neuvolakortissa keskenmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmissaan

Vieras
miten teillä on merkitty neuvolakorttiin aikaisempi keskenmeno?
Minulla lukee vain vuosi ja aap. . . aap:hän tarkoittaa myös raskauden keskeytystä,mutta merkataanko keskenmeno tosiaan samalla tavalla?

Minullekin on nuorena tehty abortti, mutta sitä ei merkattu neuvolakorttiin, koska nykyiselle miehelleni en siitä ole kertonut. Näinhän sen pitää ollakin; itse saan päättää mitä haluan kertoa ja mitä en. Mikään pakko sitä ei siis ole neuvolakorttiin laittaa.

Mulla merkattiin aikaisempi raskaudenkeskeytys neuvolakorttiin. Anoppi halusi nähdä neuvolakortin, ja en halua arasta aiheestani puhua. Niimpä kysyin neuvolan hoitajalta voinko saada kortin jossa ei näy aborttia. Ja hän teki uuden kortin. Siinä on tyhjä tila raskauden määrien kohdassa.

Ymmärrän kyllä että abortin ollessa kyseessä voi pyytää ettei sitä neuvolakortissa mainita, mutta muuten ei tosiaankaan voi eikä saa itse valita mitä korttiin mainitaan!!! Ihan typerä väite.

Minulla lukee sama, kuin Naksulilla eli spont. abort.

Lääkkeelliseen keskeytykseen joutuessani olin ihmeissäni kun hoitaja selitti minulle "tämän abortoinnin kulkuvaiheista", että luetellaanko keskenmenokin täysin samaksi asiaksi kuin abortti sairaalamaailmassa. Lääkäriltä asiaa kysyessäni, hän osasi selittää asian hurjan hyvin ja että loppujen lopuksi ovat kaksi eri asiaa, vaikka samoja toimenpiteitä joutuukin tekemään.

Minunkin nla korteissani lukee abort spontan ja vuosi jolloin keskenmeno on ollut, samoin on merkintä raskauksia 6 synnytyksiä 5.
Enpä ole itse tuota sen kummemmin ajatellut, eikä se ole minua vaivannut:)

Alkuperäinen kirjoittaja puputupuna1:
Mulla merkattiin aikaisempi raskaudenkeskeytys neuvolakorttiin. Anoppi halusi nähdä neuvolakortin, ja en halua arasta aiheestani puhua. Niimpä kysyin neuvolan hoitajalta voinko saada kortin jossa ei näy aborttia. Ja hän teki uuden kortin. Siinä on tyhjä tila raskauden määrien kohdassa.

Ei tosiaan aiemmin ole edes käynyt mielessä, että joku haluaisi katsoa neuvolakorttiani!?! Siis mieheni lisäksi.. Onhan siinä pääosin melko henkilökohtaista informaatiota, enkä kyllä haluaisi korttia yleisesti esitellä vaikkei abortteja olekaan historiassa..

Minun kortissa lukee sp. ab h5 eli tarkoitaa että sain keskenmenon rv5. Ei sitä kukaan abortiksi luule! Lääketieteen terminologiassa spontaani abortti tarkoittaa pelkästään keskenmenoa eikä itse hankittua aborttia.

Mulla luki synnärin lapuissa että raskauksia 2 ja synnytyksiä 1 vaikka en aiemmin ole raskaana ollutkaan. Kuulemma normikäytäntö merkata noin! Ihmettelin sitä kyllä, mutten muista mikä siinä oli se selitys..

Mulla lukee myös raskauksia 2. Edellinen meni siis heti alussa kesken enkä sen takia käynyt edes lääkärissä. Tein plussan testiin kun menkkojen piti alkaa ja alkoivat sitten viikon päästä, eli kesken meni. Tuon kerroin neuvolassa niin merkkasivat tuon sp ab:n. Ja nyt siis menossa kortin mukaan 2. raskaus vaikkei se ensimmäinen ehtinyt vielä oikealta raskaudelta tuntuakaan.

Itse olen neuvolassa töissä ja kyllä mun käsityksen mukaan aap tarkoittaa nimenomaan aborttia eli raskaudenkeskeytystä (alkuperäisenä pyytäisin korjausta neuvolakorttiin).
Keskenmenon merkitsen itse korttiin ihan "suomeksi" km tai tuon spont.ab. tai joskus ovum tarkoittaen tuulimunaa.

Miun neuvolakortissa lukee G2P0 eli suomeksi raskauksia 2, synnytyksiä 0 (nolla). Tuo G=gravidi, mut tuota P:tä en muista mistä se tulee... Neuvolantätikin sanoi, et tuo G2P0-kirjainnumeroyhdistelmä tulee miulla varmaan monessa yhteydessä esiin, jotta ei tarvii sitä ihmetellä mitä se tarkoittaa...

