Neuvolakokemuksia. Kukaan vaihtanut terkkaria epäpätevyyden vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissään..

Vieras
Mua alkaa ottaa päähän. Muutettiin, kun vauva oli 2kk vanha ja aloimme käydä uudessa neuvolassa. Tyttö oli mukamas pienikokoinen, joten kuukauden välein ollaan ravattu punnituksissa 1v päivää asti. Kasvu on kuitenkin seurannut omaa käyräänsä jo ainakin 6kk lähtien, eikä muiden terkkareiden tai neuvolalääkärin mielestä ole syytä kasvuseurantaan. Tyttö on siro, muttei mitenkään ikäisiään pienempi.

Tämä meidän terkkari on ottanut meitä vastaan aika huonosti. muutaman kerran putkeen nähtiin, kun tyttö oli pieni. Sen jälkeen ollaan joka käynnillä saatu sijainen tai meidät on tyrkätty joko avolle tai muulle hoitajalle. Usein niin, että sovitaan aika meidän oman terkkarin kanssa, jonka hän sitten soittaa ja peruu. Mitään yhden ihmisen näkemystä meidän lapsen kasvusta tai muustakaan kehityksestä ei siis ole. Ja tämä ottaa päähän.

Tänään jouduimme käydä jopa ihan eri neuvolassa. Meidät vastaan otti kätilö, joko omien sanojensa mukaan ei kuulemma yleensä (koskaan) katso lapsia. Nähtävästi vain raskaanaolevia. Hän otti pituuden, painon ja päänympäryksen meidän nyt 1,3v tytöltä. Kaikki ok. Tämä käynti oli kuitenkin myös siksi, että lapsi on juuri alkanut kävellä ilman tukea ja jalan asento piti katsoa. Näin yleensä kai tehdään, että tarkistavat, ettei astu sisäänpäin tms. No, ei hän sitä osannut katsoa. Sanoi itsekin. Näyttää hänen silmiinsä kuulemma normaalilta kävelyltä, muttei sitä mitenkään osaa ammattilaisena katsoa.

Varattiin sitten taas uusi aika, jollekin ihan tuntemattomalle taas, koska ei aikoja omalle th:lle.

Pitäisikö mun soittaa sinne ja pyytää muuttamaan terkkaria? Mies on tästä jo sanonut useita kuukausia. Musta tuntuu, ettei kukaan oikeasti edes seuraa meidän tytön kehitystä mitenkään.

Mitä mieltä?

Jos kunnassanne on tilanne, jossa joka tapauksessa on liian vähän työntekijöitä ja pompotellaan teitä eri neuvoloiden ja sijaisten välillä, niin eipä se terkkarin vaihtaminen varmaan paljon auta asiaa.

Ja jos ette ole itse yhtään huolissanne lapsen kasvusta, niin mikäs hätä tässä on? Oletko itse sitten huolissasi tuosta lapsen jalan asennosta? Ei meillä sitä ainakaan neuvolassa mitenkään erikseen tutkittu, kun lapsi oppi kävelemään.

"Pitäisikö mun soittaa sinne ja pyytää muuttamaan terkkaria? Mies on tästä jo sanonut useita kuukausia. Musta tuntuu, ettei kukaan oikeasti edes seuraa meidän tytön kehitystä mitenkään."

Sen perusteellla epäpätevä kun ei ole tytössö mitään vikaa nähneet ?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
"Pitäisikö mun soittaa sinne ja pyytää muuttamaan terkkaria? Mies on tästä jo sanonut useita kuukausia. Musta tuntuu, ettei kukaan oikeasti edes seuraa meidän tytön kehitystä mitenkään."

Sen perusteellla epäpätevä kun ei ole tytössö mitään vikaa nähneet ?

No ei tietenkään. Pohdin vaan, että tutkivatko edes kunnolla. Kun ei näe koskaan sitä kokonaiskuvaa, kun aina on vieras ihminen.

Aikamoista pompottelua. Jos sulla itsellä ei homma toimi ko.terkkarin kanssa, niin laita mies asialle, niinkuin joku tuossa jo vinkkasi. tuppaavat-ikävä kyllä- kuuntelemaan paremmin jos isä menee ja jyrähtää.....

Alkuperäinen kirjoittaja resurssipulaa?:
Jos kunnassanne on tilanne, jossa joka tapauksessa on liian vähän työntekijöitä ja pompotellaan teitä eri neuvoloiden ja sijaisten välillä, niin eipä se terkkarin vaihtaminen varmaan paljon auta asiaa.

Ja jos ette ole itse yhtään huolissanne lapsen kasvusta, niin mikäs hätä tässä on? Oletko itse sitten huolissasi tuosta lapsen jalan asennosta? Ei meillä sitä ainakaan neuvolassa mitenkään erikseen tutkittu, kun lapsi oppi kävelemään.

No näinhän se on, ei ole tarpeeksi työntekijöitä. Mutta jos tämä meidän th onkin vaan jatkuvasti sysäämässä muille, kun on niin burn outin kourissa?
Ainakin sieltä yksi jäi juuri sille lomalle...

En ole huolissani, terve tyttö näyttää olevan. Mietin vain, että osaan mä itsekin sen mitata! hah. Mitään muutahan siellä ei kuitenkaan tehdä. Mitä järkeä on koko neuvolakäynneistä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja resurssipulaa?:

No näinhän se on, ei ole tarpeeksi työntekijöitä. Mutta jos tämä meidän th onkin vaan jatkuvasti sysäämässä muille, kun on niin burn outin kourissa?
Ainakin sieltä yksi jäi juuri sille lomalle...

En ole huolissani, terve tyttö näyttää olevan. Mietin vain, että osaan mä itsekin sen mitata! hah. Mitään muutahan siellä ei kuitenkaan tehdä. Mitä järkeä on koko neuvolakäynneistä?
Neuvolahan on vapaaehtoinen, mutta harmi, että teillä on käynyt noin huono tuuri. Riippuu paljon terkkarista. Itse yrittäisin vaihtaa ja vetoaisin tuohon hoidon jatkuvuuteen.

Vaihtaa kannattaa.

Mutta jos jotain oikeita huolenaiheita ilmenee, käyttäkää vaikka 1,5v tarkastuksessa lastenlääkärillä. Kasvukäyrät ja muut mukaan. Näin mä tekisin, jos vähänkin arveluttaisi. Tai tietysti yksittäisissä asioissa voi kääntyä tk:n omalääkärin puoleen, jos teillä on hyvä sellainen.

Yhteistyössä