ei lääkäri voi alkaa tekemään tarkastuksia toiselle lapselle. Saati jos kaikki ihmiset pyytelisivät aina toisenkin lapsen vaivojen tarkastelua, saati jos enempikin lapsia perheessä. Mut silti ärsyttää suunnattomasti, että lääkäri olisi vallan mainiosti ehtinyt meidän ajalla kurkkaamaan myös siskon korvat, sillä ei edes tarvinnut katsella esikoisen korvia. Ja muutenkin loppuaika lääkäri höpötti vallan turhaa pölinää sähköisistä E-resepteistä, olisi lyönyt vaikka lapun siitä käteen heti ( niinkun teki vasta hirveen höpötyksen jälkeen), niin olisinhan sen osannut lukea itsekin.

Hankalaksi tehdään tää lapsiperheille, jos useempikin lapsi perheessä. Että yks ja sama lääkäri ei voi 2 minuutin hommaa hoitaa toisen lapsen eteen, vaan pitää sitten rampata lasten kanssa lääkärissä useempaan kertaan omilla ajoilla.

Ja täähän ei tietty lääkärin vika ole. Toisaalta mukavampi lääkäri olisi voinutkin toisen korvan kurkata. Mutta kiva että meidän lääkärit Helsingissä on niin minuutti aikataululla ja liukuhihna hommilla liikkeessä. Resursseja ei sitten oo mihinkään.

Oon huomannu et kaikki mieltä painavakin pitää sanoa mahd. lyhyesti, ettei vaan lääkärin aikataulu kärsi. Mikä helvetin järki siinä on tulla kertomaan esim. mikä kehityksessä tms huolettaa, kun hyvä että kerkii kysyä mitää ennenku lääkäri jo vastaa mahd. nopeasti ja kiireisesti. Ei siinä ees viitti mitää sanoa kun vaistoaa sen kiireen kokoajan.

Byrokratiaa. Jos tutkii toisenkin lapsen ilman "ajanvarausta", se teettää lääkärille ylimääräistä työtä, koska joutuu tekemään kirjauksen toisenkin lapsen tutkimisesta. Mutta siis toisaan käytännönläheistähän tää nykypäivän terveydehoito ei ole, koska se juuri rajoittaa tällaisia tilanteita ettei saa tehdä mitään ylimääräistä mihin ei ole varattu aikaa.

Mua ihmetytti, kun lapsille tuli hammashoitola-ajat. Kuoret tulivat samana päivänä, ne on siis postitettu yhtä aikaa. Muita meidän sukunimisiä ei ole mailla eikä halmeilla, joten ovat olleet varauslistassa peräkkäin.

Esikoisen aika oli tiistaina puoleltapäivin, kuopuksen keskiviikkona kahdelta. Mitä järkeä?

Soitin hoitolaan, että haluan perättäiset ajat, en halua ajella 50 kilsaa per reissu kahdesti. Sain oikein valita, kumpaa aikaa jatketaan puolella tunnilla, molempien jälkeen oli tyhjää tilaa. En ymmärrä, mikseivät ajat tulleet ihan alun perinkin samalle kerralle.

[QUOTE="tinni";29055315]No mitä jos siellä olisikin ollut jotain? Eipä enää olisi niin lyhyt asia ollutkaan kun olisi pitänyt kaivaa toisen lapsen tiedot koneelta, määrätä mahdollisesti jokin lääkitys jne.[/QUOTE]

No minähän en noista järjestelmistä tajua, enkä tiedä kauanko menee aikaa toisen henkilön tietojen etsimiseen, mutta yhtä paljon aikaahan sen esikoisen kohdalla olisi mennyt lääkityksen määräämiseen sun muuhun, jos korvassa olisi jotain ollut. Jos ihan maalaisjärjellä ajatellaan, niin tuohan olisi säästänyt jonkin verran resursseja siinä mielessä, että nyt ap ehkä varaa kuopuksellekin ajan, jolloin voidaan todeta, että korvassa ei ole mitään. Siinähän menee ajanvarauksineen varmasti enemmän aikaa, oli sitten tulos mikä tahansa.

Mutta joo, ymmärrän, ettei lääkäri voi tuollaista tehdä byrokraattisista syistä.

