Neuvolakäyntien väli ?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miisa89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miisa89

Uusi jäsen
06.01.2013
27
0
1
Heips.

Ihmettelen tässä vain, että voiko neuvolaväli olla tosiaan 2kk?
Kävin neuvolassa 17.1 ja seuraava käynti 15. maaliskuuta. Olin tuolloin 17.pv rv 15+6. Satiin sydänäänet juuri ja juuri kuuluviin, kun kaveri ui karkuun.

Seuraava käynti olisi 5. maaliskuuta, rakenneultra.

Onko muilla näin, onko tämä siis ihan normaalia? Jäi mietityttämään kun 2kk:n aikanahan voi tapahtua mitä vaan..

Kyllä mullakin on. Oli tuossa tammikuun puolessa välissä ja seuraava maaliskuun puolessa välissä. Ihan normaalia, lopussa niitä sitten useammin. Voihan sinne aina soittaa ja mennä käymään jos joku huolestuttaa.

Säästöjä, säästöjä...

Alkuraskauden neuvola n. vk 7-8
Np-ultra n. rv 12
Rv 18 neuvola

Nää mulla on nyt olleet. Ja rakenneultra n rv 20. Seuraava neuvola rv 22 about.

Ekassa raskaudessa oli paaaljon enemmän tarkistuskäyntejä, mutta kuulemma nyt on muuttuneet ohjeistukset. Taloudellisista syistä tietysti.

Mulla on molemmissa raskauksissa ollut alkuun kuukauden välein, sitten kahden viikon, ja lopuksi joka viikko neuvolakäynti.. Varmaankin kunnat säästää nyt teillä tossakin, aika pitkä väli kyllä tuo 2kk.

Kyllä on tosi paljon harventunut viidessä vuodessa, eli säästöjä täälläkin. Mulla oli eka neuvola joulukuussa rv 11 ja neuvolalääkäri sitten erikseen rv12, mutta seuraava neuvola onkin sitten vasta puolivälin jälkeen eli joskus maaliskuun lopussa. Olen sitten vaan soitellut, jos on tullut jotain kysymyksiä(ja toki varmaan saa ajan, jos tulee jokin huolen aihe). Ja tietty itellekin on nuo käynnit aina vähän hankalia, kun töissä pitäisi kuitenkin olla.

Monessa paikassa säästetään nykyään noissa neuvolakäynneissä, riippuu kotikunnasta kuinka tiheään niitä on alkuraskaudessa. Mulla oli pisimmillään yli 9 viikon väli, tosin siinä välillä oli np-ultra... Kalenterista kun lunttaan, niin käynnit oli:

rv 7+5
rv 11+2 (np-ultra)
rv 17+0
rv 19+6 (rakenneultra)
rv 22+6
rv 27 (eka lääkärikäynti)
rv 29+6

Tämän jälkeen käyntejä alkoi olla 2 viikon välein, ja viimeinen kuukausi viikon välein. Viikolla 36+0 myös toinen lääkärikäynti.

Voihan kahdessa kuukaudessa sattua, mutta noin alussa tälle ei vielä mitään voida. Eli jos ennen puoltaväliä menee kesken, niin ei sitä neuvolakäynneillä olisi voitu estää

Alkuun on harvakseen ja loppua kohden tihenee, ihan lopussa voi olla viikon väleinkin, etenkin jos rv40 ylittyy.

Jos jotain tuossa alussa tapahtuu, niin silloin otetaan itse yhteyttä ja mennään yleensä lääkäriin, ei mihinkään neuvolaan. Ei tuossa alkuvaiheessa mitään juuri voida tehdäkään, jos jotain tapahtuu, gynekin sanoo, että katsotaan viikon päästä, että miten käy, jos on ongelmia.

Missä vaiheessa nuo muuten tihenee?

mulla alkaa kohta raskausviikko 27 ja kohta on ensimmäinen lääkäri. N. kuukauden välein on mullaki ollut tähän asti, mennyt vähän ylikin aina.
Rakenneultra laskettiin yhdeksi käynniksi myös.

Yhteistyössä