Hertta rv13+2

Kyllä abortti ja keskenmeno merkataan eri tavalla. Mulla oli nimittäin keskenmeno merkitty ensin abortiksi, mutta np-ultrassa kätilö huomasin sen ja vaihtoi sen oikeaksi. Sanoi, että joku siihen kuitenkin jossain vaiheessa kiinnittää huomiota, niin hyvä, että on oikein merkitty, niin ei aiheuta mitään myöhemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja minulla...:
Kyllä abortti ja keskenmeno merkataan eri tavalla. Mulla oli nimittäin keskenmeno merkitty ensin abortiksi, mutta np-ultrassa kätilö huomasin sen ja vaihtoi sen oikeaksi. Sanoi, että joku siihen kuitenkin jossain vaiheessa kiinnittää huomiota, niin hyvä, että on oikein merkitty, niin ei aiheuta mitään myöhemmin...

Sinulla oli ilmeisesti spontaani keskenmeno, etkä joutunut kaavintaan tai lääkkeelliseen tyhjennykseen?
En silti ymmärrä, että miksi kätilö sanoisi noin, koska sekä keskenmeno että abortti voidaan hoitaa kaavinnalla tai lääkkeillä. "Aiheuta mitään myöhemmin?"
Mitähän sekin sitten tarkoittaa?

Kyllä sulla siinä kortissa on virhemerkintä, jos kyseessä ei ollut raskaudenkeskeytystä:

aap= abortus arte provocatus = ihmisen toimenpitein käynnistetty raskauden päättyminen

ja G ja P joita myös pohdittiin ovat
G=gravida =raskaudet
P=para =synnytykset
eli esim. ensimmäistä lastaan odottava, jolla 1 kekskenmeno aiemmin on G2P0 (eli yhteensä toinen raskaus, muttei vielä yhtään synnytystä)

Vielä tarkistin siitä kortista, niin miulla itseasiassa lukee kahdella tavalla. Lisähuomioissa lukee se G2P0, mut sit ihan taulukkoon on raskauksien kohdalle kirjattu: vuosi 2008, viikot 5+5, keskenmeno. Ei muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja (kaavittu):

Sinulla oli ilmeisesti spontaani keskenmeno, etkä joutunut kaavintaan tai lääkkeelliseen tyhjennykseen?
En silti ymmärrä, että miksi kätilö sanoisi noin, koska sekä keskenmeno että abortti voidaan hoitaa kaavinnalla tai lääkkeillä. "Aiheuta mitään myöhemmin?"

Minulla tehtiin sekä lääkkeellinen, että kaavinta, koska lääkkeillä ei istukka syntynyt.

Minua taas harmitti se, että kokemani keskenmeno oli merkattu korttiin. Äitini ja siskoni olisivat halunneet nähdä neuvolakorttini, mutta en halunnut näyttää, sillä en ollut heille tuosta äärimmäisen kipeästä asiasta edes kertonut. Samoin synnäriltä saaduissa papereissä kummitteli aina tuo G2P0.

Mulla kortissa merkintä on siis siinä sivulla "aikaisemmat raskaudet ja synnytykset". On merkattu vuosi ja viikko jolloin keskenmeno sattui (sarake kesk.rask.vko). En kyllä ole ajatellut, että keskenmenon voisi tuon kortin perusteella tulkita myös abortiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Ykkkks:
Mulla luki synnärin lapuissa että raskauksia 2 ja synnytyksiä 1 vaikka en aiemmin ole raskaana ollutkaan. Kuulemma normikäytäntö merkata noin! Ihmettelin sitä kyllä, mutten muista mikä siinä oli se selitys..

Siis näin merkataan mikäli olet ollut kaksi kertaa raskaana mutta synnyttänyt vain yhden. Raskausaikana (ekassa neuvolassa) tämä siis merkitään jos aiempi raskaus on mennyt kesken tai keskeytetty tai mikäli olet synnyttänyt jo yhden lapsen. Synnärin lapuissa samoin, eli olet ollut kahdesti raskaana ja nyt saanut ensimmäisen lapsesi. Jos et ole ollut raskaana kuin kerran ja lapsi on syntynyt on oikea merkintä G1P1.

Alkuperäinen kirjoittaja vastaus123:
Alkuperäinen kirjoittaja (kaavittu):

Minulla tehtiin sekä lääkkeellinen, että kaavinta, koska lääkkeillä ei istukka syntynyt.

Näin myös minulle toisessa keskenmenossa. Ihmetyttää vain tuo kommentti, että "jossain vaiheessa joku kiinnittäisi huomiota merkintään, että on hyvä että oikein merkitty jne..." Lääketieteellisesti merkitystä on vain sillä seikalla, että onko kohtu kaavittu, tyhjennetty lääkkeillä tai onko tapahtunut spontaani keskenmeno, EI sillä onko kyseessä abortti tai keskenmeno.

oikeasti sillä on hieman merkitystä. jos jollekin tulee toistuvasti keskenmenoja tai veritulppaongelmia tai muuta niin asiaan täytyy puuttua. Tiedän että se tuntuu harmilliselta kun kortissa lukee jotain jota haluaisi unohtaa, mutta lääketieteellisesti on tärkeätä esim voiko nainen olleenkaan raskautua, onko ollut keskenmeno, etc. Ainakin lääkärinä haluan sen tietää. Toinen asia josta haluaisin kommentoida on se anoppi-katsoo-korttia asia. Outoa... Mitä se hänelle kuulee, siinähän on yksityiset pimppiasiat!!!

Yhteistyössä