Kyllä meidän lääkäri on katsonut myös toisen lapsen korvat kun olen pyytänyt. Olen varannut päivystysajan yhdelle lapselle ja pyysin katsomaan myös toisen niin ei ollut mitään ongelmaan. Ja tämä myös Helsingissä.

Samoin jälkitarkastuskäynnillä on määrännyt toiselle lapselle silmätulehdukseen lääkettä. Ja hyvin ehti kirjaamaan kaikki tiedot ylös ja oli oikein ystävällinen.

Muutenkaan en ymmärrä miten voi olla niin minuuttiaikataulu. Asiakkaallahan voi olla neuvolalääkärille vaikka mitä asiaa mikä vie aikaa...

Juurikin näin kun se ei ole pelkästään se aika mikä menee korvien katsomiseen vaan on myös saneltava/ kirjattava, että ne korvat on katsottu. Yleensä myös taustalla se, että siitä on muodostunut ongelma kun liian monet ovat pyytäneet tutkimaan sisarukset samalla niin on ollut pakko vetää raja ettei sisaruksia tutkita ollenkaan. Sitten taas päivän viimeiset joutuvat odottamaan pitkään (ja valitetaan siitä) tai lääkäri jättää oman syömisensä väliin, että ehtii kun monella on näitä "voitko katsoa nopeasti".

[QUOTE="Milli";29055355]Juurikin näin kun se ei ole pelkästään se aika mikä menee korvien katsomiseen vaan on myös saneltava/ kirjattava, että ne korvat on katsottu. Yleensä myös taustalla se, että siitä on muodostunut ongelma kun liian monet ovat pyytäneet tutkimaan sisarukset samalla niin on ollut pakko vetää raja ettei sisaruksia tutkita ollenkaan. Sitten taas päivän viimeiset joutuvat odottamaan pitkään (ja valitetaan siitä) tai lääkäri jättää oman syömisensä väliin, että ehtii kun monella on näitä "voitko katsoa nopeasti".[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä tämän, että jos noita tapauksia on paljon, se venyttää päivää melkoisesti. Mutta eikö toisaalta noissa lääkärinajoissa pitäisi olla sen verran liukumavaraa, jos jotain yllättävää ilmenee. Esimerkiksi jos siinä rutiinitarkastuksessa ilmeneekin jotain hälyttävää (en edelleenkään näistä tiedä, joten en osaa sanoa esimerkkejä) tai jos potilas tai niin kuin tässä tapauksessa potilaan vanhempi haluaa kysyä jotain, joka omaa mieltä askarruttaa.

Helsingin kaupungilla olen ollut töissä neuvolalääkärinä. Silloin neuvola-ajat oli 20 min. Itsellä meni ajankäyttö niin että 15 min/käynti + vähintään 5 min kirjaamiseen. E-resptistä oli ainakin jossain vaiheessa joku esimiehen kehoitus että siitä piti informoida jokaista potilasta ja sitten vielä kirjaamisen yhteydessä "täpätä" potilastietojärjestelmään rukseja aiheesta. Itse olen yleensä katsonut ylimääräiset korvat, mutta laki potilasasiakirjoista sanoo että myös kaikesta potilastyöstä pitää tehdä merkintä potilastietoihin. Ja kun potilasta ei ole valmiiksi viety listoille, on tilastointi vähän työläämpää (pitää muuttaa tiedoista neuvolakäynti sairasvastaanotoksi yms). Eli käytännössä ajankäytön osalta tarkoittaa 2 min korvien katsomiseen + vähintään 5 min kirjaushommia. MItä enemmän lääkärin työtä tekee, sitä paremmin se oma silmä kehittyy huomaamaan mitkä tarkastukset menee rutiinilla nopeasti ja milloin pitää hetki miettiä, jolloin aikatauluun tulee enemmän joustoa. Jos on valmiiksi 10 min myöhässä ja listalla on seuraavana supisteleva ja vertavuotava h20 odottaja, ei siinä paljon korvia tee hyväkuntoiselta lapselta mieli tarkistella. Korvatulehdushan usein paranee myös ilman mitään lääkitystä, kyse ei oikeasti ole kovin akuutista asiasta.

[QUOTE="piip";29055342]
Esikoisen aika oli tiistaina puoleltapäivin, kuopuksen keskiviikkona kahdelta. Mitä järkeä?

[/QUOTE]

Tuskin siellä missään katsotaan, että nuopa ovat samaa perhettä vaan kaikille jaetaan niitä aikoja. Monet haluavat käyttää yhden lapsen kerrallaan ilman muita lapsia siellä hammaslääkärissä.

Meillä ei nykyään edes lähetellä aikoja (ainoastaan ajan siirtyessä hoitolan puolesta lähetetään), tulee vaan kirje, että on aika varata aika. Silloin voi varata suoraan itselleen sopivan ajan ja tulematta jääneidenkin määrä varmaan pienenee, kun ne jotka eivät viitsi mennä sinne hammaslääkäriin, eivät sitä aikaa myöskään varaa.

Noin 10 vuotta sitten esikoisen kanssa neuvolassa ja lastenlääkärillä käynnit olivat leppoisia. Juteltiin ja katsottiin tarvittaessa äidinkin korvat ja laitettiin matkarokotukset. Kuopuksen kanssa tällaisesta joustosta ei ole ollut tietoakaan. Toki asiat hoituu muutoinkin, mutta eniten on mietityttänyt tuo neuvolapuoli. Aiemmin nouvolassa tiedettiin perheiden tilanteista, juteltiin ja oltiin jotenkin 'tuttuja'. Nyt henkilö vaihtuu joka kerta, aikaa on vartti ja ylimääräisiä ei höpistä. Mä en sitä niin aina kaipaakaan, mutta miten pärjäävät ne jotka eivät pärjää. Neuvola tuskin ehtii heitäkään tukea ja opastaa, saati huomata, jos jotain on vialla.

Joo ja mulle tehtiin vauvan lääkärineuvolassa lähete kilpirauhaskokeisiin mun oireiden perusteella. Että lääkäristähän tuo riippuu. Hammashoitolassa ollaan taas tosi tarkkoja. En nyt tarkoita, että pitäs lapsen hammaslääkäriajalla katsoa toisenkin lapsen suuhun vaan niin, että kun itse on varannut ajan vaikka tarkastukseen niin sitä löydettyä reikää ei voi siinä samalla paikata vaan täytyy varata sille uusi aika. Ja taas jos paikkausajalla löytyy vielä joku ongelma niin taas pitää varata sille ongelmalle uusi aika.

Tk-lääkärillä oli mun mielestä hyviä pointteja kirjoituksessaan. Lisään vielä sen, että nykyisiin potilastietojärjestelmiin jää aina merkintä, kun jonkun potilaan tietoja käy katsomassa. Kun kuopustasi ei nyt lääkärin ajanvarauskirjalla ollut, niin lokitietoihin olisi jäänyt merkintä ilman asiallista syytä lääkärin käynnistä hänen tiedoissaan. Tämä nyt ei ehkä ole päällimmäisin syy siihen, miksei lääkäri korviin kurkannut, mutta varmasti yksi vaikuttava tekijä kuitenkin.

Leppoisuus on nykyään lääkärin työstä kunnallisella puolella kaukana. Aikaa per potilas on todella vähän ja jos yhden potilaan kanssa menee pitkäksi on se poissa seuraavalta potilaalta tai esim. omasta ruokatauosta. Yksi tämmöinen ylimääräinen juttu tuskin päivää romahduttaa mutta useampi voi jo aiheuttaa isoja ongelmia. Valitettavasti "löysää" ei aikatauluihin enää voi jättää. Itse olen yleensä joustanut ja tämän tyyppisiä korvaan katsomisia tehnyt, mutta ymmärrän hyvin myös sitä aikataulunsa kanssa kamppailevaa kollegaa, joka on tästä kieltäytynyt.
E-reseptistä sanoisin sen verran, että meille on annettu tarkat ohjeet, että informaatio pitää antaa niin suullisena kuin kirjallisena, ei saada siis vain heittää läpyskää potilaan eteen. Lisäksi kaikki pitää nykyaikana kirjata todella tarkkaan potilasjärjestelmiin ja tähän menee leijonan osa työajasta.

Yhteistyössä